Permalänk
Medlem

Asus E35M1-I Deluxe temperatur

Hello,

Precis byggt ihop en liten htpc med Asus E35M1-I Deluxe i ett Ace Proton chassi (http://www.aceofsweden.com/ace/case/mini-itx/proton-bk.html). Har ingen hdd så än så länge har jag bara bootat till biosen, efter att den har stått med biosen på i 20 minuter så var CPU tempen uppe på 80C.

Är det normalt? Chassit har rätt mycket hål i sig - och jag hoppades verkligen på att kunna köra ett fläktlöst system. Orolig att den kommer koka om jag lägger på lite last.

Nån annan som kör liknande setup? Vad kommer ni upp i för temperaturer?

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så arbetar CPU 100% när man är i BIOS. I t.ex. Windows så har du ju "System Idle Process" som skickar kommandot NOOP (No operation) till processorn som gör att den har ett jobb att inte göra något. På det sättet är CPU-load 0-1% när man inte gör något.

Om min cykeltur stämmer så är du uppe i nivåerna för maxtemperatur vid 100% cpu-load.

Mittt ASUS E35M1-M - AMD Fusion mATX-kort ligger på runt 44 grader (med en 60mm fläkt på kylflänsen + nätagssfläkt och utblås) i Windows när den inte arbetar och runt 48 grader vid 1080p uppspelning.
http://www.webhallen.com/hardvara/129256-asus_e35m1-m-amd_fus...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Din cykeltur stämde bra: 82C var det varmaste jag kom upp i. Lite för varmt för min smak, speciellt med tanke att datorn skall stå i tv-möblen med lite mindre ventilation som följd, så det blev en fläkt ändå.

För er som tänker bygga liknande box, så får en SCYTHE SLIP STREAM SLIM 120MM FAN 800RPM precis plats, å då får man lägga rätt alla sladdarna. Speciellt 12v sladden, den får man trycka in mellan kylflänsarna

Permalänk

Vad blev temperaturen med fläkten? Låter den mycket?

Permalänk
Medlem

Svårt å säga vad temperaturen blev, då moderkortet reglerar hastigheten av fläkten, och jag kan inte läsa ut hur snabbt den snurrar, men temperaturen håller sig runt 50C (+/-5). Hör inte fläkten alls.

Permalänk

Hur monterar man en fläkt på kylflänsen? Finns det förberett?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Fanns inget färdigt, jag fick trixa lite med att få den att fastna i chassit, det gick efter lite meckande.