Permalänk
Medlem

Uppgradera dator: CPU, Moderkort

Hejsan! Jag går i tankar att uppgradera min dator, men jag vet inte riktigt om det är värt det än, eller om jag bör vänta lite till?

Det här är vad jag har just nu:

Citat:

Operating System
MS Windows 7 64-bit SP1
CPU
Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz 59 °C
Wolfdale 45nm Technology
RAM
4.0GB Dual-Channel DDR3 @ 533MHz (7-7-7-20)
Motherboard
Gigabyte Technology Co., Ltd. EP45C-DS3R (Socket 775)
Graphics
SyncMaster @ 1920x1080
SyncMaster @ 1920x1080
NVIDIA GeForce GTX 470
Hard Drives
117GB Corsair CSSD-F120GB2 ATA Device (SATA) 35 °C
391GB SAMSUNG SAMSUNG HD400LD ATA Device (PATA) 41 °C
977GB Seagate ST31000528AS ATA Device (SATA) 34 °C
313GB Seagate ST3320620AS ATA Device (SATA) 38 °C
1465GB NULL (SATA) 38 °C
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SE-S224Q USB Device
Audio
High Definition Audio Device

Det jag isf vill köpa nytt är moderkort och CPU. Jag ska få 6GB 1333Mhz DDR3-minnen (3x2gb) av en vän, så jag känner inte att jag behöver köpa nya sådana, utan det är just moderkort och CPU som isf är aktuellt.

Om någon vill vara vänlig och ge en kvalificerad rekommendation så vore det väldigt uppskattat! ^^ Tack på förhand!

(Använder datorn mest till spel och Photoshop)

/Hanna

Permalänk
Medlem
Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Medlem

Jag går i uppgraderingstankar också, men väljer att vänta på Sandy Bridge E som kommer i slutet av året. Om du ska använda dina minnen kan du inte köra Sandy Bridge eftersom det endast stödjer dual channel, och det känns lite tråkigt att köra på gamla i7-generationen när Sandy Bridge är så mycket bättre.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det går ju att använda minnena men bara 4Gb isf, eller kolla om hon hittar ett precis likadant 2Gb minne och köra 8Gb, 2Gb minne kostar inte många kronor.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Jag går i uppgraderingstankar också, men väljer att vänta på Sandy Bridge E som kommer i slutet av året. Om du ska använda dina minnen kan du inte köra Sandy Bridge eftersom det endast stödjer dual channel, och det känns lite tråkigt att köra på gamla i7-generationen när Sandy Bridge är så mycket bättre.

Nej 1366 är så mycket bättre än 1155. Fast också så mycket dyrare.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatoshi:

Alternativ 2 känns lite mer rimlig för min budget! Vad är triple channel-minne för nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Nej 1366 är så mycket bättre än 1155. Fast också så mycket dyrare.

Menade Sandy Bridge E, sorry att jag var otydlig.

Skrivet av gothbarbie:

Alternativ 2 känns lite mer rimlig för min budget! Vad är triple channel-minne för nåt?

Att man kör tre minnesstickor.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att vänta till AMD släpper Bulldozer. Själv köpte jag i5 2500K igår eftersom datorn jag sitter på laggar vid surfning numera, trots att jag är AMD-fanboy och inte orkar vänta mer månader innan bulldozer kommer och då är det fortfarande osäkert hur bulldozer klockar

Minnena du har och kommer att få är ju DDR3 och fungerar bra med både sandy bridge och bulldozer. eftersom du redan har 2-gigare så kan du ta 2 av extraminnena för att få totalt 8gig.

Kolla in: http://www.anandtech.com/bench/CPU/2 och jämför din CPU med i5 2500K och i7 2600K som är de nuvarande mästarna i mellanklassen och se hur mycket skillnaden är i de applikationer du använder.

Här är jämförelsen: http://www.anandtech.com/bench/Product/58?vs=288
Det är upp till dig om du tycker att det är värt med 3200spänn för prestandaskillnaden (1590 för 2500k och 1590 för asus p8z68-v pro på CDON.com) Köper du P67 i stället komemr du undan 200 billigare, men förlorar den integrerade grafikkretsen.

Oavsett vilket så får du nytta av att proppa i 4 gig extra i ditt nuvarande system om moderkortet stödjer det och om du kör med 64 bitars operativ

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Kan man köra 2 olika par DDR3-minnen tillsammans? Dvs ett par på 533 och ett par på 1333, eller kommer det strula?

Permalänk
Medlem

Det finns inga drr3-minnen i 533Mhz. Moderkortet visar nog den rätta hastigheten på dina DDR3-minnen vilket är 533Mhz (1066efffektiv frekvens, därav namnet DDR= double data rate). Det senare är vad som är mest troligt med tanke på åldern på ditt system och jag är 99% säker på att du har 1066-minnen och inte 533 alltså eftersom 533MHz gällde på Prescott och AMD64-tiden.

I så fall ska dem funka med varandra tror jag, fast de snabbaste minnena kommer klocka ner sig till den långsammare hastigheten, detta är ingenting att oroa sig över, men photoshop kan fungera suboptimalt jämfört med 1600MHz-minnen som är den snabbaste normala hatigheten idag. Förr (DDR1-tiden) kunde det vara betydligt större strul med olika tillverkare, hastigheter och att köra med 4 stickor men nu ska det vara bättre med nyare minnen.

När det kommer till den hårdvaran du ska köpa så är det i5 2500K som gäller om man vill ha topprestanda och komma relativt billigt undan. Eftersom du spelar är nog P67 det chipset du ska på moderkortet.

Jag rekommenderar alltså Asus p8p67 pro som kostar runt 1300-1400 och 2500k som kostar 1600. Men du får själv avgöra hur bråttom du har eller om det är värt att vänta till hösten och AMDs Bulldozer eller nästa vår när Ivy Bridge kommer.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm