BIOS kan inte läsa USB på min Asus Eee

Permalänk
Medlem

BIOS kan inte läsa USB på min Asus Eee

Min asus eee 1001px kan inte läsa usb när den är i BIOS.
Och med USB är enda sättet att installera nytt OS eller uppdatera BIOS på datorn.

När jag kör en bootable USB, med USB 1:a på boot priority hoppar den bara över och startar från hårddisken i alla fall.
När jag försöker uppdatera BIOS säger den bara "Looking for USB Device... USB Device not found!"

USB-portarna fungerar i windows, och USB-minnet jag använder fungerar att boota från på den andre datorn.

Några förslag på lösning?

Permalänk
Medlem

Fixade det.
Kunde uppdatera bios från windows genom ASUS updater.

Sen kunde jag ställa in USB:n inte under boot-prio utan under harddrive prio, den antog av någon anledning att usb-minnet var en hårddisk och inte ett usb-minne.

Permalänk
Medlem

USB-minnen hamnar ofta, om inte alltid, under hårddiskar i BIOS på en någorlunda modern dator. Bra att veta för framtiden!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Formattera USB-minnet med FAT32 filsystem

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.