Finns det någon enkel FTP-server?

Permalänk
Medlem

Finns det någon enkel FTP-server?

Jag har letat länge, men hittar inget. Det jag behöver är en FTP-server som är lika enkel som Apache. (se denna tråden) Jag vill alltså kunna ställa in allt mycket enkelt.

Permalänk
Medlem

proftpd , pureftp
Annars har openssh-server sftp som är både enklare och säkrare

Permalänk
Medlem

Hur ställer jag in FTP på OpenSSH då?

Permalänk
Medlem

sftp är på default

Permalänk
Medlem

Raidebftpd tycker jag funkar vettigt och går att ställa in mycket i

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

sftp är på default

Hur ställer jag in vilken katalog som ska vara FTP och om man ska behöva lösenord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Jag har letat länge, men hittar inget. Det jag behöver är en FTP-server som är lika enkel som Apache. (se denna tråden) Jag vill alltså kunna ställa in allt mycket enkelt.

Filezilla? Blir väl inte enklare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Hur ställer jag in vilken katalog som ska vara FTP och om man ska behöva lösenord?

FTP-katalogen kommer vara användarens hemkatalog. Kör man SFTP så har användaren default även tillgång till SSH, så det är väl ingenting man skulle ge ut till vem som helst.

Allt är ju enkelt när man kan det, så för mig är glftpd relativt enkelt och ett självklart val. Det mesta går att ställa in precis som man vill. Finns dessutom en uppsjö av färdiga scripts man kan använda. Man ställer in det vanligaste under installationen, sen kan man ställa in mer avancerade inställningar genom att ändra i konfigurationsfilen som skapas.

Vad ska du använda FTP:n till? Ha ett par konton med olika åtkomstnivåer?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Filezilla? Blir väl inte enklare än så.

Hur använder jag den till att hosta? Den är väl bara till att koppla upp mot FTP.

Skrivet av Pulchi:

FTP-katalogen kommer vara användarens hemkatalog. Kör man SFTP så har användaren default även tillgång till SSH, så det är väl ingenting man skulle ge ut till vem som helst.

Allt är ju enkelt när man kan det, så för mig är glftpd relativt enkelt och ett självklart val. Det mesta går att ställa in precis som man vill. Finns dessutom en uppsjö av färdiga scripts man kan använda. Man ställer in det vanligaste under installationen, sen kan man ställa in mer avancerade inställningar genom att ändra i konfigurationsfilen som skapas.

Vad ska du använda FTP:n till? Ha ett par konton med olika åtkomstnivåer?

Jag ska bara köra den lokalt över LAN. Men hur ställer jag int enn viss katalog? Jag vill inte att några ska komma åt min hemkatalog, kanske är nån kanalj som raderar skiten då. Hur gör jag för att skapa konton sen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Hur använder jag den till att hosta? Den är väl bara till att koppla upp mot FTP.

Jag ska bara köra den lokalt över LAN. Men hur ställer jag int enn viss katalog? Jag vill inte att några ska komma åt min hemkatalog, kanske är nån kanalj som raderar skiten då. Hur gör jag för att skapa konton sen då?

Tryck på Download Filezilla Server: http://filezilla-project.org/

Permalänk
Medlem

Det står "Windows Only" för Fanders! Är du kortsluten eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Det står "Windows Only" för Fanders! Är du kortsluten eller?

La väl snarare inte märke till att det var en FTP-server till Linux du var ute efter. "Nytt i forumet" vet du.

Permalänk
Medlem

proftpd är väldigt likt apache i config syntaxen!

Permalänk
Medlem

Gillar själv vsftpd, inte direkt svår att konfigurera heller.

Såhär kan man skapa en relativt säker ftp server där användarna inte har åtkomst att skriva/radera:

Börja med att installera vsftpd (se till att du inte har någon annan ftp server installerad först)

sudo apt-get install vsftpd sudo nano /etc/vsftpd.conf #Ta bort kommentaren(#) framför #chroot_local_user=YES chroot_local_user=YES #Lägg till detta längst ner för att gömma alla filer och mappar som brjar med en punkt ("dolda filer") hide_file={.*} #Kolla igenom filen för andra inställningar du kanske vill göra, allt är förklarat rätt bra. Finns andra avancerade inställningar man kan göra som inte finns med i standard filen, men för en vanlig ftp kommer du inte behöva nått mer.

Skapa en mapp tex "/home/ftp" och gör mount --binds till de mappar du vill att användarna ska komma åt (lägg till mountsen i /etc/fstab).

sudo mkdir /home/ftp sudo chown $USER:$USER -R /home/ftp #Säkra så att inte nån användare kan skriva till nått under /home/ftp chmod o-w -R /home/ftp

När du skapar användare så skapar du dem med:

useradd --home-dir /home/ftp --no-create-home --shell /bin/false --gid ftpusers --no-user-group <USERNAME>

Sätt /etc/false som shell för att blokera så att användaren inte kan logga in genom ssh.

Note: vsftpd kräver dock att användaren har ett "giltigt" shell, så du får editera /etc/shells och lägga till /bin/false i den för att de ska kunna logga in genom ftpn.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Nej, jag villle ju ha en där jag ställer in på en viss katalog (vill inte att dom ska komma åt Home) så att den katalogen blir där allt lagras i servern, sen ska man inte kunna radera, men användarna ska kunna skriva.
Jag behöver hjälp med OpenSSH FTPn nu.

Permalänk
Medlem

Jag måste uppenbart missförstå dig då jag i mitt exempel skapade en mapp och chrootade alla användarna i den, fast det var visst inte så du verkade vilja ha det (även fast jag tycker att det är så du verkar vilja ha det i din beskrivning)?

Att låta användarna skriva i vilken mapp som hällst är väll kanske inte den bästa idén (speciellt med tanke på att de inte ska kunna få ta bort filer som de själv laddat upp), bättre att bara skapa en upload mapp, som du sen kan flytta det upladdade till rätt mapp.

Har aldrig pillat med SFTP så kan inte riktigt hjälpa dig med det.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är egentligen "enkelt"? Begränsat? En server som man sätter igång utan att ha kontroll över vilka inställningar som gäller? Kraftfullt nog att sätta upp avancerade inställningar utan bekymmer?

Jag gillar pure-ftpd. Jag gillar konfigurationssystemet så pass att jag har emulerat det i egna projekt. "man pure-ftpd" innehåller allt man behöver. Går att köra med en databasserver som användarhanterare. "Enkelt"? Det tog lite tankekraft att sätta upp, men sedan dess har den kört på i 4–5 år utan att ha behövt röras.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

SFTP med OpenSSH är nice, går att ansluta till med t ex Filezilla i Windows eller med nautilus i Linux. Börja med att installera paketet

openssh-server

Sen går du in i filen /etc/ssh/sshd_config och lägger till detta:

Match Group sftponly ChrootDirectory %h ForceCommand internal-sftp AllowTcpForwarding no

Sedan när du ska lägga till en användare som ska använda sig av SFTPn kör du

sudo -s groupadd sftponly useradd användarnamn passwd användarnamn usermod användarnamn -d <väg till mappen du vill dela ut> -s /bin/false -g sftponly

Var ett tag sen jag satte upp mitt, men jag tror det är allt du behöver göra.

Mappen du ska dela ut måste vara rekursivt ägd av root, annars kommer inloggningen inte lyckas. Ska du ansluta via filezilla skriver du in adress, användarnamn och lösenord som vanligt och sedan sätter du port till 22. I nautilus kör du bara "sftp://adress". Användaren kommer bara åt sin hemmamapp, och kommer bara åt via sftp och inte via ssh.

EDIT: Fixade ett filnamn

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte här nu, vad menar du med "rekursivt ägd av root"? Jag vill ju ha en enda katalog som ska vara den enda katalogen som kan nås med FTP, och så kan man bara skriva och läsa i katalogen, inte radera. Min kompis Mixxal och en del andra som förmodligen inte ens vet vad FTP är ska kunna gå in. Jag tänkte be dem att installera FileZilla och gå in, det programmet använder jag till att koppla upp mot FTP. Jag tänkte vi skulle Lan-fildela genom FTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Jag förstår inte här nu, vad menar du med "rekursivt ägd av root"? Jag vill ju ha en enda katalog som ska vara den enda katalogen som kan nås med FTP, och så kan man bara skriva och läsa i katalogen, inte radera. Min kompis Mixxal och en del andra som förmodligen inte ens vet vad FTP är ska kunna gå in. Jag tänkte be dem att installera FileZilla och gå in, det programmet använder jag till att koppla upp mot FTP. Jag tänkte vi skulle Lan-fildela genom FTP.

Om mappen du ska dela ut är t ex /home/ftp/delat så ska /home, /home/ftp och /home/ftp/delat vara ägd av root.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men vad ska jag skriva under "usermod"? Inte bra att det står användarnamn på alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Men vad ska jag skriva under "usermod"? Inte bra att det står användarnamn på alla.

Vad menar du med "inte bra"? Användarnamn är det användarnamn du vill ge till den nya användaren. Vill du ge din kompis kalle access skriver du "kalle" där det nu står "användarnamn".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han vill ha anonymous access, inga användarkonton.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Han vill ha anonymous access, inga användarkonton.

Det tror jag inte går, men det är väl bara att skapa ett enda konto med ett enkelt lösenord som alla får använda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skrev detta.

sudo -s groupadd sftponly useradd FTPNisse passwd FTPNisse usermod FTPNisse -d /home/Ftp -s /bin/false -g sftponly

När jag provar att koppla upp mot den med FileZilla så blir resultatet detta.

Status: Connecting to 127.0.0.1... Response: fzSftp started Command: open "FTPNisse@127.0.0.1" 22 Error: Connection refused Error: Could not connect to server Status: Waiting to retry... Status: Connecting to 127.0.0.1... Response: fzSftp started Command: open "FTPNisse@127.0.0.1" 22 Error: Connection refused Error: Could not connect to server

Permalänk
Medlem

/home/Ftp är ägd av root också? Annars fixar du det med "sudo chown -R root /home/Ftp". Och du lade till raderna i /etc/ssh/sshd_config?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, den är ägd av root. Men jag upptäckte att jag hade skrivit fel, så jag gjorde om allt. Och ja, jag la till raderna i filen, eller det fanns ingeting i filen från början.
Detta dyker nu upp när jag försöker ansluta.

Status: Connecting to 127.0.0.1:21... Status: Connection attempt failed with "ECONNREFUSED - Connection refused by server". Error: Could not connect to server Status: Waiting to retry... Status: Connecting to 127.0.0.1:21... Status: Connection attempt failed with "ECONNREFUSED - Connection refused by server". Error: Could not connect to server

Permalänk
Medlem

Fel port nu, "22" ska det vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Port 21 är defaultporten. När jag kör med 22 blir det detta.

Status: Connecting to 127.0.0.1... Response: fzSftp started Command: open "FTPNisse@127.0.0.1" 22 Error: Connection refused Error: Could not connect to server Status: Waiting to retry... Status: Connecting to 127.0.0.1... Response: fzSftp started Command: open "FTPNisse@127.0.0.1" 22 Error: Connection refused Error: Could not connect to server

Permalänk
Medlem

Konstigt, ser ut som att inget lyssnar på port 22. Paketet "openssh-server" är installerat?

EDIT:
Hade skrivit fel filnamn: /etc/ssh/sshd_config ska det vara

Visa signatur