Faktura från Radiotjänsten, anmält mig utan min vetskap

Permalänk
Medlem

nope, inte nytt tyvärr, dom gjorde ungefär likadant med mej för några år sen. jag ringde och skickade brev som bara den men det struntade dom totalt i.

Skrivet av atillo09:

Nya gangsta metoder dom håller på med

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips då jag vet att de kommer skita i vad jag skriver till dom
(de läste inte ens mitt meddelande första gången) de har ju rätt att tvinga dig ha en tv trots att du inte har det.

Har bestämt mig för att avanmäla tv-innehav om 4 v typ.
Men kommer dom trakassera mig då oxå eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atillo09:

Tack för alla svar och tips då jag vet att de kommer skita i vad jag skriver till dom
(de läste inte ens mitt meddelande första gången) de har ju rätt att tvinga dig ha en tv trots att du inte har det.

Har bestämt mig för att avanmäla tv-innehav om 4 v typ.
Men kommer dom trakassera mig då oxå eller vad tror ni?

Jag har avanmält tv-innehav två gånger, det har inte varit några problem.
De har bara hört av sig när jag flyttat i princip.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min familj flyttade och jag hängde med (var 20 år vid tillfället). Sedan ringer radiotjänst och säger att jag ska betala tvavgiften. Säger att jag bor hemma hos mina föräldrar som redan betalar avgiften, uppger adressen och problemet är löst.

Tycker synd om er som råkat ut för dörrknackare, vad fan är det för stil? Det som jag spyr galla över desto mer är att de skickar ut fakturor på falska grunder, att en statlig myndighet pysslar med lögner och förfalskning är ju bara ett tecken på korruption. Det är som att arbetsförmedligen skulle ägna sig åt samma aktiviteter, eller som att skatteverket skulle få dig att betala mer skatt/få mindre återbäring. Nej, fyfan säger jag. Låt dom som vill kolla på TV betala för det, ingen vettig människa jag känner är beredd att betala för public service TV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Jo, förstår det, dock är min poäng densamma.

Nej, du har helt missförstått gällande lagrum. De behöver inte bevisa någonting och de har dessutom papper på att du köpt in en, det är upp till dig att bevisa att du inte längre äger den. Köper du en TV på SIBA innehar du ju en TV, eller hur? Det har de papper på - SIBA måste skicka in det till RIKAB - och sedan är du som privatperson egentligen skyldig att avanmäla det innehavet.

Däremot brukar det precis som du säger räcka att säga till den som ringer att man inte längre äger den (på det sättet är RIKAB faktiskt ganska enkla att ha att göra med som myndighet räknat) men vill de jävlas kan de göra det, och med fullt juridiskt stöd dessutom.

Radiotjänst är en statlig myndighet, på samma sätt som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller Skatteverket, och har egentligen (trots att många inte vet om det) exakt samma juridiska möjlighet att fatta beslut "över ens huvud" och direkt mot ens eget nekande.

Lag 1989:41 överlåter nämligen åt myndigheten att besluta om avgiftsskyldighet (på samma sätt som det är upp till Skatteverket att besluta om beskattning). Får de in anmälan om TV-innehav (exempelvis från SIBA) är det alltså egentligen så illa att de skulle kunna skicka ut fakturan på en gång utan att ens dubbelkolla med slutkund.

Detta innebär också att myndigheten kan och har full juridisk rätt besluta att du ska betala avgift mot ditt nekande.
Gör de det är det dessutom svårt att ta sig ut ur situationen, då det rent krasst juridiskt är upp till dig att bevisa att du inte innehar möjlighet att ta emot TV, inte tvärt om.

Det är exakt samma regler som gäller för exempelvis sköntaxering vid misstänkt svartarbete eller feldeklaration, eller för den delen beslut om återbetalning på grund av misstänkt fusk med sjuk/VAB-dagar, och precis lika enkelt att hamna rejält i kläm som privatperson.

Fast Radiotjänst är väl ändå inte en myndighet?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

För övrigt när de säger att de har sett ens TV genom fönstret.
Är inte fönstertittning olagligt i Sverige?
Till och med åtalbart till skillnad mot licensskolk som väl borde vara en förseelse?

Visa signatur

HTPC:Intel Core i5 12400/ASUS Prime B660-Plus D4/ RAM 64Gb / PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter
SPELPC:Intel Core i5 12400F/ASUS Prime B660-Plus D4 / Ram 32Gb / ASUS GeForce RTX 3050 8GB DUAL OC V2

Permalänk
Medlem

Dom kan typ göra vad dom vill. Största maffia grupp

Permalänk
Medlem

TV eller inte TV, ljuger dem ihop det så är det bara klaga.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Crippa90:

Fast Radiotjänst är väl ändå inte en myndighet?

De är ingen myndighet i ordets rätta bemärkelse, de är ett statligt aktiebolag, men de arbetar under direkt statligt uppdrag vilket innebär att de delar i praktiken samma lagrum som om de vore en.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Till och med åtalbart till skillnad mot licensskolk som väl borde vara en förseelse?

Nej, det är inte olagligt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Makrolon:

Att titta in genom ditt fönster är inte olagligt, nej, och det är det heller inte att notera vad som står fullt synligt (exempelvis en TV). Att däremot gå in på din privata tomt och klättra upp på en stege för att se om det står en TV på övervåningen är olagligt och hamnar någonstans mellan ofredande och hemfridsbrott.

Har du TV'n synlig från plats där "obehöriga" får uppehålla sig (detta inkluderar alla områden där man får ströva fritt enligt allemansrätten) får du skylla dig själv.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Det enklaste sättet att bli av med skiten är att ringa och AVANMÄLA innehavet, detta leder till att du får betala för de dagar du "haft tv"...alltså även om du nu inte haft det, dock kan det vara värt det för att slippa krångel.

Även jag överklagade en gång i tiden men det är ganska poänglöst då det rör sig om en instans som granskar sig själv.

+1

Har själv provat detta. Djävla Stasi-Metoder alltså...
Bottom line: Man förlorar några kronor på att sitta i telefonkö i en timme, och ytterligare 6kr\dag eller vafan det nu är som klassas som "Fri TV för endast X kr per dag!" tills man blivit av med blodsugarna.

Dock... det är inte så att din Sambo "råkat" anmäla TV-innehav trots att ni "inte" har någon "TV"?
(Har jag också provat på, Grrr!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men asså vore sig man har tv eller ej så är det urkundsförfalskning att påstå att jag har medgett tvinnehav eller har jag fel?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av atillo09:

Men asså vore sig man har tv eller ej så är det urkundsförfalskning att påstå att jag har medgett tvinnehav eller har jag fel?

Urkundsförfalskning vore det om din underskrift (din urkund) förfalskats på dokumentet. Då denna saknas (alltså absolut inte förfalskats) är det heller inte fråga om det. Saknas underskriften gäller heller inte dokumentet, utan då är frågan om TS fått innehav anmält exempelvis genom en elektronikhandel eller kontrollant som tittat in genom fönstret - vilket räcker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kan det räcka med att de har tittat in genom ett fönster?
Bor du i lägenhet så är det inte ens säkert att det är ditt fönster...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Buffer_Overrun:

Hur kan det räcka med att de har tittat in genom ett fönster?
Bor du i lägenhet så är det inte ens säkert att det är ditt fönster...

Hur är TV-avgiften svårförstådd?

Innehar du en TV är du (eller någon annan boende i samma hushåll) enligt LAG skyldig att betala TV-avgift till RIKAB.
Köper du en TV är säljande företag enligt LAG skyldiga att anmäla ditt TV-innehav till RIKAB.
Ser en kontrollant att det finns en TV i ditt hushåll och du inte anmält TV-innehav (eller nekat det vid påringning) bryter du alltså mot gällande lag och ska omedelbart faktureras för ditt innehav av TV.

Den är egentligen exakt lika enkel att förstå som vägtrafikavgiften (också kallad fordonsskatt). Äger du ett avgiftspliktigt fordon SKA du betala denna.

De får aldrig gå in hos dig, inte ens om du bjuder in dem, men hör de att TV'n är igång eller ser den genom fönstret när de går in/ut är det ju självklart att de anmäler det. Var istället glad att RIKAB inte skönfakturerar för tid du innehaft TV utan att anmäla det - de skulle nämligen egentligen kunna göra exakt detta.

Visa signatur

Permalänk

Sist det kom en kontrollant och jag råkade öppna dörren, då hemma hos min flickvän, så blev jag helt ställd och som en riktig judas anmälde jag henne till Radiotjänst hahaha. Hur som helst skickade jag ett mail ett par veckor senare, hävdade att TV:n var såld p.g.a. ekonomiska problem och poff så blev senaste avgiften återbetald och har inte hört något sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jo, förstår det, dock är min poäng densamma.

