Permalänk
Hedersmedlem

Systemet för telefonnummer

För runt ett halvår sedan rapporterades det på ett halvförvirrande sätt om planer på förändringar av systemet för telefonnummer. Eftersom jag tycker att det här är rätt intressanta frågor, gick jag in på Post- och telestyrelsens webbplats för att se vad det egentligen handlade om. Där fanns en mycket intressant förstudie som behandlade några olika förslag till förändringar som sades kunna lösa diverse problem (http://www.pts.se/upload/Remisser/2010/10-8918-remiss-rapport...). Dessutom hade det lagts ut en rad olika remissvar som också var mycket intressanta (Telia Soneras remissvar var särskilt intressant och välskrivet). Se http://www.pts.se/sv/Dokument/Remisser/2010/Remiss-angaende-P... och http://www.pts.se/upload/Remisser/2010/10-8918-remissvar-Teli.... I den här tråden tänkte jag berätta om vissa av förslagen. Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker om det hela.

Ett av förslagen var att systemet med riktnummer kopplade till ett visst geografiskt område skulle tas bort, bland annat för att göra det möjligt att permanent flytta med sig sitt telefonnummer till en helt annan del av landet. Vad tycker ni om den idén? Hur starkt förknippar ni riktnummer med olika platser i Sverige?

Ett annat förslag var att göra så att det inte längre blir möjligt att ringa lokalsamtal utan att slå riktnummer. Bakgrunden till det förslaget är bland annat att de vill göra korta telefonnummer öppna för diverse "tjänster". Jag förstår dock inte riktigt vad det är för otroligt stora mängder tjänster som är i behov av korta telefonnummer. Kan ni tänka er något? Brukar ni slå riktnummer vid lokalsamtal?

Förslaget som kanske märktes mest i medierapporteringen gick ut på att mobiltelefoner och vanliga telefoner skulle använda samma nummerserier, d.v.s. att det inte längre skulle gå att veta vilken typ av telefon man ringer till. Uppenbarligen skulle det leda till att fler telefonnummer skulle bli tillgängliga för mobiltelefoner, vilket väl var det starkaste argumentet för förslaget. En nackdel med förslaget är att det inte längre skulle gå att se på ett telefonnummer om det är möjligt att skicka exempelvis sms till det, men rapporten verkade utgå ifrån att det problemet skulle kunna lösas på något vis.

Den allra största nackdelen är förstås att man inte på telefonnumret skulle kunna se hur mycket det skulle kosta att ringa till det. I rapporten hävdades det att de prisskillnaderna är på väg att försvinna. Det är i varje fall inte något som jag märker av. Själv har jag ingen mobiltelefon, utan i stället en liten dosa kopplad till internetuttaget som jag har kopplat in en alldeles vanlig telefon med sladd i. Med den ringer jag med ip-telefoni med ett vanligt telefonnummer och helt utan månadsavgift, vilket är billigt och bra. Det kostar väl mig ungefär mellan tio och tjugo öre per minut att ringa till vanliga telefoner (beroende på veckodag och klockslag), medan det kostar mellan två och tre kronor per minut att ringa till mobiltelfoner.

De där minskande prisskillnaderna märker jag alltså inte av, och om de kommer i framtiden lär det väl jämnas ut så att det blir mycket dyrare att ringa till vanliga telefoner. Det tycker jag verkligen inte vore bra, så jag ogillar det här förslaget. Vad tycker ni om förslaget? Är det användbart att kunna se på ett nummer om det går till en mobiltelefon eller till en vanlig telefon?

Det allra mest långtgående förslaget var att man skulle göra synnerligen stora ändringar i telefonnummersystemet så att telefonnumren inte längre börjar med noll (alla riktnummer börjar ju med noll i dag, men med detta förslag skulle riktnumren försvinna och inga telefonnummer börja med noll). De tänkte sig då att det exempelvis skulle vara upplagt så att 1-serien (det vill säga telefonnummer som börjar med 1) skulle användas till diverse samhällsviktiga tjänster, 2-serien till olika typer av "dirigeringsadresser", vad nu det är, 3- och 4-serierna till diverse tjänster (rapporten verkar vara väldigt förtjust i tanken på att det skulle finnas en massa korta nummer till tjänster), 5-, 6- och 7-serierna till telefonnummer till företag och privatpersoner (både vanliga telefoner och mobiltelefoner, blandat), 8-serien för gratissamtal och 9-serien för diverse servicenummer (t.ex. Fröken ur, antar jag) samt betalsamtalstjänster och massanropstjänster.

Det verkar som att rapportförfattarna tycker att en sådan stor förändring skulle leda till ett allmänt mer logiskt system för telefonnummer, även om det kanske inte uttrycks riktigt på det sättet. Den enda konkreta fördelen med så synnerligen stora förändringar (de allra flesta skulle ju behöva byta telefonnummer) som egentligen förs fram i rapporten är att fler telefonnummer skulle gå att nå från utlandet. I dag går det inte att från utlandet ringa till de telefonnummer som inte börjar med noll (inte vanliga telefonnummer till privatpersoner, för de börjar ju med noll om man räknar med riktnummer, utan telefonnummer i stil med 112, 1177, nummerupplysningen och så vidare). Frågan är hur stort behovet av att kunna nå sådana nummer från utlandet är. Jag tycker att en sådan förändring verkar allmänt onödig. Vad tycker ni? Skulle det kännas mer logiskt att ha det på det sättet?

Permalänk

Jag tycker systemet fungerar väldigt bra som det gör. Lokalsamtal 5 siffror. (riktnummer vid mobil givetvis)
Fast från fastmobil så är det bara riktnummer jag slår om jag ska ringa till en annan stad etc.

Jag förknippar ett riktnummer med en viss plats i Sverige ja. likså jag förknippar ett postnummer likså. Man kan lättare läsa ut var ifrån det är någon som ringer eller någon bor på det sättet.

Sen 070 och 073 nummer osv det vet man ju att det oftast är en mobiltelefon som det rings på. Hemliga nummer brukar vara myndigheter och sånt eller de som har hemligt nummer men iaf. Tycker det fungerar perfekt som det gör. varför ändra på ett vinnande koncept?
020 nummer är väl för det mesta gratis om jag inte har fel? är ju ett jävlans bytande om man ska byta till 8 serien.

Är ju som att lägga om till vänstertrafik idag ju. kommer bara bli problem.
Visst 0an i alla nummer är väl lite jobbigt men från utlandet så ersätts ju nollan med 46 istället som är Sveriges nummer.

Jag förstår inte vitsen med att låsa upp kortnummer för såna tjänster? Är det lokalt företag ringer ju bara lokalbor dit typ. den lilla skaran får slå riktnummer som behöver det.

Jag kommer ihåg den gamla goda tiden när man slog en Nolla för att bli kopplad. tog det tid så kunde man istället slå två nollor och blev vidarekopplad längre ut på linan så att säga och slapp ett steg i kopplandet. (dock gillades det inte så mycket av de som kopplade runt samtalen ^^)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Jag velade fram och tillbaka när jag skapade den här tråden, hehe. När allt kommer omkring blir nog ändå Akademiska ämnen bättre med tanke på att detta känns som någon form av samhällsfråga.

Permalänk
Medlem

Känns som ett i mångt och mycket konstruerat problem. Nummerbrist på lokalnivå känns avlägset då fler och fler (har jag fått för mig i vart fall) lägger ner privat fast telefoni till fördel för mobiltelefoni. Vid behov går alltid att göra lokala "revamps" av den modell som skedde på vissa orter vid omläggningen från 90000 till 112. För mobiltelefoni har vi idag tio miljoner teoretiska nummer per riktnummer. Vore väl inte alltför svårt att öppna upp fler mobila riktnummer om (när) så behövs eller göra en liknande revamp där en siffra läggs till och på det sättet öka på antalet tillgängliga nummer radikalt.

Ska man vända på steken, så tja ... Varför inte göra revampen på alla nummer om nu min föreställning om ökad andel mobilanvändning stämmer? Varför ha korta nummer till vänner när man sannolikt ändå har dem inlagda i mobiltelefonens telefonlista? De flesta fasta telefoner har ju även de motsvarande funktioner alternativt kortnummerfunktion idag.

Själv skulle jag inte påverkas nämnvärt då jag 1) inte har fast telefon, och 2) har memorerat ett halvdussin telefonnummer de senaste 10 åren eller så. Ett nummer till en gammal arbetsplats, ett eget hemnummer på den tid jag ännu hade hemtelefon, mitt ex:s mobilnummer då jag ofta ringde henne från jobbet och säkerligen ett par jobbrelaterade nummer utöver det. Så den enda påverkan det skulle ha på mig vore väl att programmera om mobilen - ack så jobbigt, men det är ju en engångsgrej å andra sidan - och att jag skulle få leta upp far och bror i telefonboken istället för att slå dessa nummer manuellt (två av fyra nummer jag ännu minns och knappar in var gång).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

I dag går det inte att från utlandet ringa till de telefonnummer som inte börjar med noll (inte vanliga telefonnummer till privatpersoner, för de börjar ju med noll om man räknar med riktnummer, utan telefonnummer i stil med 112, 1177, nummerupplysningen och så vidare). Frågan är hur stort behovet av att kunna nå sådana nummer från utlandet är. Jag tycker att en sådan förändring verkar allmänt onödig. Vad tycker ni? Skulle det kännas mer logiskt att ha det på det sättet?

Nu vet jag ej hur det fungerar och om det redan finns ett speciellt svenkst krisnummer ifall man är utomlands.
Men om ifall att det ej finns så skulle jag hellre vilja ringa hem till 112 ifall jag blev kidnappad (eller något annat i den stilen) än till det lokala krisnummer som finns där (om man nu ens känner till det). Detta om jag hann med ett telefonsamtal. Givetvis så skall trovärdigheten mellan svensk och utländsk myndighet tas på största allvar om det skall fungera.

Dock så finns det en stor nackdel som alltid följer med: Det kommer missbrukas totalt.

Vad det sedan gäller det logiska så håller jag med dig. Logiskt för mig är det som vi redan har fått lära oss (även om det inte är det) :D.

För skojs skull sen. Vad var det nu vi hade innan 112? Det var väl 90000 har jag för mig. Känns så länge sedan nu :).

Permalänk
Medlem

Jag bor i en stad som har 5 siffror i numret, när jag skaffade telefon fick jag dock ett med 7 nummer. Känns överdrivet i en stad med typ 50000 invånare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tycker mest att de kan släppa lite mer nummerserier för mobiler, för det är det som är ett stort problem nu. 070, 072, 073, 076 är t ex vad Telia har, och de räcker inte hur länge som helst. Idag används mobilnummer till väldigt mycket, inte bara för att prata i. Mobila bredband och larm är bara två av många tjänster som använder mobilnummer.

Tycker definitivt inte att vi ska skippa lokala riktnummer. De är fortfarande väldigt värdeladdade för den som ringer dem.

Permalänk
Avstängd

Om man skrotade bakåtkompatibiliteten och frångick huffmankodningen helt och införde telefonnummer med statisk längd skulle man få en helt annan flexibilitet. Ungefär som IP-nummer. Om man vidare tillåter alfanumeriska tecken (inte bara ABC-, CDE-systemet, osv) skulle det medge lättare telefonnummer trots en högre längd.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tack för ett intressant inlägg!

Skrivet av GAPa:

Förslaget som kanske märktes mest i medierapporteringen gick ut på att mobiltelefoner och vanliga telefoner skulle använda samma nummerserier, d.v.s. att det inte längre skulle gå att veta vilken typ av telefon man ringer till. Uppenbarligen skulle det leda till att fler telefonnummer skulle bli tillgängliga för mobiltelefoner, vilket väl var det starkaste argumentet för förslaget. En nackdel med förslaget är att det inte längre skulle gå att se på ett telefonnummer om det är möjligt att skicka exempelvis sms till det, men rapporten verkade utgå ifrån att det problemet skulle kunna lösas på något vis.

Är det inte möjligt redan idag att skicka sms till fasta telefoner? Det har hänt mig tidigare. Då fick jag meddelandet uppläst av Telias ”robotkvinna”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tredora:

Tack för ett intressant inlägg!

Är det inte möjligt redan idag att skicka sms till fasta telefoner? Det har hänt mig tidigare. Då fick jag meddelandet uppläst av Telias ”robotkvinna”.

Jopp, har varit med om sanna sak!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tredora:

Tack för ett intressant inlägg!

Är det inte möjligt redan idag att skicka sms till fasta telefoner? Det har hänt mig tidigare. Då fick jag meddelandet uppläst av Telias ”robotkvinna”.

Fick också ett sms till hemtelefonen en gång, där sändaren bad mig ringa på telefonnumret hon skrev. Jag han inte börja fundera på att skaffa fram papper och penna innan hon hade läst klart det!

Hon sa det visserligen inte som ett tal (typ femhundrasextiosjutusentvåhundraåttiotre) men hon rabblade mobiltelefonnummret på den nya världsrekordtiden 2,87s(!)

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Ett av förslagen var att systemet med riktnummer kopplade till ett visst geografiskt område skulle tas bort, bland annat för att göra det möjligt att permanent flytta med sig sitt telefonnummer till en helt annan del av landet. Vad tycker ni om den idén? Hur starkt förknippar ni riktnummer med olika platser i Sverige?

Ett annat förslag var att göra så att det inte längre blir möjligt att ringa lokalsamtal utan att slå riktnummer. Bakgrunden till det förslaget är bland annat att de vill göra korta telefonnummer öppna för diverse "tjänster". Jag förstår dock inte riktigt vad det är för otroligt stora mängder tjänster som är i behov av korta telefonnummer. Kan ni tänka er något? Brukar ni slå riktnummer vid lokalsamtal?

Jag tycker att dom här 2 förslagg motsäger lite varandra, om man inte vet om ett visst nummer är lokal eller inte så kan man ju knappast utnyttja det där med lägre prisser och speciella tjänster. Nu vet ju dom flesta vem dom ringer och vart dom befinner sig men det låter lite konstigt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomas_88:

Jag tycker att dom här 2 förslagg motsäger lite varandra, om man inte vet om ett visst nummer är lokal eller inte så kan man ju knappast utnyttja det där med lägre prisser och speciella tjänster. Nu vet ju dom flesta vem dom ringer och vart dom befinner sig men det låter lite konstigt

Poängen med det andra förslaget är att olika korta nummer skulle låsas upp. Vi kan ta telefonnumret "123 45" som exempel. I dag finns det numret inom många olika riktnummerområden och går väl i regel till olika privatpersoner. Om systemet ändrades så att man alltid skulle bli tvungen att slå riktnummer, skulle det bli möjligt att i stället ge numret "123 45" utan något före till någon form av rikstäckande tjänst. Jag antar att man skulle kunna jämföra med de många korta sms-nummer som finns i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Ett av förslagen var att systemet med riktnummer kopplade till ett visst geografiskt område skulle tas bort, bland annat för att göra det möjligt att permanent flytta med sig sitt telefonnummer till en helt annan del av landet. Vad tycker ni om den idén? Hur starkt förknippar ni riktnummer med olika platser i Sverige?

Är redan verklighet, jag har megaphone ip-telefoni & om jag flyttar till en annan stad/landskap etc. & väljer att ta med min ip-dosa så behåller jag mitt riktnummer som jag har idag dvs. 046-xxxxxx...

Flyttar jag t.ex. till göteborg då så måste jag slå riktnummer för att ringa lokalt så att säga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Är redan verklighet, jag har megaphone ip-telefoni & om jag flyttar till en annan stad/landskap etc. & väljer att ta med min ip-dosa så behåller jag mitt riktnummer som jag har idag dvs. 046-xxxxxx...

Flyttar jag t.ex. till göteborg då så måste jag slå riktnummer för att ringa lokalt så att säga!

Det stod en del om det i rapporten, och efter vad jag förstod var det så att teleoperatörerna egentligen bryter mot reglerna när de möjliggör det, men att PTS för närvarande inte vidtar några åtgärder med anledning av det. (För övrigt fungerar det likadant för mig som har ip-telefoni med Bredband2/Digisip.)

Permalänk
Medlem

Jag tycker förslagen låter korkade och att systemet fungerar fint fint som det är idag. Riktnummer förknippar jag starkt med olika områden i landet och att slippa de vore ju mer oreda då man inte vet vart i landet man ringer.

Förslaget är väl lika korkat som att säga "jag ska flytta utomlands och vill ha med mig mitt hemnummer men vill inte ha landsnummer"

jag tycker att precis som landsnummer så är riktnummret startk förknippade med olika geografiska området vilket gör att man får snabb inblick i vart man ringer.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Varför ens fundera på nummer-serier för fasta telefoner när de snart är utdöda?

Jag vet ingen som kopplar in fast telefon nuförtiden och vet många äldre som kopplar ur den.
Det är så billigt att ringa med mobil nuförtiden och skype / liknande lösningar om man ska prata med utlandet (som dessutom fungerar direkt i telefonen åtminstone på android / iphone).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Att ta bort regionala riktnummer tycker jag låter som en dum idé. Däremot skulle jag gärna se att det blir som i USA där mobiler har samma riktnummer som vanliga telefoner, alltså att om jag som bor i GBG tecknar ett mobilabonnemang så får jag ett 031 nummer till det. Då kan man avgöra vart folk bor genom mobilnumret, vilket skulle kunna vara användbart. Det förutsätter dock att priserna blir samma oavsett vilken typ av telefon man ringer till (eller som i USA att mottagaren också får betala, men det är det väl ingen som vill ha).