Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Hjälp med nya speldatorn

Så jag känner att det kanske är dags att skaffa en ny dator då min nuvarande dels har ganska många år på nacken och så är den lite smått trasig också.

Jag tycker det är väldigt kul med datorer och teknik men av någon anledning har jag aldrig riktigt lärt mig allt jag skulle vilja kunna när det kommer till datorer och jag liter verkligen inte på det lilla jag kan när det kommer till att bygga en dator så hoppas att jag kommer kunna få hjälp med den biten.

Jag har försökt leta reda på information så gott jag kunnat och har satt ihop ett potentiellt system fast vet inte om det faktiskt är något vettigt. Skulle det vara det har jag lite funderingar över det ändå.

Så här är det jag pysslat ihop efter mycket om och men: http://www.inet.se/kundvagn/visa/567713/dator

Här följer lite saker jag redan funderar över angående delarna jag redan valt:

Dom två extra fläktarna ska ersätta orginalfläktarna till processorkylningen eftersom jag läst att dom man får med tydligen skulle vara lite sämre och låta ganska mycket.
Sen funderar jag också över ifall det skulle vara bättre att byta ut den övre chassifläkten mot två 120mm fläktar som dom till cpun, eller om det bara skulle vara sämre eller inte göra någon skillnad?
Undrar också om det finns möjlighet att göra samma sak med fläkten i fronten. Har inte lyckats hitta någon info om den går att byta ut över huvud taget så det vore ju trevligt om någon här vet.

Undrar också huvida moderkortet och nätagget räcker till utifall jag skulle bestämma mig för att i framtiden skaffa ett grafikkort till och köra SLi.
Har läst http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort... men känner inte riktigt att jag förstår allt. Det står ju förvisso 850-1000 för 580 Sli i listan, fast har för mig att jag även såg Zcenicx säga att man behövde 1000-1200 i en annan tråd.
Sen ska jag ju inte köra Sli från börja heller och enligt tråden så verkar det ju som man kan ha för "bra" nätagg också och att det skulle kunna påverka prestandan negativt så jag kanske måste köpa ett mindre nu och sen köpa nytt om jag bestämmer mig för Sli i framtiden?

Sen vet jag inte om moderkortet kan få tillräckligt mycket ström för potentiell överklockning heller, vilket är något som vore kul att pilla lite med också. Om jag fattat det rätt tror jag att det är 24+8 vilket kanske inte riktigt räcker om jag skaffar ett till 580 i framtiden.. Då kanske http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b... skulle vara bättre som jag tror har en extra Molex(tror det hette så?). Enda nackdelen är ju att priset stiger en hel del då och det vore ju trevligt att hålla det nere så gott man kan.

Sen undrar jag ju över hela datorn och allt ihop som helhet också så klart så hoppas på lite fin feedback!
Hoppas det inte blev för mycket text nu bara.. Ber om ursäkt i så fall!

Permalänk
Medlem

Vad andra tycker om en fläkt är veldig subjektivt. Tycker du skal skite i å använda pengar på fläkt fram til du känner at det faktisk låter javla mycket.

Alla säger at originalfläkt på hyper 212+ är bråkig, men jag hörer ingenting ... sorry men så är det.

Om du tittar här http://www.anandtech.com/show/4012/nvidias-geforce-gtx-580-th... så ser du at 580 SLI behöver 620w i load med krävende spel. I syntetiska tester så drar dom 780w.

Moderkortet är helt ok.

Om du inte ska ha en SSD som systemdisk, så köp en WD black series, istället för blue.

Ellers så der det bra ut.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Vad andra tycker om en fläkt är veldig subjektivt. Tycker du skal skite i å använda pengar på fläkt fram til du känner at det faktisk låter javla mycket.

Alla säger at originalfläkt på hyper 212+ är bråkig, men jag hörer ingenting ... sorry men så är det.

Om du tittar här http://www.anandtech.com/show/4012/nvidias-geforce-gtx-580-th... så ser du at 580 SLI behöver 620w i load med krävende spel. I syntetiska tester så drar dom 780w.

Moderkortet är helt ok.

Om du inte ska ha en SSD som systemdisk, så köp en WD black series, istället för blue.

Ellers så der det bra ut.

Jo det är klart att alla inte reagerar lika på ljudet, det är sant. Tänkte mest att scythsen kanske skulle kyla bättre också. Det är väl mest kylningen jag oroar mig över om jag ska vara ärlig. Inte för att det skadar om det är så tyst som möjligt också så klart.

Kanske skulle ta en caviar black, den såg ju riktigt fin ut. SSD vore trevligt fast dom är lite väl dyra och 120GB skulle vara för lite också och över det är det hutlösa priser.

Testet du länkade var ju intressant fast det kan ju vara missvisande eftersom jag inte kunde hitta info (kollade igenom lite halvfort bara däremot för jag ska iväg precis) om hur resten av systemet såg ut. Delarna i min dator skulle ju kunna dra mer så den kan ju hamna på högre konsumtion än deras testsystem. Fast det vore ju onekligen trevligt om 850an skulle funka bra.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara rädd för kylning, alla fläkt flyttar luft Om du tycker at temps är lite för höga, så köper du fläkt. Jag använder billigaste scythe slipstream 800 rpm, och är nöjd med kylningen.

620w är hela systemet. Och du kan lätt anta at resten av systemet är baserad på nehalem / sandy bridge. 99% av hw sajter, använder hela systemet när dom displayer förbrukningen.

120gb är inte så lite som du tror. Nej du kan inte ha allt på den, men om du har råd, är en riktig snygg gimmick

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Du behöver inte vara rädd för kylning, alla fläkt flyttar luft Om du tycker at temps är lite för höga, så köper du fläkt. Jag använder billigaste scythe slipstream 800 rpm, och är nöjd med kylningen.

620w är hela systemet. Och du kan lätt anta at resten av systemet är baserad på nehalem / sandy bridge. 99% av hw sajter, använder hela systemet när dom displayer förbrukningen.

120gb är inte så lite som du tror. Nej du kan inte ha allt på den, men om du har råd, är en riktig snygg gimmick

Om min nuvarande dator är något att gå på så behöver jag helt klart oroa mig för kylningen. Fast ja, att bara köpa för sakens skull är ju helt klart dumt. Därför jag postade tråden liksom, i hopp om att folk med massor av erfarenhet kanske kunde hjälpa till. Vore ju skönare att få allt gjort rätt på en gång istället för att behöva krånga massa senare.

Ja det stod ju att det var hela systemet fast skulle gissa på att inget är klockat heller så jag vet inte om jag vågar lita på det till 100% även om det kanske ger en ok bild av hur det skulle kunna se ut. I alla fall med allting stock.

Jag tycker 120GB är ganska lite. Min nuvarande HDD med OS och program på har använt 172GB redan och skaffar jag ny dator lär det bli en hel del nya spel som ska mosas in där också så det känns säkrare med större hårddisk för tillfället. Har dessutom lite svårt att motivera att betala över 1000kr mer för en mindre SSD bara för att få snabbare windows och laddtider. I alla fall i dagsläget. Det vore ju självklart trevligt att ha om man hade massor med pengar så priset inte gjorde något heh.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som har lite åsikter? Självklart uppskattar jag Zelenis input väldigt mycket fast det vore ju trevligt att få flera personers omdöme så man har lite att jämföra med.