Funkar Gigabyte B660M GAMING X AX DDR4 för CPU OC?

Permalänk
Medlem

Funkar Gigabyte B660M GAMING X AX DDR4 för CPU OC?

Hej! Funderar på att uppgradera min cpu från en 12400f till en 14600k och undrar om mitt moderkort funkar för att overclocka?
- Gigabyte B660M GAMING X AX DDR4
Tacksam för alla svar

*** https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/pro... extrapris på elgiganten 1650kr inkl. BF6

Permalänk
Medlem

Hej. I regel så har inte B660 stöd för överklockning av CPU. Tror att du behöver ett Z6xx för det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hej. I regel så har inte B660 stöd för överklockning av CPU. Tror att du behöver ett Z6xx för det.

Hmm...
Anser du det värt att uppgradera ändå? Med tanke på att jag troligen inte kommer att uppgradera på 2-3 år och då blir det helt nytt system. Sitter på en 3440x1440 skärm och rtx 3070 oc nu. Kommer att köpa bf6 ändå och säljer jag min 12400f blir det inte många hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LL02:

Hmm...
Anser du det värt att uppgradera ändå? Med tanke på att jag troligen inte kommer att uppgradera på 2-3 år och då blir det helt nytt system. Sitter på en 3440x1440 skärm och rtx 3070 oc nu. Kommer att köpa bf6 ändå och säljer jag min 12400f blir det inte många hundralappar.

Den har ju fler cores och trådar och är betydligt snabbare. Stirra dig inte blind på potentiella OC-möjligheter. Den verkar vara ca 30% snabbare generellt och det är ju en ganska låg summa för en uppgradering. Om det är värt det, avgör väl du.
Begränsar din nuvarande CPU din prestanda? Då kanske du ska byta. Om du inte har problem, kanske inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Rätta mig om jag har fel, men B660 tilllåter väl fortfarande att öka hur mycket ström CPUn får dra, vilket kombinerat med 14600k höga turbo är rätt blir typ samma sak som en överklockning. Visst kan man inte få upp den över 5.3GHz, men finns ju inte jättemycket att hämta över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Rätta mig om jag har fel, men B660 tilllåter väl fortfarande att öka hur mycket ström CPUn får dra, vilket kombinerat med 14600k höga turbo är rätt blir typ samma sak som en överklockning. Visst kan man inte få upp den över 5.3GHz, men finns ju inte jättemycket att hämta över det.

Alright. Inte medveten om det. I så fall kanske det går att styra. Har du alternativ för power limits i ditt moderkort, TS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Den har ju fler cores och trådar och är betydligt snabbare. Stirra dig inte blind på potentiella OC-möjligheter. Den verkar vara ca 30% snabbare generellt och det är ju en ganska låg summa för en uppgradering. Om det är värt det, avgör väl du.
Begränsar din nuvarande CPU din prestanda? Då kanske du ska byta. Om du inte har problem, kanske inte.

Svårt att säga, hade generellt vilja ha lite mer prestanda i spel men med tanke på upplösningen vet jag inte om om det hade hjälp speciellt. Köpte processorn 2022 (om jag kommer ihåg rätt) med tanke på att senare droppa in en ny när senaste versionen av
lga 1700 släppts. Nu när den är på nedsatt + bf6 inkluderat känns det värt om jag kan hålla maskinen vid liv något år till, vilket jag bör kunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Alright. Inte medveten om det. I så fall kanske det går att styra. Har du alternativ för power limits i ditt moderkort, TS?

Verkar finnas en del inställningar för volt, vcore m.m men vet inte riktigt vad jag ska kika efter heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LL02:

Verkar finnas en del inställningar för volt, vcore m.m men vet inte riktigt vad jag ska kika efter heller.

Har inte stenkoll själv men googlar man lite på b660 power limit hittar man en del. Från min snabba efterforskning verkar det vara power limts, PL1, PL2, man ändrar. Men bättre att du hittar info från någon som har bättre koll än mig