Permalänk
Medlem

120 hz skärm, värt det eller inte?

Hej jag har en fråga angående 120hz skärmar. Jo det är så att jag håller på att bygga en ny rigg för ungefär 13000:- och då vill jag köpa ny skärm också. Jag ska mest spela spel på den och även kolla film. Vet inte om det är värt att lägga 3000:- för en skärm när det finns bra för 1500:-? Tänker mycket på de nyare spelen när jag menar att jag ska spela mycket på den. En skärm jag har tänkt på är http://www.inet.se/artikel/2203171/samsung-tft-23-s23a750d-le... då den verkar bra. Är det bara att köpa till ett par 3D glasögon så kan du kolla på 3D film, eller hur funkar det? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har själv aldrig använt en 120 Hz skärm. Jag kan dock svara på att du tjänar på att skaffa antingen en IPS skärm, som jag har, eller en 120Hz. Skulle inte villja använda en vanlig TN panel om den inte hade något större övertag mot IPS alls.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är du kräsen till utseende och färger är nog IPS the way to go, En vanlig 60hz TN panel ser jag ingen poäng med i dagsläget. Valde själv just 120hz framför IPS, jag är nöjd men jag spelar mycket!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Alla jag pratat med / läst recensioner online säger att så fort man skaffat sig en 120hz så finns det ingen återvändo. Har själv köpt mig en men icke fått min än.

Permalänk
Skrivet av Qwerty420:

Alla jag pratat med / läst recensioner online säger att så fort man skaffat sig en 120hz så finns det ingen återvändo. Har själv köpt mig en men icke fått min än.

Jag har en 120hz'are och två st 60 hz'are som jag kör i eyefinity (eller ja, den i mitten körs endast i 60hz när eyefinity är igång, men annars körs den i 120 hz.
Jag tycker att 120hz är najs. Blir mkt mer responsivt och allt rör sig mkt mjukare, men jag tycker inte att det är några som helst problem att gå över till 60 hz som det blir i eyefinity.

Summa summarum, inte alla tycker att tycker att det inte finns en återvändo efter att ha skaffa en 120hz skärm.

(btw, jag är ett "FPS-freak" som inte klara att spela under 50 fps (om man nu kan kalla det för freak))

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

om du ska lägga ut så mycket på datorn så skulle jag verkligen rekommendera att du köper en 120hz skärm, har kört med en själv i ca ett halvår nu och det gör en otrolig skillnad, inte bara i spel.
http://cdon.se/hemelektronik/asus_vg236he-13799917 duger fint.

Permalänk
Skrivet av johanlool:

om du ska lägga ut så mycket på datorn så skulle jag verkligen rekommendera att du köper en 120hz skärm, har kört med en själv i ca ett halvår nu och det gör en otrolig skillnad, inte bara i spel.
http://cdon.se/hemelektronik/asus_vg236he-13799917 duger fint.

Den jag köpt, läst mycket fina recensioner om den.

Permalänk
Medlem

Måste inte vara svindyrt med 120Hz. Jag köpte min LG W2363D för knappt två veckor sen, från tyska sidan ComputerUniverse.net. Kostade mig 1800kr, köpte då visserligen två och splittade frakten. Men värt att kolla på om du är sugen, jag kom som sagt undan nästan 1000kr billigare.

Btw, kan inte gå tillbaka till 60Hz nu

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Avstängd

Jag köpte min LG 2363D ifrån sverige för 1800 för 2 månader sen. Synd den inte finns längre här.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! Har nu kommit fram till att det blir en 120 hz efter ha läst lite mer recensioner om dem. Vet dock inte vilken ännu. Det återstår att se!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobX:

Måste inte vara svindyrt med 120Hz. Jag köpte min LG W2363D för knappt två veckor sen, från tyska sidan ComputerUniverse.net. Kostade mig 1800kr, köpte då visserligen två och splittade frakten. Men värt att kolla på om du är sugen, jag kom som sagt undan nästan 1000kr billigare.

Btw, kan inte gå tillbaka till 60Hz nu

perfekt!!!!
ska köpa en ny skärm då min samsung p2350 gick sönder. Hur löste du frakten till svergie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

perfekt!!!!
ska köpa en ny skärm då min samsung p2350 gick sönder. Hur löste du frakten till svergie?

Butiken skötte allt åt mig. Allt jag gjorde var att skapa ett konto, precis som på komplett. Sen kom paketet hem på bara några dagar. Dock fick inte jag hemkörning, vilket tåls att diskuteras med posten då det faktiskt står det på fraktsedeln på paketet.

Så kolla du. Som sagt så tog jag på mig att testa hur det fungerade. Köpte en till lillebror på en gång så 3700kr var ju ett ok belopp att prova med

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Butiken skötte allt åt mig. Allt jag gjorde var att skapa ett konto, precis som på komplett. Sen kom paketet hem på bara några dagar. Dock fick inte jag hemkörning, vilket tåls att diskuteras med posten då det faktiskt står det på fraktsedeln på paketet.

Så kolla du. Som sagt så tog jag på mig att testa hur det fungerade. Köpte en till lillebror på en gång så 3700kr var ju ett ok belopp att prova med

Går det köpa med postförskott ?

Permalänk
Avstängd

Det är lite individuellt men generellt skulle jag säga det om man spelar mycket.

Skickades från m.sweclockers.com