Samsung visar upp 2560 x 1600 på 10,1 tum

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar upp 2560 x 1600 på 10,1 tum

Högupplösta skärmar hittar till fler produktkategorier än fullfjädrade datorer och tv-apparater. Samsung visar upp en ny panel på surfplattevänliga 10,1 tum med hela 2560 x 1600 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande, jag skulle vilja se bildskillnaden på 2 vs 3 pixelgrejjer dock.

Permalänk
Medlem

hoppas 300dpi blir en standard inom den snara framtiden.

Permalänk
Medlem

Kommer sitta i iPad 3

Permalänk
Medlem

Och här går jag och drömmer om en 27" med liknande upplösning för ett rimligt pris o_o

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Då blev man sugen på en surfplatta

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen AA behövs på en sån liten yta!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Shit, kan man ju inte ens se pixlarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Kommer sitta i iPad 3

Eller i Samsungs egna plattor

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Undra om 3 subpixlar smoothar ut saker bättre än 2.

Permalänk
Medlem

Shysst om detta blir i produktion på stora skärmen med snart. Kanske man äntligen får användning av allt overkill-minne som tillverkarna slänger på grafikkorten. Samt så ngn sa innan, slippa AA. Bra och bra.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

RGBW Pentile är najs, kör det på min Motorola Atrix

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem

Skulle inte vara helt fel om det någon dag kunde bli sån pixeltäthet att man inte kan märka av om man har någon död pixel eller två.
Verkar som att vi närmar oss.

Permalänk
Medlem

Vänta hur kan man få en fullvärdig pixel ur 2 subpixlar. Försök få röd ur en blå och en vit subpixel liksom.

Nej, givetvis samarbetar pixlarna med varandra för att få rätt färg. Varannan "pixel" är avstängd om man bara ska visa blå, enbart rött eller grönt. (utan extra ljusstyrka från vit.)

Betyder inte att det behöver vara en dålig skärm, vill väldigt gärna se IRL!

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt heller hur det fungerar; det känns som att de måste använda NÅGON slags metod där alla pixlar inte är helt självständiga...?
Hur som helst, om det håller vad det lovar så blir det ju nästan iPhone 4-klass på pixeltätheten, vilket vore mycket trevligt att se på större skärmar. Skillnaden är ju verkligen enorm mellan äldre iPhone/iPod touch och 4:e generationen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Snacka om potential till små grymma skärmar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tror GPUerna har en bit kvar tills de kan driva något i den upplösningen. Motorola Xoom har ju svårt att driva 1280*800 med Tegra 2. Nere och doppar i 12 FPS i vissa spel. Kal-El Tegra 3 kan inte komma fort nog.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

tror att 1080p med vanliga pixlar hade räckt

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Brutalt! ge mig detta på en normal dator skärm

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asaska:

Vänta hur kan man få en fullvärdig pixel ur 2 subpixlar. Försök få röd ur en blå och en vit subpixel liksom.

Nej, givetvis samarbetar pixlarna med varandra för att få rätt färg. Varannan "pixel" är avstängd om man bara ska visa blå, enbart rött eller grönt. (utan extra ljusstyrka från vit.)

Betyder inte att det behöver vara en dålig skärm, vill väldigt gärna se IRL!

Tror det beror på att grönt lättare uppfattas av ögat har nyss läst nåt sånt på engadget iaf ska kolla upp om jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Är detta de som sitter i amoled skärmar innan samoled+? Isåfall är det ju inget vidare, den reella upplösningen är ju inte alls lika hög som den på pappret.

Permalänk
Avstängd

Och jag som tyckte upplösningen i min IPad 2 var trevlig. Detta måste ses, och upplevas

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Pentile är skit, fanns ju en anledningen till varför Samsung med Super AMOLED Plus lämnade Pentile och kör äkta RGB.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Är detta de som sitter i amoled skärmar innan samoled+? Isåfall är det ju inget vidare, den reella upplösningen är ju inte alls lika hög som den på pappret.

Precis så ligger det till, men i det här fallet är den "icke reella" upplösningen så galet mkt högre än vad som finns på marknaden så jag tror att det är försumligt i det här fallet.
Har en SGS som har en Pentile på 800x480 på en 4tumsskärm och den enda gången jag stör mig är när det handlar om pytteliten text som är jobbig att läsa oavsett hur hög upplösning skärmen i fråga har.
Får för mig att Pentile inte klarar av lågupplöst material så bra heller, iaf inte den på min SGS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Och jag som tyckte upplösningen i min IPad 2 var trevlig. Detta måste ses, och upplevas

Pentile - nej tack.
Men högre upplösning, definitivt. Jag har både en iPhone4 och en iPad2, och det råder ingen som helst tvekan om att iPaden hade vunnit mycket på t.ex. dubbla lineära upplösningen. Apple har ju i över ett decennium arbetat i riktning mot upplösningsoberoende OS och applikationer, och de är inte de enda som haft klart för sig vart vinden blåser. Men det är en ruskigt seg process att ta sig dit, i synnerhet vad anbelangar kompatibilitet med gamla program. Därför kan man hoppas mer på iOS och Android vad det gäller hög pixeltäthet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Pentile - nej tack.
Men högre upplösning, definitivt. Jag har både en iPhone4 och en iPad2, och det råder ingen som helst tvekan om att iPaden hade vunnit mycket på t.ex. dubbla lineära upplösningen. Apple har ju i över ett decennium arbetat i riktning mot upplösningsoberoende OS och applikationer, och de är inte de enda som haft klart för sig vart vinden blåser. Men det är en ruskigt seg process att ta sig dit, i synnerhet vad anbelangar kompatibilitet med gamla program. Därför kan man hoppas mer på iOS och Android vad det gäller hög pixeltäthet.

För en som inte är insatt, vad är det som är så dåligt med Pentile?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Detta är ju riktigt trevligt. Antar att det kommer bli väldigt trevligt att läsa med denna dpi?

Permalänk
Medlem

Blir upplevda dpi 300 eller är detta bara deras "låsas upplösnings dvi sunk" ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

För en som inte är insatt, vad är det som är så dåligt med Pentile?

Med Pentile RGBG som är vanligt i mobiler med OLED-skärmar blir tunna linjer prickiga och konstiga. RGBW har jag inte sett så jag vet inte hur det ser ut på riktigt.

Det Pentile gör för att spara subpixlar är att man sänker upplösningen på färginformationen samtidigt som man har full upplösning på ljusinformationen. I teorin ska ögonen fungera på samma sätt och man ska därför inte märka någon skillnad, men vissa stör sig på det ändå. De flesta videoformat (inkl gamla analoga tv-sändningar) gör likadant för att spara utrymme.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donan Fear:

Med Pentile RGBG som är vanligt i mobiler med OLED-skärmar blir tunna linjer prickiga och konstiga. RGBW har jag inte sett så jag vet inte hur det ser ut på riktigt.

Det Pentile gör för att spara subpixlar är att man sänker upplösningen på färginformationen samtidigt som man har full upplösning på ljusinformationen. I teorin ska ögonen fungera på samma sätt och man ska därför inte märka någon skillnad, men vissa stör sig på det ändå. De flesta videoformat (inkl gamla analoga tv-sändningar) gör likadant för att spara utrymme.

Tack så mycket för förklaringen!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB