Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Medlem

Nvidia fanboy för AMD/ATI har haft drivrutinsproblem oftare.
Intel fanboy för att de har bättre pris/prestanda (just nu). Ska dock tilläggas att innan i7 var jag stark AMD fanboy i många år.

Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Visst betalar du nytt modermodem och prolle då? För jag är arbetslös och har drygt 120 kr kvar på kontot

Haha, jag har bara 50kr. Men vi får hoppas att vi hittar billiga dator delar då vår maxgräns verkar vara 170kr. Kanske räcker till ett hörn av moderkortet.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

För mig handlar det om att jag är verkligen trött på andra företag... eller tidigare erfarenheter. Jag köper aldrig en Apple produkt på grund av att de gillar verkligen patent-strider och stämmer alla hit och dit, låser in folk och håller på med andra dumheter. Att försöka använda QuickTime spelaren för Windows i flera år hjälpte verkligen dem inte - riktigt dålig!

Erfarenheter kan röra sig om att t.ex. två av mina Nvidia-kort dog på relativt kort tid och numera kör jag enbart med AMD-kort.

Andra saker kan vara hur de har betett sig tidigare, t.ex. Microsoft när det gäller webbläsare - utvecklingen stannade ju upp i flera år. Standarder flög ut genom fönstret...

Sedan för att hjälpa företag som har det svårt på marknaden som AMD (processorer), Opera, etc.

Det finns anledningar till mitt agerande

Permalänk
Medlem

Har haft båda i omgångar. Intel/nVidia rent generellt, bara för att jag tycker det funkar bra, och jag kan mer om deras hårdvara.
Tror jag haft en AMD processor/mobo i mitt liv. Flera ATI kort dock. Första AMD GPU'n jag köpte var 5870, vilket funkar okej, men mina 6950 är ett skämt. Sen vad jag ska skylla det på vet jag inte. Skalar ruskit dåligt och ger töntigt mycket artifakter i vissa spel med CF, så jag får spela på ett kort. Andra spel *måste* jag ha CF igång för att inte få några. Skitkul!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig varken om stämningar eller om ett företag härmar eller snor av ett annat, jag kollar och testar och väljer ett märke och modell jag tror jag kommer bli nöjd med. Stämningar hit eller dit bryr jag mig faktiskt väldigt lite om när jag ska köpa saker. Om jag hittar en bra grej för mig så köper jag den vare sig det är apple eller htc, jag bryr mig inte bara jag är nöjd med slutresultatet.

Samma tänkt går att applicera på nivida och ati,

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kompiiis:

Men hårdvarumässigt så slår många tillverkare. Men det finns så mycket mer än specs. Kanske är en åldersfråga?

För oss datornördar som gärna mäter prestanda i Mhz eller MB per krona är det inte så konstigt att valet av tex en iphone över en lika dyr androidtelefon kan upplevas som ren galenskap. Om man istället tänker i banorna "hur snabbt kan jag utföra X" eller "hur enkelt kan jag komma åt Y" blir jämförelsen jämnare och valet mer förståeligt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Otroligt nöjd med AM2 sockeln, bara det att Battlefield och andra nya Total war spel hänger inte med (Och jag tror ni fattar att den inte klarar av spel som är mer krävande än de två spelen) Men annars funkar resten, duger!

Det dröjer innan AM2 sockeln inte pallar med spelen, kommer inte vara några problem och fixa battlefield

Permalänk
Medlem

Personligen har jag haft mycket problem med amds tidigare cpuer och därav väljer jag inte dom utan har hållit mig till intel för jag känner mig mest kunnig på de helt enkelt.
Och intel verkar alltid vara ett steg före amd och har varit dom senaste åren.

Vid grafikkort så är det lite give or take det är lite vad man är ute efter flera skärmar amd
eller om man vill ha psyx cuda osv ska man ta nvidia.

Sen som ovan sa skillnad mellan iphone och android? ända skillnaden är och som redan sagts apple värderades till världens dyraste företag varför för dom säljer produkter som säljs till kund för mer än 60-75% av hårdvarans egentliga värde, alltså går dom med en otroligt vinst på varje mobil eller dator osv som sålts, hårdvaran e ofta inte så himla avancerad.

Sen handlar det lite om vad man ska göra på mobilen men android e ju mer öppet i sig än iphone så länge man inte tänker jailabreaka/roota då spelar det inte någon större roll vad man tar men att köpa en iphone anser jag vara slänga pengar i sjön man får ut lika mycket ur en android nuförtiden är väldigt väl utvecklat

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Folk är så ™ helt enkelt.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Intressant

Orkade bara läsa de första tre sidorna av kommentarerna men jag kunde på de sidorna konstatera att det är väldigt få som erkänner att de är fanbois. Kom igen! Baserat på kommentarerna i forumet så är det betydligt fler som har en klar favorit. Hux flux hävdar väldigt många att det är funktionalitet vs pris som avgör, yadda yadda. Skitsnack - stå för vad ni tycker! Det är ju bara en åsikt

Jag försökte resonera lite kring mina inköp:
OSmässigt blir det OS X om jag får välja. Jag gillar inte windows som operativsystem. Därmed är valet ganska enkelt för bärbara datorer. Även om det skulle finnas en dubbelt så snabb HP för halva pengarna så hade jag köpt Apples för jag vill köra OS X.
Detta leder mig in på nästa "problem" - pengar. Jag har i nuläget inga som helst problem att lägga upp emot 20000 per månad på teknik om jag så önskar. Jag jobbar och tjänar bra och priset på en produkt har mycket liten inverkan på om jag köper den eller inte. Detta gör även valet av CPU enklare. Intel har bättre CPUer än AMD om priset inte är något problem så jag tänker inte nöja mig med en AMD.

När det kommer till grafikkort så kör jag en hel del program som är beroende av CUDA så där är valet enkelt.
Utöver detta har jag väldigt bra erfarenheter av intel och nvidia, mindre bra av ATIs drivrutiner (det var ati på den tiden ).
Moderkortsmässigt funkar allt förutom gigabyte. Har haft 2st gigabyte och båda har strulat så det är inget alternativ.
Gällande stationära datorer så är Apple inget alternativ för min del eftersom jag spelar på datorn -> Apple != spel vilket är synd för en mac pro är snygg!

Gällande att gnälla på andra för deras val så är jag tudelad. Jag bryr mig inte speciellt mycket av vad andra tycker är bäst för tillfället. Folk har rätt till att ha åsikter och det respekterar jag till fullo - jag bryr mig bara inte så mycket
Som macanvändare sedan 86 så finner jag det dock ganska roligt att Apple numera är världens högst värderade företag och att de har förmågan att förnya branscher.
Jag har hört att Apple är dödsdömt så många gånger att det känns lite som "I told you so" när det nu går bra för Apple.
Jag ser dock Apples primära styrka i att observera en bransch och sedan förändra den. iMac/macbook/mac pro har inte förändrats så mycket de senaste åren utan ipod/iphone/ipad är där apple utvecklar mest.
Dessutom är Apple groteskt irrelevant för folk som är intresserade av att överklocka hårdvara.

Jag tänker inte försöka vinna någon över till de företagen vars produkter jag gillar men jag står för att jag helst köper intel/nvidia och Apple när det går. Samtidigt har jag full förståelse för att folk t.ex. köper AMD för att de är underdog eller av andra anledningar och tycker att det är bra med alternativ för folk.

Det är dock lite underhållande att läsa så pass många inlägg (inte bara i den här tråden) där folk proklamerar: Apple - om du vill slösa bort dina pengar. Är folk verkligen så jäkla fattiga att ett par tusen kronor gör någon skillnad? Det känns som många av läsarna är studenter eller går i gymnasiet.

Återigen: endast mina åsikter. En majoritet av er tycker säkert annorlunda

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Fanboy krig gör sig perfekta med en skål popcorn och något gott att dricka till.

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Fanboys är idioter, väljer med känslor istället för Logik.

Hur man känner för produkten är ofta minst lika viktigt för om man skall trivas med den.

Permalänk
Skrivet av Splinter Snake:

För att AMD är bäst helt enkelt.

Ditt argument var så slående bra att jag gick precis över till röda laget...

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Medlem

Jeeezzzus...läsförståelsen på det här forumet är skrämmande låg.Topicen är: Varför blir vissa fanbois inte vilket märke som är sämst/bäst,eller vilka produkter man själv föredrar..ska det vara så svårt att förstå??

Själv tror jag fanboyism reflekterar personligheten hos vissa individer såsom osäkerhet/rädd att göra fel/självhävdelsebehov.Oftast hänger dessa egenskaper samman med ålder(läs:tonåren).Självklart finns det undantag i vuxen ålder men vissa växer ju aldrig upp.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Om Intel och AMD är CPU/GPU, vad gör äpplet på bilden?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Erfarenheter skapar fanboys. Har man haft problem med produkter av ett visst märke så är det nog rätt förståeligt att man undviker detta och när det gäller just grafikkort och processorer så finns det ju inte så mycket mer än Nvidia och AMD eller Intel och AMD. Själv har jag haft en hel del problem med Radeon kort, så jag måste väl säga att jag föredrar Nvidia.

Permalänk
Medlem

Apple är bäst. det bara är så. Kolla själv på deras hemsida. Dom är inte alls dyrare än pc om man plockar ihop samma delar.
Apples prestanda är mycket bättre än en pc i samma prisklass.

Apple är kvalitet!

trololol

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymoose:

Ditt argument var så slående bra att jag gick precis över till röda laget...

Ditt argument i din signatur slår ju iofs inte heller några intelligensrekord. Eftersom du just valde att skriva det så arrogant så är chansen enligt mig rätt hög att du är en fattig nörd som spenderar en stor del av sin budget på datorn när det väl är dags. Alltså valde du Intel för du vill inte känna dig fattig, trots att du är det.

Jag tjänar säkert ibland mer per månad än vad du gör på ett halvår om vi antar att du har ett jobb.

Skulle aldrig köpa intel ändå, av skäl jag angett här: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1032245-helgsnack-varfor-fanboy/index3.html#post11283229

Läste ett annat inlägg från dig som handlade om att du aldrig läser inlägg från personer med AMD processorer för:

Skrivet av Anonymoose:

"här är en person som inte kan någonting"

OK.

När jag köpte min rig så lirade jag Left 4 Dead, det var allt jag hade tid med. Jag hade köpt AMD oavsett men bara som ett exempel så kostade I7 920 tusen spänn mer än 965BE på den tiden.

Frågan till dig är: Är 4 fps värt tusen spänn? Det spelar ingen roll hur mycket pengar man har. Är det värt tusen spänn i förhållande till vad du kan få för tusen spänn via andra uppgraderingar?

Nähä.

Det kanske är du som inte kan någonting trots allt.

Visa signatur
Permalänk

Jag anser mig inte vara något fanboy till hårdvaruutvecklare. Av de senaste 3 datorerna jag har byggt har två varit AMD och en Intel, en var ATI och två Nvidia. Försöker maximera prestandan efter budgeten och efter möjligheten att expandera datorn senare.

Däremot är jag lite av ett fanboy när det kommer till Blizzard. Inte att jag väljer bort andra, men jag försvarar Blizzard lite extra.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag anser snarare att är man ett så kallat "fan boy" så har man gått över den här gränsen där man gör vettiga val mellan pris, kvalité och märke och istället så fokuserar man endast på ett enda faktor, vilket i detta och många andra fall är just märke.
Inte på något logiskt sätt är det smart att endast fokusera på ett enda faktor vilket oftast är övertydlig i diskussioner, då börjar man istället att bända faktum tills den passar in i ens teorem istället för att se objektivt på det hela, oftast är det rätt kul att läsa de diskussion som hettar upp dock =]

Varför bara "val mellan pris och kvalité"?!
Jag skulle säga att ett fanboy skiter i alla vettiga argument och håller på sin grej.

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Det har mycket med image att göra tror jag. Därför är det troligen också människor som bryr sig en hel del om image som brukar bråka om vilket märke som är bättre. Alternativt yngre personer. Sällan har jag stött på en människa som gått ur skolan och envetet köper ett visst märke bara för att det är det märket och alla andra är skit. Och om de gör det är det ofta personer som bryr sig väldigt mycket om vilka signaler de sänder utåt och just därför köper en Mac, för det är accepterat och coolt. Mycket av det som ovanstående talare säger är också sant tror jag. Med så många val där varje val ändå har rätt högt pris, måste många intala sig själva lite extra mycket att de valde rätt och inte slängde sina pengar i sjön.

där var det någon som slog huvudet på spiken, jag vill helst inte använda uttrycket medel kunning svensson men det är nog det enda som förklarar mycket av det här fenoment.

folk skiter fulständigt i funktioner, det behöver inte bara vara äpplet utan jag tror snarare det är så trenden ser ut just nu.
man köper det som alla andra har, det är tryggt varför sticka ut huvudet ur lådan och prova något random som inte alla andra har.
känns ju lite halvskoj sådär, men men

själv försöker jag prova hejvillt funderar just nu på om man inte ska testa wp7 som nästa telefon, mest för att ingen annan har det.
jag tycker det är skoj att vara lite anti.

Permalänk

Jag är inte direkt emot något företag alls. Jag köper det som ser bäst ut för mig just då. Processor har alltid varit Intel, men grafikkort har av någon anledning blivit varannat Nvidia / AMD

Visa signatur

TiTaN SLI

Permalänk
Medlem

Går på det jag får mest prestanda för, men det behövs konkurrens. Situationen mellan Apple och Google så håller jag med Apple, trots att jag skarpt ogillar hur dem hjärntvättar på Macworld konferensen. Google har stulit 3/4 av hela koden från olika källor, trots att dem bara tjänar på reklamen så låter dem OEM's ta smällen. Dags för dem att göra Android mer slutet och säkert, samt optimera den jävla telefonen till dagens hårdvara. Hårdvara på Galaxy S II t.ex ligger cirka 3 år framför operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Jag vänder kappan efter vinden. Mycket beroende på pris, kvalitet, omdömen, recensioner osv. Struntar fullständigt i vem som tillverkat vad så länge produkten håller och arbetar som den ska och förväntas att göra.
Fanboys/girls (pc/konsol/android/apple/osv) klassar jag som trolls och undviker som pesten. Har man snöat in sig så pass så är det mycket mer en religion än något annat och sådant folk vill jag inte ha med att göra, orka försöka tala reson med någon sån där.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Det har nog mycket med att man fastnar för den första produkt man har som fungerar bra. Man färgas nog ganska mycket av egna tidiga erfarenheter.

Sen handlar det också mycket om att rättfärdiga och försvara sitt köp/val. Det spelar stort in.

Så är det i mitt fall sen beror det på att dom gånger jag köpt ati kort så har det alltid strulat för mig iallafall.
därför håller jag mig till geforce.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av plumblum:

där var det någon som slog huvudet på spiken, jag vill helst inte använda uttrycket medel kunning svensson men det är nog det enda som förklarar mycket av det här fenoment.

folk skiter fulständigt i funktioner, det behöver inte bara vara äpplet utan jag tror snarare det är så trenden ser ut just nu.
man köper det som alla andra har, det är tryggt varför sticka ut huvudet ur lådan och prova något random som inte alla andra har.
känns ju lite halvskoj sådär, men men

själv försöker jag prova hejvillt funderar just nu på om man inte ska testa wp7 som nästa telefon, mest för att ingen annan har det.
jag tycker det är skoj att vara lite anti.

Hipster much?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Känner mig inte som en fanboy, men efter en inventering gillar jag följande:
Moderkort: asus
Grafik: ATI
Proc: AMD <- kör dock Intel nu

Vet att vissa är hardcore men jag har problem med det då jag hellre köper efter funktion än form och anda. Inte för att jag inte gillar fanboys de är ju så enkla att irritera. Apple speciellt (Ja iphone 4 suger!).

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Hipster much?

alla som känner mig tycker att jag är en sån tyffing

tror du fattar vad jag vill ha sagt med min post, testa först bedömm sen.

annars kan jag ju svara med gay much ?

Permalänk
Medlem

Har alltid haft AMD innan men kör Sandy Bridge nu och jag tycker att AMD faktiskt suger.

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Jag menade inte att något nämt kort ingick i budgetklassen. Men det förstod du nog, eller?

Du verkar ha fastnat på ett kort igen. Jag sa generellt.

Läs tills du fattar innan du skriver.

Nope, jag har tittat på många kort, fattar du väl? Du ser ju själv att jag först bara tog som HD 6970 som exempel, sedan ett annat (HD 6870) från mellan segmentet, så det spelar ingen roll vilket kort du tar från AMD, det blir samma resultat varje gång, fattar du väl?

Du skrev följande:

Skrivet av Anonymoose:

Jag tycker att budgetklassen kan exkluderas. Men om något enskilt kort ska bestämma bör det i alla fall vara från prestandaklassen.

HD 6970 är prestanda klassen, så vad menar du egentligen?

Skrivet av Anonymoose:

Jag tycker att budgetklassen kan exkluderas.

Vad menar du med att budgetklassen kan exkluderas? HD 6970 är ialf inte budget om du nu tror det?

Skrivet av Anonymoose:

Det är inte rättvist att säga att 570 vs. 6970 definerar nVidia vs. AMD.

Jag tog HD 6970 samt HD 6870 på måfå eftersom båda de korten representerar varsin budget-nivå, båda korten visar att ditt påstående är felaktigt. Du kan gärna ta ett HD 6950 som exempel, det kommer inte spela någon roll.