Lite kul att folk också ignorerar det gigantiska innehållsskaparproblemet. Om vi nu kan visa så detaljerad grafik, vem ska skapa alla dessa 3d-objekt? Redan nu sliter speltillverkare håret över tiden och kostnaderna det innebär att modellera all denna grafik. Med "unlimited detail", kommer vi bara få auto-genererade fusk-detaljer, eller kommer de att revolutionera grafikskapandet också?
Begränsningarna 3d artists har idag skulle ju inte existera om den här motorn funkar.
För tillfället spenderas galet mycket tid på att få all content i ett spel att vara så pass billigt att dagens ruttna konsoler ska kunna driva dom.
Säg att det tar 5 dagar att göra en highpoly modell, och 2 dagar för en lowpoly inklusive UVs, och baka ut normalmaps osv...och sen texturering på det.
När det är klart ska det byggas 2-4 lod steg, vilket i regel göra för hand för dom automatiska sätten spottar sällan ut bra resultat. 1 dag till på det.
Med den här 'nya' tekniken skulle man kunna lägga all tid på highpoly modellen. 5-7 dagar. Den resulterande modellen skulle se bättre ut, och kan göras på samma tid eller snabbare än idag, och med mindre headaches...spelutveckling skulle bli roligt igen!
Och med tanke på hur tekniken fungerar så kommer man aldrig behöva gå tillbaka och optimera modeller som visat sig vara för dyra när dom väl är på plats i banan. I värsta fall kanske man måste exportera om modellen med lite färre voxels, om det nu skulle hjälpa prestandan på nåt sätt.
Och bara för att motorn stödjer detaljer ner till 1/4mm eller nåt så betyder det inte att man MÅSTE pumpa ut såna detaljer. Men man slipper tänka på en budget överhuvud taget. Släng på så mycket detaljer du hinner innan deadlinen går ut.
Sen skulle man kunna använda sig av procedurals eller liknande för dom allra minsta detaljerna, om dom är någorlunda generiska.
Anway jag ser bara fördelar med det här OM tekniken nu fungerar som vi vill att den ska göra.