Skyrim utvecklas för konsoler – portas till PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Varför gnäller folk på portningar? Kom med fakta i så fall, vad kommer bli sämre?

om du läser minst ett inlägg så får du nog rätt mkt fakta-.-

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

FEL! Dra inte alla över en kam....

dock verkar det som du mest trollar...

ärligt talat så vet jag inte vad "trolla" är mer än som trolleri, gissar dock på mytomani.
jag kör ps3 och pc båda på pc skulle jag vilja köra xbox skulle jag nog göra det på pc med.
det är samma sak som att Iphone är för fjortisar och folk som absolut inte kan något om datahantering.

/min åsikt min ensak\

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Jag är fullt medveten om att detta är ett forum för i första hand pc-entusiaster. Så därför tar jag alla faktalösa och icke empiriska uttalanden med en nypa salt. Det märks lång väg att många inte ens är bekanta med vad konsolerna har att erbjuda.

Grundproblemet i många påståenden i detta forum är att fruktansvärt många överhuvudtaget saknar insikt i vad konsolerna faktiskt har att erbjuda. Bakåtsträvande, inskränkande, dålig kontroll etc förekommer rätt ofta.

Den "dåliga" kontrollen tänker jag inte ens gå in på i detalj. Det anser jag inte ens vara ett ämne som går att debbatera eftersom det handlar om preferenser som smak, vana, etc. Jag vet själv och har sett otaliga exempel på folk som är minst lika vassa på konsol som på pc om inte bättre. Och nej, då är inte auto-aim inräknat. det är för noobs. stänger alltid av denna funktion. Jag tar mig igenom bioshock 2 på pc (älskar det så mycket så jag vill spela det på alla format), just nu, och ja, jag var tvungen att byta till handkontroll för det fanns ingen som helst känsla i tangentbord + mus plus att siktet fladdrar över hela jäkla skärmen. Är det inte just det ni pc-gamers brukar anklaga konsolen för? märkligt sammanträffande...

Hur som helst; om konsol nu varit så inskärnkta, hur kommer det sig att det är nu, när konsolerna äntligen är större än pcn som vi börjar se innovativa titlar? nya upplägg? nya genrer? nya lösningar?

hade pcn fortfarande dominerat, hade vi nog fortfarande spelat biowares titlar i peka & klicka stil. spel som dragon age, mass effect, modern warfare 2, heavy rain, little big planet, god of war 3, alan wake etc. hade vi eventuellt aldrig sett eftersom de faktiskt är utvecklade med konsol i åtanke. Ett visst sätt att spela. och nej, inte ett korkat sådant. PC-marknaden är så grymt baserad på hårdvara och eftersom oerhört många (förutom ni 14-åriga pojkar som får datorn av pappa) inte har råd med det senaste, är det svårt att pusha teknik och ändå behålla konsumenter i pc-världen. Den lilla del som faktiskt sitter på datorer som kan maxa moderna spel, är faktiskt oerhört begränsad. En konsol är en fast punkt. Du får underhållning och bra grafik (även om pcn är vassare), utan att behöva punga ut uppdateringar en gång i halvåret. Det är helt enkelt inte intressant att utveckla spel till en minoritetsgrupp bestående av gnällspikar. Det är inte lönsamt. och det är lönsamhet som styr utvecklingen! Eller förväntar ni er att utvecklarna gör det för er skull?

Och fult interface i konsol skrev någon? Seriöst, dragon age interfacet på pc (med den där äckliga systemtraybaren) är ju vedervärdigt.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det du skriver där visar ju att du har noll trovärdighet då du svamlar i nattmössan.

GTA 4 anses av många som den sämsta portning någonsin.

- Fruktansvärd installation
- DRM som krånglade
- Minnesläckor
- Uselt anpassade kontroller
- Inget fungerade SLI när spelet släpptes
- Problem med texturer
- Extremt dålig optimering
- Ständiga krascher

Portning till PC var till och med så dålig att Steam erbjöd pengarna tillbaka till vissa kunder då spelet var ospelbart.

Då du är den enda personen som påstår att det var en lyckad portning så antog jag att du trollade.

GTA IV har extra högupplösta textures för bättre grafik, och det har många inställningar för grafiken. Dessutom finns det funktioner som bara finns på PC, t.ex. möjligheten att använda egen musik för radion. Kontrollerna är ok med mus+tb vet inte vad andra förväntar sig för ett spel som är gjort i grund och botten för en gamepad. Men det fungerar att spela med mus+tb. Enda som är dåligt är väl bilstyrningen, men vem tycker att bilspel ska vara super att spela med tb+mus?

GTA har dock haft mycket problem med buggar och prestanda. Men Rockstar har jobbat vidare med problemen och släppt en rad med stora patchar enbart för PC-versionen, under flera år. Så de har behållt hög support på spelet. För mig har det fungerat felfritt under lång tid nu.

Så GTA IV var en dålig port när det släpptes, men är det inte längre. Man kan inte säga att det _är_ en dålig port, däremot går det bra att säga att det _var_ det.

Ska man tala om riktigt dåliga portar så är väl Saints Row 2 den som ligger i topp. Spelet idag har flera stora buggar som aldrig kommer fixas då de som gav ut det struntade i supporten efteråt. Det lider t.ex. av ett problem som gör att spelet går för fort, kanske 30-50% uppspeedat när man kör med Vista/Windows 7. Dessutom byter de inte grafik för styrningen om man kör med gamepad, så när man lirar med en pad kan det stå "Push E to start activity", vad tusan är det på handkontrollen? Man får gissa sig till det. Nu finns det som tur är fanmods/hacks som fixar dessa problem. Men det är helt utanför utgivarens support, bara gjort av fans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

Den "dåliga" kontrollen tänker jag inte ens gå in på i detalj. Det anser jag inte ens vara ett ämne som går att debbatera eftersom det handlar om preferenser som smak, vana, etc. Jag vet själv och har sett otaliga exempel på folk som är minst lika vassa på konsol som på pc om inte bättre. Och nej, då är inte auto-aim inräknat. det är för noobs. stänger alltid av denna funktion. Jag tar mig igenom bioshock 2 på pc (älskar det så mycket så jag vill spela det på alla format), just nu, och ja, jag var tvungen att byta till handkontroll för det fanns ingen som helst känsla i tangentbord + mus plus att siktet fladdrar över hela jäkla skärmen. Är det inte just det ni pc-gamers brukar anklaga konsolen för? märkligt sammanträffande...

Det är just det iaf jag reagerar på.
Varför skall man behöva använda en handkontroll av konsoltyp på en PC då t-bord och mus är vad som gäller på en PC? Iaf i våra ögon.

Hur som helst; om konsol nu varit så inskärnkta, hur kommer det sig att det är nu, när konsolerna äntligen är större än pcn som vi börjar se innovativa titlar? nya upplägg? nya genrer? nya lösningar?

Erhm VA?
Korridorspel utan dess like, mer och mer arkad hack and slach, fantasilösa uppläggoch väldigt bakåtsträvande menysystem..... Det är vad jag ser på konsoler jämfört med vägen PC gick tills konsolutvecklingen tog över.....och då har jag spelat mkt arkadspel i mina dagar.....

Och fult interface i konsol skrev någon? Seriöst, dragon age interfacet på pc (med den där äckliga systemtraybaren) är ju vedervärdigt.

Hafsverk för PC...ja absolut.

Sedan har folk pratat så himla mkt om CD Project och The Witcher 2 om att det skall vara utvecklat för PC......
VILKET SKÄMT!
Det är precis som jag skrev här ovanför.....ett korridors arkadlikt hack and slash utan känsla.....
Upplägget hade funkat bra på...........konsol......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Varför gnäller folk på portningar? Kom med fakta i så fall, vad kommer bli sämre?

En hel del.
Det är en enorm skillnad på kontrollerna till en PC och en konsoll.
Ska det göras bra går det inte att bara porta kontrollerna från den ena till den andra.
Konsollstyrningen är så oerhört mycket mer grov och oprecis än vad den är till PC. Därför måste alla kontroller vara väldigt enkla till konsoll och då blir PC versionen lidande av det.

Hur kul är det egentligen med ett FPS där spelet nästan aimar helt automatiskt och siktet tar upp en ansenlig del av skärmen ? Så ser det oftast ut på konsoll och portas det direkt till PC ser det hela helt handikappande ut. Det tar bort spelarskickligheten väldigt mycket.

Dessutom har spelutvecklarna tvingats avstå från en massa funktioner och features som helt enkelt hade blivit alltför krångliga att göra på konsoll. Då är det inte troligt att de inför dessa till PC heller när de väl portar, eftersom de anser att spelet är "färdigt".

Det andra som är riktigt illa med konsollportningar är grafiken. Konsollerna idag är riktigt, riktigt gamla med datormått mätt. Det blir till att skapa spel med väldigt undermålig grafik och sedan "porta" dem. Att porta en snyggare version till en fulare är inga problem, men att "porta" en fulare till snyggare är en helt absurd tanke i grunden. För att verkligen få det snyggare krävs en stor omarbetning av hela spelet.
Det orkar företagen som "portar" oftast inte med.

Att den bästa Xboxspelaren på ett visst spel skulle vara bättre än den sämsta PC spelaren i samma spel betvivlar jag inte, men det är att jämföra äpplen och päron.
Tar du ett godtyckligt FPS spel och låter ett lag med de bästa Xbox respektive PC spelarna mötas så tror jag knappast att någon på allvar tvivlar på att PC laget skulle krossa Xbox laget något enormt.
Kontrollerna till konsoll ÄR grova och otymliga jämfört med mus och tangentbord. Om du inte är van vid PC kontrollerna och därmed får siktet att fladdra över hela skärmen beror helt på dina egna tillkortakommanden.
Däremot finns det en viss teknisk begränsning med hur bra du kan bli med konsollkontrollerna alldeles oavsett hur duktig du själv är.

hade pcn fortfarande dominerat, hade vi nog fortfarande spelat biowares titlar i peka & klicka stil. spel som dragon age, mass effect, modern warfare 2, heavy rain, little big planet, god of war 3, alan wake etc. hade vi eventuellt aldrig sett eftersom de faktiskt är utvecklade med konsol i åtanke. Ett visst sätt att spela. och nej, inte ett korkat sådant. PC-marknaden är så grymt baserad på hårdvara och eftersom oerhört många (förutom ni 14-åriga pojkar som får datorn av pappa) inte har råd med det senaste, är det svårt att pusha teknik och ändå behålla konsumenter i pc-världen. Den lilla del som faktiskt sitter på datorer som kan maxa moderna spel, är faktiskt oerhört begränsad. En konsol är en fast punkt. Du får underhållning och bra grafik (även om pcn är vassare), utan att behöva punga ut uppdateringar en gång i halvåret. Det är helt enkelt inte intressant att utveckla spel till en minoritetsgrupp bestående av gnällspikar. Det är inte lönsamt. och det är lönsamhet som styr utvecklingen! Eller förväntar ni er att utvecklarna gör det för er skull?

Hade PC dominerat hade tillverkarna av konkurrensskäl tvingats till att utnyttja hårdvaran som finns bättre för att göra snyggare och bättre spel. Annars hade de blivit utkonkurrerade av konkurrenter med bättre kompetens på området.
När konsollerna dominerar så sätter deras prestandamässiga tak en gräns för hur mycket utvecklarna behöver anstänga sig. De vet att inga andra kan åstadkomma så mycket mer eftersom hårdvaran sätter stopp. Detta hämmar utvecklingen.

Sedan så är PC spel väldigt skalbara. Spel behöver inte göras specifikt endast med de med bäst datorer i åtanke. Dock är snygga spel mycket bra reklam för företaget och ökar försäljningen.

Om man föredrar konsoll eller PC är en smaksak. Fördelen med konsoll är som sagt att man inte behöver uppgradera så ofta. Nackdelen är att man sällan får se något riktigt grafiskt nyskapande pga av att prestandan på hårdvaran står still.
Med ny hårdvara på PC:n uppstår nya möjligheter att få se ny snygg grafik och snygga spel.
Det är som en ständigt pågående konstutställning där målarna tävlar med varandra i skicklighet.
Jag föredrar att se de främsta konstnärerna framför någon halvtaskig hötorgskonst..

Återigen, att det är möjligt att göra bättre interface till PC betyder inte att alla interface automatiskt är det. Det beror på tillverkaren. Precis samma sak som att det kan finnas spelare på Xbox som är bättre än vissa andra spelare på PC.
Att kontrollerna på PC är mer precisa betyder inte att alla har kompetens att utnyttja dem till fullo.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Jag är fullt medveten om att detta är ett forum för i första hand pc-entusiaster. Så därför tar jag alla faktalösa och icke empiriska uttalanden med en nypa salt. Det märks lång väg att många inte ens är bekanta med vad konsolerna har att erbjuda.

Grundproblemet i många påståenden i detta forum är att fruktansvärt många överhuvudtaget saknar insikt i vad konsolerna faktiskt har att erbjuda. Bakåtsträvande, inskränkande, dålig kontroll etc förekommer rätt ofta.

Oj,oj,oj jag vet inte om man ska skratta eller gråta?.Att det inte utvecklas så många pc exclusiva spel längre beror helt enkelt på att konsol spelarna slukar allt och då menar jag allt ,hur illa det än smakar. Vi pc spelare har faktiskt krav på produkten,något som ps3 o x-låde fanatikerna helt saknar.

Självklart så väljer då ett spelhus som helt saknar hantverks stolthet att släppa Cod Modern Warfare 48 eller Fifa 3011 istället för att lägga ned både pengar och tid på att försöka få fram något med kvalitet. De vet ju att skiten ändå kommer att sälja till konsol.

Så girighet/lathet hos spelhusen kombinerat med kravlöshet från konsol spelarna har lett till att
spelutbudet nu till 98% består av illaluktande dynga.

"Varför skulle vi servera en fem rätters middag om en micrad tub pölsa genererar samma intäkt och kunden dessutom kommer tillbaka för mer!" är väl ett bra exempel på hur restaurang branschen skulle sett ut om alla var "konsol" kunder.

Att dessutom ovannämda spelhus skyller pc-nedgången på pirater gör ju det hela ännu mer skrattretande.Den enkla sanningen är: Ser det ut som pölsa,luktar som pölsa,smakar som pölsa så är det inte oxfile.Pc spelare förstår det till skillnad från konsol kramarna och avstår därför att köpa det.

Att du sedan klankar ned på Bioware titlar som Baldurs gate,Neverwinter nights mfl och dessutom höjer spel som Modern wf2 till skyarna stärker ju bara det jag sagt tidigare om konsol spelare.Åter igen:Pölsa är inte oxfile.

Enda gången en pad skulle fungera bättre än tgb+mus i ett fps är om man amputerat alla fingrar utom tummarna.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

GTA IV har extra högupplösta textures för bättre grafik, och det har många inställningar för grafiken. Dessutom finns det funktioner som bara finns på PC, t.ex. möjligheten att använda egen musik för radion. Kontrollerna är ok med mus+tb vet inte vad andra förväntar sig för ett spel som är gjort i grund och botten för en gamepad. Men det fungerar att spela med mus+tb. Enda som är dåligt är väl bilstyrningen, men vem tycker att bilspel ska vara super att spela med tb+mus?

GTA har dock haft mycket problem med buggar och prestanda. Men Rockstar har jobbat vidare med problemen och släppt en rad med stora patchar enbart för PC-versionen, under flera år. Så de har behållt hög support på spelet. För mig har det fungerat felfritt under lång tid nu.

Så GTA IV var en dålig port när det släpptes, men är det inte längre. Man kan inte säga att det _är_ en dålig port, däremot går det bra att säga att det _var_ det.

Ska man tala om riktigt dåliga portar så är väl Saints Row 2 den som ligger i topp. Spelet idag har flera stora buggar som aldrig kommer fixas då de som gav ut det struntade i supporten efteråt. Det lider t.ex. av ett problem som gör att spelet går för fort, kanske 30-50% uppspeedat när man kör med Vista/Windows 7. Dessutom byter de inte grafik för styrningen om man kör med gamepad, så när man lirar med en pad kan det stå "Push E to start activity", vad tusan är det på handkontrollen? Man får gissa sig till det. Nu finns det som tur är fanmods/hacks som fixar dessa problem. Men det är helt utanför utgivarens support, bara gjort av fans.

Hur bra support ett företag erbjuder eller om dom släpper patcher i år och dagar har ingenting med portningen att göra. Spelet kan bli bättre efter en massa patchar men portningen var fortfarande dålig för det, det är två vitt skilda saker.

Permalänk
Skrivet av yroll:

ärligt talat så vet jag inte vad "trolla" är mer än som trolleri, gissar dock på mytomani.
jag kör ps3 och pc båda på pc skulle jag vilja köra xbox skulle jag nog göra det på pc med.
det är samma sak som att Iphone är för fjortisar och folk som absolut inte kan något om datahantering.

/min åsikt min ensak\

"jag kör ps3 och pc båda på pc skulle jag vilja köra xbox skulle jag nog göra det på pc med." ehhmm fattar inte ett dugg av din mening men håller med att iphone är för fjortisar men vad har mobiler med datahantering och göra?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Så jävla tråkigt! Vet inte ens om jag kommer att köpa skiter nu

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av tEan:

Oj,oj,oj jag vet inte om man ska skratta eller gråta?.Att det inte utvecklas så många pc exclusiva spel längre beror helt enkelt på att konsol spelarna slukar allt och då menar jag allt ,hur illa det än smakar. Vi pc spelare har faktiskt krav på produkten,något som ps3 o x-låde fanatikerna helt saknar.

Självklart så väljer då ett spelhus som helt saknar hantverks stolthet att släppa Cod Modern Warfare 48 eller Fifa 3011 istället för att lägga ned både pengar och tid på att försöka få fram något med kvalitet. De vet ju att skiten ändå kommer att sälja till konsol.

Så girighet/lathet hos spelhusen kombinerat med kravlöshet från konsol spelarna har lett till att
spelutbudet nu till 98% består av illaluktande dynga.

"Varför skulle vi servera en fem rätters middag om en micrad tub pölsa genererar samma intäkt och kunden dessutom kommer tillbaka för mer!" är väl ett bra exempel på hur restaurang branschen skulle sett ut om alla var "konsol" kunder.

Att dessutom ovannämda spelhus skyller pc-nedgången på pirater gör ju det hela ännu mer skrattretande.Den enkla sanningen är: Ser det ut som pölsa,luktar som pölsa,smakar som pölsa så är det inte oxfile.Pc spelare förstår det till skillnad från konsol kramarna och avstår därför att köpa det.

Att du sedan klankar ned på Bioware titlar som Baldurs gate,Neverwinter nights mfl och dessutom höjer spel som Modern wf2 till skyarna stärker ju bara det jag sagt tidigare om konsol spelare.Åter igen:Pölsa är inte oxfile.

Enda gången en pad skulle fungera bättre än tgb+mus i ett fps är om man amputerat alla fingrar utom tummarna.

Jag får inleda med att svara samma sak. Men jag får ta och gå lite djupare och bryta ned min argumentation i smådelar så att det blir klart och tydligt.

Det var nog den märkligaste jämförelsen/metaforen jag har hört på länge. Jag förstår hur du menar, men långsökt och inte riktigt sanningsenligt. Kanske om man saknar insikt, men annars är den helt galet åt skogen. Det är mer som att jämföra spagetti med tortelini. Samma sak men ändå inte. Men om vi nu ska fortsätta med dessa matjämförelser; jag äter hellre färsk pölsa än härsken oxfilé!

Vad gäller krav på spel så har jag fruktansvärt höga krav på spel. jag köper aldrig ett spel som jag inte har gjort ordentligt med research på eller som har fått halvkassa recensioner. Såvida jag inte hittar det för en billig peng och bara vill ha det för att. Just det här argumentet saknar substans eftersom jag vet att konsumenter med krav finns såväl inom pc som konsol. Lika väl som det finns folk som sväljer allt med hull och hår.

Självklart är det inte enbart piratindustrin som sabbar pc-marknaden. Pc-marknaden har alltid dragits med kompatibilitetsproblem och folk som inte kan köpa spelen av den enkla anledningen att deras datorer inte klarar av spelen. Hur bra än spelet ser ut på pappret kommer det ALLTID att finnas en stor grupp gamers som inte har en bra dator. En alltför stor grupp för att ignorera och inte ha med i beräkningen.

Det är inte lika billigt att utveckla spel som det en gång var. Förr behövdes mindre resurser för att trycka ut ett storspel. Tex lilla diablo som köptes upp av stora blizzard. idag behöver du en stor budget. det handlar inte om varken konsol marknaden eller pc marknaden, utan det handlar om att idag går det åt enorma resurser att utveckla ett spel eftersom tekniken tagit enorma steg. därför är det kortfattat inte hållbart att utveckla till 10 pers varav 5 av dessa kommer att pirata din produkt, när du kan nå ut med samma produkt till 100 pers på en annan marknad. Där kanske , tjae 95 kommer att köpa din produkt och bara 5 av dessa tankar.

Du missade helt att jag nämnde en rad andra titlar utöver Modern warfare? modern warfare är, tro det eller ej, ett litet steg fram i berättarteknik gällande FPS-genren. Men jag förstår att sådant inte intresserar någon som bara bryr sig om hur många effekter det finns i ett spel.

Och aldrig att jag skulle klanka ned på Bioware. Du missförstod mig helt. Bioware har alltid varit en anledning att ha dugliga datorer och just de spel du nämner råkar vara mina favoriter. särskilt neverwinter nights. Men hade pc-marknaden fått dominera, så hade vi nog stannat kvar där och vi hade aldrig sett fantastiska dragon age, mass effect, oblivion, etc.

och det här med kontroller, för att ni är kassa med en kontroll, innebär inte att jag är det. jag tycker inte om tangentbord och mus och du tycker inte om handkontroll. Är det ett problem för dig? I sådana fall har du inte många bekymmer här i världen.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Skrivet av alteam:

Så jävla tråkigt! Vet inte ens om jag kommer att köpa skiter nu

det är bra att ni pc-gamers är så öppna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Att kontrollerna på PC är mer precisa betyder inte att alla har kompetens att utnyttja dem till fullo.

kompetens och smak är helt två olika saker. Men du kan ju inte förvänta dig att jag ska bli vass med tangentbord och mus om jag inte tycker om att spela med dessa?

Att kontrollen skulle vara tekniskt begränsad håller inte som argument. Detta grundar du på att du, som pc-gamer, föredrar dessa styrdon och inte på någon vetenskaplig fakta. Självklart så förstår jag att du inte kan handskas med en kontroll och känner dig begränsad när du spelar med denna. Men precis likadant känner jag med tangentbord och mus. Allt handlar om vana och vad man föredrar. Men sen finns det självklart folk som aldrig lär sig spela med kontroll.

Till saken hör även att vi måste skilja på kontroll och kontroll: Innan microsoft introducerade sin kontroll var det stört omöjligt att spela FPS med kontroll. Det går bara inte. Men detta interface är framtaget och bland annat tom optimerat för just denna genre. Xbox 360 - kontrollen förfinade konceptet.

Men jag anser att ps3an är oanvändbar till fps (även om jag har en) och skulle hellre välja tangentbord före den kontrollen. Men att jag skulle välja 360 före tangentbord.

Men vi kan se det som såhär: om jag kan spela lika bra med en kontroll som är "sämre" än tangentbord och mus, precis lika bra som någon som använder denna styrform, borde inte det göra mig till en "bättre" gamer just saying.

PS! Folk tenderar att inte förstå ironi här, så jag lägger till en disclaimer: jag var ironisk ovan.

Visa signatur

Permalänk

"Att spela fps med handkontroll är som att spela fotboll med kraftig nackspärr."

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kingsthrone:

"Att spela fps med handkontroll är som att spela fotboll med kraftig nackspärr."

Haha, det stämmer!!

Visa signatur

PNY GTX480 OC+
1055T@ 3,8ghz+ NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hur bra support ett företag erbjuder eller om dom släpper patcher i år och dagar har ingenting med portningen att göra. Spelet kan bli bättre efter en massa patchar men portningen var fortfarande dålig för det, det är två vitt skilda saker.

Om du missade det så sa jag att man kan säga att portningen _var_ dålig vid tiden för release, men undvika säga att den är dålig för den är inte det längre. Dessutom har support väldigt mycket med portning att göra enligt mig, då Rockstar faktiskt följde upp och fixade problemen med tiden. En dålig port får aldrig någon support.

Dessutom gjorde de en dedikerad PC-version, som fick problem med buggar. En dålig port är enligt mig en port som inte är PC-dedikerad. Men det är nog en definitionsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingsthrone:

sant på alla möjliga sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingsthrone:

jag blir bara tvungen att ge den en "EPIC!" *lol*

Men det är ju för bövelen, ett handikapp att försöka utföra grejer med en handkontroll med massa knappar där kan man inte ändra sin tittriktning i det ögonblicket man vill utan får vänta på att riktningen panoreras dit genom att hålla en styrspak inne medans bilden scrollar och sedan släppa den när man vill den ska hållas och man har detta som en förlänging av sin arm och det styrs direkt av hjärnan med en mus exempelvis och då kan man följa sitt mål instinktivt med en svepande rörelse som hjärnan automatiskt korigerar under rörelsen med hjälp av visuell varseblivning om at du är på väg att göra ett fel... det finns inte möjlighet att följa upp din direkta respons från milisekunders respons från hjärnan med konsoll, det finns inget som kan kompensera att hjärnan upfattar pc spel som utvecklats för pc som mer verklighetstroget för det följer dina instinkter rörelser rakt av, och du behöver inte hålla inne en spak medans du väntar på at det du vill göra kommer fram, och då är det ofta försent att utföra det på det viset du tänkt dig. Dessutom ska du göra massa andra saker som att ladda om och ändra andra saker samtidigt och vara uppmärksam på fiender och items, det gör du också dårligare om du inte har responsiviteten som en mus ger dig. Jag kunde dra upp och servera en analys av flera andra saker också, men just tanken som flög i mig at du faktiskt är rörelsehindrad lite som en nackspärr i ett FPS spel utan en mus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Portal 2
Left 4 Dead 1&2
Team Fortress 2
Batman Arkham Asylum (bara lite bättre på konsol)
GTA IV
Mass Effect 1 & 2
Call of Duty MW2
Call of Duty BO

EDIT: Fan va alla gnäller som kärringar och dom flesta gnäller inte ens om saker som är realistiska. Jag kommer skaffa Skyrim och kommer modda skiten så mycket att det kommer bli som ett nytt spel. Precis som med Oblivion!

Portal 2 Krashar 24/7 Team Fortress 2 gjordes till PC och portades till konsol.. GTA IV o-optimerat som fan till pc. Call of Duty dör när BF3 kommer, COD har alltid varit ett typ "Arcade FPS" Medans Battlefield är advancerat som fan.

Visa signatur

9800x3d | 5090 ROG Astral | 64GB 6GHz | 4TB 990 PRO | G9 Odyssey OLED

Permalänk
Medlem

Det är väl väldigt få som hävdar att en konsolkontroll skulle vara BÄTTRE än mus och tangentbord? Man måste tänka på att alla har samma förutsättningar kontrollmässigt oavsett konsol, då spelar det ingen roll hur handikappande det än må vara. Dock gäller detta inte till pc-plattformen för där finns en mängd olika tangentbord och möss av olika kvalitet och inriktning.
Maken till mängden fördomsfulla människor på ett forum, för övrigt.

Permalänk
Medlem

Innovativa titlar? Nya upplägg? Nya genrer? Nya lösningar? Många fina ord där, låt oss höra några exempel.Här kommer lite fakta, för att spela på konsol krävs egentligen bara en sak. (och nej, det är inte en full fungerande hjärna)... låt oss se om du kan gissa vad.

hade pcn fortfarande dominerat, hade vi nog fortfarande spelat biowares titlar i peka & klicka stil. spel som dragon age, mass effect, modern warfare 2, heavy rain, little big planet, god of war 3, alan wake etc.

Ingen av titlarna du nämnde är vad som gjort PCn till vad den är och borde vara spelmässigt. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.
Det enda vettiga du sa var om Dragon Age vars menyer såg ut att vara hämtade ur ett jävla Hello Kitty kramäventyr.

Dags att Swecklockers delar upp forumet och dess medlemmar i två läger, Konsolfags och resten.

/fidde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Dags att Swecklockers delar upp forumet och dess medlemmar i två läger, Konsolfags och resten.

/fidde

du menar idioter som snackar massa men vet inget å resten

Permalänk
Medlem

kompetens och smak är helt två olika saker. Men du kan ju inte förvänta dig att jag ska bli vass med tangentbord och mus om jag inte tycker om att spela med dessa?

Att kontrollen skulle vara tekniskt begränsad håller inte som argument. Detta grundar du på att du, som pc-gamer, föredrar dessa styrdon och inte på någon vetenskaplig fakta. Självklart så förstår jag att du inte kan handskas med en kontroll och känner dig begränsad när du spelar med denna. Men precis likadant känner jag med tangentbord och mus. Allt handlar om vana och vad man föredrar. Men sen finns det självklart folk som aldrig lär sig spela med kontroll.

Till saken hör även att vi måste skilja på kontroll och kontroll: Innan microsoft introducerade sin kontroll var det stört omöjligt att spela FPS med kontroll. Det går bara inte. Men detta interface är framtaget och bland annat tom optimerat för just denna genre. Xbox 360 - kontrollen förfinade konceptet.

Men jag anser att ps3an är oanvändbar till fps (även om jag har en) och skulle hellre välja tangentbord före den kontrollen. Men att jag skulle välja 360 före tangentbord.

Men vi kan se det som såhär: om jag kan spela lika bra med en kontroll som är "sämre" än tangentbord och mus, precis lika bra som någon som använder denna styrform, borde inte det göra mig till en "bättre" gamer just saying.

PS! Folk tenderar att inte förstå ironi här, så jag lägger till en disclaimer: jag var ironisk ovan.

vad är skillnaden mellan 360 kontroll och ps3:ans? båda använder joystick liksom för att sikta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinan:

vad är skillnaden mellan 360 kontroll och ps3:ans? båda använder joystick liksom för att sikta..

Har själv bara PS3 hemma men tycker att Xbox 360s kontroller sitter skönare i handen och att positionen av den vänstra joystick är bättre än på PS3:an.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Kul läsning, PC-frälset skriker och skränar och spyr galla över ett spel de inte sett, sedan menar en del att Betsheda minsann får skylla sig själva om det piratas på grund av att det inte utvecklas primärt till PC!

Dumjävlar, med den inställningen skall ni vara glada att spelet överhuvudtaget tittar förbi på PC plattformen. Med varje uteblivet sålt exemplar av spelet till PC och med varje PC kopia illegalt nedladdat minskas chanserna till att något storspel någonsin skall utvecklas primärt till PC.

Anledningen att det utvecklas till konsoll är på grund av det enkla faktumet att det är där pengarna finns, det är de förhatliga konsollspelarna som sponsrar utvecklingen av spelet till PC. Utan dem hade det inte funnits ett ekonomiskt underlag för ett Skyrim till PC, då PC marknaden enbart inte kunnat täcka upp för de rätt stora ekonomiska riskerna ett sådan här stort projekt innebär. Kanske har den så kallade privatkopieringen en del med det att göra?

Permalänk
Skrivet av Gipsyboy:

jag blir bara tvungen att ge den en "EPIC!" *lol*

Men det är ju för bövelen, ett handikapp att försöka utföra grejer med en handkontroll med massa knappar där kan man inte ändra sin tittriktning i det ögonblicket man vill utan får vänta på att riktningen panoreras dit genom att hålla en styrspak inne medans bilden scrollar och sedan släppa den när man vill den ska hållas och man har detta som en förlänging av sin arm och det styrs direkt av hjärnan med en mus exempelvis och då kan man följa sitt mål instinktivt med en svepande rörelse som hjärnan automatiskt korigerar under rörelsen med hjälp av visuell varseblivning om at du är på väg att göra ett fel... det finns inte möjlighet att följa upp din direkta respons från milisekunders respons från hjärnan med konsoll, det finns inget som kan kompensera att hjärnan upfattar pc spel som utvecklats för pc som mer verklighetstroget för det följer dina instinkter rörelser rakt av, och du behöver inte hålla inne en spak medans du väntar på at det du vill göra kommer fram, och då är det ofta försent att utföra det på det viset du tänkt dig. Dessutom ska du göra massa andra saker som att ladda om och ändra andra saker samtidigt och vara uppmärksam på fiender och items, det gör du också dårligare om du inte har responsiviteten som en mus ger dig. Jag kunde dra upp och servera en analys av flera andra saker också, men just tanken som flög i mig at du faktiskt är rörelsehindrad lite som en nackspärr i ett FPS spel utan en mus...

...Eller så spelar du med en kontroll i 20min och lär dig alla knappar så vips, är nackspärren borta på zlatan...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Avstängd

Kunde inte sagt det bättre själv! Det är precis som du säger att "dem" känner sig begränsade av att spela med handkontroll men bara för att "dem" känner sig det är inte det någon vedertagen fakta och det i sig betyder inte att alla känner sig det.

Till saken hör även att vi måste skilja på kontroll och kontroll: Innan microsoft introducerade sin kontroll var det stört omöjligt att spela FPS med kontroll. Det går bara inte. Men detta interface är framtaget och bland annat tom optimerat för just denna genre. Xbox 360 - kontrollen förfinade konceptet

Håller med. Det var första Xboxens kontroll som förändrade FPS genren på konsol och just Halo till första Xboxen som jag körde 2004 var inkörningsporten till FPS på konsol.

Skrivet av Gipsyboy:

Det där var ett löjligt påstående och har ingen som helst fakta bakom det. Men du måste även vänta på att siktet ska fara dit det ska på PC också när du far med musen beroende på hur lågt/högst känsligheten är inställd på. Med hög sens så tappar du precision men far dit du sak snabbare. Men låg sense så får du bättre precision men det tar längre tid att fara dit man ska för musen i sig måste färdas längre och man måste ha en enorm musmatta.

Bara för att du har enorma problem med FPS på konsol och känner dig begränsad betyder inte det att alla har det. Detta är inte vedertagen fakta utan allting är baserat på fördomar och okunskap.

Om nu det var som ni sa att det inte går att spela FPS på konsol så hade ju inte den genren varit så stor som den är idag på konsol, eller hur?

Skrivet av jonte234:

du menar idioter som snackar massa men vet inget å resten

Den som sa det han var det. Tycker denna beskrivning passar in ypperligt till en inskränkt PC gamer som inte gör någonting annat än att klaga för att de vet inte bättre och har ingen erfarenhet av saken i fråga utan allting är faktalösa fördomsfulla slutsatser.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk

/fidde[/QUOTE]

HAHA eller så delar vi upp medlemmarna i "folk som lägger ut kommentarer bara för att skapa större debbat" och "folk som faktiskt har något att komma med" du skulle ju direkt placeras i den första kategorin. Vad har du igentligen emot konsoler? eller är du bara frustrerad över att företagen vill ha mer vinst och satsar mer och mer på konsolerna?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Kunde inte sagt det bättre själv! Det är precis som du säger att "dem" känner sig begränsade av att spela med handkontroll men bara för att "dem" känner sig det är inte det någon vedertagen fakta och det i sig betyder inte att alla känner sig det.

Håller med. Det var första Xboxens kontroll som förändrade FPS genren på konsol och just Halo till första Xboxen som jag körde 2004 var inkörningsporten till FPS på konsol.

Det där var ett löjligt påstående och har ingen som helst fakta bakom det. Men du måste även vänta på att siktet ska fara dit det ska på PC också när du far med musen beroende på hur lågt/högst känsligheten är inställd på. Med hög sens så tappar du precision men far dit du sak snabbare. Men låg sense så får du bättre precision men det tar längre tid att fara dit man ska för musen i sig måste färdas längre och man måste ha en enorm musmatta.

Bara för att du har enorma problem med FPS på konsol och känner dig begränsad betyder inte det att alla har det. Detta är inte vedertagen fakta utan allting är baserat på fördomar och okunskap.

Om nu det var som ni sa att det inte går att spela FPS på konsol så hade ju inte den genren varit så stor som den är idag på konsol, eller hur?

Den som sa det han var det. Tycker denna beskrivning passar in ypperligt till en inskränkt PC gamer som inte gör någonting annat än att klaga för att de vet inte bättre och har ingen erfarenhet av saken i fråga utan allting är faktalösa fördomsfulla slutsatser.

kontroller är begränsande. alla som faktiskt spelar mycket på en konsol(verkar inte som du gör de) klagar på att dom inte kan rotera sej tillräckligt snabbt och det är så att det finns ett max på en handkontrol hur snabbt du kan rotera som inte e så hög gemfört med mus. sen så kan du by en xbox kontrol omöjligen hoppa, rotera, röra dej åt ett håll och skjuta samtidigt vilket du kan lätt med tangentbord och mus så ja en handkontrol är begränsande.
http://www.kotaku.com.au/2010/07/rumour-microsoft-killed-plan...
det finns ju en anledning till att pc spelarna var överlägsna å ja tror inte det var för att xbox spelarna inte var vana vid kontrollen.
jag inser faktan att bolagen tjänar mer pengar på konsol marknaden du kanske borde inse faktan att en handkontroll är begränsande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte234:

kontroller är begränsande. alla som faktiskt spelar mycket på en konsol(verkar inte som du gör de) klagar på att dom inte kan rotera sej tillräckligt snabbt och det är så att det finns ett max på en handkontrol hur snabbt du kan rotera som inte e så hög gemfört med mus. sen så kan du by en xbox kontrol omöjligen hoppa, rotera, röra dej åt ett håll och skjuta samtidigt vilket du kan lätt med tangentbord och mus så ja en handkontrol är begränsande.
http://www.kotaku.com.au/2010/07/rumour-microsoft-killed-plan...
det finns ju en anledning till att pc spelarna var överlägsna å ja tror inte det var för att xbox spelarna inte var vana vid kontrollen.
jag inser faktan att bolagen tjänar mer pengar på konsol marknaden du kanske borde inse faktan att en handkontroll är begränsande

Återigen, du har fel. Det ligger ingen som helst vedertagen fakta bakom det. Visst du har bättre fin precision med mus & tangentbord men det spelar ingen som helst roll för när du spelar online mot andra så är det samma förutsättningar där. Jag kan inte stå för att vissa känner sig begränsade och inte kan hantera handkontrollen för jag har inget av dem problemet.

Sedan så spelar jag bara på konsol, har en Xbox, 360, PS2, PS3, GC, Wii och har haft Nes, Snes, N64, PSX, Megadrive och där ett par år så spelade jag bara på PC men det var någonting som fattades, någonting viktigt, väsentligt för hela spelglädjen och det är spelkänslan. Jag tycker inte att man får någon spelkänsla med mus & tangentbord så jag föredrar att lira på konsol alla dagar i veckan och dem få genrer som gör sig bättre på PC RTS och MMORPG intresserar inte mig.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.