Lyckas inte få 120 hz i counter-strike, assistans behövd

Permalänk

Lyckas inte få 120 hz i counter-strike, assistans behövd

Goddag,

har nyligen införskaffat mig en LG W2363D-PF 120Hz 3D skärm, som bekant ska denna skärm klara 120 hz.

Problemet är dock att jag inte får till det, nvidia panelen och "egenskaper" - inställningen är på 120 hz, i HoN te.x får jag ut 120 hz, men när jag försöker i cs får jag den här lilla jävla rutan.

Har -freq 120 i launchoptions, samt provat att lägga in "-full" också men utan resultat.

Använder den medföljande DVI kabeln med 24 piggar och uppdaterat drivisar till graf kort samt skärm.

Vet att jag kan ändra upplösning i windows till 800x600, varpå det då fungerar i spelet, men windows blir så otroligt fult, detta måste väll gå att undvika?

Har förövrigt en kompis med samma skärm och sämre dator som fick det att fungera, han är dock inte i landet för tillfället, vilket gör att jag inte kan höra med honom hur han gjorde.

Fråga två, i cs vill jag inte ha den här trötta widescreenen, utan jag vill ändra min aspect ratio så att jag får två "svarta kanter" på sidorna, hur gör jag detta så att det bara blir så i cs och inte i windows?

Tacksam för alla idéer

Permalänk
Medlem

I CS är det max tillåtet att köra 100 FPS. Skriver du fps_max 10000 och sen developer 1 i konsollen så kommer du få bra mycket mer FPS, men developer 1 är inte tillåtet när man spelar online mm. Du kan bara göra det på en egen server.
Angående widescreen har jag ingen aning, jag kör på 1920x1080 widescreen res i CS och är jätte nöjd, har aldrig förstått mig på alla dessa 800x600 spelare (ja, jag har spelat seriöst)

Permalänk

100 fps ja, men freq -120 ska fungera utan problem. Fps och hz är inte synonymer.

I vilket fall som helst fungerar inte freq 100 heller, jag vill helt enkelt bara ha ut 100 riktiga fps, utan att behöva ha det i den "lilla" rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeppelknyckarn:

Goddag,

har nyligen införskaffat mig en LG W2363D-PF 120Hz 3D skärm, som bekant ska denna skärm klara 120 hz.

Problemet är dock att jag inte får till det, nvidia panelen och "egenskaper" - inställningen är på 120 hz, i HoN te.x får jag ut 120 hz, men när jag försöker i cs får jag den här lilla jävla rutan.

Har -freq 120 i launchoptions, samt provat att lägga in "-full" också men utan resultat.

Använder den medföljande DVI kabeln med 24 piggar och uppdaterat drivisar till graf kort samt skärm.

Vet att jag kan ändra upplösning i windows till 800x600, varpå det då fungerar i spelet, men windows blir så otroligt fult, detta måste väll gå att undvika?

Har förövrigt en kompis med samma skärm och sämre dator som fick det att fungera, han är dock inte i landet för tillfället, vilket gör att jag inte kan höra med honom hur han gjorde.

Fråga två, i cs vill jag inte ha den här trötta widescreenen, utan jag vill ändra min aspect ratio så att jag får två "svarta kanter" på sidorna, hur gör jag detta så att det bara blir så i cs och inte i windows?

Tacksam för alla idéer

I Nvidias kontrollpanel tog de bort möjligheten att ställa in apecs ratio för fullskärmsaktiviteter i tex 4:3-format. Jag fick göra det i menyn för skärmen istället, har en BenQ G2420HD och då gör jag så här:
Menu->Picture advanced->Display Mode->Aspect.
Då visar den 16:9 i windows, och lägger till black bars så att jag får 4:3 i de spel som kör i 4:3.
Nu var det som sagt en annan skärm, men det borde finnas någon liknande inställning till din skärm.

