Permalänk

Uppgraderings dags

Hej!

Nu är det verkligen dags att uppgradera sitt system, är ingen extrem spelare, men datorn behöver fräshas upp lite tycker jag. Har kollat runt mycket om vad kan fungera bra. Kör med DDR2 idag, vilket jag tycker är lite segt :/ Har följande idag :

Core 2 Duo E8500
2Gb 1066Mhz Corsair Dominator
450W Corsair nätagg
8800Gt Gainward GS
Asus P5E, X38
WD Raptor(2006) 74gb
Hitachi 750gb

Har vart sugen bara på en ny ssd disk och en ny raptor, och typ ett gtx 560 kort. Men tycker det ändå sackar efter, eller hur ska jag göra? Har även kollat på en I7-2600k, drr3 1600mhz minnen, gtx 560 kort, ett asus mk med x58 chipset, men är inte riktigt 100 om det är värt det eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på hur missnöjd du är idag och hur mycket pengar du har. Budget för nya datorn?

Raptordiskarna säljer rätt dåligt idag. Endast bra om du ofta flyttar stora filer och är missnöjd med överföringshastigheten vid dessa stora filöverföringar.

Angående DDR2 så är jag tveksam till att det är dessa minnen som gör din dator slö. Minneshastigheten är mycket sällan flaskhalsen så jag tror snarare det är grafikkortet som är stoppklossen i ditt spelande.

Vad är det du tycker sackar efter? du har väl inget GTX 560 ännu?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Att köpa en I7-2600k är ganska onödigt, om du inte ska köra tung redigering eller -bigadv folding, annars duger 2500k.
Hyperthreading som 2600k har ger ingen prestanda i spel, vad jag har sett.

Jag har inte så stor koll på diskar, men jag tror inte du lär behöva en raptor om du har en SSD.

Jag tycker det är bättre du tar de pengarna och köper ett bättre grafikkort, ett GTX570 eller bättre.

Antar du ska bygga datorn själv?

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Skrivet av OsNy:

Att köpa en I7-2600k är ganska onödigt, om du inte ska köra tung redigering eller -bigadv folding, annars duger 2500k.

Jag har inte så stor koll på diskar, men jag tror inte du lär behöva en raptor om du har en SSD.

Jag tycker det är bättre du tar de pengarna och köper ett bättre grafikkort, ett GTX570 eller bättre.

Beror helt på spelen. Jag ser användning i många av de spel jag spelar av alla logiska kärnor (hyperthreading).

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Beror helt på spelen. Jag ser användning i många av de spel jag spelar av alla logiska kärnor (hyperthreading).

Ok, mitt fel. Jag har bara kollat några speltester. Har antagligen missat de som I7'an var bättre på.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arioch2004:

Vilka spel har idag stöd för 8 kärnor?

2600K har snäppet högre klockfrekvens dock. Men är det värt prisskillnaden?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det beror på hur missnöjd du är idag och hur mycket pengar du har. Budget för nya datorn?

Raptordiskarna säljer rätt dåligt idag. Endast bra om du ofta flyttar stora filer och är missnöjd med överföringshastigheten vid dessa stora filöverföringar.

Angående DDR2 så är jag tveksam till att det är dessa minnen som gör din dator slö. Minneshastigheten är mycket sällan flaskhalsen så jag tror snarare det är grafikkortet som är stoppklossen i ditt spelande.

Vad är det du tycker sackar efter? du har väl inget GTX 560 ännu?

Är inte jätte missnöjd med datorn jag har alltså, fungerar Ok ändå. Har rätt så hög budget, runt 10-14k för nya burken. Tror dessutom att det är min raptor disk som segar datorn, för det för jobba satan för att ladda något, rasslar sönder snart låter det som. Ny köp av raptor hänger i luften, men en ssd med Os:et på blir det iaf. Nej, har inget Gtx560 nu.

Skrivet av OsNy:

Har faktiskt funderat på en 2500k, kanske blir det istället. Ett gtx 570 kan väll bli svårt att driva fullt ut. ang min psu?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagget borde klara av det. Enligt sweclockers egna tester drar hela systemet mindre än 400W vid väggen, alltså ännu mindre effekt behövs på komponentsidan.
http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx...

Men marginalen är rätt tight. I dina kläder och med budgeten du har hade jag nog övervägt ett nytt nätagg ändå.

Jag tror du klarar dig bra på en SSD och en vanlig lagringsdisk. Lägg de pengarna du tänkt använda på raptordisken till att istället skaffa en SSD med lite mer plats på så får du in OS, program och spel på samma disk.

Jag tycker också att en i5 2500 eller en 2500K verkar som ett bättre val för spel. Nvidias 560Ti eller 570 låter också strålande.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silenceville:

Hej!

Nu är det verkligen dags att uppgradera sitt system, är ingen extrem spelare, men datorn behöver fräshas upp lite tycker jag. Har kollat runt mycket om vad kan fungera bra. Kör med DDR2 idag, vilket jag tycker är lite segt :/ Har följande idag :

Core 2 Duo E8500
2Gb 1066Mhz Corsair Dominator
450W Corsair nätagg
8800Gt Gainward GS
Asus P5E, X38
WD Raptor(2006) 74gb
Hitachi 750gb

Har vart sugen bara på en ny ssd disk och en ny raptor, och typ ett gtx 560 kort. Men tycker det ändå sackar efter, eller hur ska jag göra? Har även kollat på en I7-2600k, drr3 1600mhz minnen, gtx 560 kort, ett asus mk med x58 chipset, men är inte riktigt 100 om det är värt det eller inte.

det blir svårt att kör 1155 prolle på ett 1366 moderkort:p du ska p67,h 67 eller z68 chipset
p67 är för överkloning. h67 för det intrigerade grafiken i prollen och z68 klarar bägge

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nätagget borde klara av det. Enligt sweclockers egna tester drar hela systemet mindre än 400W vid väggen, alltså ännu mindre effekt behövs på komponentsidan.
http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx...

Men marginalen är rätt tight. I dina kläder och med budgeten du har hade jag nog övervägt ett nytt nätagg ändå.

Jag tror du klarar dig bra på en SSD och en vanlig lagringsdisk. Lägg de pengarna du tänkt använda på raptordisken till att istället skaffa en SSD med lite mer plats på så får du in OS, program och spel på samma disk.

Jag tycker också att en i5 2500 eller en 2500K verkar som ett bättre val för spel. Nvidias 560Ti eller 570 låter också strålande.

Aha, okej. Men tror det blir en ny nätdel med faktiskt. Bra ide där faktiskt, kan ju kränga en liten större ssd, och behålla min 750gb som lagring, kan vara fint faktiskt. Lutar startkt åt en 2500k faktiskt, verkar vara Ok.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av upl8447:

det blir svårt att kör 1155 prolle på ett 1366 moderkort:p du ska p67,h 67 eller z68 chipset
p67 är för överkloning. h67 för det intrigerade grafiken i prollen och z68 klarar bägge

Just det, det stämmer. Det är ju h/p67 eller z68 för i5, kom på det med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Nah, inget Asrock moderkort här inte Kan lägga rätt så mycket på delar så...

Visa signatur

Permalänk

Mafia 2, Rift (med tweak), Red Faction: Guerilla, Dawn of War 2, är bara de som jag på rak arm ser hög belastning på alla logiska kärnor. Det är fler spel än inte som jag ser att alla 8 logiska kärnor har belastning. Det har väl inte bara med att göra att spelet i sig ska använda sig av det heller, utan att bakgrundsprocesser kanske kan flyta smidigare samtidigt. Men vissa spel, maxar verkligen 8 logiska kärnor, särskilt när det gäller att hantera fysik.

Är det värt 200kr för en i7 utöver i5? Tja. Bara den högre klockfrekvensen gör det värt det i mitt perspektiv. Hyperthreading är bara en bonus utöver det.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.