Köp av systemkamera - Nybörjare

Permalänk
Medlem

Köp av systemkamera - Nybörjare

Hej,

Som titeln lyder, så är jag intresserad av att köpa en systemkamera. Har inget direkt pris-gräns eller minimum. Utan tänkte få lite tips på vilken gräns man bör försöka landa på som nybörjare etc.

Användning kommer att variera, Foto av object, porträtt, födelse dagar villsäga: större sammanträffningar med bekanta. När jag tänker efter finner jag ett stort intresse av just människor/djur som porträtt, men även object som produkt bilder har jag alltid tyckt är intressant. Angående filmning kommer det inte ske på någon seriös nivå, så denna funktion är irrelevant för mig.

Har tittat på Canon 500 och 550 -D är några av dessa att rekommendera för en nybörjare? Jag inser att nya funktionen för 550D är filmning, denna verkar vara lite dyr för mig också, är det stor skillnad övrigt på de två ovanstående, menar som i still bilder (foto)?

Med vänliga hälsningar
MR. Snark

Permalänk
Medlem

Eftersom jag själv använder Nikon rekommenderar jag D7000 eller d90. Dessa är inte några renodlade nybörjarkameror men det gör det inte svårare för en nybörjare heller, eftersom dessa har automatiska exponeringsfunktioner (Auto och P). Men eftersom du verkar vara lite mer seriös med ditt kommande fotande (du önskar skaffa systemkamera) kommer du förmodligen försöka dig på halvautomatiska lägena istället (aperture och shutter speed mode), eller kanske manuellt...

Ergonomiskt är D7000 och D90 betydligt bättre än instegsmodellerna eftersom dessa har bättre sökare och fler snabbknappar. LCD skärmen hos dessa är säkert också bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Eftersom jag själv använder Nikon rekommenderar jag D7000 eller d90. Dessa är inte några renodlade nybörjarkameror men det gör det inte svårare för en nybörjare heller, eftersom dessa har automatiska exponeringsfunktioner (Auto och P). Men eftersom du verkar vara lite mer seriös med ditt kommande fotande (du önskar skaffa systemkamera) kommer du förmodligen försöka dig på halvautomatiska lägena istället (aperture och shutter speed mode), eller kanske manuellt...

Ergonomiskt är D7000 och D90 betydligt bättre än instegsmodellerna eftersom dessa har bättre sökare och fler snabbknappar. LCD skärmen hos dessa är säkert också bättre.

Ja. D7000 är nog något dyr för mig, men D90 verkar landa rätt inom budgeten, ska ta mig en närmare titt och recensioner för just den modellen. Försöker att tänka utanför Canon också självklart (är lite insöad på just detta märke ^^).

Bara ösa på med tips för en nybörjare, priset kan variera självklart. Jag vill helst inte snöa in er eller mig på pris, men är student kan jag säga!

Med vänliga hälsningar
MR. Snark

Permalänk
Medlem

Jag och min flickvän beställde en Canon EOS 550D för 1 månad sen och känner mig oerhört nöjd. Kan inte annat än rekommendera den. Vi köpte den via ebay och fick den till ett oerhört vettigt pris i jämförelse med att köpa den i butik hemma i Sverige. Kan tilläggas att vi fotar mycket porträtt liknande bilder som du själv är ute efter och är supernöjd med resultatet. Köpte till en 50mm/1,8 lens som ska användas flitigt imorgon då vi har en del sociala evanemang på schemat. Skitkul!

Så jag kan rekommendera 550D och köp allt via ebay för att tjäna tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MMystery:

Jag och min flickvän beställde en Canon EOS 550D för 1 månad sen och känner mig oerhört nöjd. Kan inte annat än rekommendera den. Vi köpte den via ebay och fick den till ett oerhört vettigt pris i jämförelse med att köpa den i butik hemma i Sverige. Kan tilläggas att vi fotar mycket porträtt liknande bilder som du själv är ute efter och är supernöjd med resultatet. Köpte till en 50mm/1,8 lens som ska användas flitigt imorgon då vi har en del sociala evanemang på schemat. Skitkul!

Så jag kan rekommendera 550D och köp allt via ebay för att tjäna tusenlappar.

Ja, precis. Har tänkt i dom liknande banorna jag med, men att köpa begagnat i Svergie bara, finns bra priset. Jag måste titta igenom det andra förslaget sen när tiden ges, tänkte försöka hinna med det ikväll. Men lutar åt en 550D i nu läget då har man en kamera upp till högre nivåer!

Har ni mera förslag och idéer på hur jag kan gå tillväga för att välja rätt kamera, ös på Sedan får ni gärna försöka svara på mitt ursprungliga post på hur stor skillnad det igentligen är mellan 500 och 550 -D, är grön det ända man ser är "mpixel" mmh bra! or not

Med vänliga hälsningar
Marcus Andersson

Permalänk
Medlem

12MP är oftast fullt tillräckligt. Men det är ofta antalet pixlar som styr valet hos många – och dessa brukar ju oftast vara nybörjare som ju tror att det automatisk är bättre med så mycket pixlar som möjligt.

Nyttan med väldigt många pixlar kommer kanske inte till användning förrän riktigt stora utskrifter och då man vill kunna beskära bilden kraftigt.

En väldigt hög pixeldensitet medför i att kameran är mer känslig mot kamerarörelseoskärpa (på pixelnivå). Detta innebär att den längsta slutartiden som genererar i skarpa bilder vid specifik brännvidd är kortare (än då pixeldensiteten inte hade varit så hög).

Hög pixeldensitet kan också leda till att iso egenskaper och dynamiskomfång kan bli sämre.
Bildstorleken blir också större om bilderna har väldigt hög upplösning.

En sensor med väldigt hög upplösning kräver bättre optik för att man skall kunna dra nytta av pixelövertaget.

Permalänk
Medlem

Det är inte så jättemycket som skiljer dem. Dock skulle jag säga att sensorn i 550D har ett litet övertag vad gäller bildkvalitet på höga ISO-tal jämfört med 500D. I övrigt är det små skillnader.
Sen tänkte jag att jag skulle sticka ut hakan lite och säga att 6Mpix oftast är full tillräckligt. Lyckas man inte få en print på 50x75cm som ser bra ut från 6Mpix så är det iaf inte kameran det beror på och hade man inte en likadan bild bredvid att jämföra med, som var tagen med en kamera med högre upplösning så skulle de flesta inte kunna säga att den är tagen med en 6Mpix kamera.
Sedan är ju inte den verkliga upplösningen alltid lika mycket högre som antalet pixlar är fler heller.

Summa summarum kan man väl säga att ska man inte filma så har inte 550D så mycket mer att erbjuda än 500D. Själv hade jag valt en D90 framför dessa båda alla dagar i veckan dock.

Permalänk
Medlem

Hade jag fått fria händer att handla åt dig så hade jag köpt:
Canon EOS 20D + batterigrepp - 1800kr
Canon EF 17-55mm f/2.8 IS USM - 6000kr

Gammal kamera, men den duger helt klart. Med bra optik så blir bilderna utmärkta. Lägg pengarna på optiken.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är inte så jättemycket som skiljer dem. Dock skulle jag säga att sensorn i 550D har ett litet övertag vad gäller bildkvalitet på höga ISO-tal jämfört med 500D. I övrigt är det små skillnader.
Sen tänkte jag att jag skulle sticka ut hakan lite och säga att 6Mpix oftast är full tillräckligt. Lyckas man inte få en print på 50x75cm som ser bra ut från 6Mpix så är det iaf inte kameran det beror på och hade man inte en likadan bild bredvid att jämföra med, som var tagen med en kamera med högre upplösning så skulle de flesta inte kunna säga att den är tagen med en 6Mpix kamera.
Sedan är ju inte den verkliga upplösningen alltid lika mycket högre som antalet pixlar är fler heller.

Summa summarum kan man väl säga att ska man inte filma så har inte 550D så mycket mer att erbjuda än 500D. Själv hade jag valt en D90 framför dessa båda alla dagar i veckan dock.

Jo. Är medveten om att det är optiket som verkar gör väldigt mycket. Jag kanske ska lägga pengar på något billigare som ligger runt 6-10 Mpix istället för att kasta ut ett hav med pengar på något jag i nu läge förmodligen inte kan leva upp till.

Angående 500 och 550 -D var typ vad jag funderade över, tycker dom marknadsför och folk pratar om filmningen men inte mycket mera.. Så verkar inte vara något mera speciellt förutom lite ökad pixel som jag inte kommer känna av i nu läget.

Skrivet av Boo:

Hade jag fått fria händer att handla åt dig så hade jag köpt:
Canon EOS 20D + batterigrepp - 1800kr
Canon EF 17-55mm f/2.8 IS USM - 6000kr

Gammal kamera, men den duger helt klart. Med bra optik så blir bilderna utmärkta. Lägg pengarna på optiken.

Tack så mycket för tipset, kanske blir något sådant.. Det är ju billigare en 8000 kr rakt av. Så kan man köpa ett bättre kamera hus senare!

Man blir lätt lite lurad med alla försäljnings knep som finns, oftast ligger mpixel i fokus och annat som spelar roll men kanske inte så mycket att man ska fokusera på det

Med vänliga hälsningar
Mr. Snark

Permalänk
Medlem

Gå mest på ergonomi, dvs välj det hus som känns bäst i dina händer och har de funktioner du önskar dig. Inte alls dumt att satsa mest på objektiv, snarare ganska smart, speciellt eftersom kamerahus faller i pris väldigt snabb, medan finare objektiv har ett bättre andrahandsvärde. Det är också objektivet som har störst inverkan på bildkvalitén. Och i slutändan är det inte vilket hus som används som bestämmer hur bra bilder blir, utan det är främst fotografens kompetens som gör detta…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Jo. Är medveten om att det är optiket som verkar gör väldigt mycket. Jag kanske ska lägga pengar på något billigare som ligger runt 6-10 Mpix istället för att kasta ut ett hav med pengar på något jag i nu läge förmodligen inte kan leva upp till.

Nu var det ju iofs inte riktigt så jag menade. Det gör absolut inget att man köper en kamera med många Mpix, men det jag ville försöka söga var att man inte ska/behöver köpa en kamera just för att den har många Mpix. Just hur många pixlar bilden får är, oftast, av ganska liten betydelse i praktiken, åtminstone så länge man ligger över ca 6Mpix. Sedan kan det finna 100 andra anledningar att köpa en dyr avancerad kamera, även om man, som nybörjare kanske inte behöver fundera så jättemycket över sånt, om man inte redan från början VET att man kommer att använda kameran till något särskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Gå mest på ergonomi, dvs välj det hus som känns bäst i dina händer och har de funktioner du önskar dig. Inte alls dumt att satsa mest på objektiv, snarare ganska smart, speciellt eftersom kamerahus faller i pris väldigt snabb, medan finare objektiv har ett bättre andrahandsvärde. Det är också objektivet som har störst inverkan på bildkvalitén. Och i slutändan är det inte vilket hus som används som bestämmer hur bra bilder blir, utan det är främst fotografens kompetens som gör detta…

Det är sant, kompetensen inom fotografi här är väldigt lite kan jag tillägga Får ta en funderare angående kamera huset, man vill ju kunna ha en bra display som är lätt hanterlig!

Skrivet av dumbo:

Nu var det ju iofs inte riktigt så jag menade. Det gör absolut inget att man köper en kamera med många Mpix, men det jag ville försöka söga var att man inte ska/behöver köpa en kamera just för att den har många Mpix. Just hur många pixlar bilden får är, oftast, av ganska liten betydelse i praktiken, åtminstone så länge man ligger över ca 6Mpix. Sedan kan det finna 100 andra anledningar att köpa en dyr avancerad kamera, även om man, som nybörjare kanske inte behöver fundera så jättemycket över sånt, om man inte redan från början VET att man kommer att använda kameran till något särskilt.

Jo, precis.. Förstår vad du menar!
-

Det jag kommer använda kameran till mestadels är som tidigare nämnts till att fota object och folk/djur igentligen, gillar när bilder inom dessa områden men vill även kunna ta bilder på landskap.. Skulle nog vilja säga att man vill ha en - Allt i allo kamera, med fokus på Folk och djur!

Jag ska ta mig en funderare angående kamera huset, kanske åka in och testa. Men om vi lämnar kamera huset och går in lite mera på optik - vad är intressant när det kommer till just "porträtt" på djur och människor, finns det något allt i allo optik som ligger på en okej pris nivå?

Med vänliga hälsningar
Mr. Snark

Permalänk
Medlem

Är det tama djur det handlar om?

Det objektiv som Boo tipsade om funkar fint som "allround" och för porträtt (och för landskap), men kan eventuellt bli lite i "kortaste" laget för djur, lite beroende av hur och vilka djur som ska fotas. Om närbilder är något du är intresserad av kommer du troligen att vilja ha ha et makroobjektiv så småningom. 17-55:an är inte jättebra vad gäller den saken (då är faktiskt 18-55IS bättre och det finns även ett par alternativ från Sigma som är bra vad gäller närbilder och med något av dessa så behöver du, eventeullt, inte skaffa något makroobjektiv, lite beroende av "hur nära" du vill kunna komma. 17-55:an har en avbildningsskala på ca 1:6 och sigmas varianter ligger på mellan 1:2-1:3, nånting.
En telezoom kan nog komma väl till pass för djurbilderna, tror jag. Det kan vara vettigt, beroende på hur viktiga dessa områden är, att lägga något mindre pengar på normalzoomen och få råd med något objektiv till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Är det tama djur det handlar om?

Det objektiv som Boo tipsade om funkar fint som "allround" och för porträtt (och för landskap), men kan eventuellt bli lite i "kortaste" laget för djur, lite beroende av hur och vilka djur som ska fotas. Om närbilder är något du är intresserad av kommer du troligen att vilja ha ha et makroobjektiv så småningom. 17-55:an är inte jättebra vad gäller den saken (då är faktiskt 18-55IS bättre och det finns även ett par alternativ från Sigma som är bra vad gäller närbilder och med något av dessa så behöver du, eventeullt, inte skaffa något makroobjektiv, lite beroende av "hur nära" du vill kunna komma. 17-55:an har en avbildningsskala på ca 1:6 och sigmas varianter ligger på mellan 1:2-1:3, nånting.
En telezoom kan nog komma väl till pass för djurbilderna, tror jag. Det kan vara vettigt, beroende på hur viktiga dessa områden är, att lägga något mindre pengar på normalzoomen och få råd med något objektiv till...

.. Ett okej pris på första objectivet vore nice, så man kanske i framtiden när man besitter lite kunskaper ha råd och köpa något mera, hur ser detta objectiv ut. Denna verkar (läste lite små recensioner) bra på det mesta.

Med vänliga hälsningar
Mr. Snark

Permalänk
Medlem

Kan inte nya Nikon D5100 vara någonting? 16.2 megapixlar och full-hd videoinspelning med 30bps.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863636
7500 kr med schysst objektiv.

Visa signatur

Säljer gymutrustning och träningsredskap på Gymkompaniet.se

Permalänk
Medlem

I nedanstående länk finns en del tester på olika objektiv. Canon 500 och Nikon d90 testas också… OBS i Canon 500 testet jämförs denna mot Nikon d5000, som ju har samma sensor som Nikon D90 (men prestandan hos D90 är nog ett litet snäpp bättre).

http://photozone.de/

Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G IF-ED DX ett väldigt kompetent objektiv, men denna har ett väldigt högt nypris… men detta objektiv kan ändå vara bra att ha i åtanke ifall man råkar snubbla på en sådan på begagnat marknaden…

I ovanstående exempel står AF-S för att detta objektiv har inbyggd fokusmotor (olika tillverkare har olika benämningar för dessa förkortningar för objektiven). f/2.8 innebär att den maximala bländarstorleken är stor över hela brännviddsomfånget (17-55mm), vilket innebär att man kan använda objektivet vid sämre ljusförhållande, men framförallt innebär större bländare att man kan få till bilder med mer bokeh (bakgrundsoskärpa).

Bra bokehegenskaper är att föredra vid t ex porträttfoto. Tanken är här att själva motivet (modellen) skall vara i skarp fokus, medan bakgrund är helt ur fokus. Detta ”frilägger” motivet från bakgrunden, så att uppmärksamheten riktas mer mot själva motivet. Det finns även skillnader i bokeh egenskaper mellan olika objektiv, även fast bländarstorlek och brännvidd är samma - och det är främst de dyrare objektiven som har bäst bokeh (bättre bokeh = typ, mer krämig eller len oskärpa).

Ett alternativ som Dumbo var inne på är att välja ett billigare kitobjektiv och ett kompletterande fast ljustark objektiv för porträttfoto (ett macroobjekiv eller icke-macro).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pozzi:

Kan inte nya Nikon D5100 vara någonting? 16.2 megapixlar och full-hd videoinspelning med 30bps.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863636
7500 kr med schysst objektiv.

- Tack för tipset, ska försöka hinna med att titta lite recensioner på alla tips, haft så mycket med skolan nu under helgen!

Skrivet av Tokoza:

I nedanstående länk finns en del tester på olika objektiv. Canon 500 och Nikon d90 testas också… OBS i Canon 500 testet jämförs denna mot Nikon d5000, som ju har samma sensor som Nikon D90 (men prestandan hos D90 är nog ett litet snäpp bättre).

http://photozone.de/

Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G IF-ED DX ett väldigt kompetent objektiv, men denna har ett väldigt högt nypris… men detta objektiv kan ändå vara bra att ha i åtanke ifall man råkar snubbla på en sådan på begagnat marknaden…

I ovanstående exempel står AF-S för att detta objektiv har inbyggd fokusmotor (olika tillverkare har olika benämningar för dessa förkortningar för objektiven). f/2.8 innebär att den maximala bländarstorleken är stor över hela brännviddsomfånget (17-55mm), vilket innebär att man kan använda objektivet vid sämre ljusförhållande, men framförallt innebär större bländare att man kan få till bilder med mer bokeh (bakgrundsoskärpa).

Bra bokehegenskaper är att föredra vid t ex porträttfoto. Tanken är här att själva motivet (modellen) skall vara i skarp fokus, medan bakgrund är helt ur fokus. Detta ”frilägger” motivet från bakgrunden, så att uppmärksamheten riktas mer mot själva motivet. Det finns även skillnader i bokeh egenskaper mellan olika objektiv, även fast bländarstorlek och brännvidd är samma - och det är främst de dyrare objektiven som har bäst bokeh (bättre bokeh = typ, mer krämig eller len oskärpa).

Ett alternativ som Dumbo var inne på är att välja ett billigare kitobjektiv och ett kompletterande fast ljustark objektiv för porträttfoto (ett macroobjekiv eller icke-macro).

Tack för att du förklara alla kod ord, lättare att se vad folk menar nu! Sedan till objektivet verkar ju helt sjukt nice, sedan är den en aning över pris nivå som jag är villig att lägga på ett första set, nu har jag inte satt något högsta pris eller lägsta. Ska hålla ett öga på den begagnade marknaden!

/Mr. snark

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdater att jag förmodligen kommer att gå med: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=607180 och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604760 någon som har någon kritik alt idé, tips.. Valde det mestadels för att då får jag ett mera packet och priset springer inte iväg så mycket, måste ju ha en väska på detta också.. några tips på en ryggsäck?

Med vänliga hälsningar
Mr. Snark

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle rekommendera dig att tänka om. Canons 18-135 är inte direkt något superobjektiv. Du måste blända ner en bra bit för att få acceptabel skärpa på bilderna. 500D är börjar dessutom bli gammal och 550D är ganska mycket bättre på flera punkter (en generation nyare sensor bland annat).

Dessutom, åk till en fotobutik och kläm och känn på lite olika modeller, det lönar sig i längden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag skulle rekommendera dig att tänka om. Canons 18-135 är inte direkt något superobjektiv. Du måste blända ner en bra bit för att få acceptabel skärpa på bilderna. 500D är börjar dessutom bli gammal och 550D är ganska mycket bättre på flera punkter (en generation nyare sensor bland annat).

