Snygg hemsida, Hur svår är en liknande att göra?

Permalänk
Skrivet av klimtachakka:

varför? därför:
det är otypat
det finns ingla klasser , private, public m.m.
intellisense fungerar ej
kodexekvering och prestanda kan skilja enormt i olika webbläsare

Varför skulle det vara dåligt för att det är otypat?
JavaScript går utmärkt att köra objektorienterat och det är inga problem med att skapa privata variabler, "klasser" eller funktioner.
Intellisense är inte värt en kommentar.
Angående prestanda, läs vad Dosshell skrev.

Du kanske ska skriva ett par rader JavaScript eller sätta dig in i hur det fungerar innan du sågar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

varför? därför:
det är otypat

> typeof "hello world"
"string"

> typeof 42
"number"

Citat:

det finns ingla klasser , private, public m.m.

Det gör det faktiskt.

Citat:

intellisense fungerar ej

Menar du code completion och sånt? Det fungerar till viss del i Visual Studio 2010 åtminstone, och jag tror att andra IDE har visst stöd. Sedan blir det ju aldrig lika tydligt som ett statiskt typat programmeringsspråk naturligtvis, det är en tradeoff som alla dynamiskt typade språk dras med.

Citat:

kodexekvering och prestanda kan skilja enormt i olika webbläsare

Att folk särskriver och stavar fel beror inte på att svenska är ett dåligt språk, utan på att det används på fel sätt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Det enda jag var förvånad över var att du vill att Flash ska dö ut när jag såg att du använder dig av Flash på din sida?

Ja för musikspelaren. Den kommer ifrån soundcloud.com och dom erbjuder inga Html5 alternativ.

Flash i sig är inte jättedåligt. Men jag skulle inte rekommendera att bygga en hel sida i flash.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Ja för musikspelaren. Den kommer ifrån soundcloud.com och dom erbjuder inga Html5 alternativ.

Flash i sig är inte jättedåligt. Men jag skulle inte rekommendera att bygga en hel sida i flash.

Måste fråga dig Simon, har du någonsin arbetat med Actionscript?
Var ärlig...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med flash är att det är mycket svårare att bygga en användarvänlig sida än med html. Finns massor av exempel som man råkat ut för, värst var nog en restaurang-sida där man inte kunde klippa ut telefonnumret. För övrigt ser jag nu att även sidan i första posten har det problemet, samma sak med hans email... Suck, vill han inte att man ska spara på hans telenr eller?

Givetvis går nästan allt att fixa, men gör man en vanlig html-sida är det svårare att misslyckas. Lite omvända världen mot html/css/js - där går dom flesta användbarhetsgrejerna lätt men att att göra flashiga effekter är svårt, medan det är tvärt om med flash. Eftersom dom flesta inte tänker på att alla tusen användbarhetsgrejer håller jag med dom som säger att man ska undvika bygga sidor helt i flash, det är helt enkelt en bra tumregel i dom flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Ett stort problem med flash är att det är mycket svårare att bygga en användarvänlig sida än med html. Finns massor av exempel som man råkat ut för, värst var nog en restaurang-sida där man inte kunde klippa ut telefonnumret. För övrigt ser jag nu att även sidan i första posten har det problemet, samma sak med hans email... Suck, vill han inte att man ska spara på hans telenr eller?

Givetvis går nästan allt att fixa, men gör man en vanlig html-sida är det svårare att misslyckas. Lite omvända världen mot html/css/js - där går dom flesta användbarhetsgrejerna lätt men att att göra flashiga effekter är svårt, medan det är tvärt om med flash. Eftersom dom flesta inte tänker på att alla tusen användbarhetsgrejer håller jag med dom som säger att man ska undvika bygga sidor helt i flash, det är helt enkelt en bra tumregel i dom flesta fallen.

Helt korrekt, det är just det att ska man bygga i flash så ska man göra det väldigt bra annars är det lika bra och glömma.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Måste fråga dig Simon, har du någonsin arbetat med Actionscript?
Var ärlig...

Nej inte när det gäller hemsidosammanhang. När jag var lite mindre försökte jag göra egna spel i flash o då har jag för mig jag pysslade lite med actionscript. Men inget jag kommer ihåg idag!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Måste fråga dig Simon, har du någonsin arbetat med Actionscript?
Var ärlig...

Är det relevant i sammanhanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Nej inte när det gäller hemsidosammanhang. När jag var lite mindre försökte jag göra egna spel i flash o då har jag för mig jag pysslade lite med actionscript. Men inget jag kommer ihåg idag!

Misstänkte det.

Skrivet av You:

Är det relevant i sammanhanget?

Ja, annars skulle jag inte fråga.

För att citera Mel0dy:

Skrivet av mel0dy:

Du kanske ska skriva ett par rader JavaScript eller sätta dig in i hur det fungerar innan du sågar det?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Ja, annars skulle jag inte fråga.

För att citera Mel0dy:

Men nu handlar ju tråden om Flashs vara eller icke vara, inte om Actionscript som språk (eller dess funktioner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Men nu handlar ju tråden om Flashs vara eller icke vara, inte om Actionscript som språk (eller dess funktioner).

Jag trodde tråden handlade om och göra en liknande sida som trådskaparen ville ha?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Hallå igen. Hade glömt att jag gjorde denna tråd men nu har jag försökt läsa igenom den även om mycket var en diskusion om hur vida flash är bra eller dåligt. Men jag har bestämt mig för att då absolut inte använda flash. Jag har tänkt att försöka mig på att utveckla en egen sida, och nej några CMS är inte tal om.

Jag tycker att CMS inte ser bra ut när det gäller att visa upp sitt arbete.
Därför har jag börjat sätta mig och läsa och greja. Har lite grundkunskaper i html och börjat gå djupare i det och PHP och ge det ett försök.

Tack för era svar och synpunkter och som sagt, Flash är borta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medzii:

Hallå igen. Hade glömt att jag gjorde denna tråd men nu har jag försökt läsa igenom den även om mycket var en diskusion om hur vida flash är bra eller dåligt. Men jag har bestämt mig för att då absolut inte använda flash. Jag har tänkt att försöka mig på att utveckla en egen sida, och nej några CMS är inte tal om.

Jag tycker att CMS inte ser bra ut när det gäller att visa upp sitt arbete.
Därför har jag börjat sätta mig och läsa och greja. Har lite grundkunskaper i html och börjat gå djupare i det och PHP och ge det ett försök.

Tack för era svar och synpunkter och som sagt, Flash är borta.

Det handlar väl snarare om att använda rätt verktyg till rätt sak. Inte öppnar man väl ett mölkpaket med en vinkelslip när man kan använda en sax? Visst det går men resultatet blir förmodligen inte speciellt bra.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Vet att det är en lång tråd och många svar men blir ändå sugen att svara igen.
Sidan du angav tar jue toklång tid på sig att ladda, så kan man jue inte ha det som webbutvecklare.

Hittade ett wordpresstema för några veckor sen som lämpa sig riktigt bra till att visa upp bilder. Blev glatt överraskad.
Du hittar ett exempel på http://www.hanneshagman.se

Visa signatur

Photobloggin in Brisbane, Australia
hanneshagman

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Näää... den där känns väldigt 2004... flash för hela sajter är svårt ute... sidan visas överhuvudtaget inte på mobila enheter, inte ens android vad jag kan förstå och det är riktigt kasst...

Vid en första anblick kanske man tycker det är coolt... men navigationsmässigt är den utdaterad... folk orkar inte tramsa runt på såna där sidor...

Fungerar perfekt på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Fungerar perfekt på Android.

Android ≠ Mobila enheter; Android ⊂ Mobila enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Det handlar väl snarare om att använda rätt verktyg till rätt sak. Inte öppnar man väl ett mölkpaket med en vinkelslip när man kan använda en sax? Visst det går men resultatet blir förmodligen inte speciellt bra.

Ehhh, jag provade det där och vinkelslip fungerade mycket bättre!

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Ehhh, jag provade det där och vinkelslip fungerade mycket bättre!
http://www.youtube.com/watch?v=XjtCAl7o7qI

Åh skulle kunna döda för att få se det där klippet, hoppas det är uppe snart, hehe.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Ett snett klipp ligger uppe... (får inget ljud när jag redigerar det... )

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Hahaha, så bra, nästan så jag tar tillbaka det jag sa tidigare xD

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Måste fråga dig Simon, har du någonsin arbetat med Actionscript?
Var ärlig...

Hur detta är relevant förstår jag inte, men jag tänker ändå dra det längre
Så, du som är illustratör(?) skapar webbapplikationer med ActionScript?
Vilken utvecklingsmiljö använder du dig av när du skapar webbapplikationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Ehhh, jag provade det där och vinkelslip fungerade mycket bättre!
http://www.youtube.com/watch?v=aAhsXO89bTI

Hahaha så jävla underbart, 10/10

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hhagman:

Vet att det är en lång tråd och många svar men blir ändå sugen att svara igen.
Sidan du angav tar jue toklång tid på sig att ladda, så kan man jue inte ha det som webbutvecklare.

