Permalänk

Till er som äger XFX PSU

Hej!

För nästan exakt två veckor sedan köpte jag ett XFX Black Edition 750 Watt. När jag installerat nätdelen och startade datorn så hörde jag ett elektriskt ljud, nästan som en urladdning. "Skit också" tänkte jag, men lät datorn gå. Några sekunder efter börjar jag höra ett frenetiskt klickande ljud. Kollade genast om några av mina fläktar gick emot kablage och liknande. Då upptäckte jag att det klickande ljudet kom från nätdelen, troligtvis fläkten som ballat ur.

Jag skickade tillbaka nätagget i och med att elektiska smällar vid på och omstart, samt det här klickande ljudet då inte är normalt. Fick därför ett nytt igår och det har exakt samma problem, fast något värre.

Så, nu vänder jag mig till er:
Har ni råkat ut för samma sak? Finns det åtgärder eller ska man hoppas på att man får en ordentlig nätdel? Jag har läst några trådar där folk har exakt samma problem. Tråkigt om detta är ett övergripande problem hos XFX i och med att det verkade vara en bra deal.

Tack o bock!

Permalänk
Avstängd

Jag har en xfx core edition 750w som jag ska sätta in i datorn som kommer under veckan, kan återkomma om jag får samma problem.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Tjena.

Jag fick mitt nätagg förra veckan. Exakt som du köpt.

Det led av ett klickande, det va fläkten.

Hann inte ha det länge nog för att märka om det gav ifrån sig ett elektriskt ljud som du säger.

Skickade iaf in mitt på RMA men har inte fått något i utbyte än. Hoppas ju på att nästa agg är i bra skick.

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk

Tack för era svar!

Det ska bli intressant att se om även ditt nya nätaggregat lider av samma problem, hör gärna av dig när du installerat det.

Själv är jag lite trött på att skicka fram och tillbaka så jag ska försöka få en annan modell nu. Kan ju nämna att mitt tidigare nätaggregat (Corsair VX-450) varken avger elektriska urladdningsljud eller klickande.

Skönt att man inte är helt ensam om det här i alla fall!

Permalänk
Inaktiv

Jag har en XFX 850W psu, som började klicka av o till (Trodde först att det kom från en Hdd) + att fläkten gav ett missljud från sig, nästan som att den skulle skäraihop, mest när den var kall,blev bättre varm.

Skickade in den för rma o fick en ny (Tog 6veckor!!!!!! ) den har än sålänge inte gett i från sig något missljud "Håller Tummarna"

Permalänk

Hmm, verkar som om det elektriska oljudet är borta nu i alla fall. Skönt det. Men fläktljudet ligger fortfarande kvar och surrar. Till och med min halvt döva moder hör det och då är det illa.

Nåväl, återstår att se vad Misco säger.

Permalänk
Medlem

Hej.

Har fått svar från inet.se nu iaf.

De verifierade felet och har skickat ut ett nytt agg till mig. Hoppas på att det nya fungerar felfritt. För jag kände mig ändå nöjd med agget.

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

har haft mitt core edition 750 watt i 4veckor och hör inte piss från det. är det ända som är tyst i min burk:p

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Har ett XFX Core 750W nätagg. Har gått bra än så länge. Tycker inte det låter så mycket.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk

Har bestämt mig för att få pengarna tillbaka och köpa en annan modell/märke. Stort plus till Misco för deras enormt hjälpsamma servicepersonal.

Permalänk
Medlem

Trist att dom ska kärva, mycket bra kvalitet på pappret annars.

XFX är långt ifrån ensamma om detta fenomen med oljud från nätdelen men det är något dom får se till att fixa.

Permalänk

Givetvis ska man inte förvänta sig alltför mycket från vissa märken eller modeller. Men som du säger så är det mycket kvalité på papperet. Det är mycket kvalité i verkligheten också, för det enda jag egentligen kan klaga på är det där oljudet från fläkten, annars är det ju ett riktigt fint nätagg.

Extra trist om det är ett övergripande problem. Tittar på ett Corsair just nu och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt i snart ett år tror jag, har inte haft några problem alls.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har heller inga problem med mitt XFX Core 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapitel III:

Givetvis ska man inte förvänta sig alltför mycket från vissa märken eller modeller. Men som du säger så är det mycket kvalité på papperet. Det är mycket kvalité i verkligheten också, för det enda jag egentligen kan klaga på är det där oljudet från fläkten, annars är det ju ett riktigt fint nätagg.

Extra trist om det är ett övergripande problem. Tittar på ett Corsair just nu och hoppas på det bästa.

corsait ax kan jag rekomendera corsair hx är ju bra men lite gammla. cx suger. kolla upp modellen du ska köpa och inte bara märket. (corsair säljer bara andras agg under eget namn)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

(corsair säljer bara andras agg under eget namn)

....liksom merparten av nätaggregatsmärkena (inklusive XFX, Antec, Coolermaster, Fractal Design, m.fl.)
inget konstigt med det. Heller inget konstigt med att de har olika kvalitet på sina budgetaggregat jämfört med deras high-end aggregat. Men Corsair var länge ett av de få undantagen som även höll en rätt hög komponentkvalitet även på sina billigare aggregat (deras första CX, CX400), tyvärr gick det väl inte ihop, så de släppte sina nya CX-aggregat med sämre komponentkvalitet (ungefär samma som alla andra i det prissegmentet). Lite synd att de gjorde det, det hade varit trevligt med en tillverkar som hade rätt hög kvalitet rakt över, men ändå prisvärda aggregat.
Seasonic håller hög kvalitet rakt över på de aggregat de släpper i eget namn (och de flesta som släpps i andras namn, men då är det ju någon annan som har sista ordet om komponenter) och ett eller två märken till, men övriga kör samma stuk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

....liksom merparten av nätaggregatsmärkena (inklusive XFX, Antec, Coolermaster, Fractal Design, m.fl.)
inget konstigt med det. Heller inget konstigt med att de har olika kvalitet på sina budgetaggregat jämfört med deras high-end aggregat. Men Corsair var länge ett av de få undantagen som även höll en rätt hög komponentkvalitet även på sina billigare aggregat (deras första CX, CX400), tyvärr gick det väl inte ihop, så de släppte sina nya CX-aggregat med sämre komponentkvalitet (ungefär samma som alla andra i det prissegmentet). Lite synd att de gjorde det, det hade varit trevligt med en tillverkar som hade rätt hög kvalitet rakt över, men ändå prisvärda aggregat.
Seasonic håller hög kvalitet rakt över på de aggregat de släpper i eget namn (och de flesta som släpps i andras namn, men då är det ju någon annan som har sista ordet om komponenter) och ett eller två märken till, men övriga kör samma stuk.

påstog inte det ville bara poängtera att "corsair=bra"-attityden man stöter på på swec inte alltid håller.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så kan jag varmt rekommendera Silverstone-aggen.
Har aldrig förr haft mer pålitliga nätaggregat, som inte låter någonting och är hur stabila som helst, även vid överdrivet hög belastning.
Kommer nog aldrig köpa andra agg än från Silverstone.