Alla inställningar i cs kan jag inte mycket om, men jag antar att du vill ha 120 FPS? I så fall måste du skriva "developer 0" i konsolen, annars kommer FPSen stanna på 100. Tror dock inte att man får ha developer på annat än 1 i turneringar osv, så kan väl vara smart att stänga av den och nöja sig med 100Hz.
Fungerar inte det så tror jag att du får specificera dig lite mer, vad som inte fungerar nu, hur du vill att det ska vara, vilken hårdvara du har osv.

Edit: så klart att flera andra han före...
Vad menar du med "den lilla rutan"?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

1. Börja med att skriv freq 100 (cs motorn stöder bara 100hz).
2. Sätt på v-sync.
3. Om du har nvidia så Control panel -> Display -> Adjust desktop size and position. (Amd borde vara likvärt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAGL1:

1. Börja med att skriv freq 100 (cs motorn stöder bara 100hz).
2. Sätt på v-sync.
3. Om du har nvidia så Control panel -> Display -> Adjust desktop size and position. (Amd borde vara likvärt).

Förstår inte på vilket sätt det där skulle hjälpa honom? Eller menar du att han ska gå in och ändra det varje gång han ska spela?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Kanske fungerar den klassiska bocka ur "dölj lägen som den här bildskärmen inte kan visa" det fick bort "rutan" i winxp, och jag har själv aldrig haft problemet på win7.
Angående svarta kanter: Öppna nvidias kontrollpanel->Bildskärm->"Ställ in skrivbordets storlek och position->under tabben skalning finns "välj ett skalningsläge" klicka i Bildförhållande.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Skrivet av felxi:

I Nvidias kontrollpanel tog de bort möjligheten att ställa in apecs ratio för fullskärmsaktiviteter i tex 4:3-format. Jag fick göra det i menyn för skärmen istället, har en BenQ G2420HD och då gör jag så här:
Menu->Picture advanced->Display Mode->Aspect.
Då visar den 16:9 i windows, och lägger till black bars så att jag får 4:3 i de spel som kör i 4:3.
Nu var det som sagt en annan skärm, men det borde finnas någon liknande inställning till din skärm.

Alla inställningar i cs kan jag inte mycket om, men jag antar att du vill ha 120 FPS? I så fall måste du skriva "developer 0" i konsolen, annars kommer FPSen stanna på 100. Tror dock inte att man får ha developer på annat än 1 i turneringar osv, så kan väl vara smart att stänga av den och nöja sig med 100Hz.
Fungerar inte det så tror jag att du får specificera dig lite mer, vad som inte fungerar nu, hur du vill att det ska vara, vilken hårdvara du har osv.

Edit: så klart att flera andra han före...
Vad menar du med "den lilla rutan"?

Jag är inte intresserad av mer än 100 fps, vill att den ska flyta så bra som alla CRTs alltid gjort bara.

Den lilla rutan framkommer helt enkelt då man försöker att "pusha" hzen mer än skärmen klarar, alltså har du en TFT, skriver -freq 100 i launch options, fast skärmen endast klarar 75 hz, då kommer spelet visas i en liten ruta, en sorts "mini" window mode.

Har provat v sync på, det gjorde ingen skillnad. Spelar helt utan v sync dock, känslan med v sync på fungerar inte riktigt för mig.

-freq 100/120 gör ingen större skillnad då jag får samma resultat när jag provar båda, men skärmen ska som sagt klara Minst -freq 100 vilket gör att jag inte riktigt förstår varför det blir som det blir

Som sagt, sänker jag upplösningen i windows till 800x600 fungerar det ju, men windows blir ju så otroligt fult efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Förstår inte på vilket sätt det där skulle hjälpa honom? Eller menar du att han ska gå in och ändra det varje gång han ska spela?

Det är detta han ska skriva för att få 100hz i Counter-Strike.

Permalänk
Avstängd

Jag tog bort -freq i launch så funkade 120hz för mig.
Funkade inte med -freq i launch av någon anledning för mig.

Har 0 launch options, kör native upplösning i windows.
Startade bara CS och valde 640x480 så fixade den allt själv.
Den fixar själv black borders osv. Gör inget själv, inga custom res o skit.

LG2363D + Gtx 460.

Permalänk

-freq 100, HL motorn klarar bara av 100