Akut hjälp! DVD-läsaren hittas inte av Windows.

Permalänk
Medlem

Akut hjälp! DVD-läsaren hittas inte av Windows.

Hejsan!
Igår upptäckte jag att DVD-läsaren inte hittas av datorn. Den finns varken i enhetshanteraren eller i utforskaren!
Den syns i BIOS och det går att boota från DVD'n, men den har helt och hållet försvunnit från Windows.
Jag har testat söka efter maskinvaruförändringar, jag har testat Microsoft FIXIT, har testat ändrat "Upper&Lower" i regedit - men ingenting fungerar. Och ja, den bootas upp tillsammans med hdd'n när datorn startar.

Någon som vet hur man kan lösa detta? Vore evigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Bump! Behöver verkligen hjälp!

Permalänk
Medlem

Testa systemåterställa till dagen innan du fick problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Testa systemåterställa till dagen innan du fick problem.

Det har jag också testat, händer inte mycket!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vilden:

Bump! Behöver verkligen hjälp!

Du borde veta bättre än att bryta mot §4 i reglerna, bumpning. Alla trådar har rätt att få samma uppmärksamhet.

Denna gången låser jag inte tråden, men tänk det nästa gång.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Jag vet vad felet är!:D

Koppla ur DVD-läsaren. Radera allt i Device Maneger (vad heter det på svenska?:S) där CD/DVD-läsaren finns. Starta om datorn (för säkerhets skull:P), stäng sedan av datorn, koppla in DVD-läsaren, och Win borde hitta DVD-läsaren. Hittar inte win läsaren så använd DVD's medföljande DVD-skiva och installera mjukvarutinerna för nämnda läsare.

I nödfall kan du använda moderkortets DVD för att installera de drivrutiner som moderkortet behöver för att känna av DVD-läsaren som en sista åtgärd.^^

Lycka till!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

I värsta fall får du installera om Windows.

I registret tror jag det finns en lång komplicerad rad man ska skriva/ändra hitta men det är omöjligt att komma ihåg. Om du söker så ska det finnas några gamla trådar där de hade samma problem där detaljerna nämndes.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Det löste sig, efter att ha testat det som skrevs
Och förlåt för regelbrytningen!