Permalänk

Vilken tid är 1309705424?

Tja!

Jag hittade vad som ska vara en tidsangivelse i en XML fil. Det står så här.

<LastAutoCheckTime>1309705424</LastAutoCheckTime>

Men hur konverterar man det till vanligt datum och tid format som man kan läsa och förstå?

Är det här vad som kallas för "string format"? Datum och tid angiven som en textsträng?

Hur går man från sträng till datum och tid? Är det olika för olika språk eller finns det en generell metod för det?

Jag skulle vara tacksam om någon kunde tala om för mig vilken tid det här är.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Tja!

Jag hittade vad som ska vara en tidsangivelse i en XML fil. Det står så här.

<LastAutoCheckTime>1309705424</LastAutoCheckTime>

Men hur konverterar man det till vanligt datum och tid format som man kan läsa och förstå?

Är det här vad som kallas för "string format"? Datum och tid angiven som en textsträng?

Hur går man från sträng till datum och tid? Är det olika för olika språk eller finns det en generell metod för det?

Jag skulle vara tacksam om någon kunde tala om för mig vilken tid det här är.

Jag skulle tro att detta är Unix time, du kan använda dig utav ex: http://www.onlineconversion.com/unix_time.htm för att ta fram datum och tid.

1309705424 blir Sun, 03 Jul 2011 15:03:44 GMT.

Hoppas att det kan vara till någon användning.

Permalänk
Inaktiv

Det är som sagt högst troligt UNIX time. Antalet sekunder sedan 1 januari 1970 00:00:00 GMT.

I PHP kan du använda dig av funktionen date där andra parametern är tiden i UNIX time.

Permalänk

Ja, det ser ut att stämma bra det. Så vi kan utesluta allt annat? När man skriver tidsangivelser på detta sättet så är det alltså Unix tid man anger?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Ja, det ser ut att stämma bra det. Så vi kan utesluta allt annat? När man skriver tidsangivelser på detta sättet så är det alltså Unix tid man anger?

Det är i alla fall ett väldigt vanligt sätt att ange tid på så man bör nog chansa på det formatet först. Värdet, som anger antalet sekunder sedan den 1 januari 1970, kommer för övrigt i januari 2038 bli så stort att det inte kan beskrivas av ett 32-bitarstal, vilket av olyckskorpar befaras ge upphov till y2k-liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är i alla fall ett väldigt vanligt sätt att ange tid på så man bör nog chansa på det formatet först. Värdet, som anger antalet sekunder sedan den 1 januari 1970, kommer för övrigt i januari 2038 bli så stort att det inte kan beskrivas av ett 32-bitarstal, vilket av olyckskorpar befaras ge upphov till y2k-liknande problem.

... och därför har nästan alla Linuxdistros och kommersiella UNIX-system övergått till att spara tiden som en 64-bits int.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE