Permalänk
Medlem

Val av ljudkort

Hej på er Sweclockers!

Jag vet inte så mycket om området "Ljudkort" när det gäller datorer och tänkte fråga er: Vad ni skulle rekommendera för mig?

Jag spelar mycket på datorn, men även musik är en viktigt sak för mig, dock då är det för det mesta OSTs och ibland instrumentalisk musik, aldrig med text i, om det spelar någon roll.

Har funderat på denna: http://www.inet.se/artikel/6303360/creative-sound-blaster-x-f... efter att jag blivigt tillsagt att "Fatal1ty" versionen endast är ett märke, stämmer det?

Är dock lite orlig över att ha hört att folk klagat en hel del på Creatives drivrutiner...

All hjälp är välkomen!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Köp aldrig något från Creative när det kommer till ljud.
Asus Xonar är mycket bättre på alla sätt och vis:

http://www.inet.se/artikel/6303352/asus-xonar-dx

Att köpa ett ljudkort bara för att en ProGamer ska få betalt för att hans namn ska stå på skiten är ungefär som att köpa dyra märkeskläder, fast nördigare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Köp aldrig något från Creative när det kommer till ljud.
Asus Xonar är mycket bättre på alla sätt och vis:

http://www.inet.se/artikel/6303352/asus-xonar-dx

Att köpa ett ljudkort bara för att en ProGamer ska få betalt för att hans namn ska stå på skiten är ungefär som att köpa dyra märkeskläder, fast nördigare.

Tackar för era inlägg. Fast jag skulle gärna att ni förklarar varför ni rekommenderar just dom korten över andra.

Just ja, en sak till som kan vara värt att nämna: Jag kör EJ med headset, använder ett 5.1 högtalar-setup.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag sitter med ett PCI X-FI Fatality Gamer, fungerar bra. Funderar dock på att skaffa ett PCI-E ljudkort då placeringen av kortet numera blockerar luftflödet till ett av mina 470GTX. Så sitter också som du att välja mellan Xonar och X-FI PCIE. Vet inte riktigt vad jag ska välja. Alla säger Xonar. Men jag har aldrig haft några direkta strul med creatives drivrutiner. För mig känns det säkrare att gå med ett X-Fi då det alltid har fungerat bra för mig.
Därför är jag intresserad av att höra _varför_ alla rekommenderar xonar.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Jag sitter med ett PCI X-FI Fatality Gamer, fungerar bra. Funderar dock på att skaffa ett PCI-E ljudkort då placeringen av kortet numera blockerar luftflödet till ett av mina 470GTX. Så sitter också som du att välja mellan Xonar och X-FI PCIE. Vet inte riktigt vad jag ska välja. Alla säger Xonar. Men jag har aldrig haft några direkta strul med creatives drivrutiner. För mig känns det säkrare att gå med ett X-Fi då det alltid har fungerat bra för mig.
Därför är jag intresserad av att höra _varför_ alla rekommenderar xonar.

Bättre hårdvara på Xonar korten, specielt om du tittar på Essence serien där ST/STX och Xense är toppen av vad du kan få med utmärkt hårdvara + hörlursförstärkare.

X-FI är mer en gimmick och marknadsföring av dött EAX support samt deras otroliga Crystalizer. Samt att Creative är ökända på att ha dålig support på nya operativsystem och linux. Där exempelvis Essence korten stödjs fullt ut och har fler funktioner i Linux än vad de har på Windows medans Creative korten bara funkar knappt.

En bra fråga är vad Creative kommer göra när Windows 8 kommer om de kommer göra samma BS när Vista kom.

http://www.guru3d.com/article/asus-xonar-essence-stx-review/1
http://www.guru3d.com/article/sound-blaster-xfi-titanium-hd-r...

Gå in på andra musik forum också så kommer du få bättre i detalj vad det skiljer dem åt. Om du nu måste ha X-FI tekniken som crystalizer så skulle jag med http://www.auzentech.com/site/index.php istället som har X-FI chipet från creative men bättre hårdvara.

Har haft Creative X-FI Elite Pro tidigare där bara problem efter problem kom upp, med antingen BSOD vid Vista i ett helt år var vanligt som senare blev Knaster och problem med 5.1 ljudet där vissa högtalare försvann då och då. (samma problem med 2 olika X-FI Elite)
Creative supporten drog bara upp deras FAQ men inget hjälpte, Installerade Xonar STX och allt flyter på utan problem sen första dagen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Har läst mycket om Xonar de senaste 24 timmarna, och verkar vara bra hårdvara. Dock så verkar det ha mycket strul med Windows 7 64 bitars, samt nyare moderkort. Hur är det med den biten igentligen?

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk

Skaffade ett ASUS Xonar Essence STX, strulade med det i en vecka, konstaterade att vad jag läst, att det har problem med nyare chipset stämmer. Fick extrema stuttering i ljudet, fick allehanda strul. Ljudet lät helt enkelt inte rätt. Skickade tillbaka det på ångerrätten, och skaffade ett X-Fi Titanium. Installerade senaste beta drivrutinerna, rakt av fungerar allt som det ska, inga problem alls.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk

Jag funderar också på att skaffa ett nytt ljudkort antingen Xonar Dx eller Xonar Essence STX, däremot har jag sett att Xonar Dx inte fungerar bra om du kör mycket med hörlurar, stämmer det?

Visa signatur

MS-7613 l i5 750 l 6GB RAM DDR3 l GTX 570 l Asus Xonar DX+Pc 360 l Seagate 750GB + 500GB HDD 7200 RPM l VX 550W l Fractal Design Defice R3 l Benq G2222HDL l Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på Xonar DX och DS? förutom PCI-E