Permalänk
Medlem

Enkel Intra-Net server?

Hej, jag tänkte att när jag LAN:ar så ska jag sätta upp en Intra-Net server som mina kompisar kan gå in på, så jag undrar om det finns någon Intra-Net server som är enkel att hantera och som kan köras på datorn samtidigt som jag gör annat.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du hade tänkt att ha för funktioner? Hur har du tänkt dig?

Permalänk
Medlem

En simpel liten server jag kan köra en intern web-sida på när jag lanar så att mina kompisar kan surfa på sidan.

Permalänk
Hedersmedlem

Installera valfritt OS och kör upp en Apache-server.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

En simpel liten server jag kan köra en intern web-sida på när jag lanar så att mina kompisar kan surfa på sidan.

sparka igång IIS, eller om du tänkt köra php är det bara att köra http://www.wampserver.com/en/
lite småmeck och sedan är det bara att ange din ip-adress i webbläsaren

kan mycket väl ha fel, men för enklare lan-community eller vad du nu tänkt göra behöver man ju egentligen inte mer än basicgrejer.

annars kan du ju smälla upp en wordpresssida online,
59 kronor för ett domännamn, och wordpress är gratis.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

sparka igång IIS, eller om du tänkt köra php är det bara att köra http://www.wampserver.com/en/
lite småmeck och sedan är det bara att ange din ip-adress i webbläsaren

kan mycket väl ha fel, men för enklare lan-community eller vad du nu tänkt göra behöver man ju egentligen inte mer än basicgrejer.

annars kan du ju smälla upp en wordpresssida online,
59 kronor för ett domännamn, och wordpress är gratis.

Ser du vilken del detta är under?

Inte FAN lär det funka med IIS eller något annat jävla microshaftcrap

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte Micro$oft, det är bara MicroSlaves som använder IIS. Nu är det så här att jag ska ha skrotet på min vanliga dator, jag har inte någon server. Jag använder inte PHP. Jag ska bara köra den när jag lanar så att man kan gå in på den från lanet, jag vill inte ha den på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Ser du vilken del detta är under?

Inte FAN lär det funka med IIS eller något annat jävla microshaftcrap

Godmorning sunshine!

Inte FAN kollade jag det så noga, för mig var LAN=Microsoftcrap.
och morgonfull som jag var så tittade jag inte överhuvudtaget vilken avdelning tråden låg i.
jag bara antog. sorry.

framförallt som han tänkt använda datorn till annat på lanet d.vs spela?!
går iof att lana på ett gäng linux burkar med.
men Lamp, alternativt köra apache på en virtuell maskin.

vad är intranätet tänkt att användas till överhuvudtaget? statisk html sida med en söt katt, eller lite mer avancerade grejer?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Det är bara jag plus en till som använder Linux, det finns många fina spel till Linux. Jag ska ha den till en statisk HTML-sida med lite humor-grejer och sånt. En ren 90-tals sida! Jag behöver nåt som är väldigt enkelt, typ att jag väljer katalogen som innehåller sidan, och vilken som ska vara Index, sen behöver man bara skriva in IP-addressen och porten i webläsaren.

Permalänk
Medlem

bara att installera apache, enda som behövs

Permalänk
Medlem

Kan jag köra det direkt på min PC utan att jag måste ha bara det igång? Är Apache lätthanterat?

Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS på den PC du har tänkt att dra upp detta på ?

Permalänk
Medlem

Linux, Kubuntu distro.

Permalänk
Medlem

$ sudo apt-get install apache

Sen kan du aktivera user-directories (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=734373) och sen skapa en mapp som heter public_html i din hemmapp och vips kan du skriva in http://ditt-ip/~ditt-username

Här kan du läsa mer:
https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP

Permalänk
Medlem

Tack som fan! Jag fixade en meny också, genom att lägga en fil med namnet "index.html" i "public_html" katalogen. Bra!
Jag behöver dock lite till hjälp, går det att göra så att sidan bara kan nås via LAN-nätet? Jag vill slippa döpa om katalogen så att inte sökspindlar ska kunna nå den. Jag vill att det inte ska gå att nå den via internet utan bara genom LAN:nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Tack som fan! Jag fixade en meny också, genom att lägga en fil med namnet "index.html" i "public_html" katalogen. Bra!
Jag behöver dock lite till hjälp, går det att göra så att sidan bara kan nås via LAN-nätet? Jag vill slippa döpa om katalogen så att inte sökspindlar ska kunna nå den. Jag vill att det inte ska gå att nå den via internet utan bara genom LAN:nätet.

Eftersom din router antagligen inte släpper igenom port 80 förfrågningar in bara sådär så ska det inte vara någon fara.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Alright, bra.

Permalänk
Medlem

Jag provade med "http://1.2.7.0.0.1/~Icyton" på min syrras dator (som är uppkopplad till samma trådlösa nätverk, det går att spela Hedgewars tillsammans över det, dock ska jag och min kompis köra på trådbundet LAN) och där gick det inte att nå. Måste jag konfigurera det för att fungera över trådbundet LAN också?

Permalänk
Skrivet av Icyton:

Jag provade med "http://1.2.7.0.0.1/~Icyton" på min syrras dator (som är uppkopplad till samma trådlösa nätverk, det går att spela Hedgewars tillsammans över det, dock ska jag och min kompis köra på trådbundet LAN) och där gick det inte att nå. Måste jag konfigurera det för att fungera över trådbundet LAN också?

127.0.0.1 är localhost och fungerar bara på datorn du sitter på, du måste använda IPt som nätverkskortet har.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

127.0.0.1 är adressen till datorn du sitter vid. Alltså det du försökte göra var att ansluta till din syrras dator från din syrras dator. Kolla ditt interna ip på "server-datorn" och använd det, går att få med t ex:

/sbin/ifconfig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan inte använda nätverkskortet nu, men här är resultatet av att skriva "/sbin/ifconfig"

Icyton@Orbit:~$ /sbin/ifconfig eth0 Link encap:Ethernet HWaddr bc:ae:c5:16:45:d7 UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B) Interrupt:17 Memory:fe9e0000-fea00000 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:657 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:657 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:44162 (44.1 KB) TX bytes:44162 (44.1 KB) wlan1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1f:1f:7e:12:85 inet addr:192.168.1.2 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0 inet6 addr: fe80::21f:1fff:fe7e:1285/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:910 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:1140 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:659254 (659.2 KB) TX bytes:228789 (228.7 KB)

Var står nätverkskortsIP:t när den är inkopplad?

Permalänk
Medlem
Citat:

inet addr:192.168.1.2

Under "wlan1". När du kör trådat sen kommer det stå under "eth0".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag ett gigabit nätverkskort, min kompis kommer snart till mig och LANar. Resultatet av /sbin/ifconfig är nu detta

Icyton@Klone:~$ /sbin/ifconfig eth0 Link encap:Ethernet HWaddr bc:ae:c5:16:45:d7 inet addr:192.168.1.3 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0 inet6 addr: fe80::beae:c5ff:fe16:45d7/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:9294 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:8708 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:10159201 (10.1 MB) TX bytes:1255899 (1.2 MB) Interrupt:17 Memory:fe9e0000-fea00000 eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 74:ea:3a:81:b5:9a inet6 addr: fe80::76ea:3aff:fe81:b59a/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:30 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:6114 (6.1 KB) Interrupt:20 Base address:0xec00 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:1012 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:1012 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:59549 (59.5 KB) TX bytes:59549 (59.5 KB) Icyton@Klone:~$

eth1 är gigabit-nätverkskortet. Det är bara kopplat till en switch men fe80 låter inte som en ip-address. Kommer det en riktig när min kompis kopplar in sin dator, eller är det den riktiga? Vad ska man då skriva i addressfältet för att komma in på ~Icyton?

Permalänk
Medlem

fe80... är en ipv6 adress. Du får ställa in en statisk ipv4 adress om du inte kommer ha en dhcp server mot det nätverkskortet. Om du nu kör nån ubuntu dist så år det i filen /etc/network/interfaces eller vad nu filen heter som du kan ställa in en statisk adress i. Finns grafiskt att ställa in också men kan inte kde4 så du får leta i menyerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra i "/etc/network/interfaces"?

Permalänk
Medlem

Byt ut

iface eth1 inet dhcp

mot

iface eth1 inet static

och under det lägger du till exempelvis:

address 192.168.0.10 netmask 255.255.255.0 network 192.168.0.0 broadcast 192.168.0.255 gateway 192.168.0.1

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

nej nej nej sluta klura till det för honom,

Citat:

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr bc:ae:c5:16:45:d7
inet addr:192.168.1.3 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::beae:c5ff:fe16:45d7/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:9294 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:8708 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:10159201 (10.1 MB) TX bytes:1255899 (1.2 MB)
Interrupt:17 Memory:fe9e0000-fea00000

Citat:

inet addr:192.168.1.3

den är du ute efter

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag reda ut detta, kommer ni vara kopplad i en router så ni har internet? det är den "inet addr: (t.ex)192.168.1.3" under eth0 du är ute efter, kör kommandot

ifconfig | grep "inet addr:"

så borde det bara skriva ut

inet addr:192.168.1.3

(t.ex) det är sedan denna (t.ex) 192.168.1.3 ni använder för att slippa åt intranet sidan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har två nätverkskort, ett integrerat och ett annat. Det integrerade har den interna addressen "192.168.1.4" och det andra som har gigabit hastighet har jag ju problem med. Kommandot du skrev bör stå under

taggen så det är lättare att läsa. Dessutom, är det inte möjligt att få skiten att göra fixa ip automatiskt? Väldigt jobbigt att behöva göra detta varje gång man ansluter till switchen. Det integrerade nätverkskortet som inte har gigabit använder vi till internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Jag har två nätverkskort, ett integrerat och ett annat. Det integrerade har den interna addressen "192.168.1.4" och det andra som har gigabit hastighet har jag ju problem med. Kommandot du skrev bör stå under

taggen så det är lättare att läsa. Dessutom, är det inte möjligt att få skiten att göra fixa ip automatiskt? Väldigt jobbigt att behöva göra detta varje gång man ansluter till switchen. Det integrerade nätverkskortet som inte har gigabit använder vi till internet.

snyggade till det lite nu, hur försöker ni koppla nu riktigt?

internet <- -> icke-gbit-kort <-dator-> gbit-kort <--> switch

eller är det

->internet<- | | wlan switch | gbit

eller hur har du riktigt kopplat? vad ska gå automatiskt? ip? eller vill du använda "hostname" för att nå intranät?

Visa signatur