Ny dator - Beetendet på datorn är väldigt skumt

Permalänk

Ny dator - Beetendet på datorn är väldigt skumt

Nu är det så att jag införskaffade min dator för ungefär en månad sedan och jag har haft allmänt strul med den.

Jag tankade ner Firefox 4.0 när det kom ut och var tillgängligt att ladda ner. Tycker webbläsaren är helt perfekt, men när jag går in på YouTube och tittar på Fullscreen så blir det till en början svart och efter 1 sekund kan man se bilden. Ska det vara så? Testade Google Chrome också, samma problem och likadant med IE 9.0.

Såhär ser det ut:

http://i54.tinypic.com/qs06xt.png

Nu kommer jag till mitt andra problem:

När jag startar om datorn och datorn bootar sig själv och när det kommer till Windows skrivbordet, blir först skärmen svart och efter ett tag kommer jag in i Windows. Ska det vara så? Är det fel med grafikkortet eller med något annat?

Mina dator specs:

Operativsystem
MS Windows 7 Home Premium 64-bit
CPU
Intel Core i7 950 @ 3.07GHz 42 °C
Bloomfield 45nm Teknologi
RAM
12.0GB Trippel-Kanal DDR3 @ 535MHz (8-8-8-20)
Moderkort
ASRock X58 Extreme3 (CPUSocket) 42 °C
Grafik
SMB2440L (1920x1080@60Hz)
NVIDIA GeForce GTX 460
Hårddiskar
977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA) 34 °C
Optiska Enheter
TSSTcorp CDDVDW SH-S223C ATA Device
Ljud
NVIDIA High Definition Audio

Datorn är också allmänt seg. Tar evigheter att starta program och den är allmänt seg. Ska det verkligen vara såhär? Har formaterat om W7 för att se om det gör någon skillnad, men nej. Samma problem varje gång.

Permalänk
Medlem

Har du prövat att installera om windows och formatera om samtidigt? Om det inte är ett hårdvarufel ska det lösa problemet.

Från vad du säger verkar datorn instabil, är någonting överklockat och vad har du för näteaggregat?

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Har du prövat att installera om windows och formatera om samtidigt? Om det inte är ett hårdvarufel ska det lösa problemet.

Från vad du säger verkar datorn instabil, är någonting överklockat och vad har du för näteaggregat?

Hur gör jag det?

Använder mig av det nätaggregatet: https://www.inet.se/artikel/6900190/corsair-hx-750w-80-

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrokenBone:

Hur gör jag det?

Använder mig av det nätaggregatet: https://www.inet.se/artikel/6900190/corsair-hx-750w-80-

Okej det där nätagget räcker mer än väl.

För att installera om windows är det bara att sätta in skivan och under installationen kommer du få alternativ att välja vilken hårddisk du vill installera på, och att formatera om hårddisken.

Edit: Backa upp allla filer du vill spara också på en extern hårddisk eller USB

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Okej det där nätagget räcker mer än väl.

För att installera om windows är det bara att sätta in skivan och under installationen kommer du få alternativ att välja vilken hårddisk du vill installera på, och att formatera om hårddisken.

Man får väl välja mellan att formatera om hårddisken och uppgradera Windows 7 till någon annan version? Har omformterat min hårddisk tre gånger idag, ingen alls skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrokenBone:

Man får väl välja mellan att formatera om hårddisken och uppgradera Windows 7 till någon annan version? Har omformterat min hårddisk tre gånger idag, ingen alls skillnad.

Det behövs bara formateras om en gång, allt annat är onödigt. Har du prövat att boota via cd-läsaren? Funkar också för att få tillgång till ominstallation.

http://lmgtfy.com/?q=how+to+boot+from+cd

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Det behövs bara formateras om en gång, allt annat är onödigt. Har du prövat att boota via cd-läsaren? Funkar också för att få tillgång till ominstallation.

http://lmgtfy.com/?q=how+to+boot+from+cd

Det är precis så jag gör. Bootar från CD-läsaren.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

DVD läsaren är det faktiskt då Windows 7 kommer på DVD och inget annat:)

Nepp, det ska inte vara så att det tar hela skärmen alltså fullskärmsläge, funkar det om du trycker på ESC?
Virusfritt? Senaste drivrutiner? Senaste uppdateringar för Windows?

Permalänk
Skrivet av BrokenBone:

När jag startar om datorn och datorn bootar sig själv och när det kommer till Windows skrivbordet, blir först skärmen svart och efter ett tag kommer jag in i Windows. Ska det vara så? Är det fel med grafikkortet eller med något annat?

Blir skärmen blir svart någon sekund sen är det som vanligt igen? Det är nog ganska normalt inget att göra åt. Min skärm uppför sig på samma sätt och jag skulle gissa att den startar Windows med en viss upplösning och sen ändrar den när man kommit in i Windows och att skärmen blir svart ett par sekunder då. Jag har med märkt av problem med att man får svart skärm när man är in på Youtube efter att ha installerat Firefox 4 och försöker köra klippen i fullskärmsläge, hoppas någon har en förklaring till detta.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk

Jag hade ett samma problem men då var det med ett nytt grafikkort, då så drog jag ner de senaste drivrutinerna och så löste sig allt

Permalänk

Jag tror jag har dragit ner alla de senaste drivrutinerna. Gick in på nvidia.com och laddade ner därifrån.