Nej, du har helt missförstått gällande lagrum. De behöver inte bevisa någonting och de har dessutom papper på att du köpt in en, det är upp till dig att bevisa att du inte längre äger den. Köper du en TV på SIBA innehar du ju en TV, eller hur? Det har de papper på - SIBA måste skicka in det till RIKAB - och sedan är du som privatperson egentligen skyldig att avanmäla det innehavet.

Däremot brukar det precis som du säger räcka att säga till den som ringer att man inte längre äger den (på det sättet är RIKAB faktiskt ganska enkla att ha att göra med som myndighet räknat) men vill de jävlas kan de göra det, och med fullt juridiskt stöd dessutom.

Radiotjänst är en statlig myndighet, på samma sätt som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller Skatteverket, och har egentligen (trots att många inte vet om det) exakt samma juridiska möjlighet att fatta beslut "över ens huvud" och direkt mot ens eget nekande.

Lag 1989:41 överlåter nämligen åt myndigheten att besluta om avgiftsskyldighet (på samma sätt som det är upp till Skatteverket att besluta om beskattning). Får de in anmälan om TV-innehav (exempelvis från SIBA) är det alltså egentligen så illa att de skulle kunna skicka ut fakturan på en gång utan att ens dubbelkolla med slutkund.

Detta innebär också att myndigheten kan och har full juridisk rätt besluta att du ska betala avgift mot ditt nekande.
Gör de det är det dessutom svårt att ta sig ut ur situationen, då det rent krasst juridiskt är upp till dig att bevisa att du inte innehar möjlighet att ta emot TV, inte tvärt om.

Det är exakt samma regler som gäller för exempelvis sköntaxering vid misstänkt svartarbete eller feldeklaration, eller för den delen beslut om återbetalning på grund av misstänkt fusk med sjuk/VAB-dagar, och precis lika enkelt att hamna rejält i kläm som privatperson.

Det är ju som att skatteverket skulle få en rapport om att du har 10 svartarbetare och sedan fakturerar de dig typ 1 000 000 kroner. Låter lite osannorlikt?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av kobb3:

Det är ju som att skatteverket skulle få en rapport om att du har 10 svartarbetare och sedan fakturerar de dig typ 1 000 000 kroner. Låter lite osannorlikt?

Verkligen? Någonsin hört talas om sköntaxering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Innehar du en TV är du (eller någon annan boende i samma hushåll) enligt LAG skyldig att betala TV-avgift till RIKAB.
Köper du en TV är säljande företag enligt LAG skyldiga att anmäla ditt TV-innehav till RIKAB.
Ser en kontrollant att det finns en TV i ditt hushåll och du inte anmält TV-innehav (eller nekat det vid påringning) bryter du alltså mot gällande lag och ska omedelbart faktureras för ditt innehav av TV.

Den är egentligen exakt lika enkel att förstå som vägtrafikavgiften (också kallad fordonsskatt). Äger du ett avgiftspliktigt fordon SKA du betala denna.

De får aldrig gå in hos dig, inte ens om du bjuder in dem, men hör de att TV'n är igång eller ser den genom fönstret när de går in/ut är det ju självklart att de anmäler det. Var istället glad att RIKAB inte skönfakturerar för tid du innehaft TV utan att anmäla det - de skulle nämligen egentligen kunna göra exakt detta.

Nu missade du poängen i mitt inlägg.

I en byggnad med lägenheter finns det fler än ett hushåll/byggnad. Detta medför att de aldrig kan säga vilket fönster som tillhör ett specifikt hushåll. Fönstertittning borde med andra ord inte vara en godkänd metod (mot byggnader med flera hushåll).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

I detta fall skulle jag nog betalt och sedan avbeställt efter nån dag.. Suck.. Kan dom inte föra in TV-avgiften på skatten bara? .. Kommer bli så mycket billigare än att avlöna en firma som ska jaga folk som inte betalar tv-avgift med högaffel och fackla..

Ta bort skiten! .:)

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Det finns en jättetråd på flashback som avhandlar det mesta om ämnet.
https://www.flashback.org/t15519

Tydligen är det svårt att få rätt mot kontrollanterna men det går alltid att avanmäla TV-innehav och retroaktivt få tillbaka pengar för inbetald avgift från avanmälningsdatumet. Jag förstår att detta kan kännas principiellt fel om man inte har TV och aldrig skrivit på att man har någon men om inget annat fungerar så blir man av med problemet i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Att köpa en TV betyder inte att du har ett licenspliktigt innehav. Du kan t.ex köpt den som en present till någon. Du kan dessutom ha hela vinden full av varaktigt undanställda TV-apparater utan att behöva betala TV-licens.

Att Radiotjänst hör av sig och frågar efter att någon butik anmält ditt inköp är en sak, men det betyder inte att du med automatik måste betala licens.

För att jämföra med ditt exempel på ett fordon kan du ju ha en bil som är avställd.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

För ett antal år sedan ringde en kontrollant från radiotjänst upp mig. Jag sa att jag har ingen TV och det var slutet på samtalet. Inom kort dök en faktura där det stod att jag anmält tv innehav. Kontaktade Radiotjänst och sa att detta var fel. Svaret var att de skulle undersöka saken. Tog ett par veckor där de svarar att de kom fram till att jag ska betala och har meddelat tv innehav. Jag ringer upp dem och begär ut kopior på bevisen om att jag skulle ha meddelat tv innehav. Nu helt plötsligt så var det så att jag inte skulle vara skyldig betala och meddelat tv innehav ströks...Summan av det hela blev att de ljuger så länge de kan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Staropramen:

Att köpa en TV betyder inte att du har ett licenspliktigt innehav. Du kan t.ex köpt den som en present till någon.

Stämmer, vilket är varför de ringer och frågar och inte bara skickar fakturan. Formellt sett är det däremot upp till dig som slutkund att ringa till dem och avanmäla innehavet, då ditt innehav av TV redan blivit anmält av butiken.

Smartare idé; berätta rätt persons (dvs den person som ska få TV'n, vars namn alltså bör stå på garantibeviset ändå) namn och adress för säljaren.

Citat:

Du kan dessutom ha hela vinden full av varaktigt undanställda TV-apparater utan att behöva betala TV-licens.

Detta är dock licenspliktigt under förutsättning att de fungerar, då du då innehar TV.

Citat:

Att Radiotjänst hör av sig och frågar efter att någon butik anmält ditt inköp är en sak, men det betyder inte att du med automatik måste betala licens.

För att jämföra med ditt exempel på ett fordon kan du ju ha en bil som är avställd.

Du betalar fortfarande avgifter på en avställd bil, men slipper vissa. Skillnaden där är att en avställd bil inte kan användas utan att riskera kraftiga böter , medan en TV bara är att ställa fram. Finns ingen möjlighet att "ställa av" en TV, däremot kan du förstås skicka den nånstans eller ge bort den och avanmäla innehavet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nja, så är det väl ändå inte.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1989:41

Det går alldeles utmärkt att ställa undan en TV och därmed slippa betala licens. Kika på punkt 4 nedan.

6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte ska betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

Dessutom får du ha den på prov i 15 dagar så inte ens det faktum att kontrollanten ser en TV hos dig medför med automatik att du måste anmäla innehav där och då.

Butiken kan aldrig anmäla att jag har ett licenspliktigt TV-innehav, bara att jag köpt en TV. Själva ägandet av aldrig så många apparater medför ingen skyldighet att betala licens.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ingen tv ingen underskrift då har dom inget underlag att kräva dej på pengar!

PUNKT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

För ett antal år sedan ringde en kontrollant från radiotjänst upp mig. Jag sa att jag har ingen TV och det var slutet på samtalet. Inom kort dök en faktura där det stod att jag anmält tv innehav. Kontaktade Radiotjänst och sa att detta var fel. Svaret var att de skulle undersöka saken. Tog ett par veckor där de svarar att de kom fram till att jag ska betala och har meddelat tv innehav. Jag ringer upp dem och begär ut kopior på bevisen om att jag skulle ha meddelat tv innehav. Nu helt plötsligt så var det så att jag inte skulle vara skyldig betala och meddelat tv innehav ströks...Summan av det hela blev att de ljuger så länge de kan.

Din historia är ju ganska lik min, skönt att de löste sig för dig till slut. Skrev du ett skriftligt brev till dom ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atillo09:

Din historia är ju ganska lik min, skönt att de löste sig för dig till slut. Skrev du ett skriftligt brev till dom ?

Mail och sedan ringde jag efter första beskeddet, om minnet inte sviker mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

För lite omväxling, en kontrollant som blir ägd :

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7