Intel Sandy Bridge-E i november–december

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rådström:

De är ju då inte likvärdiga SB. Vid samma volt/klockfrekvens borde SB-E kunna vara svalare.

Knappast troligt att SBE skulle vara svalare än SB vid samma klockfrekvens och spänning. SBE är en kraftfullare plattform, såväl som prestanda och energiförbrukning.

Permalänk

Undrar hur mycket dessa nya processorer kommer att kosta ?

En sak ser tämligen säker ut - om ryktena stämmer kommer de inte att levereras med fläkt och kylfläns. Jag tvivlar dock att entusiasterna kommer att få betala mindre pga detta....

Henri

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Sandy Bridge-E kommer Inte att ha PCI Express 3.0
Bara PCI Express 2.0!

Det står ju PCI Express 3.0 på flera ställen, även i denna nyheten?

Skrivet av R34p3r:

"Dyra processorer som bara leverar högre minnesbandbredd" är väl att ta i? Rent processorkraftmässigt är dom bättre än 1155-socketen, sen att dom kanske för vissa anses vara omotiverat dyrare om man tittar pris/prestanda är en annan sak men faktum kvarstår att det är fler trådar (och cores) samt en snabbare processor.

Eftersom de har fler kärnor så kommer de prestera bra i applikationer som kan utnyttja alla sex kärnor. Men i applikationer som bara utnyttjar 4 kärnor eller färre tror jag Sany Bridge ligger väligt nära. Att en processor har många cores är i nödvändigvis bra - det förutsätter att applikationerna kan nyttja detta. Spel och vanliga applikationer är exempelvis inte där idag. Och för vanligt användande kommer endast den höga minnesbandbredden ge extra skjuts.

Men detta är min magkänsla. Jag tror Sandy Bridge-E rockar i krävande applikationer och lämpar sig utmärkt i workstations. Men jag TROR att aldrig tidigare har det varit så omotiverat att stoppa i en processor från entusiast-segmentet i en "vanlig" speldator exempelvis. Speciellt inte när Ivy Bridge ligger kanske 6 månader bort som mest?

Skrivet av Rådström:

Schysst, skulle du kunna dela med dig av dessa prestandatester som du uppenbarligen har sett?

Ingen idé att spekulera, däremot kommer de förmodligen vara svalare än motsvaranda SB då de saknar den integrerade grafikkretsen.

"uppenbarligen har sett?"... Jag skrev tror och inte vet...

Sandy Bridge-E har som jag skrev ovan fler kärnor och bygger på samma tillverkningsteknik (32nm). Så länge du inte kan nyttja kärnorna så presterar vanligtvis färre kärnor bättre... Vilket är till fördel för vanliga Sandy Bridge.

Men misstolka inte mig, jag tror Sandy Bridge-E kommer prestera bättre, fast inte så bra som jag önskar... och att lägga 5-10k kr på någon av de två bästa processorerna när Ivy Bridge förmodligen är ute redan 6 månader senare med 22nm och tri-gate transistor gör ett köp väldigt omotiverat. Men vi får väl se, jag har gärna fel

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Läsvärt: http://vr-zone.com/articles/exclusive-sandy-bridge-e-to-ship-...

Snackas om TDP uppåt 180W. De kan med andra ord bli gräsligt varma om det skulle visa sig att det stämmer.

Men finns ju redan idag klockade 1366 system som utvecklar gott och väl 200W, men att börja klocka en 180W 65 graders CPU - urk.... blir svårt på riktigt att kyla utan att kylarna blir fånigt dyra, stora och kompelxa.

Permalänk
Medlem

Tycker att moderkorten som man sett på bild till Intel Sandy Bridge-E ser "fattiga" ut utan nord/sydbrygga!!

Intel Sandy Bridge-E kan erbjuda hela 66 procent högre prestanda än Core i7 2600. 66% är inte lite det, men glöm att en vanlig dödlig kan ha råd med det, värstingen kommer säkert att kosta runt 9000-10 000kr!!

Älskar när teknikutvecklingen går framåt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

[QUOTE="FredrikMH;11269023"]Det står ju PCI Express 3.0 på flera ställen, även i denna nyheten?

Citat:
Sandy Bridge-E skulle först ha kommit med PCI Express 3.0 men på grund av bristande instickskort som stödjer den nya standarden har Intel haft svårt att testa den. Därför ska det ha skalats tillbaka till PCI Express 2.0 för att kunna nå en 2011 lansering, något som även resulterat i stöd för färre SATA-portar till plattformen. Om processoerna kommer stödja PCI Express 3.0 vid ett senare tillfälle med nyare moderkort är dock oklart.

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpustyrkrets/43879-sa...

Hoppas att det duger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

När man tänker efter.
Intel älskar verkligen att komma på nya saker hela tiden.

Först 1366, sen 1156, inte långt efter det så kom 1155, och nu 2011

När hade de tänkt att komma på en skitbra plattform och hålla sig till den ett tag?

Nej, då blir det som med AMD

Permalänk

Väntat svar från Intel. AMD släpper bulldozer, och då "måste" Intel svara! Hur bra och prisvärd den är får testerna visa. Men att Intel svara så snabbt på bulldozer lovar gott. Det kan kanske betyda att bulldozer kommer att ge sandy bridge en match. Att man går över till 2011 tyder på önskad framåt kompabilitet. Med tanke på utvecklingen av minneshanteringen och den integrerade grafiken, så det är ingen överaskning med med 2011 pinnars kontakt.
Nu slipper man en långtråkig höst.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Väntat svar från Intel. AMD släpper bulldozer, och då "måste" Intel svara! Hur bra och prisvärd den är får testerna visa. Men att Intel svara så snabbt på bulldozer lovar gott. Det kan kanske betyda att bulldozer kommer att ge sandy bridge en match. Att man går över till 2011 tyder på önskad framåt kompabilitet. Med tanke på utvecklingen av minneshanteringen och den integrerade grafiken, så det är ingen överaskning med med 2011 pinnars kontakt.
Nu slipper man en långtråkig höst.

Den nya 2011 cpu'erna kommer självklart vara bättre, dock så kommer 8core bulldozern för en fjärdedel av priset vara mycket mer prisvärd. AMD ger också ut spelprestanda på sina 8core med 4core turbon ifall mer inte behövs(t ex spel), vilket ger AMD en större del av marknaden.

Som jag sade tidigare, dem som behöver all kraft dessa cpuer kan bidra blir inte besvikna trots prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Väntat svar från Intel. AMD släpper bulldozer, och då "måste" Intel svara!

Första nyheterna om Sandy Bridge-E som prestandaplattform kom väl redan i början av 2010 och redan då var det känt att den skulle ha en ny LGA2011-sockel och 4-minneskanaler. Var då planerad till Q3 2011 vilket blev Q4 2011. Jag ser det mer som en planerad lansering och inte alls ett svar på Bulldozer, som vid den tiden knappast hade något lanseringsdatum.

Permalänk

SB-E Kommer levereras UTAN Intels Cpu kylare.

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Men misstolka inte mig, jag tror Sandy Bridge-E kommer prestera bättre, fast inte så bra som jag önskar... och att lägga 5-10k kr på någon av de två bästa processorerna när Ivy Bridge förmodligen är ute redan 6 månader senare med 22nm och tri-gate transistor gör ett köp väldigt omotiverat. Men vi får väl se, jag har gärna fel

Förmodligen så kommer "Ivy Bridge" i mellansegmentet (Core i3/i5/i7) till LGA1155 att prestera ungefär lika med "Sandy Bridge-E". Med "Sandy Bridge-E" får du däremot den prestandan redan i november (ist. för april -12) och kan dessutom lätt senare uppgraderas med "Ivy Bridge-E" när den väl kommer. Och nu pratar vi bara fyrkärnigt. Vill du ha sex kärnor så är "Sandy Bridge-E" enda valet. En Core i7 3820 kostar ju dessutom samma som en Core i7 2600...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Förmodligen så kommer "Ivy Bridge" i mellansegmentet (Core i3/i5/i7) till LGA1155 att prestera ungefär lika med "Sandy Bridge-E". Med "Sandy Bridge-E" får du däremot den prestandan redan i november (ist. för april -12) och kan dessutom lätt senare uppgraderas med "Ivy Bridge-E" när den väl kommer. Och nu pratar vi bara fyrkärnigt. Vill du ha sex kärnor så är "Sandy Bridge-E" enda valet. En Core i7 3820 kostar ju dessutom samma som en Core i7 2600...

Jag tror Ivy Bridge presterar mycket bättre än Sandy Bridge-E. Att gå från 32nm till 22nm är ett ganska stort steg procentuellt. Och om nu Tri-gate transistorerna ger ytterligare lyft så kommer de definitivt inte prestera som Sandy Bridge-E. Det har jag väldigt svårt att tro iaf...

Tidigare har Intel alltid släppt high-end-processorerna först och sen mainstream/performance. Men så är det ju inte nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag tror Ivy Bridge presterar mycket bättre än Sandy Bridge-E. Att gå från 32nm till 22nm är ett ganska stort steg procentuellt. Och om nu Tri-gate transistorerna ger ytterligare lyft så kommer de definitivt inte prestera som Sandy Bridge-E. Det har jag väldigt svårt att tro iaf...