Hittade ett wordpresstema för några veckor sen som lämpa sig riktigt bra till att visa upp bilder. Blev glatt överraskad.
Du hittar ett exempel på http://www.hanneshagman.se

Ja har tittat på det, dock använder en bekant till mig liknande om inte likadant. Men jag tycker om det de ska man inte säga annat om.
Men har kollat lite och finns många fifiga Wordpress teman till bild visningar och liknande.

Skrivet av Dosshell:

Ehhh, jag provade det där och vinkelslip fungerade mycket bättre!
http://www.youtube.com/watch?v=aAhsXO89bTI

Helt underbart, Detta bevisar att man kan ta in verkstaden till köket och ha nytta av det.
Nästan så man måste vara värre och testa hyvla ost med vinkelslip.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medzii:

Helt underbart, Detta bevisar att man kan ta in verkstaden till köket och ha nytta av det.
Nästan så man måste vara värre och testa hyvla ost med vinkelslip.

Det skulle du inte ha sagt...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Klassiker, man äger ett domännamn men på sajten så stoppar man in sin Gmail- eller Hotmail-adress istället. Sätt upp pop-konto i Gmail istället och fimpa Gmail/Hotmail på kommersiell sajt = mycket proffsigare.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Skrivet av LeovinceZX:

Hur tycker ni man ska bygga en hemsida idag och hur går man tillväga? Kör man med HTML-5 och hur gör man för att börja bygga en i sådant fall? Program?

Var det någon som kunde svara på den här frågan? Den försvann lite

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Hur tycker ni man ska bygga en hemsida idag och hur går man tillväga? Kör man med HTML-5 och hur gör man för att börja bygga en i sådant fall? Program?

Jag tycker definitivt att man skall använda HTML5. Sedan bör man väl använda MVC på server-sidan om man ska ha lite server-side logik. Det finns en hel hög med bra program man kan utveckla i, personligen använder jag netBeans bl.a. p.g.a. bra stöd för svn+ssh, sftp och jira.
Det jag brukar börja med är att ta reda på noggrant vad kunden vill ha. Det blir äckligt dyrt om man gör fel där och antar/förbi ser saker. Sedan är det bara att börja skissa med papper och penna, finns ju bra UML och ERM program också i och för sig. Men papper, penna och whiteboard/blackboard är enligt mig det bästa verktyget. Jag brukar personligen göra den grafiska designen sist, fast ibland vill man ju ha lite underlag för att bättre kommunicera med beställaren.
Det är så jag brukar arbeta, typ.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

Jag tycker definitivt att man skall använda HTML5. Sedan bör man väl använda MVC på server-sidan om man ska ha lite server-side logik. Det finns en hel hög med bra program man kan utveckla i, personligen använder jag netBeans bl.a. p.g.a. bra stöd för svn+ssh, sftp och jira.
Det jag brukar börja med är att ta reda på noggrant vad kunden vill ha. Det blir äckligt dyrt om man gör fel där och antar/förbi ser saker. Sedan är det bara att börja skissa med papper och penna, finns ju bra UML och ERM program också i och för sig. Men papper, penna och whiteboard/blackboard är enligt mig det bästa verktyget. Jag brukar personligen göra den grafiska designen sist, fast ibland vill man ju ha lite underlag för att bättre kommunicera med beställaren.
Det är så jag brukar arbeta, typ.

Låter väldigt intressant. Skulle vilja börja bygga webbsidor men vet inte riktigt hur man går till väga. Testade lite i dreamweaver och följde någon youtube guide men lyckades aldrig få sidan online eller något sådant :/ Dela gärna med dig av tips i ett pm

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Låter väldigt intressant. Skulle vilja börja bygga webbsidor men vet inte riktigt hur man går till väga. Testade lite i dreamweaver och följde någon youtube guide men lyckades aldrig få sidan online eller något sådant :/ Dela gärna med dig av tips i ett pm

Börja med webboken http://sigurdhsson.org/webboken/v2/ och när du känner att du har koll på det så vet du oftast själv tillräckligt mycket för att veta hur man ska gå vidare. Sedan om du sitter i dreamweaver (inte wysiwyg), vim, notepad eller netBeans spelar inte så stor roll i början.

När det kommer till hosting är det ju alltid roligast att hosta själv men annars finns det gratisalternativ, t.ex. på http://www.000webhost.com/

Visa signatur

citera!

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

Börja med webboken http://sigurdhsson.org/webboken/v2/ och när du känner att du har koll på det så vet du oftast själv tillräckligt mycket för att veta hur man ska gå vidare. Sedan om du sitter i dreamweaver (inte wysiwyg), vim, notepad eller netBeans spelar inte så stor roll i början.

När det kommer till hosting är det ju alltid roligast att hosta själv men annars finns det gratisalternativ, t.ex. på http://www.000webhost.com/

Tack! Ska läsas igenom senare

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.