Permalänk

Ny Laptop 15" Slim Design

Tjenare alla Sweclockare

Jag ska flytta upp till Arvidsjaur efter sommaren för att gå i skolan. Då jag kommer pendla hem över loven och inte orkar släpa med min stationära så har jag bestämt mig för att köpa en laptop istället.

Då mina föräldrars burk håller på att säcka ihop totalt så har vi kommit överrens om att de får ta över min stationära och jag får en laptop istället. Då de är villiga att betala runt 10K för min dator + skärm och OS samt att jag skulle kunna få en 2-3K i födelsedagspresent och att jag själv kan tänka mig att lägga runt 3-4K så hamnar väl budgeten runt 15-16 000:- .

Krav:
[LIST]

• 15"

• Högupplöst skärm

• Inte seg/ laggig i OS

• Slim Design, då jag ska släpa runt den och alt använda den i skolan

• Bra batteritid så den inte dör när man sitter på flyget hem

• Klara av spel som League of Legends och WoW (dock kommer jag inte spela seriöst då jag inte tiden finns pga skolan)

• Det spelar ingen roll om det är Windows eller OSX

Jag vill alltså inte ha en dator som Asus G53 eller MSI G683 då de ser ut som stora pansarvagnar.

Tacksam för alla råd och tips.

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

http://www.dell.com/se/p/xps-15z/fs denna kanske?

Anatar att du är student också, då får du även 15% rabatt från CSN också!

Permalänk
Medlem

Några tips bara.

Asus N53SN-SZ190V http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=896210

Samsung 900X3A-A0 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=820843

Mac? Dell XPS 15"?

Samsung är kraftigt slimmad, med mkt sämre grafik än ASUSen (tror det ska finnas i 15", lovar inte på den då jag inte har tid att kolla efter). Men den är riktigt portabel. ASUSen har fin skärm, bra proc, dugligt krafikkort. Lär fungera för dig + så får du över några tusenlappar till shots på Laponia. Sen om du har en sådan budget har du råd att skaffa en mac, bra byggkvalite etc.. Har inget ont att säga om mac förutom att dom är overpriced. DELL datorerna vågar jag inte utala mig om, verkar fina av det jag kan se.

Ett tips.. om du kan vänta tills efter sommaren så kommer det nog ut nya modeller i höst/ alternativt billigare dagens modeller. Kan vara värt att vänta på.

btw välkommen till ajaur. Flyg flygare flygast?

Permalänk
Medlem

Du beskriver ju en MBP 15'' men det finns givetvis andra varianter som är trevliga också. Kolle Notebookcheck för att se om den klarar av spelen i fråga.

En Mac är också riktigt trevlig att ha att göra med när det gäller skolarbete, bra att ta i beaktning. Sen att flyget bara tar 55 minuter Arlanda - Arvidsjaur ungefär gör ju inte saken bättre då man i mellan oftast mellanlandar och måste stänga av all elektronisk utrustning vid start och landning. Så på flyget rekommenderar jag musik och att sova! Det gjorde jag under de 15 månaderna jag låg inne i Arvidsjaur och flög då och då!

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem

Det här är faktist ganska likt det som jag själv letar efter.

Tror nog att Macbook är rätt nära men den stora nackdelen där är ju att det är en macbook hehe.

Det som är lite synd är att de bärbara som finns att köpa i dag med integrerad GPU och CPU inte klarar av det du efterfrågar angående spelandet. När AMD kommer ut nu i höst med sina nya laptopcpu'er så kommer dem vara precis det du behöver. Kallare, tystare, längre batteritid, billigare, kompaktare och klarar de flesta mellanklasspel utan behov av diskret grafikkrets.

Företagsriktade datorer har annars flera av dem egenskaperna du efterfrågar. Dell Latitude, HP Elitebook, Lenovo Thinkpad.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av Zeroes:

btw välkommen till ajaur. Flyg flygare flygast?

Tack så mycket, Ja exakt Flyg flygare flygast

Skrivet av alindvall:

Du beskriver ju en MBP 15'' men det finns givetvis andra varianter som är trevliga också. Kolle Notebookcheck för att se om den klarar av spelen i fråga.

Sen att flyget bara tar 55 minuter Arlanda - Arvidsjaur ungefär gör ju inte saken bättre då man i mellan oftast mellanlandar och måste stänga av all elektronisk utrustning vid start och landning. Så på flyget rekommenderar jag musik och att sova!

Jag har faktiskt funderat på en MBP 15" då de verkar beskriva exakt det som jag vill ha. I och för sig så tar själva flygresan inte så lång tid, men det blir ofta ganska mycket dö tid runt själva flygresan, t.ex. har jag ca 2h upp till Arlanda och då skulle det kännas skönt med en Laptop som håller iaf. 4-5h +.

Den stora anledningen till varför jag inte valt och köpa MBP på direkten är att det skulle i så fall bli min första Mac och jag är lite osäker på det OSet. Sen att de är ganska överprisade gör inte hela saken bättre. Men just för tillfället lutar det nog åt en MBP om inte det finns någon Windows med ungefär identiska egenskaper.

Skrivet av shaglord:

Det som är lite synd är att de bärbara som finns att köpa i dag med integrerad GPU och CPU inte klarar av det du efterfrågar angående spelandet. När AMD kommer ut nu i höst med sina nya laptopcpu'er så kommer dem vara precis det du behöver. Kallare, tystare, längre batteritid, billigare, kompaktare och klarar de flesta mellanklasspel utan behov av diskret grafikkrets.

/s

Men som jag sa så kommer jag inte spela så mycket utan endast lite League of Legends alt WoW ibland, det borde väl de integrerade CPU, GPU klara av. Jag förstår att det inte kommer vara lika bra som på min stationära, men det borde fungera hyfsat iaf.

Då kanske det är smart att vänta ett tag till och se ifall det kommer några nya med bättre prestanda efter sommaren.

Mvh

Fredrik

Permalänk
Medlem

Haha tänkte hela tiden på en MBP när jag läste kraven sen när det stog "Spelar ingen roll om det är windows eller OS X" så rekommenderar jag en MBP 15" Hur den klarar spelen har jag ingen aning om, men om du installerar windows på den också så borde det gå bättre då windows är som sagt bättre för spel.

Detta är jag osäker på, men om du köper en mac och blir missnöjd med OS'et så kan du väl bara lämna tillbaka den? Annars gå till elgiganten tex och känn på en mac o kolla om du gillar OS'et.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

Det går att dubbelboota en MBP med både MacOS och Windows 7 men den fungerar inte särskilt bra i Windows när det gäller batteritid/höger musknapp. Det kanske går att optimisera men du får starkt dra av på specifikationerna som Apple anger. Står det 5 timmar så är det kanske 1,5-2,0h i Windows.

Om du tror att integrerade gpu'n räcker så kika på en sandy bridge laptop med integrerad grafik. Den kommer vara väldigt energieffektiv och relativt billig eftersom den inte behöver en diskret gpu från amd/nvidia. Liten också kan den vara.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970