Minecraft-skapare sågar Unlimited Detail

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Visst har han en poäng i att de noggrant undviker att nämna nackdelarna.
Men hans motexempel är ju på en riktigt dålig nivå.
Får mig att börja tvivla på hans intelligens om det som citeras verkligen var allt han sa.
Hoppas ni kan lista ut vad som är brutalt fel själva. Även om "Lika dum som Notch" inte är så illa egentligen...

Han överdriver i exemplet ja ..han är dock inte helt av banan när det gäller var ETT av problemen ligger dock.

Sen så betyder inte intelligens att du aldrig gör bort dig .....

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Måste säga att jag finner det väldigt intressant hur person efter person sågar sågnigen av UD med motivationer som att hans spel är fult eller värdelöst och att han därför inte vet vad han snackar om samt att han saknar närmare information. Men det gör vi alla, visst visade de upp häftiga detaljer som statyerna, stenen och några detaljerade om än fula träd. Men jag kan inte tänka mig att det var många som tyckte att den här ön i sig såg något vidare ut i det stora hela. Den var fasansfullt repetativ vilket som tidigare nämnt gör att det inte är en 1 km² stor ö egentligen utan en 20 m2 stor ö repeterad om och om igen. Jag skulle inte vilja spela det spel som utspelar sig på deras ö och innan de kan visa upp något mer har Notch mer grund till att såga det än vad någon här har till att såga honom tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror Markus "Notch" Persson har fel eftersom han tänker att dom använder ett vanligt voxel motor, självklart så har dom antagligen gjort på något annat sätt, antagligen har det blandat flera olika tekniker, plus nu kör dom med instanser på hela ön vilket gör att minnet för ett träd tar inget mera plats för att man kopierar upp den över hela ön, som smuts/jord partiklarna. data mängden blir inte mkt störra eftersom det är bara massor instanser. Samt blandar dom nog punktmolnen med proxy punktmoln för objekt som är långt borta på samma sätt som man gör i 3D för film.

Edit:
Btw kolla hur man använder instanser i film, tex med vray pattern bara för att dom har en bil med 200k polygons som tar tex 300mb sen kopierar upp den 10 000x som instanser tar det inte 3Tb data helt plötsligt.

http://rendering.ru/ru_en/plugins/vraypattern.html

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Jag tror Markus "Notch" Persson har fel eftersom han tänker att dom använder ett vanligt voxel motor, självklart så har dom antagligen gjort på något annat sätt, antagligen har det blandat flera olika tekniker, plus nu kör dom med instanser på hela ön vilket gör att minnet för ett träd tar inget mera plats för att man kopierar upp den över hela ön, som smuts/jord partiklarna. data mängden blir inte mkt störra eftersom det är bara massor instanser. Samt blandar dom nog punktmolnen med proxy punktmoln för objekt som är långt borta på samma sätt som man gör i 3D för film.

Edit:
Btw kolla hur man använder instanser i film, tex med vray pattern bara för att dom har en bil med 200k polygons som tar tex 300mb sen kopierar upp den 10 000x som instanser tar det inte 3Tb data helt plötsligt.

http://rendering.ru/media/catalog/product/cache/1/image/9df78...

http://rendering.ru/ru_en/plugins/vraypattern.html

Det är inte en vanlig voxel de använder ..de använder en sökalgoritm för att bara rendera de pixlar som syns för tillfället (Detta är vad Voxelbaserade sparse Octree pointcloud databaser betyder mer eller mindre) sen kvittar det om det är instancerat om du ska ha tillräckligt många unika objekt (vilket krävs för å skapa en spelvärld) så kommer du ändå upp i oaaceptabla mängder punkter som måste processas särskilt vid animation.
Att repetera ett objekt i all oändlighet räcker inte du behöver ett par 100 objekt per bana minst ifall du inte vill framkalla monotomisjuka hos dagens spattiga spelare så det blir fortfarande åt helsike förmycket.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Man skall inte säga saker är omöjliga, minns bara Elite som var grymt stort när det kom men ändå fick plats på en diskett och på första plattformen den släpptes rymdes i 14k minne.

Elite var stort för att det använder Procedural Generation. Dvs. det genererar fram världen och kan därmed vara oändligt stort utan att ta någon märkbar plats. De allra flesta spel kan inte använda denna teknik så det är ointressant i de flesta fall tyvärr. Moderna rymdspel skulle ju kunna göra det dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Han överdriver i exemplet ja ..han är dock inte helt av banan när det gäller var ETT av problemen ligger dock.

Sen så betyder inte intelligens att du aldrig gör bort dig .....

Nej, men det var roligare att skriva så. Jag hade trots allt en på slutet.
Det jag tänkte på egentligen var att dom hela tiden visar bilder där samma föremål förekommer MASSOR av gånger.
All jord består av några upprepade korn, allt gräs består av några upprepade blad, alla träd är exakt samma etc.
Hela scenen innehåller bara en handfull modeller i extremt många exemplar. Så om du har ett simpelt litet system som säger "ett träd här" "en gräsplätt här" osv. så blir datamängden fullt hanterlig. Det är ju inte precis som om man laddar samma textur flera gånger för varje objekt som använder det i en traditionell motor. Så det var därför jag tyckte det var löjligt. Man hade kunnat säga samma sak om vanliga grafikmotorer med hans resonemang.
Typ: En scen med 10'000 soldater, och varje soldat har högupplösta texturer! En soldat har texturer för 100mb. Du behöver 1TB grafikminne, det går ju inte!
...Låter ju faktiskt ganska löjligt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nej, men det var roligare att skriva så. Jag hade trots allt en på slutet.
Det jag tänkte på egentligen var att dom hela tiden visar bilder där samma föremål förekommer MASSOR av gånger.
All jord består av några upprepade korn, allt gräs består av några upprepade blad, alla träd är exakt samma etc.
Hela scenen innehåller bara en handfull modeller i extremt många exemplar. Så om du har ett simpelt litet system som säger "ett träd här" "en gräsplätt här" osv. så blir datamängden fullt hanterlig. Det är ju inte precis som om man laddar samma textur flera gånger för varje objekt som använder det i en traditionell motor. Så det var därför jag tyckte det var löjligt. Man hade kunnat säga samma sak om vanliga grafikmotorer med hans resonemang.
Typ: En scen med 10'000 soldater, och varje soldat har högupplösta texturer! En soldat har texturer för 100mb. Du behöver 1TB grafikminne, det går ju inte!
...Låter ju faktiskt ganska löjligt.

Jo jag kan hålla med om att hans överdrift är en aning galen men sedan så är bara datavolymerna ETT av problemen med härket....det finns en hel uppsjö till.

I fallet säg normalt fps spel så har du ett par 100 unika objekt per level ...det blir en jäkla volym data tillslut även om det bara är statiska objekt... ska vi animera dem så kommer cpun å kräkas då tekniken enbart är software rendered (Går ej köra accelererat då våra pipes i gpuerna är för polygoner) och du försöker kalkylera en väldigt stor mängd punkter som dynamiskt ska förflytta sig i realtid när de rör sig i spelvärlden utan någon somhelst tillgång till bones (skelett teknik för just dynamiska objekt).

Utöver detta så har du inga pixelshaders eller fysik.

Så jag är beredd å hålla med Minecraft tomten på punkten att de messt är ute efter att inkassera.
Jag blir dock positivt överaskad om jag har fel på denna punkt.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Nu behöver man ju i och för sig inte spara punkter som är helt inneslutna utan det räcker med att spara ytan på alla objekt. Detta borde minska datamängden en stor del.

Men det blir troligtvis ändå lite för stora mängder att hantera.

Precis!
Om man bara skulle räkna själva ytan av objekten, och räkna bort alla upprepade objekt, och räkna bort tom luft, så skulle man säkert kunna hamna på rimliga nivåer. (då menar jag typ,, tillräckligt för att kunna göra ett 20fps demo.
Svagheten med voxels är ju dock mängderna data som behöver hanteras.
Hårdvarumässigt så antar jag att dom använder OpenCL eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Jag tror vad UD menar är att man kan återanvända atomerna till att skapa olika saker. Texturer och färg är ju bara något man "limmar på". Och borde väl inte ta upp mer plats än på en polygon? Eller? Det här påminner mig lite om fraktaler. Mönster som ser likadana ut oavsett hur mycket man zoomar in, samma mönster återanvänds för att skapa samma mönster fast större. Och det är något som existerar i naturen.

http://www.youtube.com/watch?v=V4Cx9gz_i6E

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Känns som Notch har fått storhetsvansinne sen hans spel började sälja bra och uttalar sig om saker han inte har en aning om. Notch har ju knappt gjort sitt eget spel, är som ett klipp och klistra från andras offentliggjorda koder. Att hans klistrande sen är helt bedrövligt om man kollar på källkoden till Minecraft är ju en annan sak. I hans updates (som kommer sällan med lite content) har han ju sönder mer än han introducerar.

Notch är grym på att komma på idéer och koncept som folk kommer uppskatta, men en programmerar är han definitivt inte. Hans uttalanden innehåller dessutom flertalet logiska misstag som omkullkastar hela hans slutsats.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Känns som Notch har fått storhetsvansinne sen hans spel började sälja bra och uttalar sig om saker han inte har en aning om. Notch har ju knappt gjort sitt eget spel, är som ett klipp och klistra från andras offentliggjorda koder. Att hans klistrande sen är helt bedrövligt om man kollar på källkoden till Minecraft är ju en annan sak. I hans updates (som kommer sällan med lite content) har han ju sönder mer än han introducerar.

Notch är grym på att komma på idéer och koncept som folk kommer uppskatta, men en programmerar är han definitivt inte. Hans uttalanden innehåller dessutom flertalet logiska misstag som omkullkastar hela hans slutsats.

Ja juste för du sitter väll också och utvecklar ett spel som genererat 200 miljoner i vinst antar jag? Då borde du absolut ta och investera i bluffbolaget tycker jag.
De har sedan 2003 försökt lura på folk den där skiten.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JesperT:

Att generera bilder och grafik procedurellt (dvs genom samma typ av metoder som fraktaler genereras) kan på ett enkelt sätt ge upphov till fantastiska bilder och landskap.
Dock är ju problemet precis som du säger, att det är svårt att kontrollera den processen, eftersom den är kaotisk till sin natur. Man kan experimentera med olika formler att generera grafik och objekt på, men det är svårt att på beställning finna den formel som på ett naturligt sätt kan generera säg stenar med ett visst utseende.
Omöjligt är det dock inte, men bara väldigt svårt och man lär knappast kunna generera en hel spelvärld enbart med fraktaler. Det krävs någon sorts mix mellan fraktaler och "vanlig" grafik. Då kan det nog bli riktigt lyckat. Jag tror att fraktaler och procedurellt tänkande framgångsrikt skulle kunna användas mycket mer än idag.
Jag antar att det är lite av ren lathet/brist på resurser som gör att man inte använder det mer idag. Matematiken bakom kan ju bli en bra bit jobbigare

FUEL är ett spel som genererar en otroligt stor värld procedurellt, hela 14,400 km² så till vissa delar går det ju precis som du säger utmärkt att göra. Problemet med FUEL är dock att världen är så otroligt tråkig och även om man teoretiskt kan åka runt i timmar i den finns det ingen egentlig anledning att göra det. Skaparna måste alltså även se till att inte helt förlita sig på genererade miljöer

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Ja juste för du sitter väll också och utvecklar ett spel som genererat 200 miljoner i vinst antar jag? Då borde du absolut ta och investera i bluffbolaget tycker jag.
De har sedan 2003 försökt lura på folk den där skiten.

Snacka om bristande läsförmåga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Ja juste för du sitter väll också och utvecklar ett spel som genererat 200 miljoner i vinst antar jag? Då borde du absolut ta och investera i bluffbolaget tycker jag.
De har sedan 2003 försökt lura på folk den där skiten.

Tycker du går tillbaka till grundskolan och börjar om i Svenska, du har uppenbarligen grava lässvårigheter ;).

Notch är riktigt cool, skapat ett riktigt bra spel. Det är ju främst idén som är bra, jag anser implementeringen lämnar mycket att önska om du kikar på källkoden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Kan ingenting om detta.. Men så som Notch beskriver det så är hela världen fylld av atomer, men luften kan väl vara helt atomfri, och det räcker väl med att ytan på alla objekt är atomer och därmed är ihåliga (som dagens spel)?. I så fall är ju 99% av alla data sparad.. Sen så behöver de väl inte ha en så detaljerad värld som i videon, det räcker kanske med 100 gånger mer detaljerad än idag?

Jag kan ingenting om detta, jag tänker bara logiskt. Blir intresant att se om det går att få in animationer och få allt att fungera som ett spel, som alla pratar om. För just nu är ju detta bara som att titta på en dator-skissad ritning av en tomt, inte en värld som man kan röra sig i.

Sen är det hemskt vad alla tjatar "upprepningar av objekt är väl inte "unlimited"". De hävdar inte att hela världen ska vara unik, utan att den ska vara oändligt DETALJERAD. Om man har ett fält med 1000 exakt lika dana träd, men att man kan zooma in ända till barken och att den fortfarande är detaljerad så är grafiken "unlimited".

Gör man 20 olika träd och vänder åt olika håll och sprider ut så tänker man inte på att det är samma träd, och man har fått "unlimited detail", vilket är precis vad de hävdar.

Permalänk

Problemet är bara att de inte bara har återanvänt samma träd och stenar utan de återanvänder hela fält. Kartan är inte uppbyggd av en stor landyta med likadana träd och stenar utspridda på sig utan en liten landyta med samma sten och träd på samma plats upprepad om och om igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hur ska man då andas?

För att andras får man skaffa sig en gold account och köpa syrgasbehållare

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Detta var en väldigt intressant tråd att läsa även om jag inte förstår mkt x)

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem

Cloud Gaming is the shit!

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av agazza:

Längst ner på sidan finns en Zip fil på 177kb

http://www.theprodukkt.com/debris/

Ladda hem den, extrahera, och njut av vad smart kodning kan åstadkomma.

Här är även ett spel med samma teknik. Alien shooter. Prova, det är bara 96kb stort

http://www.theprodukkt.com/kkrieger#20

Mitt i detta hav av derp, en guldklimp!
Häftigt!
Tack för länken!

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Avstängd

är inte det här ganska/väldigt gamla nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Känns som Notch har fått storhetsvansinne sen hans spel började sälja bra och uttalar sig om saker han inte har en aning om. Notch har ju knappt gjort sitt eget spel, är som ett klipp och klistra från andras offentliggjorda koder. Att hans klistrande sen är helt bedrövligt om man kollar på källkoden till Minecraft är ju en annan sak. I hans updates (som kommer sällan med lite content) har han ju sönder mer än han introducerar.

Notch är grym på att komma på idéer och koncept som folk kommer uppskatta, men en programmerar är han definitivt inte. Hans uttalanden innehåller dessutom flertalet logiska misstag som omkullkastar hela hans slutsats.

Men vad pratar du om?
Herregud, har du ens sett koden? Ta dig en titt, hur clean som helst och otroligt modanpassad (alltså välskriven och uppstädad).

Vad gäller storhetsvansinne kan jag väl delvis hålla med samtidigt som jag tycker att det förtjänar han väl? Ja menar, han är en person som nyligen blivit "reborn", självförtroendemässigt iaf efter att ha nått oändlig framgång i ett spel han själv skapat, sen om han återanvänt delar av kod andra uppfunnit... so what? Det görs i mainstream spelens kodning varje dag, 10 gånger i sekunden. Men att han inte vet vad han snackar om gällande programmering är bs, är det något en enkelskalig programmerare kan så är det kod och vad som är möjligt gällande just kod. Man vet också vad som är möjligt även om man själv inte vet vägen dit.

Gällande hans slutsatser om videon de släppt är jag helt överens med honom, varför tror du inte EA köpte upp dom för några år sedan när de först kom ut och sa precis samma sak? Jo, för att de har tusentals grafiker och programmerare som precis som Notch insett att ingen teknik bara har fördelar utan också nackdelar och frågan är inte om det går att använda sig av, utan hur mycket jobb som behöver läggas ner innan det går att använda. I nuläget är det helt oanvändbar teknik (iaf räknat i storskaliga spel) men om några år när tekniken förfinats så kanske vi får se de bli uppköpta och tekniken börjar användas.

Något man ändå får hålla med Notch om är ju att det de säger är ren lögn, de påstår att det är banbrytande teknik vilket det inte är och de nämner inget om de hundratals frågetecken som behöver redas ut innan det går att använda. Sök wiki vad en bluff är, sen kollar du på fakta och inte vad som utlovas så är det skrämmande nära vad Notch just skrev, alltså en bluff.

Permalänk
Medlem

Visst de kanske krävs en jävla massa data kraftigare dator.... men varför tror alla att de kommer hända nästa år? Liksom 3 år till räcker inte. Tror att 5 år minst innan vi ser en mycket finare och klarare spel. Då tekniken klarar av det. Med tekniken vi har i dag skulle inte klara av sånt men om ett par år.

Varför ska minecraft skaparen kritisera en ny teknik i framtiden? Liksom han skiter i grafiken men hur skulle alla dagens spel sett ut om man stannat på minecraft motorn. Han få väl köra på sitt race men behöver inte kritisera nått som ännu inte finns och fungerar fullt ut med den tekniken vi har i dag.

Utan mål kommer man inte framåt de är bara så här i världen.. på slutet av 90 talet så tänkte dom förmodligen likadant om spel som finns idag.. skulle vara omöjliga att producera på den tiden. Efter lite men och då så utvecklades det år efter år till något bättre, man ser skillnad hela tiden. Spel om 10 år kommer vara dubbelt om inte tre gånger så snyggt som de är idag.

ingen vet... läs tråden om 10 år. Vi få väl se

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

måste säga att notch verkar vara en person som tror han är perfekt på alla sätt och vis vilket är anledningen till att han kriteserar detta visste det kanske är sant men sättet han säger det som att han är en "gud" och alla hans minecraft fanboys förstörde hela videon att han är på det sättet är en av anledningarna att jag vägrade köpa minecraft han hade enbart tur spelet stod still i månader tills en i machinima plockade upp det och la ut en video då smällde det sen när han hade en free weekend pågrund av alla krasher gav ännu mera kunder han hade otroligt mycket tur vilket är anledningen till att spelet blev så populärt om inte han hade tur så hade det säkert inte blivit lika stort som det blev har fortfarande ett konto jag registerade innan spelet blev populärt och även om jag har tänkt på det så vägrar jag att köpa spelet efter sättet han beteer sig säger inte att spelet är dåligt ser ut som gmod med rolig retro grafik men jag tror inte att jag kommer att betala för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Gällande hans slutsatser om videon de släppt är jag helt överens med honom, varför tror du inte EA köpte upp dom för några år sedan när de först kom ut och sa precis samma sak? Jo, för att de har tusentals grafiker och programmerare som precis som Notch insett att ingen teknik bara har fördelar utan också nackdelar och frågan är inte om det går att använda sig av, utan hur mycket jobb som behöver läggas ner innan det går att använda. I nuläget är det helt oanvändbar teknik (iaf räknat i storskaliga spel) men om några år när tekniken förfinats så kanske vi får se de bli uppköpta och tekniken börjar användas.

Något man ändå får hålla med Notch om är ju att det de säger är ren lögn, de påstår att det är banbrytande teknik vilket det inte är och de nämner inget om de hundratals frågetecken som behöver redas ut innan det går att använda. Sök wiki vad en bluff är, sen kollar du på fakta och inte vad som utlovas så är det skrämmande nära vad Notch just skrev, alltså en bluff.

Så du tycker det är rimligt att anta att hela världen är solid? Det är rimligt att anta att tomma luften framför dina ögon behöver bestå av atomer också? Behöver ALLA objekt vara solida? Behöver ALLA atomer vara skiljda från varandra så pass att de aldrig återanvänds? Det fungerar ju bra i verkligheten att atomerna ser likadana ut, så varför inte i spelet? Han verkar bara slänga med stora siffror utan någon förståelse för vad det är han egentligen räknar på. Jag själv tror inte att du t.ex. behöver rita upp luft med speciella texturer, tomrum duger bra...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbo90:

Visst de kanske krävs en jävla massa data kraftigare dator.... men varför tror alla att de kommer hända nästa år? Liksom 3 år till räcker inte. Tror att 5 år minst innan vi ser en mycket finare och klarare spel. Då tekniken klarar av det. Med tekniken vi har i dag skulle inte klara av sånt men om ett par år.)

Frågan handlar inte om kraft, utan om utrymme för data.
Men vi får se. Tycker dock denna tekniken har mycket kvar att bevisa, innan man kan ta det på allvar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av zzcool:

måste säga att notch verkar vara en person som tror han är perfekt på alla sätt och vis vilket är anledningen till att han kriteserar detta visste det kanske är sant men sättet han säger det som att han är en "gud" och alla hans minecraft fanboys förstörde hela videon att han är på det sättet är en av anledningarna att jag vägrade köpa minecraft han hade enbart tur spelet stod still i månader tills en i machinima plockade upp det och la ut en video då smällde det sen när han hade en free weekend pågrund av alla krasher gav ännu mera kunder han hade otroligt mycket tur vilket är anledningen till att spelet blev så populärt om inte han hade tur så hade det säkert inte blivit lika stort som det blev har fortfarande ett konto jag registerade innan spelet blev populärt och även om jag har tänkt på det så vägrar jag att köpa spelet efter sättet han beteer sig säger inte att spelet är dåligt ser ut som gmod med rolig retro grafik men jag tror inte att jag kommer att betala för det

Hade varit lättare att läsa om du använde punkt.

Permalänk

Cloud, anyone? Om de har en konverterare från polygons till point clouds så varför inte göra spel som vanligt, för att sedan konvertera till point cloud och lägga på en server? De som har snabb internetanslutning kan köra via stream och de andra kan köra polygons som vanligt? 64points/mm är kanske en liten överdrift emot vad vi egentligen behöver. Vem kommer se mer än kanske 4ppmm i typ bf3? I såna fall är det en realistisk mängd data att ha på en server i molnet. Om några år så

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem