Vilket GTX 560 Ti för en HTPC?

Permalänk
Medlem

Vilket GTX 560 Ti för en HTPC?

Hej,
Har endast kvar att bestämma mig för vilket grafikkort jag ska sätta i mitt nya HTPC bygge. Komponenterna finns att se här: HTPC samt detta nätagg.

Hade bestämt mig för ett MSI GeForce GTX 560 Ti TWIN FROZR II 1GB
men sedan läste jag att man hade haft problem med dem för att man hade klockat dem för hårt vilket gjorde dem instabila och därefter hade man klockat ner dem? Nu såg jag att det även finns en MSI med beteckningen HAWK och undrar vilket som är bäst?

Har även sneglat på ASUS kort 560 som har fått bra betyg i olika genomgångar.

Det jag letar efter är ett kort som är så bra som möjligt till spel i en HTPC, mao måste det vara en bra balans mellan ljudet den avger och prestanda i spel. Har efter en hel del läsande kommit fram till att GTX 560 Ti borde vara rätt nivå men jag kan ha fel, vad vet jag

Som ni ser skulle jag uppskatta lite råd och andra erfarenheter kring dessa kort!

Permalänk
Medlem

jag skulle rekommendera något kort som blåser ut luften eftersom HTPC-chassin inte brukar ha så många fläktar.
http://www.inet.se/artikel/5409097/sparkle-geforce-gtx-560ti-...
tror att detta gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

jag skulle rekommendera något kort som blåser ut luften eftersom HTPC-chassin inte brukar ha så många fläktar.
http://www.inet.se/artikel/5409097/sparkle-geforce-gtx-560ti-...
tror att detta gör det.

Nej det gör de inte, vill du ha kort som dumpar utanför lådan får du titta på radeon.

Permalänk
Medlem

Har ett 560Ti DCUII och tycker absolut inte att fläktarna är tysta när kortet belastas och dom drar på, men kan bero på en alltför aggressiv fläktkurva, mitt är klockat till 993MHz@1,150V och tempen maxar på ~62 grader, som om man kände för det skulle det nog gå att köra fläktarna långsammare än vad dom gör nu.

Skrivet av xyllian:

Nej det gör de inte, vill du ha kort som dumpar utanför lådan får du titta på radeon.

Njae, det skickar inte ut all varmluft men Nvidias referenskylare för dom här korten lägre i serien skickar ändå ut en del. Skulle gissa på runt 50/50.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Rätt overkill dator för att bara använda till HTPC syfte

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Har ett 560Ti DCUII och tycker absolut inte att fläktarna är tysta när kortet belastas och dom drar på, men kan bero på en alltför aggressiv fläktkurva, mitt är klockat till 993MHz@1,150V och tempen maxar på ~62 grader, som om man kände för det skulle det nog gå att köra fläktarna långsammare än vad dom gör nu.

Njae, det skickar inte ut all varmluft men Nvidias referenskylare för dom här korten lägre i serien skickar ändå ut en del. Skulle gissa på runt 50/50.

tack för info, ja det blir nog att anpassa fläktkurvan lite. Har som sagt tittat en hel del på MSI korten och där tipsar man om att anpassa fläktkurvan men tyvärr går det inte att dra ner idle mer än 40% om man inte börjar ge sig på BIOS flash/ändringar etc vilket jag inte lär göra.

Skrivet av vikham:

Rätt overkill dator för att bara använda till HTPC syfte

Det är det väl ändå inte om man även ska använda det till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av migge100:

tack för info, ja det blir nog att anpassa fläktkurvan lite. Har som sagt tittat en hel del på MSI korten och där tipsar man om att anpassa fläktkurvan men tyvärr går det inte att dra ner idle mer än 40% om man inte börjar ge sig på BIOS flash/ändringar etc vilket jag inte lär göra.

Kan dra ner mitt kort till 25% i MSI Afterburner, med foldingload hamnar tempen på ~77 grader, dock kör jag öppet chassi så inuti ett stängt chassi går den väl upp mer men borde vara långt ifrån max.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Här har du ett 460 som blåser luften ut ur lådan. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=603101

Har för mig att det inte finns någon referens design för gtx 560 samt 560 Ti. Så därför kan det vara mycket svårt att hitta ett grafikort som dumpar luften utanför chassit.

