Mac OS X 10.7 "Lion" lanseras i juli

Permalänk
Melding Plague

Mac OS X 10.7 "Lion" lanseras i juli

Nästa version av Apples operativsystem OS X når användare i juli. I ändringsloggen syns en mängd nya funktioner och flera uppdaterade mjukvaror.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt å veta att man kör windows, så att man åtminstone slipper betala för service packs....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Faktiskt. Nimrood jag reagerade på det med.

"Only 29,99 usd" så man ska betala när de uppdaterar smart knep.

Men jag hade inte gillat det så skönt att man sitter på Windows.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Jag har bara som snabbast skummat igenom "keynoten", men kommer den här versionen innebära någon större prestanda förbättringen i mot Snow Leopard? Antar att man får invänta några benchmarks.

Permalänk

Sakupplysning: Det här är en major update, dvs en ny stor siffra. Apple går från 10.6 till 10.7. Precis samma sak som mellan Vista och 7. "Service-packs" kostar gratis precis som hos Microsoft men heter x.n hos Apple.

Så: 10.6 -> 10.7 == pengar, 10.6.0 -> 10.6.1 == gratis

Permalänk

Låter som när de uppfann copy/paste till iphone. Hur länge har man kunnat göra typ allt som de la fram?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Skönt å veta att man kör windows, så att man åtminstone slipper betala för service packs....

Javisst, windows 7 var ju gratis när man hade vista. Eller hur var det nu?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fullskärmsfönster ÄR ju revolutionerande

not

Permalänk

Låter helt enkelt som att dom Copy&paste'at allt som finns i en Ipad2 och sedan gjort om litegrann bara..

meh

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Javisst, windows 7 var ju gratis när man hade vista. Eller hur var det nu?

Jepp

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av geeken:

Fullskärmsfönster ÄR ju revolutionerande

not

Vem har sagt att det är revolutionerande?
Sen handlar det inte om ”maximera” som i Windows om du nu tror det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid lika kul när folk klagar på priset när Apple tar $29 för något Microsoft skulle ta över det tiodubbla för.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

I can sense the trolls coming...

Jag ser fram emot Lion!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Tycker det ser trevligt ut. Kommer definitivt att köpa det, skulle tro att en licens gäller för 5 datorer som är uppkopplade mot samma Store-konto... yay!

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vem har sagt att det är revolutionerande?
Sen handlar det inte om ”maximera” som i Windows om du nu tror det.

Spelar det någon roll ifall någon sagt att det var revolutionerande eller inte?

Han hänvisade inte i sin post till att någon skulle sagt det eller något sådant...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

"multi touch-gester"

Hur kan det vara en ändring när jag redan har det på min MBP med 10.6? Borde väl vara utökade eller uppdaterade gester, men det är väl knappast en nyhet, då jag redan roterar, zoomar, scrollar och dylikt med min trackpad?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam om det .

Priset är helt klart över förväntan, hade räknat med 1000:- + men det är inte Microsoft vi pratat om som tur är .

Skrivet av Arginj:

I can sense the trolls coming...

Jag ser fram emot Lion!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Det är klart, när man(*) piratkopierat Windows i X antal generationer så framstår 250 kronor som en ohyggligt utsugande form av ocker, jag kan förstå det.

*rent hypotetiskt alltså, jag syftar givetvis inte på specifika människor i tråden här t.ex.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Åh, igen Iphone 5.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Sakupplysning: Det här är en major update, dvs en ny stor siffra. Apple går från 10.6 till 10.7. Precis samma sak som mellan Vista och 7. "Service-packs" kostar gratis precis som hos Microsoft men heter x.n hos Apple.
Så: 10.6 -> 10.7 == pengar, 10.6.0 -> 10.6.1 == gratis

Version . UnderVersion . UnderUnderversion ... etc

Permalänk
Medlem

En av de stora anledningarna att de får ner priset är ju att du laddar hem det, kostar en hel del att trycka/distribuera dem, pengar som hamnar hos mellanhänder.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Eftersom vissa som vanligt verkar tro att Apples större uppdateringar är som Microsofts servicepack...

För nuvarande generation av Mac OS så används formatet Mac OS X.Y.Z.

X => "Generationen", förra var Mac OS 9 som var det sista icke-UNIX-Mac OS, nuvarande är 10.
.
Y => Version av nuvarande generation. En inkrementering av denna siffra indikerar en större uppdatering. Nuvarande är 6.
.
Z => Mindre uppdatering/"service pack", större samlingar av bugfixar och liknande. Nuvarande är 7.

Utöver dessa släpps säkerhetsuppdateringar och liknande titt som tätt.

Sammantaget så blir det 10.6.7 för nuvarande, "Lion" blir 10.7.n.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

En annan teori är väl att Lion inte är så stor uppgradering som man trodde/tänkte. Helt ärligt så hade inte jag velat spendera 1000:- för Lion med så "få" nyheter. Det i sin tur hänger med Apple-tänket, vad är folk villiga att betala för produkten. Hur som så är det en trevlig nyhet för oss med Mac-datorer .

Skrivet av xfade:

En av de stora anledningarna att de får ner priset är ju att du laddar hem det, kostar en hel del att trycka/distribuera dem, pengar som hamnar hos mellanhänder.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

$29.99 låter som ett ganska vettigt pris. Inget nytt revolutionerande OS (även om Apples videos alltid får det att framstå som det) men dock så mycket mer än ett skitet servicepack (läs bugg- och säkerhetshålsfix ). Mycket möjligt att min nästa laptop blir en Mac, har varit väldigt nyfiken på att verkligen testa OSX och se vad det verkligen har att erbjuda under den välpolerade ytan.

Permalänk

Nja, det var väll inte riktigt så mycket nytt som man hoppats på. Tyvärr blir det förmodligen ett måste köp då de säkert ser till så FCP X bara fungerar med Lion. Inga stora pengar i sig men ändå lite retligt.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Nog för att det inte är någon jätteomfattande uppdatering, men den är ju nästan gratis. Ett familjepack kostar 250kr, vilket får installeras på x-antal datorer. Dvs min familj (5st macs) kan dela på summan. Detta förutsätter dock att man redan har 10.6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Spelar det någon roll ifall någon sagt att det var revolutionerande eller inte?

Han hänvisade inte i sin post till att någon skulle sagt det eller något sådant...

Men meh.

Så du menar att om jag skriver ”Windows 7 är inte en brödrost”, så är det konstigt om folk reagerar på det och undrar ”vem har sagt att Windows 7 är en brödrost”?

I hans inlägg skriver han att funktionen inte är revolutionerande. Nej, det är den inte.
Men det finns vissa program där den kan vara till nytta.

Om det läggs till en funktion blir det gnäll och när funktionen inte finns blir det gnäll. Inte så lätt att vara alla till lags.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Åh, längtar att få uppdatera iMac'n och mbp'n!

250kr är absolut ingen kännbar summa som är värd att rynka på näsan för

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men meh.

Så du menar att om jag skriver ”Windows 7 är inte en brödrost”, så är det konstigt om folk reagerar på det och undrar ”vem har sagt att Windows 7 är en brödrost”?

I hans inlägg skriver han att funktionen inte är revolutionerande. Nej, det är den inte.
Men det finns vissa program där den kan vara till nytta.

Om det läggs till en funktion blir det gnäll och när funktionen inte finns blir det gnäll. Inte så lätt att vara alla till lags.

Så klart det finns program där det kan vara till nytta osv... Säger inte att det är en dålig sak säger bara att bara för att han säger en sak så behöver inte det betyda att han dementerar något någon annan sagt... Är nästan alltid så nu för tiden att någon förmedlar vad denna tycker om något och då ska någon direkt säga

"Ja men har något sagt det?!"

Spelar ingen roll om ingen har sagt det... Helt orelevant.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Priset är helt klart över förväntan, hade räknat med 1000:- + men det är inte Microsoft vi pratat om som tur är .

Då ska jag köpa det och installera på min pc. Oj synd att det inte var Microsoft vi pratade om.