Tidigare har Intel alltid släppt high-end-processorerna först och sen mainstream/performance. Men så är det ju inte nu.

Krympning av tillverkningsprocessen ger ingen prestandaskillnad om allt i övrigt är oförändrat. Däremot ger det utrymme för att bygga processorer med fler transistorer som kan bli både fler kärnor och mer cache. Vad man kan hoppas på är lägre strömförbrukning och lite högre klockfrekvenser.

Intels tick-tock-strategi är att vid krympning inte förändra något i övrigt. När den nya tillverkningsprocessen behärskas, först då kommer något nytt på samma process. På så sätt är det betydligt lättare att felsöka om något går fel, än om man har både ny processordesign och ny tillverkningsprocess.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Krympning av tillverkningsprocessen ger ingen prestandaskillnad om allt i övrigt är oförändrat. Däremot ger det utrymme för att bygga processorer med fler transistorer som kan bli både fler kärnor och mer cache. Vad man kan hoppas på är lägre strömförbrukning och lite högre klockfrekvenser.

Intels tick-tock-strategi är att vid krympning inte förändra något i övrigt. När den nya tillverkningsprocessen behärskas, först då kommer något nytt på samma process. På så sätt är det betydligt lättare att felsöka om något går fel, än om man har både ny processordesign och ny tillverkningsprocess.

En krympning i tillverkningsteknik ger ju framförallt en svalare processor med lägre strömförbrukning om allt annat är oförändrat - precis som du säger. Från 32nm till 22nm borde ge markant skillnad och det lämnar det öppet för bättre klockfrekvenser. Även om inte Intel skulle skruva upp dem så högt för att köra över Sandy Bridge-E, så finns det alltid överklockningspotential?

Dessutom är de inte oförändrade eftersom de ska använda sig av tri-gate transisitorer istället. Men visst, den övriga arkitekturen förblir väl i princip oförändrad.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Någon som sett om det är planerat en Ivy Bridge-E långt fram? Jag sitter nöjd med mitt i7/X58 över SB och SB-E i alla fall. Det som kan få mig att uppgradera tidigare är om jag skaffar en SSD, då jag antagligen vill ha bra inbyggt SATA rev.3.

Permalänk
Medlem

Kommer dock inte LGA2011 Sockeln vara mer framtidskapabel än Ivys LGA1155? känns ju som att med den här takten så försvinner väl LGA1155 försvinna vid 2013... Dvs precis innan jag vill köpa en ny processor igen om jag känner mig själv rätt..

Håller på att bli galen av allt snurrande fram och tillbaka om man ska vänta tills Ivy Bridge att uppgradera mitt gamla trogne intel core i7 920 2.66

eller köra på sandybridge-E moderkort + processor, Vilket är bäst måntro?

Kommer 2011 bli långlivat eller bara någon enstaka processor producerat på det?

Skrivet av Hardware guy:

50% fler kontaktpinnar i sockeln jämfört med s1366 och 8 minnesslotar. Behövs förmodligen E-ATX för att det ska rymmas.

http://whatswithjeff.com/intel-sandy-bridge-e-x79-lga2011/

Vanliga ATX på dom iallafall : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpan_b:

Där ser man, men jag nämnde 8 minnesslot vilket dessa inte har

Bara en minnesslot per kanal för totalt 4 slots. Hade förväntat mig 8 slots på entusiastmoderkort, och då behövs nog några cm extra på bredden. Asus klarade inte ens att bygga Crosshair IV Extreme med 4 minnesslots på 30,5 cm x 24,4 cm (12 tum x 9,6 tum).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

aha jasså, har inte sett någon med 8 slots nej, liten besvikelse men om ramminnerna blir större antar jag det går på ett jämnt ut

Det kommer ju precis i lagom tid till BF3 och DHwinter, mumma.

Är inte sådär väldigt insatt i det dock men tillför verkligen den nya 2011socketen mycket till gameandet eller är det grafikkortet det mesta stödjer sig på?

Dvs i nVidia Surround och höga upplösningar tänkte jag på då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpan_b:

Är inte sådär väldigt insatt i det dock men tillför verkligen den nya 2011socketen mycket till gameandet eller är det grafikkortet det mesta stödjer sig på?

Dvs i nVidia Surround och höga upplösningar tänkte jag på då.

Troligtvis ingenting när vi snackar flerskärmslösningar, flaskhalsen blir alltid grafiklösningen när upplösningen dras upp.

Sjävklart lär SB-E tillföra fördelar för andra ändamål men för spel så lär inget nämnvärt hända.