Dessutom, åk till en fotobutik och kläm och känn på lite olika modeller, det lönar sig i längden.

Jag kommer defentivt att åka till en butik för att känna på den som jag kommer fram till. Men om vi utgår ifrån 550D finns det något packet pris som är på en "okej" nivå, eller måste jag köpa ett separat objektiv för att få något av värde?

Här är ialf 550D på komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585660

Med vänliga hälsningar
Mr. Snark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Det paketet är, tycker jag, en bra start. Objektivet som följer med är faktiskt bra, även om det inte är så ljusstarkt (till skillnad mot 17-55/2.8). Kompletterar du det med 55-250:n som du länkade till tidigare så har du ett bra och prisvärt paket som du kan göra det mesta med. Sen är det klart att om du kommer att fota mycket porträtt så kanske du kommer att vilja ha ett ljusstarkare objektiv än 18-55:an. Vill du slå två flugor i en smäll så är ju tex sigma 70/2.8 eller Tamron 60/2 två makroobjektiv som har lagom brännvidd för porträtt åxå. Likaså kommer du nog att uppleva att det ibland kan vara svårt att få tillräckligt korta slutartider för djur som rör sig mycket om det inte är hyfsat ljust ute. Ljusstarka telezoomar kostar dock mycket pengar...

Men gå inte händelserna i förväg utan köp kamera med en normalzoom och kanske även 55-250:n, så är du en god bit på väg.

Jag ska avsluta lite med att nämna kommentera lite om de Sigma-objektiv jag nämnde tidigare. Jag hann inte riktigt innan då jag var tvungen att rusa till jobbet. Jag ser nu att det ena är utgående/har utgått så det är kanske lite svårare att få tag på, men detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=530609

Då har du lite bättre ljusstyrka, ganska stor avbildningsskala (1:2.7), snabbare AF och lite större zoomomfång än du får med 18-55:an. Dock blir det ju till ett lite högre pris, men ändå lägre än Canons 17-55. Det är ett litet "mellanting" kan man säga. Den utgående versionen av sigman har lite bättre avbildningsskala men saknar bildstabilisering:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=84590

Jag länkade till Canon-versionerna, eftersom du lutar lite åt Canon...

Permalänk
Medlem

Jag är i samma tankar som TS och har ungefär samma budget, under 6000kr.
Det jag funderar på för tillfället är om man ska satsa på en Pentax K-r eller en Canon 550d.
Till pentaxen får man både ett 18-55mm och ett 50-200mm objektiv till samma pris som 550dn med standard objektiv. Var ute på media markt och kände på kamerorna idag och måste säga att Pentax K-r känns mindre plastig än Canon 550d.
Nån som har några erfarenheter och råd? Är objektiven nått att ha för en glad amatör?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=712471
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560156

Inte riktigt samma pris i Sverige men kommer köpa utomlands om det blir en K-r..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsorling:

Jag är i samma tankar som TS och har ungefär samma budget, under 6000kr.
Det jag funderar på för tillfället är om man ska satsa på en Pentax K-r eller en Canon 550d.
Till pentaxen får man både ett 18-55mm och ett 50-200mm objektiv till samma pris som 550dn med standard objektiv. Var ute på media markt och kände på kamerorna idag och måste säga att Pentax K-r känns mindre plastig än Canon 550d.
Nån som har några erfarenheter och råd? Är objektiven nått att ha för en glad amatör?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=712471
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560156

Inte riktigt samma pris i Sverige men kommer köpa utomlands om det blir en K-r..

Jag vet inte, men en sak som alltid bör man väl tänka på tillbehör - Kanske inte finns så mycket av värde inom Pentax, jag har dock ingen aning eftersom jag är "noob" nummer ett på detta!

Jag kommer nog gå på Canon 550D, den verkar toppen, tittat runt lite på recensioner och så..

/Mr. Snark

Permalänk
Medlem

Ja finns ju helt klart fler objektiv och säkert andra tillbehör till Canon. Begagnatmarknaden är ju såklart bättre med.

Om man ska göra lite plus och minus tänker jag såhär.

K-r:
+ Större sensor
+ Snabbare slutarhastighet
+ Snabbare seriebildtagning
+ Bildstabilisering i huset
+ Högre ISO
+ Billigare

550d:
+ Filmläget
+ Antal Tillbehör, objektiv m.m
+ 18 MP (Spelar stor roll?)

Nån som vill fylla på lite, kan vara vinklad åt Pentax K-r hållet då jag är mest sugen på den idag.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Tänkte bara uppdatera mitt val och bumpa up åt Nsorling. Jag har valt att gå med 550D med EF-S 18-55 IS. Tänkte bara höra med er där ute om man bör gå med ett 8 GB minnes kort eller 16 GB, 16 känns aning stort va? Ifall ni har några som ni kan rekommendera till ett humant pris så är det välkomnat

/Mr. Snark

Permalänk
Medlem

Man klarar sig ganska långt på 8GB om man inte fotar mycket med sekvenstagning. Samma gäller ang. hastigheten på kortet. Man behöver inte så dundersnabbt kort om man inte fotar mycket med sekvenstagning. Sandisk Ultra kommer man rätt långt med. Kostar väl en 150kr för 8GB.
Sen är det klart att det inte är nån nackdel med större och snabbare, om man har råd, men... Börja med ett Sandisk Ultra 8GB så kan du ju skaffa ett till senare som är snabbare och eventuellt större om du känner att du behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Man klarar sig ganska långt på 8GB om man inte fotar mycket med sekvenstagning. Samma gäller ang. hastigheten på kortet. Man behöver inte så dundersnabbt kort om man inte fotar mycket med sekvenstagning. Sandisk Ultra kommer man rätt långt med. Kostar väl en 150kr för 8GB.
Sen är det klart att det inte är nån nackdel med större och snabbare, om man har råd, men... Börja med ett Sandisk Ultra 8GB så kan du ju skaffa ett till senare som är snabbare och eventuellt större om du känner att du behöver det.

Tack för svaret, vart några minuter försenat dock. valde att gå med SanDisk SDHC Extreme Pro 8GB kostade lite mera en ditt tips. Kollade mestadels på skrivar hastighet, inte för att det ger någon större skillnad på kort tagning (enligt osäkra källor ;p) men trevligt om man har 8 GB kort och ska dra över :)!

/MR. Snark

Permalänk
Avstängd

Köpte min första kamera igar här i Köln och det blev en Nikon d5100 för 750 euro. Vi va pa tivolit http://www.phantasialand.de/ och jag knäppte 570 bilder pa allt möjligt och är nöjd so far.
http://nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/d5...

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av damiano:

Köpte min första kamera igar här i Köln och det blev en Nikon d5100 för 750 euro. Vi va pa tivolit http://www.phantasialand.de/ och jag knäppte 570 bilder pa allt möjligt och är nöjd so far.
http://nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/d5...

Roligt att du vart nöjd över kameran! Beställde en Canon 550D igår, hoppas på att få den idag så man kan lära in sig grunderna för att fota lite när man ska möta släkten nästa vecka

Tänkte höra med folket på Sweclocker ifall det finns något vettigt program för att redigera foton? Jag har funderat kring Lightroom, men lite dyr nu för tillfället, något gratis alternativ eller billigare version av någon i familjen Adobe?

/MR. Snark

Permalänk
Medlem

Photshop Elements är väl billigare än Lightroom, tror jag.

Det finns ju annars flera gratis alternativ åxå. paint.net är ett "något enklare" program som har det mesta man behöver så länge man inte tänkt göra allt för stora utsvävningar i redigeringen.
The Gimp är ett lite mer fullfjädrat program som helt klart kan jämföra sig med photoshop.
Om du tänkt fota RAW (det kanske du vill göra i framtiden iaf) så finns ju UFRaw som även funkar som plugin till Gimp. Du har även RawTherapee som är fristående och använder DCRaw som "motor" (det gör nog UFRaw åxå förresten). (Jag har dock inte kollat om någon av dessa ha stöd för 550D eller D5100).
För råkonvertering finns ju även respektive tillverkares egna program. I Canons fall DPP och Nikon har ju sitt ViewNX. Nikon har ju även det kraftfullare CaptureNX, som dock inte är gratis.