Permalänk

Snälla, kan det inte komma riktlinjer för vad maxa alla spel egentligen innebär.

Min röst går för 1920x1080, minimum framrate: 60fps. Alla settings på absolut max.

De flesta skärmar ligger ännu på 60hz = 60fps, så mer än det känns meningslöst.

Jag är med mina 2st GTX580 i Sli t.ex. inte i närheten att maxa Crysis 2. Med 4AA har jag mellan 40-80fps. Höjer jag till 8AA är det inte spelbart enligt mig.

Permalänk
Inaktiv

Under mina två veckor på denna forumdel har det skapats inlägg från nya medlemmar. Min upplevelse är att det är pojkar i de lägre tonåren som inte har en endast uns kunskap om datorer. Sen skapas det tråd efter tråd trots att frågorna redan har besvarats tidigare. Det låter totalt absurd med en tråd som denna.

Permalänk
Skrivet av Durgil:

Det är helt olika saker vad man kan uppfatta och vad man störs av. Ok att man inte kan se de enskilda "framesen" vid 24+ fps men att man inte märker skillnad mellan 24 och 100 är en helt annan sak. Vi kan inte höra ljud under 20Hz men det finns många undersökningar som visar att vi kan påverkas av och förnimma det ändå. Jag upplever att ett antal elever (jag är lärare) klagar på att det är så jobbigt att sitta länge vid datorn. Kollar jag deras skärms uppdateringsfrekvens och höjer den från 40 till 100 (crt-skärm) så försvinner deras problem med huvudvärk och trötta ögon. Detta är vid kontorsarbete så varför inte för spel. Alltså skillnad mellan att se de enskilda bildrutorna till verkligt flyt. Hos skärmar som inte uppdaterar alla bildpunkter vid varje bildbyte blir ju dock frågan kanske lite annorlunda men men...

Tror jag vet lite vad du menar. Själv har jag glasögon (fick för ett par år sedan) och har jag inte de på mig när jag sitter vid datorn kan jag få ont i ögonen efter ett tag och bli som du säger trött. Men de har med att ögonen överanstränger sig med focus och mitt synfel att göra.

Sitter själv på dual screen med 60 hz och de funkar fint, blir inte trött alls och tvn är på 50hz och samma sak där.

Jag tror de ligger nått i de du säger med barnen men även också att de just är barn och kanske inte alla gånger orkar sitta vid datorn lika länge som vuxa pga att deras ögon inte är färdigt utvecklade. Vilken ålder är barnen? Vet t.ex att små barn inte ska kolla på 3D effekter då detta kan förstöra för deras utveckling av ögonen (även nintendo 3Ds var med i en artikel).

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Tror jag vet lite vad du menar. Själv har jag glasögon (fick för ett par år sedan) och har jag inte de på mig när jag sitter vid datorn kan jag få ont i ögonen efter ett tag och bli som du säger trött. Men de har med att ögonen överanstränger sig med focus och mitt synfel att göra.

Sitter själv på dual screen med 60 hz och de funkar fint, blir inte trött alls och tvn är på 50hz och samma sak där.

Jag tror de ligger nått i de du säger med barnen men även också att de just är barn och kanske inte alla gånger orkar sitta vid datorn lika länge som vuxa pga att deras ögon inte är färdigt utvecklade. Vilken ålder är barnen? Vet t.ex att små barn inte ska kolla på 3D effekter då detta kan förstöra för deras utveckling av ögonen (även nintendo 3Ds var med i en artikel).

vilken fps i spel som flyter är oftast beroende på vilket spel det är. jag vet spel som känns långsamma i 40 fps och spel som flyter bra i 30. det är oftast beroende på hur de är kodade och vilken fps spelskaparna tänkte att spelet ska köras i. det där med 24fps för ögat är väl att det är vad som räcker för att man ska uppfatta något som flytande. dock så är det inte max vad ögat kan uppfatta. Om ett spel är tänkt att köras i 60fps så kommer det inte flyta på bra i 30fps medan spel som flight simulator x flyter på bra redan vid 25fps.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Snälla, kan det inte komma riktlinjer för vad maxa alla spel egentligen innebär.

