Ska jag byta komponenter nu eller vänta ett år ?

Permalänk

Ska jag byta komponenter nu eller vänta ett år ?

Någon som är inne på Intels processor-utveckling borde kunna ge mig råd om jag ska byta processor (moderkort+ram-minnen) nu eller vänta till nästa generation kanske.

Jag spelar mycket och rätt blandat med spel med allt från Minecraft till Battlefield så bra prestanda är prioriterat men jag vill samtidigt ha det prisvärt. För tillfället sitter jag på ett Asus P5Q IP45, DDR2 S775, GBLAN, ATX med en Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 1333MHz och 2st: ((Corsair 4GB (2x2048MB) 800MHz XMS2)) . Har nyligen införskaffat ett Gigabyte GTX 560Ti Super Overclock så grafiken är jag nöjd med.

Har inga speciella krav på moderkortet men möjlighet för SLI är ett stort plus. Gärna framtidssäkert med SATA 3 och USB 3.

Finns det möjlighet att få de gamla komponenterna sålda ? Och är det värt att överklocka en Core i5 / Core i7 2nd Gen ?

Permalänk

Du glömde det viktigaste, grafikkortet!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag sitter med liknande komponenter och överväger en ny dator. Enligt de flesta är det inte värt att vänta på nya grejer utan att man ska uppgradera på en gång om behovet finns. Kommer ju alltid nytt. Dock så tänkter jag ändå vänta på Bulldozer, då jag ändå inte har råd med ny dator först i slutet på Augusti.

Gällande att sälja så blir det svårt. Det är klart att man kan sälja det mesta för rätt pris men ska du sälja gamla komponenter tror jag det bästa sättet är att sälja allt i ett, dvs hela datorn komplett. Då kanske du kan få din dator såld för 2000-4000kr beroende på vilket grafikkort du har (samt chassi osv).

Edit: Såg just att du precis införskaffat nytt grafikkort, då kanske det endå är bäst att byta ut processor, moderkort och ram i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge kommer till våren med PCIe 3.0, USB3 integrerat i chipset och förhoppningsvis fler SATA3-kanaler. Man kan också hoppas på att stödjer för Thunderbolt är mer utbrett också.

Jag skulle överklockat processorn och "lida" ett tag. Den maskinen klarar garanterat Duke Nukem Forever så vad är problemet?