Gammal gubbe ska köpa ny dator, Hjälp!

Permalänk
Medlem

Gammal gubbe ska köpa ny dator, Hjälp!

Hej!
Som rubriken lyder, så ska jag köpa mig en ny dator. Min dator är 4-5 år gammal nu och behöver bytas ut mot något snabbare. Min nuvarande dator har följande delar; Intel Pentium D 9.15 processor på 2.80GHz. AsRock ConRoe 945G-DVI moderkort och 3GB DDR2 minne. Grafikkortet heter Saphire X1950 PRO och en nätdel på 480W.

Jag har läst i Swecklockers forumet och upptäckt att här finns massor av dator kunniga människor. Så därför frågar jag er om tips och råd.

Jag använder datorn till att; Rippa film och musik (Mina stora intressen) och bearbeta fotografier från digitalkameran, samt gör ibland tidningslayouter och reklam (hobby basis). Spelar inte spel överhuvudtaget.

Har tittat på följande datorer;
Intel:
Intel Core i5 2500, 3.3GHz med MSI H67MA-E45 moderkort och 4GB Corsair (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 internminne. Fractal Design Integra 400W nätdel. Datorlåda Nexus Prominent 5.
Pris Inet: 3.897Kr

eller AMD:
AMD Phenom II x6, 1100T, 3.3GHz med MSI 890 GXM-G65 och 4GB Corsair (2x2048MB) 1600MHz XMS3 internminne. Fractal Design Integra 400W nätdel. Datorlåda Nexus Prominent 5.
Pris Inet: 4.115Kr

Kan kanske välja billigare alternativ, om ni tror att det räcker till för mig. Är väldigt osäker på detta och har inte själv kunskap om hur kraftig processor jag behöver (den jag har nu är alldeles för slö).

Billigare alternativ;
Intel:
Intel Core i3 2100, 3.1GHz med MSI H67MA-E45 och 4GB Corsair (2x2048MB) 1600MHz XMS3 internminne. Fractal Design Integra 400W nätdel. Datorlåda Nexus Prominent 5.
Pris Inet: 3.258Kr

eller AMD:
AMD Phenom II x6, 1055T, 2.8GHz med MSI 890 GXM-G65 och 4GB Corsair (2x2048MB) 1600MHz XMS3 internminne. Fractal Design Integra 400W nätdel. Datorlåda Nexus Prominent 5.
Pris Inet: 3.720Kr

Har hårddiskar och BluRay brännare, skärm och mus/tangentbord som jag tänkte använda till nya datorn. Jag har valt bort grafikkortet. Eftersom jag inte spelar, så borde den inbyggda grafikenheten på moderkortet räcka för mig. Däremot har jag tänkt att ge bort min gamla dator i fungerande skick och behöver därför köpa ny låda och nätdel. Vad tror ni (i5/1100T eller i3/1055T), blir detta bra för mig eller behöver några av datordelarna bytas ut?
Mycket tacksam för svar!
/turismo/

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kört på översta alternativet.
Eventuellt smacka på med 8 gig ram men tveksamt att du behöver det.
Då det skiljer ~600 kr på i5 och i3 så känns det lite dumsnålt att ta en i3'a.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

i5an låter bra. Vet inte hur bra dina hårddiskar är, men en snabbare main hårddisk kan göra livet lite roligare.
Tycker inte om datorlådan Nexus, skulle tagit en Fractal Design Define R3 istället. Då jag själv har en liknande med de snabbfästerna.. inte bra alls.

Men jag vet inte hur bra i3an är men den blir ju inte så himla mycket billigare än i5an.
och jag har för mig att i5an slår 1100T'an i film delen.

Operativsystem?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Jag skulle kört på alternativ nr.1. i5an är ruggigt snabb, och slår det mesta, trots att AMD har sex kärnor så kommer det gå snabbare med i5an. Intel tenderar att ge högre beräkningskapacitet per Mhz.

Chassi är helt och hållet en subjektiv åsikt, men om jag vore du skulle jag kolla in Define R3 eller NZXT H2 istället för Prominent.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

OK! Då får det bli en i5 med MSI H67MA-E45 moderkort. Med 8MB som PierreB tipsade om. Fractal Design Integra 400W nätdel. Jag får titta närmare på Define R3 och NZXT H2 datorlådor som Gathor och Deathdancer tipsade om.

Har läst mycket på internet i flera veckor, men hade svårt att bestämma mig. På Swecklockers forum tog det några minuter att få svar på mina frågor, suveränt! Ett stort Tack till er som lämnat tips och svarat.

Permalänk

Ruskigt billiga priser för sådan prestanda! Nästan så man vill köpa en sådan bara för att ha.. LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

i5an låter bra. Vet inte hur bra dina hårddiskar är, men en snabbare main hårddisk kan göra livet lite roligare.
Tycker inte om datorlådan Nexus, skulle tagit en Fractal Design Define R3 istället. Då jag själv har en liknande med de snabbfästerna.. inte bra alls.

Men jag vet inte hur bra i3an är men den blir ju inte så himla mycket billigare än i5an.
och jag har för mig att i5an slår 1100T'an i film delen.

Operativsystem?

Jag har läst lite om de super snabba SSD diskarna på nätet.
Men jag börjar med att startar datorn och går sedan och kokar kaffe. Visst är det trevligt med snabba uppstarter av program och dylikt. Men jag kan köpa 3st Samsung 2TB hårddiskar för samma pris som 1st SSD disk. 6TB ger bra med utrymme för film, musik och bilder. Tycker nog att större lagringsutrymme är viktigare för mig än snabbare diskar. Men mycket bra att du tog upp saker som jag inte tänkt på tidigare.

Rätt har du när man ser till den lilla skillnaden i pris mellan i3 och i5. Det är bättre att ta i5 och få en kraftfullare processor. Den lilla prisökningen blir inte så mycket om man slår ut det på 4-5 år, som jag hoppas att datorn ska klarar, innan det är dags att byta igen.

Operativsystem: Windows 7 Home Premium OEM blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turismo:

Jag har läst lite om de super snabba SSD diskarna på nätet.
Men jag börjar med att startar datorn och går sedan och kokar kaffe. Visst är det trevligt med snabba uppstarter av program och dylikt. Men jag kan köpa 3st Samsung 2TB hårddiskar för samma pris som 1st SSD disk. 6TB ger bra med utrymme för film, musik och bilder. Tycker nog att större lagringsutrymme är viktigare för mig än snabbare diskar. Men mycket bra att du tog upp saker som jag inte tänkt på tidigare.

Rätt har du när man ser till den lilla skillnaden i pris mellan i3 och i5. Det är bättre att ta i5 och få en kraftfullare processor. Den lilla prisökningen blir inte så mycket om man slår ut det på 4-5 år, som jag hoppas att datorn ska klarar, innan det är dags att byta igen.

Operativsystem: Windows 7 Home Premium OEM blir det.

http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar...

Hade inte riktigt tänkt ssd, snarare en vanlig snabb hårddisk för ca 700kr.
Arbete med bild/film går lite fortare och du kan alltid släng över filerna från den hårddisken till dem andra när du är klar med dem.

finns en del bättre hårddiskar, men det kräver lite efterforskning. Kör själv med en sån och är nöjd.
men ska köpa en till snart och köra raid 0 så det går snabbre

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar...

Hade inte riktigt tänkt ssd, snarare en vanlig snabb hårddisk för ca 700kr.
Arbete med bild/film går lite fortare och du kan alltid släng över filerna från den hårddisken till dem andra när du är klar med dem.

finns en del bättre hårddiskar, men det kräver lite efterforskning. Kör själv med en sån och är nöjd.
men ska köpa en till snart och köra raid 0 så det går snabbre

Jaha! Där missförstod jag dig. Den hårddisken är helt klart intressant. Den passar mig perfekt, med bra pris och utrymme/prestanda. Tack! En till sak jag inte tittat närmare på.

Var tvungen och titta om moderkortet som jag ska köpa klarade Raid och det gjorde det.
Så då kan jag också köra Raid 0 med 2st Western digital caviar hårddiskar. Det borde bli snabbare och datorn ser de två diskarna som en 2TB enhet. Perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av turismo:

Jaha! Där missförstod jag dig. Den hårddisken är helt klart intressant. Den passar mig perfekt, med bra pris och utrymme/prestanda. Tack! En till sak jag inte tittat närmare på.

Var tvungen och titta om moderkortet som jag ska köpa klarade Raid och det gjorde det.
Så då kan jag också köra Raid 0 med 2st Western digital caviar hårddiskar. Det borde bli snabbare och datorn ser de två diskarna som en 2TB enhet. Perfekt!

om jag inte har fel så blir raid 0 med 2 hårddiskar = 1 hårddisk på 1tb skriver halva informationen på ena hårddisken och resten på den andra.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gathor:

om jag inte har fel så blir raid 0 med 2 hårddiskar = 1 hårddisk på 1tb skriver halva informationen på ena hårddisken och resten på den andra.

Nu blir ditt likhetstecken och din förklaring lite tokig då du blandar RAID0 och RAID1 i din korta förklaring.

Antingen får man halva utrymmet och skriver samma information till båda diskarna och förlorar därmed halva diskutrymmet [RAID1] eller så delar man informationen och skriver hälften på ena och hälften på andra disken och på alternativ två förlorar man inget hårddiskutrymme [RAID0].

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

är det inte bra att ta 2500k ändå för att få den bättre grafikkretsen?

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu blir ditt likhetstecken och din förklaring lite tokig då du blandar RAID0 och RAID1 i din korta förklaring.

Antingen får man halva utrymmet och skriver samma information till båda diskarna och förlorar därmed halva diskutrymmet [RAID1] eller så delar man informationen och skriver hälften på ena och hälften på andra disken och på alternativ två förlorar man inget hårddiskutrymme [RAID0].

Jovisst! Du har rätt! Svårt att ha koll på de olika Raid möjligheterna.

Gathor du menar nog Raid 1 och jag menade naturligtvis Raid 5 och inget annat. Inte så lätt med alla beteckningar i datorvärlden.

marre671! Är det skillnad på den inbyggda grafiken mellan i5 2500 och i5 2500K. Trodde det bara var att K modellen var upplåst för att ge möjlighet att trimma processorn?

Permalänk

släng på ett nVidia GT 220 eller motsvarande för att snabba upp redigeringen

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tror att ett billigt grafikkort skulle kunna göra underverk iom att han rippar en hel del film. Jag utgår från att han inte menar bara kopiera över skiten till datorn utan att även komprimera skiten. Är det inte precis detta en gpu passar utmärkt för med tex. CUDA? Borde inte handla om mycket pengar men kan ge en rejäl prestantaboost.

Sen skulle jag nog slänga i 8 GB ram också, det kostar så lite och gör att du slipper tänka på att uppgradera om ett tag.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Du hann före din jävel.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av turismo:

Gathor du menar nog Raid 1 och jag menade naturligtvis Raid 5 och inget annat. Inte så lätt med alla beteckningar i datorvärlden.

marre671! Är det skillnad på den inbyggda grafiken mellan i5 2500 och i5 2500K. Trodde det bara var att K modellen var upplåst för att ge möjlighet att trimma processorn?

K modellerna har 10-15% bättre grafikprestanda men som redan rekommenderas så är ett billigt grafikkort att föredra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av turismo:

ja den har bättre grafik del också
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Skrivet av conluceo:

Är det bara jag som tror att ett billigt grafikkort skulle kunna göra underverk iom att han rippar en hel del film. Jag utgår från att han inte menar bara kopiera över skiten till datorn utan att även komprimera skiten. Är det inte precis detta en gpu passar utmärkt för med tex. CUDA? Borde inte handla om mycket pengar men kan ge en rejäl prestantaboost.

Sen skulle jag nog slänga i 8 GB ram också, det kostar så lite och gör att du slipper tänka på att uppgradera om ett tag.

om det är som dom säger (vilket jag antar) så är väl ett diskret grafikkort nästan ett måste och då spelar 2500K eller 2500 inte så stor roll då man inte använder den inbyggda kretsen

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Oj! Ursäkta att det tog tid att svara. Har varit ute och klippt gräset och städat i friggeboden. Massor av tips och ideer under tiden i forumet, härligt!

Javisst! Jag komprimerar filmerna och musiken. Så ni menar att ett enkelt grafikkort gör att det blir bättre? Men hur klarar jag mig med det lilla nätaggregatet, 400W? Måste jag välja ett kraftigare för att klara av garfikkortet också? Räcker nVidia GT 220 för att snabba upp komprimeringen? 8MB ram blir det istället för 4MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turismo:

Oj! Ursäkta att det tog tid att svara. Har varit ute och klippt gräset och städat i friggeboden. Massor av tips och ideer under tiden i forumet, härligt!

Javisst! Jag komprimerar filmerna och musiken. Så ni menar att ett enkelt grafikkort gör att det blir bättre? Men hur klarar jag mig med det lilla nätaggregatet, 400W? Måste jag välja ett kraftigare för att klara av garfikkortet också? Räcker nVidia GT 220 för att snabba upp komprimeringen? 8MB ram blir det istället för 4MB.

ska du inte ha 8GB ram ? 400 watt räcker med råge

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

ska du inte ha 8GB ram ? 400 watt räcker med råge

Haha! Jo det blir 8GB Ram. Kan bli svårt att få igång dator med bara 8MB!!!

OK! Tack för svar om nätaggregatet.