Min röst går för 1920x1080, minimum framrate: 60fps. Alla settings på absolut max.

De flesta skärmar ligger ännu på 60hz = 60fps, så mer än det känns meningslöst.

Jag är med mina 2st GTX580 i Sli t.ex. inte i närheten att maxa Crysis 2. Med 4AA har jag mellan 40-80fps. Höjer jag till 8AA är det inte spelbart enligt mig.

Vaa? Har själv ett 6950 vilket jag kör Crysis 2 med allt på max. Absolut spelbart. Vet dock inte fps:en, men det laggar ingenting.

EDIT: Ahh... Dumma mig. Kom på varför. Jag har en sketen skärm som kör i 1280x1024. Ursäktar för påståendet innan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Det är ingen myt som du tror utan hård vetenskaplig fakta. Kollade du äns på länken?

24/25 fps är de som gäller sen finns det en till sak som kallas motion blur. Läs den.

För dig säger du, så du är mega super man som ser bättre än alla andra homo sapiens på denna jord. Förstår inte hur du tänker. 1-200 enligt wiki men en film på 24 laggar inte eller hackar sig inte fram , visst?

Men jag håller med om att spela ett snabbt spel(fps spel eller annat) som kräver motion blur effekten på 25 fps är nog inte lika skönt som 40 men fort spelbart. Det man ska tänka på är att detta kan skilja sig jätte mycket från spel till spel. Men som du skrev tidigare högre upp att de jag skrev var fel så får du gärna försöka motbevisa mig och wiki för den delen.

Jag kan förtydliga mig ytterligare:

Beronde på föruttsättningen av bilden kan den uppfattas olika(grön,svart,vit etc), dock tror jag att de mesta är mellan 24---->40 uppfattas som mjukt och bra bild sen att man personligen tycker att 4000 frames är bättre än 25 har nog med något annat att göra.

Du har så fel att det inte ens är kul.

http://www.boallen.com/fps-compare.html

Ser du inte skillnaden där så är du förmodligen blind.
Man ser också skillnad på 60 och 120fps.

Permalänk
Skrivet av MiKz112:

Du har så fel att det inte ens är kul.

http://www.boallen.com/fps-compare.html

Ser du inte skillnaden där så är du förmodligen blind.
Man ser också skillnad på 60 och 120fps.

1. Det var 15--->30--->60 , INTE 60-120 och du märker fan inte skillnad då jag har spelat WOW i både 60 v-sync och 120-150 fps på max och de är ingen skillnad i spelrörlighet etc.

De jag tidigare skrev var att personligen tycker jag om mellan 40-60 utan dippar. Men skillnaden mellan 30-60 är inte speciellt stor, den märks om man fokuserar men de gör du inte när du spelar och skjuter saker och granater sprängs etc , då ser du inte de små skillnaderna sålänge den inte dippar extremt långt ner. För de är dom dipparna som gör spelet ospelbart och segt.

Att du tror att du märker så stora skillnader i höga fps nummer 60-120är absurt (Antar att du tänker på 120hz skrämarna vs 60 hz normala). Jag märker ingen skillnad på ca 60 fps och 200 fps. Mellan 30--60 är de lite mer men inte speciellt mycket. Som folk sa tidigare i tråden beror de på att alla spel är olika och kräver olika. I FPS-spel där det händer mycket kan du inte fokusera på allt med ögonen då din hjärna ska ta in all info som händer på skärmen och processera den samt göra massor med val konstant kommer du inte märka förändringar i fps:en sålänge som den håller sig inom acceptabla värden.

Nått jag tror skulle funka är att du spelar ett spel som flyter på med 40 fps men i benchmarket på skärmen skriver du att den dippar fram och tillbaka under din acceptala nivå vilket kommer leda till att du tycker att de hackar och är segt etc fast det inte är det. Tror att hjärnan kan lura oss själva ibland.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

1. Det var 15--->30--->60 , INTE 60-120 och du märker fan inte skillnad då jag har spelat WOW i både 60 v-sync och 120-150 fps på max och de är ingen skillnad i spelrörlighet etc.

De jag tidigare skrev var att personligen tycker jag om mellan 40-60 utan dippar. Men skillnaden mellan 30-60 är inte speciellt stor, den märks om man fokuserar men de gör du inte när du spelar och skjuter saker och granater sprängs etc , då ser du inte de små skillnaderna sålänge den inte dippar extremt långt ner. För de är dom dipparna som gör spelet ospelbart och segt.

Att du tror att du märker så stora skillnader i höga fps nummer 60-120är absurt (Antar att du tänker på 120hz skrämarna vs 60 hz normala). Jag märker ingen skillnad på ca 60 fps och 200 fps. Mellan 30--60 är de lite mer men inte speciellt mycket. Som folk sa tidigare i tråden beror de på att alla spel är olika och kräver olika. I FPS-spel där det händer mycket kan du inte fokusera på allt med ögonen då din hjärna ska ta in all info som händer på skärmen och processera den samt göra massor med val konstant kommer du inte märka förändringar i fps:en sålänge som den håller sig inom acceptabla värden.

Nått jag tror skulle funka är att du spelar ett spel som flyter på med 40 fps men i benchmarket på skärmen skriver du att den dippar fram och tillbaka under din acceptala nivå vilket kommer leda till att du tycker att de hackar och är segt etc fast det inte är det. Tror att hjärnan kan lura oss själva ibland.

Jag är ingen Pro-Gamer eller särskilt intresserad utav eran diskussion egentligen. Men jag har en 120Hz skärm och jag ser skillnad i flyt i bl.a BC2, som är ett FPS spel. Jag blir inget proffs bara för att jag har 120Hz, och jag bryr mig inte så mycket. Men alla FPS-spel flyter på mycket bättre, jag tycker det ser "coolt" ut. Jag märker skillnaden mellan 120Hz och 60Hz som mest när jag byter mellan dom två skärmarna, och det har jag gjort mycket nu på sistone eftersom jag ofta är i sommarstugan där det finns en 60Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

mitt 5870 klarade inte bfbc2 tillfredsställande med allt ställt i botten(1920x1080 allt på high, 8xMSAA, 16x anisotrophic filter, HBAO On). Och ditt 5830 gör det ?

Kan du frapsa en sväng när du kör i ett 32 player spel ?

Jag ser inte hur detta kan bli ett problem för dig, Jag har 5850, 2500k osv.. bla bla bla 8gb ram, Iallafall, När jag spelar BFBC2, så kan jag gå in på en full map, och ha alla settings på fullt, (HBAO, 8xMSAA, 16x Anistrophic Filter, 1920x1080, high på allt) och då har jag ca 70-85 fps?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jag ser inte hur detta kan bli ett problem för dig, Jag har 5850, 2500k osv.. bla bla bla 8gb ram, Iallafall, När jag spelar BFBC2, så kan jag gå in på en full map, och ha alla settings på fullt, (HBAO, 8xMSAA, 16x Anistrophic Filter, 1920x1080, high på allt) och då har jag ca 70-85 fps?

Det är ju kanon, själv fick jag drops ner till 40 när det började regna granateld. Det var inte tillräckligt för mig.

Mvh doof

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ericsundell2:

Tror jag vet lite vad du menar. Själv har jag glasögon (fick för ett par år sedan) och har jag inte de på mig när jag sitter vid datorn kan jag få ont i ögonen efter ett tag och bli som du säger trött. Men de har med att ögonen överanstränger sig med focus och mitt synfel att göra.

Sitter själv på dual screen med 60 hz och de funkar fint, blir inte trött alls och tvn är på 50hz och samma sak där.

Jag tror de ligger nått i de du säger med barnen men även också att de just är barn och kanske inte alla gånger orkar sitta vid datorn lika länge som vuxa pga att deras ögon inte är färdigt utvecklade. Vilken ålder är barnen? Vet t.ex att små barn inte ska kolla på 3D effekter då detta kan förstöra för deras utveckling av ögonen (även nintendo 3Ds var med i en artikel).

Du blir inte trött av en LCD även med väldigt låg uppdateringsfrekvens. Om den så har 1Hz i uppdatering så blir man inte trött av denna. Skärmen ger nämligen inget flackande sken som är knutet till uppdateringsfrekvensen. Om inget ändras på skärmen så ger datorn nämligen ut samma sken och samma färger om man uppdaterar bilden en gång i timmen eller 60 gånger per sekund. Pixlarna behöver inte tändas vid varje intervall så de fortsätter bara lysa som om de inte skulle ha uppdaterats alls.

Däremot blir man lätt trött i ögonen om man sitter framför en gammal tjockskärm (CRT) som har lite dålig uppdateringsfrekvens. Lite som att lysrör också kan göra en trött om de har låg frekvens. Nog om detta.

Jag har sett att du tidigare i tråden betvivlar att man kan se mer än 27 bilder per sekund.
Titta gärna på länken nedan och se om du ser skillnad på de tre animationerna ;).

http://www.boallen.com/fps-compare.html

Hurvida man kan se skillnad mellan olika frekvenser beror till stor del på hur snabbt saker rör sig. Som du kanske ser så kan även 15FPS se bra ut när fyrkanten är högst upp och knappt rör sig alls. Set ser under ett kort kort ögonblick väldigt jämt och fint ut. Om man sedan jämför den understa kubens rörelser med en runda Quake 3 på hög nivå så rör sig även denna kub ganska långsamt. I q3 har man säkerligen fördel av att ha 120Hz-skärm jämfört med futtiga 60Hz om man är en skicklig spelare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Att maxa ett spel för mig är 100-120fps stabilt på en 120hz skärm, 1080p, 5.1ljud med maximalt antal kanaler, minst 4-16 AA minst av någon typ, olika i olika spel vilken som gäller. Det är vad maxa är. Men det är vackert med 1080p i 60fps utan AA kanske. Jag vet inte om min burk maxar allt, men nära inpå iaf. Grafikkortet OP har räcker definitivt inte, processorn & internminnet gör dock det.

OP <----

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Du blir inte trött av en LCD även med väldigt låg uppdateringsfrekvens. Om den så har 1Hz i uppdatering så blir man inte trött av denna. Skärmen ger nämligen inget flackande sken som är knutet till uppdateringsfrekvensen. Om inget ändras på skärmen så ger datorn nämligen ut samma sken och samma färger om man uppdaterar bilden en gång i timmen eller 60 gånger per sekund. Pixlarna behöver inte tändas vid varje intervall så de fortsätter bara lysa som om de inte skulle ha uppdaterats alls.

Däremot blir man lätt trött i ögonen om man sitter framför en gammal tjockskärm (CRT) som har lite dålig uppdateringsfrekvens. Lite som att lysrör också kan göra en trött om de har låg frekvens. Nog om detta.

Jag har sett att du tidigare i tråden betvivlar att man kan se mer än 27 bilder per sekund.
Titta gärna på länken nedan och se om du ser skillnad på de tre animationerna ;).

http://www.boallen.com/fps-compare.html

Hurvida man kan se skillnad mellan olika frekvenser beror till stor del på hur snabbt saker rör sig. Som du kanske ser så kan även 15FPS se bra ut när fyrkanten är högst upp och knappt rör sig alls. Set ser under ett kort kort ögonblick väldigt jämt och fint ut. Om man sedan jämför den understa kubens rörelser med en runda Quake 3 på hög nivå så rör sig även denna kub ganska långsamt. I q3 har man säkerligen fördel av att ha 120Hz-skärm jämfört med futtiga 60Hz om man är en skicklig spelare.

Klart att jag ser att de går lite mjukare mellan 15 och 30. Det jag säger att senare vid högre fps är skillnaderna så små att vi oftast inte märker de. Sen tvivlar jag stenhårt på att man märker så mycekt mellan 60 mot 120. Satt o spelade exxtremt mycket q2 för många år sen på en crt med ett voodoo2 och låg väl runt 45-50 om minns rätt och de var hur mjukt och skönt som helst i alla snabba situationer.

Att MAXA , 4-8aa 1080p med allt på high/extreme och får mellan 40-60 fps.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

Klart att jag ser att de går lite mjukare mellan 15 och 30. Det jag säger att senare vid högre fps är skillnaderna så små att vi oftast inte märker de. Sen tvivlar jag stenhårt på att man märker så mycekt mellan 60 mot 120. Satt o spelade exxtremt mycket q2 för många år sen på en crt med ett voodoo2 och låg väl runt 45-50 om minns rätt och de var hur mjukt och skönt som helst i alla snabba situationer.

Att MAXA , 4-8aa 1080p med allt på high/extreme och får mellan 40-60 fps.

Det är klart att 45-50 fps känns bra när du inte har något att jämföra med. Om du gör som jag och växlar mellan 60Hz-skärmar och 120Hz-skärmar ofta, då kommer du märka skillnad. Men det är ju givet att du måste ha ett grafikkort som kan leverera ~ 120 bildrutor per sekund.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Det är klart att 45-50 fps känns bra när du inte har något att jämföra med. Om du gör som jag och växlar mellan 60Hz-skärmar och 120Hz-skärmar ofta, då kommer du märka skillnad. Men det är ju givet att du måste ha ett grafikkort som kan leverera ~ 120 bildrutor per sekund.

Jag tror inte de men jag får helt enkelt pröva en 120hz skärm då sen och testa så kan jag uttala mig om de.

Atm sitter jag på en Benq HBL full hd LED och en samsung 22bw och kör dual screen och Benq:en är klart bättre i både färg,uppdatering etc dock är båda 60hz.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durgil:

Det är helt olika saker vad man kan uppfatta och vad man störs av. Ok att man inte kan se de enskilda "framesen" vid 24+ fps men att man inte märker skillnad mellan 24 och 100 är en helt annan sak. Vi kan inte höra ljud under 20Hz men det finns många undersökningar som visar att vi kan påverkas av och förnimma det ändå. Jag upplever att ett antal elever (jag är lärare) klagar på att det är så jobbigt att sitta länge vid datorn. Kollar jag deras skärms uppdateringsfrekvens och höjer den från 40 till 100 (crt-skärm) så försvinner deras problem med huvudvärk och trötta ögon. Detta är vid kontorsarbete så varför inte för spel. Alltså skillnad mellan att se de enskilda bildrutorna till verkligt flyt. Hos skärmar som inte uppdaterar alla bildpunkter vid varje bildbyte blir ju dock frågan kanske lite annorlunda men men...

Det är så sant, har det problemet själv, kör jag en skärm i 60hz så ser jag linjer och blinkningar över hela skärmen och får nästan direkt huvudvärk.
Ställer jag upp den på 100 eller mer så försvinner det.

Skrivet av ericsundell2:

1. Det var 15--->30--->60 , INTE 60-120 och du märker fan inte skillnad då jag har spelat WOW i både 60 v-sync och 120-150 fps på max och de är ingen skillnad i spelrörlighet etc.

De jag tidigare skrev var att personligen tycker jag om mellan 40-60 utan dippar. Men skillnaden mellan 30-60 är inte speciellt stor, den märks om man fokuserar men de gör du inte när du spelar och skjuter saker och granater sprängs etc , då ser du inte de små skillnaderna sålänge den inte dippar extremt långt ner. För de är dom dipparna som gör spelet ospelbart och segt.

Att du tror att du märker så stora skillnader i höga fps nummer 60-120är absurt (Antar att du tänker på 120hz skrämarna vs 60 hz normala). Jag märker ingen skillnad på ca 60 fps och 200 fps. Mellan 30--60 är de lite mer men inte speciellt mycket. Som folk sa tidigare i tråden beror de på att alla spel är olika och kräver olika. I FPS-spel där det händer mycket kan du inte fokusera på allt med ögonen då din hjärna ska ta in all info som händer på skärmen och processera den samt göra massor med val konstant kommer du inte märka förändringar i fps:en sålänge som den håller sig inom acceptabla värden.

Nått jag tror skulle funka är att du spelar ett spel som flyter på med 40 fps men i benchmarket på skärmen skriver du att den dippar fram och tillbaka under din acceptala nivå vilket kommer leda till att du tycker att de hackar och är segt etc fast det inte är det. Tror att hjärnan kan lura oss själva ibland.

Att du inte märker skillnad i spelet är för att din skärm är begränsningen, inte spelet.

Det är stor skillnad på gamla och nya spel när det gäller fps, spel som q3 och cs exempelvis är laggiga vid 60 fps och 120hz då fpsen även är ticken i spelet (om man kan förklara det så), men att spela crysis 1 / 2 i 120hz med 25fps är behagligt, jag vet inte så mycket om detta men det är iaf en stor skillnad och därför uppfattas skillnader olika i olika spel.

Men din diskussion handlar inte om spelen utan om uppdateringshastigheten på skärmen, kort och gått kan du testa detta själv, kör musen på skrivbordet fram och tillbaka i 60hz och gör samma sak i 120hz. Påstår du att det inte är någon större skillnad så vet jag inte vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Yes, såhär är det.
För ett tag sedan uppdaterade jag datorn lite med dessa komponenter:
Intel core i5 2500k
Asus sabertooth p67
Corsair Vengeance 1600mhz 8gb

och dessa delar hade jag sen innan:
xfx ATI Radeon 5830 HD 1gb
Corsair nätagg 550w
Corsair H70
(Glömde jag något står det i signaturen)

Och jag kan helt ärligt säga att jag kan spela vilket spel jag än väljer på högsta inställningar helt rent, allt bara flyter på.
Hur kan det komma sig? Trodde inte att min setup var så speciellt märkvärdig.
Vet ni något väldigt krävande spel får ni gärna tipsa om det så ska jag testa det.

Jag hade fel, jag maxade dom inte dock kan jag spela dom på 1820 x 1080 på high inställningar

konstig upplösning du har 1820*1080 har jag inte hört förut
maxa för mig är när man spelar och aldrig droppar under 60 fps vilket du alltid ligger under.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

min dator i sign maxar crysis 2 och bf3 alpha allt på högsta, vad fan snackar ni om?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om du är ironiskt. men du har faktiskt glömt vilken upplösning du kör i. Var det 640x480? Då må vara möjligt att maxxa, men som sagt. 5-10 FPS? Spelbart? Inte för fem öre. Välkommen till verkligheten.

Permalänk
Medlem

nej, 1920x1080? vem fan tror du att du är som har massa fördomar om allt och alla jävla basement dweller

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

nej, 1920x1080? vem fan tror du att du är som har massa fördomar om allt och alla jävla basement dweller

Du kan knappasta maxa med ett 6950. Jag maxa inte crysis 2 med ett 6970. I 1080p.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Då menar jag utan dx11 och inge resulotion pack

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

min dator i sign maxar crysis 2 och bf3 alpha allt på högsta, vad fan snackar ni om?

1. Jag tror dig inte iom Crysis 2.

2. BF3 Alpha är Dx9.

Och föresten. 'Maxa' tror jag innebär att man spelar något på absolut högsta inställningar i en extremt spelbar fps.
Du verkar inte göra de, så 'va fan snackar du om?'

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Pazooken: Vårda språket

Underhållande tråd att läsa men låt det inte spåra ur.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pazooken:

nej, 1920x1080? vem fan tror du att du är som har massa fördomar om allt och alla jävla basement dweller

Jag håller mig till fakta. Det du säger är ju inte sant. Så enkelt är det. Själva definitionen maxxa? Vadå? Att du kan sätta allt på max med en framerate på 10-20 fps. Om du ska argumentera, se till att du har all fakta så man slipper missförstånd. Du slänger in ett randominlägg och väntar dig inte att det ska backfire.

Permalänk
Medlem

Vrf skulle jag sitta och ljuga? ge mig en anledning..

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk

Håll diskussionen på en trevlig och konstruktiv nivå. Ganska enkel grund regel. Men tyvärr så hamnar det snart på sandlåda nivå.
Knappast att man lär sig något nytt på den nivån. Börjar bli tråkigt o läsa forumet här med dessa ständiga "på hopp"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ericsundell2:

Klart att jag ser att de går lite mjukare mellan 15 och 30. Det jag säger att senare vid högre fps är skillnaderna så små att vi oftast inte märker de. Sen tvivlar jag stenhårt på att man märker så mycekt mellan 60 mot 120. Satt o spelade exxtremt mycket q2 för många år sen på en crt med ett voodoo2 och låg väl runt 45-50 om minns rätt och de var hur mjukt och skönt som helst i alla snabba situationer.

Att MAXA , 4-8aa 1080p med allt på high/extreme och får mellan 40-60 fps.

Äe, du har ju påstått vassare saker i tråden är så

Skrivet av ericsundell2:

"ögat kan bara se 27 fps , allt över de hinner de inte med om du inte är Superman!"

Och detta stämmer ju inte riktigt, haha.

Men det största problemet här är att du antar att alla människor är identiska. Du skriver att vi oftast inte märker det.
Tror du att alla människor springer ett maraton lika snabbt? Är alla lika bra på jeopardy? Kan alla som inte tränar lyfta lika mycket vikt? Aaa, du fattar var jag vill komma.
För det första så är det rätt stor skillnad på vad folk har för egenskaper, och för det andra handlar det om hur tränad man är på olika områden.
Att du inte ser någon som helst skillnad (vilket jag inte betvivlar) innebär inte att ingen annan heller kan se den skillnaden. Jag vill tillägga här att jag själv sitter på en 60Hz-skärm och tycker det fungerar jättebra för mig. Jag kanske har svårt att se skillnad på 60 och 120 också, men det innebär fortfarande inte att ingen kan se någon skillnad. Men det handlar såklart om hur van jag är att sitta vid 120Hz och och där har jag ingen vana.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Snälla, kan det inte komma riktlinjer för vad maxa alla spel egentligen innebär.

Min röst går för 1920x1080, minimum framrate: 60fps. Alla settings på absolut max.

De flesta skärmar ligger ännu på 60hz = 60fps, så mer än det känns meningslöst.

Jag är med mina 2st GTX580 i Sli t.ex. inte i närheten att maxa Crysis 2. Med 4AA har jag mellan 40-80fps. Höjer jag till 8AA är det inte spelbart enligt mig.

Låter som du gillar konsoler? 16:9 aspect ratio, full HD upplösning... Det är i mina ögon en TV.

Att "maxa" något innebär ju givetvis att du maxar alla inställningar för just ditt system. Sen om det är på en 15 tummare eller inte spelar väl inte någon roll, du har ju maxat spelet? Och det är ju vad allt handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

Då menar jag utan dx11 och inge resulotion pack

Då är det inte max utan dom två packen:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram