Mac OS X 10.7 "Lion" lanseras i juli

Permalänk
Medlem

$29.99 är en väldigt låg summa jämfört med när man gick från Vista till 7, som egentligen bara var en uppdatering från v6.0 till v6.1, och innehöll inget som var direkt revolutionerande.

Verkar som att dom flesta som hakar upp sig på priset är dom som per automatik skriver skit om Apple.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ska ju inte hymmla om att de gör datorer så snygga at man kan jämföra dom med sexiga kvinnor och OS så snygga at det är nästan lika underhållande att titta på som en bra film... Men för mig stannar det där, tyvärr... Jag vet inte men jag tycker hela deras system är baklänges uppbyggt, jag skulle ge min farmor en apple för att det är enkelt att göra enkla grejer... Men jag skulle bara inte nöja mig med en MAC själv... För att göra avancerade grejer enkelt behöver jag en Windowsbaserad maskin, och skulle aldrig tänka på Linux för jag börjar bli för gammal för att skriva för att få igång funktioner... iGuess jag är för rutinerad och tungt inne i windows för att se logiken i deras system fast de bygger sina datorer på logicboards.

Permalänk
Medlem

och?

Skrivet av limemil:

Då ska jag köpa det och installera på min pc. Oj synd att det inte var Microsoft vi pratade om.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Det är löjligt att jämföra priset.

Permalänk
Medlem

Varför? Apple kunde lika gärna satt ett pris på 1000kr + eftersom det är ett helt nytt operativ, förklara gärna?

Skrivet av limemil:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Vem har sagt att det är revolutionerande?
Sen handlar det inte om ”maximera” som i Windows om du nu tror det.

nej, det här är något mycket större. Det handlar om att få hel fullskärm! som när du trycker på F11 i windows...

Permalänk
Medlem

Full Screen!!
Autosave!!
AppStore!!
Swipe!!

FÖR BARA 29.9$ KÖP KÖP KÖP!!!

Permalänk
Skrivet av limemil:

på vilket sätt är det löjligt att jämföra? Utveckla gärna din kommentar lite OS som OS eller? Förutom att det är MYCKET större skillnad på windows 7 och vista än det är på OSX 1.6 och 1.7.

Permalänk
Medlem

Apple imponerar mindre och mindre sen de släppte IOS3 /facepalm

Permalänk
Medlem

Blir till att beställa....

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nimrood:

Skönt å veta att man kör windows, så att man åtminstone slipper betala för service packs....

Hehe om du verkligen tänker efter så är det just det man gör med Windows (ja jag är windowsanvändare själv)

Ändringar från Vista till Win 7 *

*Det blev snabbare = Servicepack?
*De flyttade runt ett par knappar på startmenyn = Servicepack?
Öh.... Nu kan jag inte komma på fler grejer som ändrades.... endast 2200 :- Köp Köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hehe om du verkligen tänker efter så är det just det man gör med Windows (ja jag är windowsanvändare själv)

Ändringar från Vista till Win 7 *

*Det blev snabbare = Servicepack?
*De flyttade runt ett par knappar på startmenyn = Servicepack?
Öh.... Nu kan jag inte komma på fler grejer som ändrades.... endast 2200 :- Köp Köp!

Med tanke på det du nämner ovan så är det rätt kul hur mycket folk som dissar Windows Vista och som prisar Windows 7.

I övrigt såg väl det som Apple visade upp rätt schysst ut. Synd att man ska behöva ha en Mac för att utveckla till dem.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Ok så detta är vad de erbjuder.

Fullscreen program - Ingen speciell wow-faktor

Swipe och gestures - Ok de implementerade vad man har på smartphones nu till Laptop, kul grej men knappast imponerande.

Mac App store - Skönt när man försöker sälja något som har funnits hur länge som helst som revolutionerande.

Känns som om man bara hade kunnat "patcha" den nuvarande versionen av MacOSX med de nya funktionerna istället för att marknadsföra det som ett nytt operativsystem.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Fullscreen program - Ingen speciell wow-faktor

Swipe och gestures - Ok de implementerade vad man har på smartphones nu till Laptop, kul grej men knappast imponerande.

Mac App store - Skönt när man försöker sälja något som har funnits hur länge som helst som revolutionerande.

Känns som om man bara hade kunnat "patcha" den nuvarande versionen av MacOSX med de nya funktionerna istället för att marknadsföra det som ett nytt operativsystem.

Nu är du inte bara dem delar du nämner ovan utan 250st, där Mission Control, Resume och Launchpad är ganska omfattande systemförändingar.

http://www.apple.com/macosx/whats-new/features.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Nej! Detta är vad dom VISADE, finns ju 300 grejet till som dom inte visade. Dessutom är väldigt många program tillfixade under huven, mer 64-bit program, fler program skrivna i cocoa, hela systemet känns rappare, fler API:er osv osv osv osv, finns hur mycket nytt som helst, visst att WWDC är för developers så dom kunde gå lite mer på djuper, vilket dom gör i deras seminarier efter keynoten men Apples keynotes lockar ju vanliga användare också som inte har någon som helst aning om hur något fungerar under huven så då väljer man helt enkelt att visa dom enklare grejerna.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Åh, igen Iphone 5.

Det hade förargat allt fö rmånga kunder om dom släppte en ny modell. Min gissning är att det sker lite efter iOS 5 och då tillsammans med rejält med buggfixar för iOS (som förmodligen kommer behövas). Och det tillsammans med en finess som inte finns på de tidigare telefonmodellerna. Jag gissar(!) att iPhone 5 mest kommer ha kosmetiska förändringar. Dock gissar jag på en bättre kamera och snabbare processor.

Oraklet har talat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

..... Jag vet inte men jag tycker hela deras system är baklänges uppbyggt.... För att göra avancerade grejer enkelt behöver jag en Windowsbaserad maskin, och skulle aldrig tänka på Linux för jag börjar bli för gammal för att skriva för att få igång funktioner...--.

Alltså man _kan_ göra väldigt avancerade grejer med OS X tack vare att det i mångt och mycket är UNIX i botten. Jag vet att många är väldigt vana med Windows och peka&klicka till allt men i alla fall.

I ärlighetens namn, ska du göra nåt avancerat i Windows som inte "råkar" vara exponerat i GUIt i olika program (systemprogramvara som tredjeparts), så kan det ofta vara väldigt besvärligt att scripta med det som finns inbyggt (WSH/powershell/etc); vilket leder till att du till slut tvingas lära dig programmera och lära dig mycket om Windows uppbyggnad och APIn, nåt som ligger väl utanför de flesta Windows-människors intresse och i vissa fall förmåga.

Eller ja, som det blir i de flesta fall, jaga program efter program tills man hittar det som passar bra nog för den uppgift man vill lösa.

Från *NIX (och numera till viss del OS X) perspektiv så är faktiskt Windows riktigt baklänges och hårdkodat/låst på många sätt.

--

Men nu går jag ifrån ämnet helt - att Microsoft är altruistiska änglar och har den perfekta produktmodellen från kundens perspektiv sett, medans Apple är giriga svin.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Nu är du inte bara dem delar du nämner ovan utan 250st, där Mission Control, Resume och Launchpad är ganska omfattande systemförändingar.

http://www.apple.com/macosx/whats-new/features.html

Jag gillar resume men launch pad och mission control är ju också något man tagit från smartphone bl a.

Citat:

Nej! Detta är vad dom VISADE, finns ju 300 grejet till som dom inte visade. Dessutom är väldigt många program tillfixade under huven, mer 64-bit program, fler program skrivna i cocoa, hela systemet känns rappare, fler API:er osv osv osv osv, finns hur mycket nytt som helst, visst att WWDC är för developers så dom kunde gå lite mer på djuper, vilket dom gör i deras seminarier efter keynoten men Apples keynotes lockar ju vanliga användare också som inte har någon som helst aning om hur något fungerar under huven så då väljer man helt enkelt att visa dom enklare grejerna.

Låter bättre än vad de visade på den ner dummade videon. Nu skulle jag bara vlija att de förklarade vad som skulle vara revolutionerande med en app store.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Så klart det finns program där det kan vara till nytta osv... Säger inte att det är en dålig sak säger bara att bara för att han säger en sak så behöver inte det betyda att han dementerar något någon annan sagt... Är nästan alltid så nu för tiden att någon förmedlar vad denna tycker om något och då ska någon direkt säga

"Ja men har något sagt det?!"

Spelar ingen roll om ingen har sagt det... Helt orelevant.

Jag måste vara väldigt trög, för jag fattar inte vad du menar.
Känns mest som att du märker ord.

Det är väl så man säger när någon tar upp något som en sak inte är?
Han tar ju upp på ett sätt som visar att han menar att han inte tyckte det var värt att ens nämna det.
Han tar upp det på ett sätt som får det att låta som om någon (läs Apple) har presenterat det som en revolution. Varför är det orelevant? Han kanske har fått för sig att Apple påstod det vara en revolution och då säger jag att det inte så är fallt. Högst relevant.

Skrivet av jkrx:

Jag gillar resume men launch pad och mission control är ju också något man tagit från smartphone bl a.

Mmm, från iOS bland annat.

Det där fönsterblädderläget i Windows Vista/7 (Windows-tagenten tab), det man ju snott från hur man ofta håller korten från en kortlek. Buu vad kass!

Skrivet av jkrx:

Låter bättre än vad de visade på den ner dummade videon. Nu skulle jag bara vlija att de förklarade vad som skulle vara revolutionerande med en app store.

Det är förbaskat mycket enklare för användaren. Enkelt att installera program och hålla dem uppdaterade och hitta nya. Allt på ett ställe. Förstår man inte fördelen med det så får man ta av sig nattmössan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag måste vara väldigt trög, för jag fattar inte vad du menar.
Känns mest som att du märker ord.

Det är väl så man säger när någon tar upp något som en sak inte är?
Han tar ju upp på ett sätt som visar att han menar att han inte tyckte det var värt att ens nämna det.
Han tar upp det på ett sätt som får det att låta som om någon (läs Apple) har presenterat det som en revolution. Varför är det orelevant? Han kanske har fått för sig att Apple påstod det vara en revolution och då säger jag att det inte så är fallt. Högst relevant.

Mmm, från iOS bland annat.

Det där fönsterblädderläget i Windows Vista/7 (Windows-tagenten tab), det man ju snott från hur man ofta håller korten från en kortlek. Buu vad kass!

Det är förbaskat mycket enklare för användaren. Enkelt att installera program och hålla dem uppdaterade och hitta nya. Allt på ett ställe. Förstår man inte fördelen med det så får man ta av sig nattmössan.

Det är fortfarande inte revolutionerande eller menar de att det skulle vara revolutionerande enbart för deras OS? De ligger lite efter i alla fall.

Sen snackar jag givetvis inte om Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag såg inget där som gör det värt att köpas, såg mest ut som nya snygga animationer och autospar.
Tvåfingerscroll har väll vart så gott som standard på laptops de senaste åren, skillnaden med apples vad att den var lite mjukare (vilket inte måste vara positivt)
Autospar förstår jag inte vem det riktar sig till, jag vill inte spara allt. Jag skulle snart ha mängder med onödiga worddokument då jag antecknar på datorn på lektionerna men sedan kopierar och mailar till mig själv så jag har allt på ett moln, och kan hämta varifrån jag än skulle behöva.

Hitta en väldigt revolutionerande nyhet på deras hemsida:
"Resize from any edge
You can now resize a window from any side or corner."

Av det de presenterade igår var det mycket som MS och google etc. redan har gjort, tex skrivbordet på ipad som hela publiken skrek av lycka när de såg, visade ju microsoft upp i windows 8. Samt "NotificationBar" har ju android haft i år och dar, även till denna grät publiken av lycka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

En annan teori är väl att Lion inte är så stor uppgradering som man trodde/tänkte. Helt ärligt så hade inte jag velat spendera 1000:- för Lion med så "få" nyheter. Det i sin tur hänger med Apple-tänket, vad är folk villiga att betala för produkten. Hur som så är det en trevlig nyhet för oss med Mac-datorer .

filen som laddas ner är 4 Gb är ju hyffsat stort ändå

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv

Äntligen gör Apple något politiskt korrekt! Säljer en ny version av OS X för 250 kr, och låter en installera på flera datorer...

Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Måste det alltid bli krig?
Kan vi inte diskutera saker som är viktiga i stället?
Som t.ex. om det är sant att de tar bort stödet för Rosetta. Det vore roktigt trist...
Nån som vet? Eller får man vänta tills det kommit ut och man har testat?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Måste det alltid bli krig?
Kan vi inte diskutera saker som är viktiga i stället?
Som t.ex. om det är sant att de tar bort stödet för Rosetta. Det vore roktigt trist...
Nån som vet? Eller får man vänta tills det kommit ut och man har testat?

Ser ut som det blir så tyvärr. Det är förmodligen den definitiva markering för att få över de sista mjukvarorna till Intel.

Det nämns inte heller något i den lilla videon om att QT får tbx mycket av det som gick förlorat från QT 7 till QT X.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Det är fortfarande inte revolutionerande eller menar de att det skulle vara revolutionerande enbart för deras OS? De ligger lite efter i alla fall.

Varför ligger de efter?
Menar inte att Mac OS X tvunget är bäst på allt, men kan säga likadant om andra OS också. ”De ligger efter”.
Ett rätt flummigt påstående.

Skrivet av jkrx:

Sen snackar jag givetvis inte om Windows.

Nä, men du skrev:

Skrivet av jkrx:

Därför skrev jag att man i Windows kanske fått idén till ”flip-3D” från en kortlek.
Det verkar på dig som en funktion som man sett i någon form tidigare och som nu kommer i Mac OS X inte är något att hurra för. Varför? Måste alla steg framåt tas i jättekliv?
Klart man får idéer från omgivningen. Det är svårt att säga att man inte blir inspirerad av den, det är ju den man lever mitt i och formas av.

Sen är det inte bara det som man presenterar som är nytt. Verkar vara en del under ytan också. Exempelvis vet jag att OpenGL-”stacken” är omskriven och det är inget som det rapporteras om varken på keynoten eller hemsidan (av någon anledning).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Ser ut som det blir så tyvärr. Det är förmodligen den definitiva markering för att få över de sista mjukvarorna till Intel.

Det nämns inte heller något i den lilla videon om att QT får tbx mycket av det som gick förlorat från QT 7 till QT X.

Frågan är hur de tänker få över WC3 till intel... Det är det som jag kommer sakna mest. Mac the Ripper kan jag överleva utan för jag har inte ens det. Och jag har inga gamla proffsprogram heller.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

detta ska jag lätt ladda ner till min mbp hoppas det kommer till piratebay på något sätt

Permalänk
Medlem

"Inga större skillnader" etc, vad hade ni förväntat er? Jag tycker det är en del rätt stora ändringar. Har inte så stor koll men var Vista -> 7 mycket större? Sedan är ju priset väldigt lågt.

Sedan att Apple gillar att hålla koll på folk med sina onlineaffärer och konton är väl en annan sak. Som Anandtech spekulerade i så kanske inte program köpta på annat håll än App store kommer visas i Launchpad. Ingen katastrof per se, men det visar åt vilket håll golvet lutar.

iCloud? Nja..håller nog med Anandtech där också. Man ska vara 'deep in Apple's pockets' för att utnyttja det till fullo. Apple växer, och herr Jobs ser färre och färre nackdelar med ett halvslutet ekosystem.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Som Anandtech spekulerade i så kanske inte program köpta på annat håll än App store kommer visas i Launchpad. Ingen katastrof per se, men det visar åt vilket håll golvet lutar.

I förra dev. förhandstitten utav lejonet så sök alla mina installerade program upp i Launchpad