Helgsnack: "Snål eller kraftfull HTPC?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Tidiga versioner av ps3 firmware kunde man installera windows på. dåligt med ram, men det funkar.

NEJ det har alldrig gått... Windows är för x86 arkitektur och går inte få igång på en cell processor vad du än gör, den har dock ett par linux distros om man har kvar otherOS och då kan du med x86 emulering på sin höjd köra igång Windows från linux och jag tvivlar på att ens Windows 98 är brukbart emulerat på en PS3. Så 100% nej det har inte gått köra Windows på en PS3 någonsin. Även om ett system har.en x86 processor förutsätter inte det att den kan köra windows efterssom det är mycket annat som skall följa x86-pc standarden för att Windows skall gå köra igång.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en HTPC med Athlon X2 250 processor osv med passivt kylt grafikkort. Sen ville jag börja spela så nu får jag uppgradera allt, har satt in ett GTX 560 OC so far och det är fortfarande helt tyst. Skall slänga in en 2500k med tyst processorkylare med så fort jag orkar skruva mer.

Idag kan man få HTPCs som klarar spel och är riktiga kraftpaket men ändå inte är hörbara från soffan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Alt. 4 Köp långt kablage och trådlöst tangentbord och kör med din befintliga dator.
Användningsområden:
Allt som din vanliga dator klarar
Övrigt:
Din vanliga dator måste vara ledig för att htpc:n ska vara tillgänglig
Billigaste alternativet

Efter mycket funderande blev detta min nuvarande lösning och den funkar klockrent med XBMC på datorn konfigurerad att köra fullscreen på monitor 2 = HDMI-receivern->TV. Allt det kostade var ett par hundra för en deltaco HDMI-kabel på 10 meter & ett extra trådlöst tangentbord med musfunktion till...

Tips: För att låsa ikonerna jag alltid vill ha tillgängliga på TV:n (skärm 2) så kör jag "Stardock fences". Funkar klockrent och hindrar windows att tidvis flytta tillbaka genvägar till datorskärmen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eXale:

(Någorlunda) Snålt.

Detta i regel innebär inte bara att du sparar pengar, men 'billigare' system komponenter är betydigt lättare att kyla.

Det är helt resonabelt att ha en Intel E8500 eller i3 2100 på total passiv fläktlös luftkylning. Denna senare CPU är trots allt ändå snabbare än AMDs nuvarande hög prestanda processorer i många vardags program. (Crysis 1 ochså)
Ett billigt grafik kort såsom 5450 klarar av hårdvaru acceleration av video, men har samtidigt inga fläktar.

Lycka till att göra åvan med dyrare och kraftfulla komponenter om du dessutom vill hålla underhålls kraven till ett minimum.

Summera med en billig lågkapacitets SSD (~40gb) så får du ett system som gör i princip inget ljud alls oavsätt av det gör, så länge själva lagringen är extern. Du får desutom mycket av den respons som förväntas av SSDs, men pris skilnaden jämfört med att införskaffa en mekanisk disk för syftet är liten vid den här kapaciteten.

Förväntas spel kan grafik kortet upgraderas. Detta kommer att innebära en del bakgrunds ljud, men med en vettig 3rd party kylare i ett bra chassi så kan dock nivån hållas mycket låg och framför allt konsistent. Beroende på vilket kort som införskaffas, kan spel förmågan desutom fortfarande bli mycket bra för systemet; många inser inte hur bra i3 2100 faktiskt är i de flesta program, till och med jämfört med den omtalade 2500k (kan klara uppemot 80%).

Nja en rätt nice variant är annars att ta en kraftigare cpu med relativ låg tdp tex 2500k och sedan under klocka den. Du behöver inte strypa den särskilt mycket för att kunna köra den med helt passiv kylning om du använder en lite bättre tornkylare utan fläkt Att välja just 2500K framför tex 2100 är att 2500K är den billigaste cpu som har intel hd 3000 grafik integrerad den räcker med god marginal till alla typer av media applikationer. Även klenare spel på lägre grafik kan funka men ska man bygga för gaming så är ett separat grafikkort än naturligtvis önskvärt.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Litar verkligen inte på att typ en Atom+ION-lösning skulle klara alla videoformat jag lyckas slänga på den. Nej min HTPC, planerad för när jag flyttat, kommer ha mer klös. Typ Sandy Bridge Pentium/i3 (eller AMDs motsvarighet, ligger fram i tiden detta) och ett mid-end grafikkort, något med en tyst kyllösning.

