Permalänk
Avstängd

dator trasig, vad göra

Min gamla skitdator har tillslut kastat in handduken.

spec
amd athlon x2 6000+
8800gt
2gig ddr2
550 watt corsair psu
sämsta modekortet på marknaden

Datorn dog och ger ingen respons när man trycker på startknappen. ja antar att detta betyder att antingen modekortet eller nätdelen är felet. Annars borde den väll i alla fall starta?
jag har inte delar till att felsöka den själv, så mina val är alltså att skicka in den till min lokala datahandlare och betala ca 1000 spänn + delen som var trasig för felsökning och montering, eller att köpa en helt ny.

Grejen är att jag inte vet vad min dator presterade i jämförelse med dagens datorer. Processorn uppgraderar jag nog va jag än köper. Grafikkortet däremot var rätt bra när jag köpte det, vet ni vilken prisklass det motsvarar idag?

Vad tror ni en dator med samma prestanda ligger på och vad tycker ni jag borde göra??

Permalänk
Avstängd

om du ska ha en likvärdig dator så går det åt 3-4k http://www.inet.se/kundvagn/visa/450192/dator

frågan är va du ska göra med datorn? budget?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sykes90:

Min gamla skitdator har tillslut kastat in handduken.

spec
amd athlon x2 6000+
8800gt
2gig ddr2
550 watt corsair psu
sämsta modekortet på marknaden

Datorn dog och ger ingen respons när man trycker på startknappen. ja antar att detta betyder att antingen modekortet eller nätdelen är felet. Annars borde den väll i alla fall starta?
jag har inte delar till att felsöka den själv, så mina val är alltså att skicka in den till min lokala datahandlare och betala ca 1000 spänn + delen som var trasig för felsökning och montering, eller att köpa en helt ny.

Grejen är att jag inte vet vad min dator presterade i jämförelse med dagens datorer. Processorn uppgraderar jag nog va jag än köper. Grafikkortet däremot var rätt bra när jag köpte det, vet ni vilken prisklass det motsvarar idag?

Vad tror ni en dator med samma prestanda ligger på och vad tycker ni jag borde göra??

Med tanke på vad du har för nätagg så tror jag inte att det är nätagget som är problemet. Däremot så låter ''Sämsta moderkortet på marknaden'' inte särskilt bra. Har du något Riktigt namn på moderkortet samt tillverkare?

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

om du ska ha en likvärdig dator så går det åt 3-4k http://www.inet.se/kundvagn/visa/450192/dator

frågan är va du ska göra med datorn? budget?

ser ju ut som ett bra paket. Ett dåligt chassi har jag redan, frågan är om man borde lägga pengarna på ett bra istället. Ja tror att du har missat grafikkortet också, ja kan ta min gammla hårddisk och ta de pengarna till att köpa ett radeon 5770.

Ja ska spela, surfa. Det vanliga. Den gamla höll mina krav och detta paketet borde bli bättre.

En sak jag alltid oroar mig för är processorns strömförbrukning. Har upplevt ett fall där ett modekort inte kunde ge tillräckligt med ström till processorn, vilket ledde till en del mystiska saker. Gällde dock en törstig modell som krävde 125 watt.

Permalänk
Avstängd

modekortet jag har är ett gigabyte GA-M720-US3 ATX

Det är mindre än 2 år sedan jag köpte det. Är väll rätt standard med 2 års garanti? ja får ringa till indomo och kolla imorgon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sykes90:

ser ju ut som ett bra paket. Ett dåligt chassi har jag redan, frågan är om man borde lägga pengarna på ett bra istället. Ja tror att du har missat grafikkortet också, ja kan ta min gammla hårddisk och ta de pengarna till att köpa ett radeon 5770.

Ja ska spela, surfa. Det vanliga. Den gamla höll mina krav och detta paketet borde bli bättre.

En sak jag alltid oroar mig för är processorns strömförbrukning. Har upplevt ett fall där ett modekort inte kunde ge tillräckligt med ström till processorn, vilket ledde till en del mystiska saker. Gällde dock en törstig modell som krävde 125 watt.

grafikkortet är inbyggd på moderkortet, såg att du inte använde high end prylar så tänkte att det skulle sitta bra med ett inbyggt grafik del i moderkortet.