Permalänk

Ljudkort?

Hej

Tänkte köpa mig ett nytt headset och grubblar på om jag ska inhandla ett ljudkort. Men undrar då hur stor skillnad gör egentligen ett ljudkort? hur mycket pengar behöver jag lägga ut innan jag märker någon markant skillnad från de integrerade ljudkortet?

Förövrigt så tänkte jag köpa ett Sennheiser PC360, någon som har ett sådant och kan dela med sig utav sina åsikter om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av therollingsten:

Hej

Tänkte köpa mig ett nytt headset och grubblar på om jag ska inhandla ett ljudkort. Men undrar då hur stor skillnad gör egentligen ett ljudkort? hur mycket pengar behöver jag lägga ut innan jag märker någon markant skillnad från de integrerade ljudkortet?

Förövrigt så tänkte jag köpa ett Sennheiser PC360, någon som har ett sådant och kan dela med sig utav sina åsikter om det?

Köp dig ett sådant,ett separat ljudkort är till 99% alltid bättre än det integrerade.
http://www.inet.se/artikel/6303352/asus-xonar-dx

Eller detta http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx

Permalänk

okej, men hur stor skillnad märker jag?, är det en WOHOW vilket ljud! är inte gjord av pengar så om det inte är en markant skillnad slipper jag gärna lägga ut 700kr

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den men sök för bövulen i forumet. Det är dagligen uppe trådar om detta.

Permalänk
Medlem

okej, men hur stor skillnad märker jag?, är det en WOHOW vilket ljud! är inte gjord av pengar så om det inte är en markant skillnad slipper jag gärna lägga ut 700kr

Du märker skillnad,kanske inte precis "WOOOOOW vilket ljuuuud!!!!" men det kommer låta lite bättre.
Sen är ju integrerad ganska värdelöst på att driva hörlurar på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Det kommer vara riktigt stor skillnad, sen kommer du kunna använda ett ljudkort i framtiden, om du nu köper en Pci-e version!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

har du vanlig pci-port borde asus xonar dg räcka bra. Det sägs vara förvånansvärt bra till just hörlurar.
Du kanske ångrar dig i framtiden om du uppgraderar till något som saknar pci-port, men då har du iaf inte lagt ut mycket pengar på kortet.

Permalänk

Separat ljudkort gör stor skillnad. FÖRUTSATT, att du har bra högtalare. Kör de med några små utan aktiv förstärkning, lär du aldrig höra skillnaden. Har du däremot en vettig stereoanläggning att ansluta det till, så lär du höra stor skillnad då ljud som inte hördes vidare mycket eller alls förut plötsligt hörs tydligt.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.