Att man kan koppla en Xbox 360 handkontroll och leka låtsaskonsoll med den blir bara ett plus

Sen en raid 10 på fyra 2TB diskar... oj tar lite mycket fysisk plats kanske, heh. Men kan tänka mig jag kommer spela in mycket på den och ska fanimig inte förlora en massa pga trasig hårddisk. RAID 1 på två diskar kanske det blir. SSD för boot.

Jo jag har sett flera stycken som kör ubuntu + xbmc och andra som kör XBMC live, de kan spela upp allt, och känns rätt snabba fast dem har klen hårdvara. Så länge som du håller dig borta från tunga OS typ windows 7 så funkar det väldigt bra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

100 är inte delbart med 24 så det går ju inte att visa 100 frames i sekunden från 24 orginal frames utan att den antingen skapar nya frames (judder) eller dubblar 2 frames. Detta kan vara problemet. Det kan även vara att att 24p är en rutten framerate som inte klarar panoreringar bra. Om kameran rör sig snabbt så kommer ju bilden hoppa mer än tex vid 30p. Som någon sa här tidigare är oftast viktigare att tvn klarar av 24p. Panoreringar hoppar på mitt system också oavsett bitrate och upplösning så har med frameraten att göra och inte bitrate.

http://www.projectorcentral.com/judder_24p.htm dock så har endel hänt sen 2008 och många tv apparater klarar 24p utan judder men som sagt ryckiga rörelser återstår, man kan ju slänga igång 120-240hz för att slippa men då ser allt ut som en såpopera så....

Med en kapabel blueray spelare (förmodligen vilken som helst) och en kompatibel tv, dvs. en med stöd för 24p så får man inga ryck/hack i panoreringar. Förutsatt att du tittar på en bluerayfilm och att bluerayspelaren är inställd på just 1080/24p. Det man däremot kan uppfatta vid snabba panoreringar i 24p är att det man ser på blir något otydligt eftersom där inte finns mer än just 24 unika bilder per sekund. Det du pratar om ovan med att slänga igång 120-240hz är en helt annan teknik där elektroniken med hjälp av algoritmer skapar fler unika bilder än de som faktiskt finns i originalet. Med 24p tekniken så visas samma bild (1 av de 24) 3ggr i 72hz alt 5ggr om vi pratar 120hz. För att klargöra ytterliggare, filmen är filmad med 24 bilder per sekund. En teknik som lever kvar sedan gammalt när man tyckte att detta räckte mer än väl, och för att filmrullarna inte skulle bli dubbel så stora som de redan är idag. De gamla rullarna används ju som de flesta redan vet fortfarande på en del biografer. Att nu man visar samma bild flera ggr i rad är "förmodligen" för att få till en behaglig bildfrekvens. Dvs. hade man ställt en crt tv (tjock tv) att visa en bild i 24hz så hade det blivit extremt jobbigt att titta på. En lcd fungerar ju väldigt annorlunda men det hade förmodligen upplevts extremt jobbigt här med. Vissa delar ovan om tex varför man körde 24bilder på sekund från början får ni ta med en nypa salt. Det var längesedan jag läste om det och har bara skrivit ned vad jag har för mig

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Med en kapabel blueray spelare (förmodligen vilken som helst) och en kompatibel tv, dvs. en med stöd för 24p så får man inga ryck/hack i panoreringar. Förutsatt att du tittar på en bluerayfilm och att bluerayspelaren är inställd på just 1080/24p. Det man däremot kan uppfatta vid snabba panoreringar i 24p är att det man ser på blir något otydligt eftersom där inte finns mer än just 24 unika bilder per sekund. Det du pratar om ovan med att slänga igång 120-240hz är en helt annan teknik där elektroniken med hjälp av algoritmer skapar fler unika bilder än de som faktiskt finns i originalet. Med 24p tekniken så visas samma bild (1 av de 24) 3ggr i 72hz alt 5ggr om vi pratar 120hz. För att klargöra ytterliggare, filmen är filmad med 24 bilder per sekund. En teknik som lever kvar sedan gammalt när man tyckte att detta räckte mer än väl, och för att filmrullarna inte skulle bli dubbel så stora som de redan är idag. De gamla rullarna används ju som de flesta redan vet fortfarande på en del biografer. Att nu man visar samma bild flera ggr i rad är "förmodligen" för att få till en behaglig bildfrekvens. Dvs. hade man ställt en crt tv (tjock tv) att visa en bild i 24hz så hade det blivit extremt jobbigt att titta på. En lcd fungerar ju väldigt annorlunda men det hade förmodligen upplevts extremt jobbigt här med. Vissa delar ovan om tex varför man körde 24bilder på sekund från början får ni ta med en nypa salt. Det var längesedan jag läste om det och har bara skrivit ned vad jag har för mig

Vet inte riktigt om du förstod poängen med mitt inlägg? Det jag skrev var att om man väl har igång 24p utan någon interpolation så kan vissa panoreringar uppfattas som hackiga. Finns väl nån regel för hur snabbt man får panorera en kamera i 24p, inte alltid detta följs. Är ju bara å kolla på det frame by frame så ser man att det är för långt mellan framesen för att panoeringen ska se mjuk ut.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Vet inte riktigt om du förstod poängen med mitt inlägg? Det jag skrev var att om man väl har igång 24p utan någon interpolation så kan vissa panoreringar uppfattas som hackiga. Finns väl nån regel för hur snabbt man får panorera en kamera i 24p, inte alltid detta följs. Är ju bara å kolla på det frame by frame så ser man att det är för långt mellan framesen för att panoeringen ska se mjuk ut.

Problemet med interpolation är ju att det får filmerna att se ut som hemmainspelning, bara för att man är så van vid 24 bilder/sekund... Lite dumt, men vad ska man göra. Känslan är ju som den är. Man kanske kan vänja sig så småningom, men jag upplever det inte som irriterande med den låga frameraten mer än i de fall där man frångått "reglerna" och panorerar för fort.

För att komma tillbaka till topic: För tillfället använder jag min speldator med långa kablar till hemmabion, men jag skulle gärna köpa en ren htpc/server för sisådär 4000 (exempelvis http://www.inet.se/kundvagn/visa/593742/fin-htpc) som kan vara igång 24/7 istället.

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattennisse:

För att komma tillbaka till topic: För tillfället använder jag min speldator med långa kablar till hemmabion, men jag skulle gärna köpa en ren htpc/server för sisådär 4000 (exempelvis http://www.inet.se/kundvagn/visa/593742/fin-htpc) som kan vara igång 24/7 istället.

Lägg lite pengar på att göra speldatorn tyst istället :p. Min HTPC som agerar speldator hörs inte alls om man inte lägger örat på den typ. Kan dra upp lite vid spelande men inte annars.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Lägg lite pengar på att göra speldatorn tyst istället :p. Min HTPC som agerar speldator hörs inte alls om man inte lägger örat på den typ. Kan dra upp lite vid spelande men inte annars.

Speldatorn är jättetyst, det är mer att man måste hålla på och ställa om ljudet och bilden varje gång man ska flytta det till hemmabion... Inte så smidigt...

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Lägg lite pengar på att göra speldatorn tyst istället :p. Min HTPC som agerar speldator hörs inte alls om man inte lägger örat på den typ. Kan dra upp lite vid spelande men inte annars.

En äkta HTPC skall vara tyst, energisnål, billig.
Det går inte sammanföra en per definition "riktig" speldator och en per definition "riktig" HTPC i samma burk med dagens komponenter och ändå bibehålla kriterierna: Tyst, sval, energisnål och billig och liten.

Antingen bygger man en renodlad HTPC eller så bygger man en speldator.
SÅklart finns det mellanklassgrafikkort som är passivt kylda men man kommer inte i närheten av prestandan som man får ut på bullriga highend kort.
Skall man "tumma" på någon av kriterierna försvinner till sist meningen med HTPC och det är en speldator istället.

Ser många datorer i galleriet som folk försökt definiera som HTPC, men jag ser halvtaskiga försök till htpc och halvtaskiga försök till spelburk.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jepp HTPC är ingen spelmaskin, möjligt 2D spel, men annars är de FILM / MUSIK som gäller rakt av!
Å till de behövs inte dagens hårdvara.

edit: Snubben nedanför... tror han vart ledsen om inte folk håller med han (tokes, alla får ha vad dom vill)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

En äkta HTPC skall vara tyst, energisnål, billig.
Det går inte sammanföra en per definition "riktig" speldator och en per definition "riktig" HTPC i samma burk med dagens komponenter och ändå bibehålla kriterierna: Tyst, sval, energisnål och billig och liten.

Källa till den definitionen? Står den SAOL?

Skrivet av Asteroid:

Antingen bygger man en renodlad HTPC eller så bygger man en speldator.
SÅklart finns det mellanklassgrafikkort som är passivt kylda men man kommer inte i närheten av prestandan som man får ut på bullriga highend kort.
Skall man "tumma" på någon av kriterierna försvinner till sist meningen med HTPC och det är en speldator istället.

Ser många datorer i galleriet som folk försökt definiera som HTPC, men jag ser halvtaskiga försök till htpc och halvtaskiga försök till spelburk.

Eller så bygger man en HTPC med en 2500K processor samt ett helt okej grafikkort typ GTX560 TI/OC. Du kommer fortfarande inte höra datorn. Gjorde jag, perfekt kombination.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus_ec:

Funkar även HDformaten nu? Förr kunde det inte det... Har inte följt utvecklingen riktigt.

Det funkar ypperligt för mig med senaste XBMC Live och en Asrock ION 330 kopplad via HDMI till förstärkaren. Den sväljer också alla videoformat jag har kastat på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Källa till den definitionen? Står den SAOL?

Eller så bygger man en HTPC med en 2500K processor samt ett helt okej grafikkort typ GTX560 TI/OC. Du kommer fortfarande inte höra datorn. Gjorde jag, perfekt kombination.

Definitionen?
Du skall ha en småbil (Golf) och du köper en V70, säger sig självt.
Den där nere är ingen HTPC , det är en speldator.
Edit: Du säger jag kommer inte höra den? Nej inte om du kör grafikkortet och CPU passivt kylt, vilket jag tror du inte gör.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Problemet är att vi kommer kunna få lika många svar i tråden om vad folk anser kan räknas som en htpc som det är folk som läser denna tråden för alla har olika krav vad en HTPC ska klara. Samma som när folk säger att deras dator är tyst medans för en annan så väsnas den en massa.

För mig så är en HTPC ingen vanlig dator, laptop eller någon spelmaskin man kan köra film på för då hade man inte behövt ordet HTPC helt enkelt. Ingen definition på en HTPC som jag har sett säger att man ska kunna spela på den eller att den ska va bärbar.

Däremot så återkommer följande kriteria hela tiden och är det jag tycker är viktigaste för att man ska kunna klassa en dator som en HTPC:
Den är specialbyggd för ändamålet att se Film, photo och lyssna på musik och är gjord för att passa in i stereobänken eller tv bänken med de andra media enheterna.
Alltså detta gör "FÖR MIG" att endast alternativ 1 faller inom kategorin HTPC.
Däremot så har jag testat Atom och AMD E350 och tycker att de är för slöa för att få en bra HTPC-upplevelse om man använder windows.

Så mitt tips är bygga en ren HTPC med lite kraffullare cpu fast välj de strömsnålaste (ofta lite slöare] cpuerna i serierna då kommer du fortfarande ha kraft så det räcker men lättare att kyla cpun och få den tyst. Om du inte har superkrav på bildkvaliten så kör på Intel Sandy Bridge inbyggda grafik eller köp till ett billigt separat (AMD) grafikkort. Alternativt köp AMDs nya Fusion A serien.
Utöver detta så gäller det sen att välja resten av komponenterna noggrant om man som jag anser att en HTPC ska vara riktigt tyst och framtidssäker vad gäller alla ljud och bildformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Definitionen?
Du skall ha en småbil (Golf) och du köper en V70, säger sig självt.
Den där nere är ingen HTPC , det är en speldator.
Edit: Du säger jag kommer inte höra den? Nej inte om du kör grafikkortet och CPU passivt kylt, vilket jag tror du inte gör.

Nej, du säger att en HTPC definieras som en dator som är "Tyst, sval, energisnål och billig och liten". Det kanske är DIN definition, men det är inte en allmän sådan. Själv bryr jag mig inte ett dugg om hur energisnål eller billig den är. Vill du hävda att det är en universell definition får du visa en källa på det, annars är det bara din egna preferens.

Om vi skall fortsätta din analogi är det som att säga att en småbil måste vara riktigt billig och då inte klassificera en Golf som en småbil eftersom den är relativt dyr mot andra småbilar.

Min dator hörs inte från soffan alls, man kan höra luft som flyttas om man har huvudet 30 cm från chassit, annars inte. Och då ser man ändå inte skärmen så det är nog ingen som har huvudet där. Det enda man kan höra i vardagsrummet är fläkten till min projektor nu i sommarvärmen. Det är 2011 nu så automatisk fläktkontroll har funnits rätt länge, bara ett tips.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nej, du säger att en HTPC definieras som en dator som är "Tyst, sval, energisnål och billig och liten". Det kanske är DIN definition, men det är inte en allmän sådan. Själv bryr jag mig inte ett dugg om hur energisnål eller billig den är. Vill du hävda att det är en universell definition får du visa en källa på det, annars är det bara din egna preferens.

Om vi skall fortsätta din analogi är det som att säga att en småbil måste vara riktigt billig och då inte klassificera en Golf som en småbil eftersom den är relativt dyr mot andra småbilar.

Min dator hörs inte från soffan alls, man kan höra luft som flyttas om man har huvudet 30 cm från chassit, annars inte. Och då ser man ändå inte skärmen så det är nog ingen som har huvudet där. Det enda man kan höra i vardagsrummet är fläkten till min projektor nu i sommarvärmen. Det är 2011 nu så automatisk fläktkontroll har funnits rätt länge, bara ett tips.

Och så du tycker att Home theathre PC= feta grafikort, hög strömförbrukning, hög ljudnivå, tower låda, då är du i en minoritet av alla.
Kalla du din dator vad du vill men det är inte en HTPC.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Och så du tycker att Home theathre PC= feta grafikort, hög strömförbrukning, hög ljudnivå, tower låda, då är du i en minoritet av alla.
Kalla du din dator vad du vill men det är inte en HTPC.

Nej, hur läser du det?

Själv anser jag att en HTPC är en dator du har i din TV-bänk (ingen stående låda) som gärna ser ut som en receiver och är tyst. Min dator uppfyller dessa krav. Att den sen drar lite mer ström är ju inget som spelar någon roll för dess syfte. Om vi skall fortsätta din bilanalogi så är enligt din logik en Golf GTI/R32 inte en småbil som en vanlig golf är, detta eftersom GTI/R32 modellerna har fler hästkrafter och drar mer bränsle.

EDIT: Anser du själv att din HTPC i sign är en HTPC? Den drar ju betydligt mer ström och har mer kraft än alla fusionsystem med mera som finns. Så enligt din logik är det ju inte heller en HTPC.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Home Theatre Personal Computer

Citat:

Home Theatre Personal Computer, kallas Media Center av Microsoft, eller kort HTPC är fritt översatt ungefär hemmabiodator.
HTPC används primärt för att spela musik, se på film (exempelvis från dvd-skivor) eller tv, spela in tv (ersätter en vanlig videobandspelare) eller lyssna på radio.

Är väl de man skulle vänta sig av en multimedia dator eller?
Å för att den inte ska vara störande så köper man in en byggnadsfläkt som får överrösta allt ev ljud som kan komma från den.... eller
Så väljer man komponenter med omsorg å gör den så ljudlös som möjligt, så kan du sitta å njuta av din HTPC kl 02.00 medans alla i hushållet sover å det enda ljud som kommer från HTPC är dina knapptryckningar på tgb/mus.

Ni får fortsätta tjafsa om vem/vad/när/hur/varför den ska vara ljudlös, 99% föredrar ett tyst vardagsrum framför maskiner som låter.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nej, hur läser du det?

Själv anser jag att en HTPC är en dator du har i din TV-bänk (ingen stående låda) som gärna ser ut som en receiver och är tyst. Min dator uppfyller dessa krav. Att den sen drar lite mer ström är ju inget som spelar någon roll för dess syfte. Om vi skall fortsätta din bilanalogi så är enligt din logik en Golf GTI/R32 inte en småbil som en vanlig golf är, detta eftersom GTI/R32 modellerna har fler hästkrafter och drar mer bränsle.

EDIT: Anser du själv att din HTPC i sign är en HTPC? Den drar ju betydligt mer ström och har mer kraft än alla fusionsystem med mera som finns. Så enligt din logik är det ju inte heller en HTPC.

Jo det är den, en 65w passivt kyld amd omsorgsfullt ihopplockad med passivt kyld gpu samt med 2 st 800rpm 8db fläktar i chassiet samt ett tyst eartwatts nätagg med tempstyrd fläkt.
Htpc begreppet kom tidigare än fusion/ion arkitekturerna så min htpc är fortfarande en mycket kompetent htpc för 1080p/bluray filmer.
Strömförbrukning vid filmtittande cirka 45-55w.
Htpc komponenter behöver inte alltid vara de senaste komponenterna.
Du fortsätter bilanalogierna, vem definierar småbil? Jo majoriteten av vad folk tycker, inte de mest högljudda i minoriteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Jo det är den, en 65w passivt kyld amd omsorgsfullt ihopplockad med passivt kyld gpu samt med 2 st 800rpm 8db fläktar i chassiet samt ett tyst eartwatts nätagg med tempstyrd fläkt.
Htpc begreppet kom tidigare än fusion/ion arkitekturerna så min htpc är fortfarande en mycket kompetent htpc för 1080p/bluray filmer.
Strömförbrukning vid filmtittande cirka 45-55w.
Htpc komponenter behöver inte alltid vara de senaste komponenterna.

Så var går då gränsen? Jag har mer kraft men inte mer ljud vid Idle/filmtittande. Detsamma gäller ju dig mot ett fusionsystem.

Det enda man kan höra om man tar huvudet nära är mina 2 chassifläktar som flyttar luft, de är dessutom utbytta till tysta 800 RPM fläktar med. Att den drar lite mer ström är ju inget som påverkar funktionen hos en HTPC alls, så inget man behöver bry sig om.

Skrivet av Asteroid:

Du fortsätter bilanalogierna, vem definierar småbil? Jo majoriteten av vad folk tycker, inte de mest högljudda i minoriteten.

Ja, de flesta skulle nog anse en Golf GTI vara lika mycket en småbil som en vanlig Golf, även om den drar mer bensin och har fler hästkrafter. På samma vis som min HTPC är lika mycket HTPC som din, även om min drar mer ström och har mer kraft. De flesta skulle nog säga att de viktigaste aspekterna för en HTPC är att den passar in i TV-bänken, kan spela upp 1080p samt inte låter speciellt mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Så var går då gränsen? Jag har mer kraft men inte mer ljud vid Idle/filmtittande. Detsamma gäller ju dig mot ett fusionsystem.

Det enda man kan höra om man tar huvudet nära är mina 2 chassifläktar som flyttar luft, de är dessutom utbytta till tysta 800 RPM fläktar med. Att den drar lite mer ström är ju inget som påverkar funktionen hos en HTPC alls, så inget man behöver bry sig om.

Ja, de flesta skulle nog anse en Golf GTI vara lika mycket en småbil som en vanlig Golf, även om den drar mer bensin och har fler hästkrafter. På samma vis som min HTPC är lika mycket HTPC som din, även om min drar mer ström och har mer kraft. De flesta skulle nog säga att de viktigaste aspekterna för en HTPC är att den passar in i TV-bänken, kan spela upp 1080p samt inte låter speciellt mycket.

Att den drar mer ström påverkar i allra högsta grad funktionen hos HTPC; ju mer den drar desto varmare blir den och den går emot ursprungliga kriterierna-->sval.
Dessutom är det svårt att i en trång låda trycka in ett spelgrafikkort. Särskilt om vi pratar om mATX som kräver low profile eller mini ITX.

Strömslukande spelgrafikkort med fläktar på hör inte hemma i en HTPC enligt mångas definition. Vad har du för låda då? Jag tippar på en liggande ATX låda där grafikkortet får plats?
Prova köra cpu burn på max samt med något program som testar gpu till max och kolla tempsen efter 24 timmar. Risk för för varma komponenter.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Att den drar mer ström påverkar i allra högsta grad funktionen hos HTPC; ju mer den drar desto varmare blir den och den går emot ursprungliga kriterierna-->sval.
Dessutom är det svårt att i en trång låda trycka in ett spelgrafikkort. Särskilt om vi pratar om mATX som kräver low profile eller mini ITX.

Strömslukande spelgrafikkort med fläktar på hör inte hemma i en HTPC enligt mångas definition. Vad har du för låda då? Jag tippar på en liggande ATX låda där grafikkortet får plats?
Prova köra cpu burn på max samt med något program som testar gpu till max och kolla tempsen efter 24 timmar. Risk för för varma komponenter.

Jag har ett Antec Fusion Remote Black, helt okej storlek på den. Som en lite större förstärkare ungefär, är ett mATX. Är ju ett HTPC chassi så.

Varför skulle jag vilja maxxa cpu och gpu? Hur testar det HTPC funktionaliteten?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag har ett Antec Fusion Remote Black, helt okej storlek på den. Som en lite större förstärkare ungefär, är ett mATX. Är ju ett HTPC chassi så.

Varför skulle jag vilja maxxa cpu och gpu? Hur testar det HTPC funktionaliteten?

För att visa att den eventuellt blir alldeles för varm.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

För att visa att den eventuellt blir alldeles för varm.

Så att den eventuellt blir för varm vid situationer som aldrig kommer uppstå då den används som HTPC? Se det som att den har 2 lägen HTPC eller spel. Om man inte gör något intensivt på den (dvs vad filmtittande med mera kvalar in som) så är den tyst och sval. Om jag däremot vill spela går det på den. Mitt grafikkort klockas ned automatiskt och är i skrivandets stund vid 0-3% Usage med alla hastigheter < 100 Mhz. Om jag drar igång ett spel ökar ju detta, men det gör ju inte datorn till en mindre kompetent HTPC när jag spelar upp film.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Så att den eventuellt blir för varm vid situationer som aldrig kommer uppstå då den används som HTPC? Se det som att den har 2 lägen HTPC eller spel. Om man inte gör något intensivt på den (dvs vad filmtittande med mera kvalar in som) så är den tyst och sval. Om jag däremot vill spela går det på den. Mitt grafikkort klockas ned automatiskt och är i skrivandets stund vid 0-3% Usage med alla hastigheter < 100 Mhz. Om jag drar igång ett spel ökar ju detta, men det gör ju inte datorn till en mindre kompetent HTPC när jag spelar upp film.

Ja men inte optimal för någondera uppgift. Jag står fast vid min åsikt. Det är inte en HTPC.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Tjafs... Alla är med på att den ska vara mutlimedia kapabel.. eller hur?
Så ifall nån väljer att höja ribban är det således valfritt för han/hon, grunden är fortfarande densamma.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Ja men inte optimal för någondera uppgift. Jag står fast vid min åsikt. Det är inte en HTPC.

Det får vara din åsikt, men enligt din logik är din HTPC inte heller en...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Bah, en HTPC är en dator som används till just HT ändamål. Sen hur kraftfull/strömsnål osv den är spelar ju mindre roll. Har min i sig. Tyvärr dog mitt Gigabyte GA-73PVM-S2H nyligen så fick leta upp ett nytt 775 kort, vilket inte var det lättaste om man ville ha optisk spdif ut samt för DDR2. Så det fick bli ett nytt mb, nya minnen och ett ljudkort. Uscha... Sen så uppgraderade jag min vanliga burk från en Q6600 -> i5 2500k, så bytte ut den förra E7200 processorn i htpc'n till quaden.

Onödigt javisst, men why not?

ps. Stod lite i tråden om vad man behövde för att spela upp fullhd utan hw acceleration. Kunde spela allt bra med E7200, till och med fågelscenen i Planet earth, men den gick hyffsat varm så blev ett 5450 passivt kylt när de kom i vettiga priser.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....