Systemet för telefonnummer
För runt ett halvår sedan rapporterades det på ett halvförvirrande sätt om planer på förändringar av systemet för telefonnummer. Eftersom jag tycker att det här är rätt intressanta frågor, gick jag in på Post- och telestyrelsens webbplats för att se vad det egentligen handlade om. Där fanns en mycket intressant förstudie som behandlade några olika förslag till förändringar som sades kunna lösa diverse problem (http://www.pts.se/upload/Remisser/2010/10-8918-remiss-rapport...). Dessutom hade det lagts ut en rad olika remissvar som också var mycket intressanta (Telia Soneras remissvar var särskilt intressant och välskrivet). Se http://www.pts.se/sv/Dokument/Remisser/2010/Remiss-angaende-P... och http://www.pts.se/upload/Remisser/2010/10-8918-remissvar-Teli.... I den här tråden tänkte jag berätta om vissa av förslagen. Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker om det hela.
Ett av förslagen var att systemet med riktnummer kopplade till ett visst geografiskt område skulle tas bort, bland annat för att göra det möjligt att permanent flytta med sig sitt telefonnummer till en helt annan del av landet. Vad tycker ni om den idén? Hur starkt förknippar ni riktnummer med olika platser i Sverige?
Ett annat förslag var att göra så att det inte längre blir möjligt att ringa lokalsamtal utan att slå riktnummer. Bakgrunden till det förslaget är bland annat att de vill göra korta telefonnummer öppna för diverse "tjänster". Jag förstår dock inte riktigt vad det är för otroligt stora mängder tjänster som är i behov av korta telefonnummer. Kan ni tänka er något? Brukar ni slå riktnummer vid lokalsamtal?
Förslaget som kanske märktes mest i medierapporteringen gick ut på att mobiltelefoner och vanliga telefoner skulle använda samma nummerserier, d.v.s. att det inte längre skulle gå att veta vilken typ av telefon man ringer till. Uppenbarligen skulle det leda till att fler telefonnummer skulle bli tillgängliga för mobiltelefoner, vilket väl var det starkaste argumentet för förslaget. En nackdel med förslaget är att det inte längre skulle gå att se på ett telefonnummer om det är möjligt att skicka exempelvis sms till det, men rapporten verkade utgå ifrån att det problemet skulle kunna lösas på något vis.
Den allra största nackdelen är förstås att man inte på telefonnumret skulle kunna se hur mycket det skulle kosta att ringa till det. I rapporten hävdades det att de prisskillnaderna är på väg att försvinna. Det är i varje fall inte något som jag märker av. Själv har jag ingen mobiltelefon, utan i stället en liten dosa kopplad till internetuttaget som jag har kopplat in en alldeles vanlig telefon med sladd i. Med den ringer jag med ip-telefoni med ett vanligt telefonnummer och helt utan månadsavgift, vilket är billigt och bra. Det kostar väl mig ungefär mellan tio och tjugo öre per minut att ringa till vanliga telefoner (beroende på veckodag och klockslag), medan det kostar mellan två och tre kronor per minut att ringa till mobiltelfoner.
De där minskande prisskillnaderna märker jag alltså inte av, och om de kommer i framtiden lär det väl jämnas ut så att det blir mycket dyrare att ringa till vanliga telefoner. Det tycker jag verkligen inte vore bra, så jag ogillar det här förslaget. Vad tycker ni om förslaget? Är det användbart att kunna se på ett nummer om det går till en mobiltelefon eller till en vanlig telefon?
Det allra mest långtgående förslaget var att man skulle göra synnerligen stora ändringar i telefonnummersystemet så att telefonnumren inte längre börjar med noll (alla riktnummer börjar ju med noll i dag, men med detta förslag skulle riktnumren försvinna och inga telefonnummer börja med noll). De tänkte sig då att det exempelvis skulle vara upplagt så att 1-serien (det vill säga telefonnummer som börjar med 1) skulle användas till diverse samhällsviktiga tjänster, 2-serien till olika typer av "dirigeringsadresser", vad nu det är, 3- och 4-serierna till diverse tjänster (rapporten verkar vara väldigt förtjust i tanken på att det skulle finnas en massa korta nummer till tjänster), 5-, 6- och 7-serierna till telefonnummer till företag och privatpersoner (både vanliga telefoner och mobiltelefoner, blandat), 8-serien för gratissamtal och 9-serien för diverse servicenummer (t.ex. Fröken ur, antar jag) samt betalsamtalstjänster och massanropstjänster.
Det verkar som att rapportförfattarna tycker att en sådan stor förändring skulle leda till ett allmänt mer logiskt system för telefonnummer, även om det kanske inte uttrycks riktigt på det sättet. Den enda konkreta fördelen med så synnerligen stora förändringar (de allra flesta skulle ju behöva byta telefonnummer) som egentligen förs fram i rapporten är att fler telefonnummer skulle gå att nå från utlandet. I dag går det inte att från utlandet ringa till de telefonnummer som inte börjar med noll (inte vanliga telefonnummer till privatpersoner, för de börjar ju med noll om man räknar med riktnummer, utan telefonnummer i stil med 112, 1177, nummerupplysningen och så vidare). Frågan är hur stort behovet av att kunna nå sådana nummer från utlandet är. Jag tycker att en sådan förändring verkar allmänt onödig. Vad tycker ni? Skulle det kännas mer logiskt att ha det på det sättet?