Permalänk
Medlem

Kan inte boota Ubuntu 11.04

Hejsan hopsan..

Jag har spenderat de senaste dagarna och nätterna med att försöka få ubuntu att funka på min server.. har lyckats förut men denna gång vart det svårt..

Jag har prövat med 5 olika image filer och 5 olika diskar men det slutar alltid med att det blir lila på skärmen och sedan så "sprängs" det lila och så fastnar man där.
Själv hade jag för mig att när ubuntu bootar så finns det en "Grub loader" som gör att man kan välja igentligen vad man vill boota.... finns ingen sån för mig.

Note : ubuntu imagen ville inte ens börja sitt jobb i servern själv.. så allt detta måste jag göra i en annan burk..

Tack på förhand, MVH // Kevin

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Måste du köra grafiskt på servern? För det låter som något spökar för dig när den ska ladda det grafiska gränssnittet.
Har du provat att installera med "alternate" ison? Den är terminalbaserad.

Grub-menyn borde du kunna se om du trycker ESC precis innan den laddar OS.

Använder du USB, eller bränner du ut filerna till skiva?
Om USB, använder du Unetbootin som program för att skapa boot-stickan?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Blir ingen terminal baserat os för min del.. funkar inte med planen, andvänder usb och för att göra det bootbart andvänder jag "universal-USB-Installer som ubuntu själva hänvisar till.

Tack för det snabba svaret <3

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Prova att boota med xforceversa, och när du ändå är på det så prova att boota med acpi=off noapic också. Men då måste du ju förstås in och ändra i bootloadern... :/ Och det har du en, det kan jag lova

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

xforcevesa menar du väl

Visa signatur

awesome arch

Permalänk
Medlem

Prova att installera text först och sedan när du fått igång det drar du in grafiska?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problemvid uppgradering från 10.10 till 11.04. Då var det drivrutinen för grafikkortet (NVIDIA) som krävdes för att kunna köra compiz som spökade. Jag bootade i felsäkert läge tog bort drivrutinen och startade om i klassik läge utan effekter och då fungerade det. I detta lägge installerade jag drivrutinen igen och sedan fungerar det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spontus:

xforcevesa menar du väl

Ehhh.... det är klart jag menar det

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

prövat - acpi=off noapic och xforcevesa... den fattar inte vad xforcevesa är och acpi=off noapic är ganska likt ett annat kommando som heter acpi appleloader så den hänvisar bara dit.

EDIT - Jag kör ett ATI 3870 om det spelar någon roll

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Inaktiv

Kör du raid?!

Jag lyckas inte att installera ubuntu under raid... samma sak händer för mig. De hänger sig vid boot.

har frågat i ubuntuforums och väntar på svar

Skrivet av stukad:

Got a wierd problem trying to install ubuntu, or actually boot ubuntu 11.04 on a "hardware" ssd raid 0 setup. It just won't boot after POST. Tried installing it on one partition. Tried diffrent partitions such as /boot /root /swap... no luck. Even tried softraid and putting the /boot dir on a physical disc without any success.

Funny thing is when i gave linux mint 11 a try. It worked flawlessy on a hardware raid 0 setup.

So my question basicly is, what is it that linux mint 11 has that ubuntu 11.04 misses when it comes to running em on raid setups?

Comp: Asus Sabertooth P67 | i5-2500K @ 3.33 (Corsair H60) | Asus GTX560 1GB OC | Tagan piperock 900W | 8GB Corsair Vengeance @ 1600MHz | SSD: 2 x Corsair Force GT 60GB @ raid 0 | Linux Mint 11

---

Skrivet av psusi:

Unless you have an expensive add in raid card not listed in your signature, then you don't have hardware raid. Your motherboard has fakeraid, which you can not mix with software raid. Last time I checked, Mint did not work with fakeraids. You will need to be much more specific about how you installed Ubuntu and what didn't work for any chance of figuring out what is wrong.

See https://wiki.ubuntu.com/FakeRaidHowto for more info.

---

Skrivet av stukad:

Hence the "hardware" raid...

Okey some more info about the install:

Attempt 1: Ubuntu desktop 64bit

a) sata controller set to "raid mode"
b) raid arrey created via bios raid menu (ctrl-l)
c) Booting of a usbstick, runs ubuntu desktop 64 bit install on the entire newly created raid drive. (use entire drive as option)
d) Installation runs smooth without any problems
e) last step to complete: reboot and remove the usb stick
f) after the power on self test the startup fails and won't boot.
g) Tried all available boot devices (bootorder in bios) same problem

Attempt 2: Ubuntu alternate CD

a) deleted the "hardware" raid in bios and changed back the sata controller
b) https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/C/advanced-installa... - to the line
c) This step by step also fails to boot after the power on selftest

Attempt 3: Ubuntu alternate CD

a) same conf as Attempt 2.
b) http://www.youtube.com/watch?v=-x2rZe2Z9as
c) This step by step also fails to boot after the power on selftest

Attempt 4: Linux Mint 11

a) sata controller set to "raid mode"
b) raid arrey created via bios raid menu (ctrl-l)
c) Booting of a usbstick, runs Linux Minst 64 bit install on the entire newly created raid drive. (use entire drive as option)
d) Installation runs smooth without any problems
f) *Smiles* It boots and and works flawlessy with mindblowing drive read speeds:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e45ad690c7db_ssd.png

So why on earth does mint boot and ubuntu not?