Medveten om att ts inte behöver denna lösning men det var lika bra att posta

Permalänk

Det är ett litet dilemma det där med att hitta ett hyfsat högpresterande, men ändå tyst kort till en förmodligen liten HTPC-burk.
De grafikkort med trumfläkt som dumpar luften utanför chassit tenderar att vara högljuddare än de modeller som kör med de större fläktarna av vanlig typ, som inte blåser ut på baksidan av chassit.
Det skulle hjälpa om man visste vilket chassi som trådskaparen har, så att man kan se om chassifläktarna kan tänkas vara tillräckligt effektiva för att kunna transportera ut den varma luften ur chassit om ett grafikkort som dumpar värmen i burken väljs.
Ett större HTPC-chassi som Antec fusion med dess dubbla 120mm-fläktar (eller åtminstone möjlighet till dubbla 120mm-fläktar, chassit levereras med en fläkt), klarar av ett hyfsat effektkrävande kort utan att temperaturen i burken blir för hög, medan mindre chassin med kanske bara någon 92mm-fläkt blir väldigt varma.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ta en ny fläkt till cpu-kylaren. Jag blev väldigt missnöjd med kylningsförmågan och ljudnivån i originalutförandet(Kan dock inte säga något om hur mycket bättre det blir, köpte ny kylare i.o.m. nytt chassi). Jag skulle nästan rekommendera att du kollar om du hittar någon större som fortfarande passar i chassit i.o.m. att du tagit en lättklockad processor.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det är ett litet dilemma det där med att hitta ett hyfsat högpresterande, men ändå tyst kort till en förmodligen liten HTPC-burk.
De grafikkort med trumfläkt som dumpar luften utanför chassit tenderar att vara högljuddare än de modeller som kör med de större fläktarna av vanlig typ, som inte blåser ut på baksidan av chassit.
Det skulle hjälpa om man visste vilket chassi som trådskaparen har, så att man kan se om chassifläktarna kan tänkas vara tillräckligt effektiva för att kunna transportera ut den varma luften ur chassit om ett grafikkort som dumpar värmen i burken väljs.
Ett större HTPC-chassi som Antec fusion med dess dubbla 120mm-fläktar (eller åtminstone möjlighet till dubbla 120mm-fläktar, chassit levereras med en fläkt), klarar av ett hyfsat effektkrävande kort utan att temperaturen i burken blir för hög, medan mindre chassin med kanske bara någon 92mm-fläkt blir väldigt varma.

verkligen!

Lådans kylningsförmåga är jag inte så orolig för. Det är ett Silverstone Grandia 05 med 3 st 120mm fläktar där jag ska byta ut fläktarna till 3 st Nexus Real Silent 120mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av migge100:

Det är det väl ändå inte om man även ska använda det till spel.

Nä, till spel är det absolut inte overkill. Men nu har TS inte sagt något om att spela på den. Allt han har sagt är att använda den som HTPC. Och jag förmodar att du vet vad en HTPC är.

Som sagt, bortkastade pengar att köpa en sån här dator bara för att spela upp filmer och musik på.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Nä, till spel är det absolut inte overkill. Men nu har TS inte sagt något om att spela på den. Allt han har sagt är att använda den som HTPC. Och jag förmodar att du vet vad en HTPC är.

Som sagt, bortkastade pengar att köpa en sån här dator bara för att spela upp filmer och musik på.

Tror jag vet vad TS efterfrågar eftersom jag är TS

Skrivet av migge100:

Det jag letar efter är ett kort som är så bra som möjligt till spel i en HTPC, mao måste det vara en bra balans mellan ljudet den avger och prestanda i spel.

Finns i mitt första inlägg sista stycket

edit: ah tror jag vet var du är på väg. HTPC'n ska användas även för spel. EN HTPC är kort och gott vad man gör den till. Primärt film och sekundärt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av migge100:

Tror jag vet vad TS efterfrågar eftersom jag är TS

Finns i mitt första inlägg sista stycket

edit: ah tror jag vet var du är på väg. HTPC'n ska användas även för spel. EN HTPC är kort och gott vad man gör den till. Primärt film och sekundärt spel.

En HTCP använder man till film/musik och annan media. EN speldator spelar man på Jag är väldigt nöjd med mitt Gigabyte OC men skulle jag köpt nu skulle jag nog tagit något referens, typ sparkle eller evga. De presterar lite sämre men det finns inget fullcover som passar Gigabyte.

EDIT: HTPC menar jag

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av migge100:

Hej,
Har endast kvar att bestämma mig för vilket grafikkort jag ska sätta i mitt nya HTPC bygge. Komponenterna finns att se här: HTPC samt detta nätagg.

Hade bestämt mig för ett MSI GeForce GTX 560 Ti TWIN FROZR II 1GB
men sedan läste jag att man hade haft problem med dem för att man hade klockat dem för hårt vilket gjorde dem instabila och därefter hade man klockat ner dem? Nu såg jag att det även finns en MSI med beteckningen HAWK och undrar vilket som är bäst?

Nä MSI GeForce GTX 560 Ti TWIN FROZR II 1GB är det lägst klockade 560 ti vad jag vet, och är extremt stabil överklockad. Fläkten är extremt tyst vilket kan passa ett htpc bygge bra. Funkar utmärkt i Linux också vilket också hjälper ett htpc bygge, det är dock lite overkill att sätta in ett spelkort i en htpc. Så det är alltså en speldator som kommer att användas som htpc ibland?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.