Permalänk
Medlem

Omnia 7 - Funderingar

Hej, har länge letat efter någon telefon som ska få byta ut min HTC Wildfire. Min budget ligger runt 2500 kr och då såg jag att Samsungs Omnia 7 kostade precis det. Har då lite frågor om telefonen och WP7:

När kommer Mango ut i Sverige, för den här telefonen ska väl få det?
Skärmen, känns 392x653 (480x800) pixligt på 4 tum?
Kommer jag störa mig på några saker när jag går över från Android 2.2?
Finns market i Sverige och hur är apputbudet?
Och sist men inte minst, tycker ni WP7 är bra?

Tack i förhand för svar!

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd

Alla WP7 mobiler som finns ute nu ska få Mango så som jag uppfattat det.
Ett annat tips är Galaxy s som finns för 2490 kr på Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Just nu är jag väldigt deppig ang. min Omnia 7 på grund av att jag tidigare har haft problem med tysta samtal. Skickade in telefonen till service där de uppdaterade radio firmware. Detta verkar ha löst tysta samtal problemen men istället har data connection börjat krångla så att t.ex. Bing endast fungerar med Wi-fi. Nåväl, mer om problem med Omnia 7 och Telia går att läsa här:
https://forum.tewss.telia.se/topic/2712-skumma-ljud-problem-m...

Bortsett Samsungs buggiga radio firmwares (som förhoppningsvis kommer lösas med tiden) så är jag jäkligt nöjd med telefonen! Så för att svara på dina frågor:

Mango beräknas komma någon gång i september. Ja, Omnia 7 kommer självklart att få uppdateringen (vilket alla andra WP7-telefoner också kommer att få - en stor fördel med WP7).

Nej, skärmen känns inte pixlig om man inte är närsynt. Håller du telefonen på normalt avstånd så syns inte pixlarna. Kollar du däremot nära så ser du pixlarna men inte så farligt.

Ang. Android 2.2 så beror ju mycket på vad du gillar med Android. Om du älskar valmöjligheten att kunna ändra nästan allting i Android så kommer du nog störa dig på att inte kunna göra det i WP7.

Marketplace finns i Sverige när Mango släpps. Appbudet är sisådär men bland annat Spotify ska komma när Mango släpps.

I övrigt: Älskar WP7! Älskar även Omnia 7 mycket (där radio firmware är enda akilleshälen).

Permalänk
Medlem

Har Omnia 7 själv, köpte den för FEMTUSEN FEMHUNDRA kronor för bara ett halvår sen, sinnessjukt vad den sjunkit i pris :((((

Ångrar inte att jag köpte den dock, riktigt bra telefon. UI:t är bäst i hela världen, iOS och android är ett skämt i jämförelse. Kan svara på dina frågor:
Mango skulle väl släppas typ...nu? Har inte kommit än men kommer någon gång nu augusti/september om jag inte har fel? Finns nån nyhet om det på swec.

Nej, det är inte pixligt. Finns väl ingen telefon (förutom iphone 4 som har liiite högre) som har högre upplösning ändå? Men spelar roll, det är absolut inte pixligt.

Fråga 3+4, Apputbudet är inte lika stort som på android, det är väl det du kommer störa dig på. Jag har inte kollat runt så mycket då jag inte vill köpa (kan jag ens det?) appar utan bara kan tanka gratisappar, och då är inte marketplace så intressant. Har iallafall inte hunnit hitta så många kul appar, men poängen med WP7 (enligt mig) är inte apparna, utan att telefonen är så sinnessjukt användarvänlig, på alla sätt. Använder mest musik/video-spelaren (som är riktigt bra och skön att använda, kopplar ihop youtube med filmer/musik man har på telefonen etc), webläsaren (stödjer inte flash än :((((((( hoppas det kommer komma?), sms-systemet (som är gal1 bra) samt mail (läskigt lätt att kolla mail etc, använder inte hotmail i datorn längre). Och youtube såklart. Kan ju tipsa direkt om att du ska hämta appen "LazyTube", annars är dina youtube-filmer i låg upplösning och helt omöjliga att kolla på (om du inte har wifi aktiverat dvs). Men LazyTube är bra.

Så appar är väl WP7-nackdelen. Men kanske är bättre än vad jag tror, har inte kollat så mycket. Och MMS fungerar inte för mig heller

Så nu har jag skrivit en del, hoppas du fått reda på nåt. När jag köpte den för 5500kr för 6mån sen så valde jag telefon oberoende av prislapp och letade upp den bästa, och tycker fortfarande att jag gjort ett bra val. Jag tror inte det kommit någon ny telefon sen dess som jag hellre skulle vilja ha, utan jag tror nog att om jag skulle välja valfri telefon idag så skulle jag fortfarande välja omnia 7. Men om den kostar 2500kr (jämfört med typ 5k+?) så är det iallafall för mig ett självklart val, finns inte en chans i världen att en telefon för 2,5k är bättre än en omnia 7

Smaken är som baken och alla kanske inte håller med mig på allt jag säger men en omnia 7 för 2,5k är nice

Permalänk
Medlem

Detta låter ju bra!. Lite småpengar kvar och sen har man råd. Kanske blir till. MEN, jag har en fråga till.
Adreno 200 är ju inte precis den bästa grafik-kretsen i världen. Och kommer nog vilja spela en del på mobilen. Är spelen bättre optimerade till WP7 eller får man helt enkelt bita ihop och leva med lite sämre spel?

Visa signatur

Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Detta låter ju bra!. Lite småpengar kvar och sen har man råd. Kanske blir till. MEN, jag har en fråga till.
Adreno 200 är ju inte precis den bästa grafik-kretsen i världen. Och kommer nog vilja spela en del på mobilen. Är spelen bättre optimerade till WP7 eller får man helt enkelt bita ihop och leva med lite sämre spel?

Jag har inte påträffat ett spel från marketen som inte fungerat på min optimus 7 fast den kör dock Adreno 205 enligt google kanske är stor skillnad.
Optimus 7 kan jag tipsa om kostar 2000kr på netonnet och har bättre gpu vad jag vet. Har dock inte amoled skärm och kameran är rätt dålig men jag gillar den i övrigt.
Se till att ställ frågor i Windows phone 7 tråden så att du vet vad du ger dig in på hoppas du blir nöjd:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kolla in ebay.se och sök i den tyska delen så kan du hitta löjligt billiga WP7 telefoner.
T ex Samsung Omnia 7 för ca 2100 ink frakt med budfirma hem till dörren.

Sent from my Windows Phone 7 MANGO

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Varför är det så stor skillnad på WP7-telefoner?
Jag har för mig att jag har läst att Microsoft hade krav på specifikationer för telefonerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Kolla in ebay.se och sök i den tyska delen så kan du hitta löjligt billiga WP7 telefoner.
T ex Samsung Omnia 7 för ca 2100 ink frakt med budfirma hem till dörren.

Sent from my Windows Phone 7 MANGO

Pratar du om typ såna här erbjudanden?
Frågan är om min farsa kommer låta mig köpa från det där typ. Eller var det någon annan annons? Annars var ju priset jävligt lockande men kommer inte mobilen med allting på tyska också?

Visa signatur

Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Facemeat:

Varför är det så stor skillnad på WP7-telefoner?
Jag har för mig att jag har läst att Microsoft hade krav på specifikationer för telefonerna?

Jo det stämmer. Men det skiljer ändå på skärm, minne, ljudet, QWERTY-tangetbord bla. Och priset men nu är de så billiga att jämfört med iOS och Android så vinner WP7 överlägset.

I Tyskland så har Windows Phone 7 ca 7.1 % market share...

Skrivet av Ludzee:

Pratar du om typ såna här erbjudanden?
Frågan är om min farsa kommer låta mig köpa från det där typ. Eller var det någon annan annons? Annars var ju priset jävligt lockande men kommer inte mobilen med allting på tyska också?

Precis. Mobilen komer på ENG DEU ITA FRA ESP. Den startat upp på tyska men busenkelt att byta till ENG.
Varför skule din far neka dig att köpa ifrån tyska ebay? Telefonen kommer hem till dörren via DHL, UPS, Schenker eller Posten bud. Den tog fem dagar för mig ifrån Price-Guard.
Handla ifrån en firma bara. Det är som att handla ifrån Sverige eller Danmark.

Och ta 16 GB versionen.

Annars e ju HTC HD 7 och HTC 7 Pro ganska balla ;D

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Jo det stämmer. Men det skiljer ändå på skärm, minne, ljudet, QWERTY-tangetbord bla. Och priset men nu är de så billiga att jämfört med iOS och Android så vinner WP7 överlägset.

Precis. Mobilen komer på ENG DEU ITA FRA ESP. Den startat upp på tyska men busenkelt att byta till ENG.
Varför skule din far neka dig att köpa ifrån tyska ebay? Telefonen kommer hem till dörren via DHL, UPS, Schenker eller Posten bud. Den tog fem dagar för mig ifrån Price-Guard.

Och ta 16 GB versionen.

Ok, det låter ju bra, men finns det något sätt man kan få market i sverige innan mango? och finns det SD-kortsplats?

Visa signatur

Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Ok, det låter ju bra, men finns det något sätt man kan få market i sverige innan mango? och finns det SD-kortsplats?

Du kan enkelt få tillgång till USA marketen genom att registrera telefonen med ett live konto som är registrerat i usa. Men somsagt fråga i windows phone 7 tråden eller läs den så får du svar på det mesta
Här är tråden http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/960176-den...
Och denna guiden http://www.winmobile.se/index.php/?p=1621 följde jag för att fixa market osv för min telefon innan mango kommer

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har Omnia 7 och är jävligt nöjd. Å andra sidan kan jag inte jämföra med andra då jag aldrig ägt en annan smartphone. (Dock ser väl flickvännens Galaxy SII jäkligt trevlig ut)

Efter att ha levt med telefonen utan Mango ett bra tag nu har jag inte direkt några negativa saker att säga mer än det som nu kommer ändras när uppdateringen kommer. Så om det är läge att någon gång köpa WP7 är det liksom... NU!

Marketplace är jävligt välfyllt nu men ungefär 95% av alla appar är antingne kopior av en annan eller rent skräp. Kanske är samma grej på de andra marknadsplatserna?

När Mango kommer ska jag återställa min telefon till factory defaults och äntligen få börja använda den som det var tänkt från början.. Mjau.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Hej, har länge letat efter någon telefon som ska få byta ut min HTC Wildfire. Min budget ligger runt 2500 kr och då såg jag att Samsungs Omnia 7 kostade precis det. Har då lite frågor om telefonen och WP7:

När kommer Mango ut i Sverige, för den här telefonen ska väl få det?
Skärmen, känns 392x653 (480x800) pixligt på 4 tum?
Kommer jag störa mig på några saker när jag går över från Android 2.2?
Finns market i Sverige och hur är apputbudet?
Och sist men inte minst, tycker ni WP7 är bra?

Tack i förhand för svar!

Gå på en annan W7 telefon.

Omnia 7 fungerar väldigt bra, sålänge du inte har Telia eller Tre.
Anledningen till detta är pga att Samsung har en nu ljud-codec i Omnia 7 (alt Samsung Galaxy S II, inte lika stora problem där, men dem finns), och det fungerar inte alls med Telias nätverk.

Det som händer är att du får tysta, alt robotliknande samtal, och kan lösas om du ringer upp personen. Det funkar nästan aldrig om du blir uppringd, men funkar för mestandels när du ringen till någon. Det är ett väldigt utbrett problem, har för mig någon sa att det var >90% som hade problem.

men det finns en lösning!

Det du kan göra är att du fixar en app till Omnia 7, som gör att du måste ändra mellan 3G och EDGE (GSM) manuellt.
Detta funkar bra för mig, det är inte så jobbigt, och det är en väldigt bra telefon förutom detta. Skärmen är helt underbar

Här kan du läsa problemet ytterligare:

Samsung säger att dem, efter 5 månader, att dem har en lösning. Dock så har jag testat denna, oh den förstör täckningen totalt. 1 Km över sjön från masten haade jag 1 plupp, gentemot full täckning när jag ändrar manuellt. Man får även fortfarande robotsamtal och avbrutna samtal med Samsungs "fungerande" uppdatering.
Det kan lösas med Mango. KAN. (endast en gissning!)

Ha detta i åtanke, personligen skulle jag gått på HTC Trophy, eller HD7.

Säg till ifall du vill ha mer...info om Omnia 7, äger en sådan själv och är allt annat än onöjd med telefonen i sin helhel!

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Gå på en annan W7 telefon.

Omnia 7 fungerar väldigt bra, sålänge du inte har Telia eller Tre.
Anledningen till detta är pga att Samsung har en nu ljud-codec i Omnia 7 (alt Samsung Galaxy S II, inte lika stora problem där, men dem finns), och det fungerar inte alls med Telias nätverk.

Det som händer är att du får tysta, alt robotliknande samtal, och kan lösas om du ringer upp personen. Det funkar nästan aldrig om du blir uppringd, men funkar för mestandels när du ringen till någon. Det är ett väldigt utbrett problem, har för mig någon sa att det var >90% som hade problem.

men det finns en lösning!

Det du kan göra är att du fixar en app till Omnia 7, som gör att du måste ändra mellan 3G och EDGE (GSM) manuellt.
Detta funkar bra för mig, det är inte så jobbigt, och det är en väldigt bra telefon förutom detta. Skärmen är helt underbar

Här kan du läsa problemet ytterligare:

Samsung säger att dem, efter 5 månader, att dem har en lösning. Dock så har jag testat denna, oh den förstör täckningen totalt. 1 Km över sjön från masten haade jag 1 plupp, gentemot full täckning när jag ändrar manuellt. Man får även fortfarande robotsamtal och avbrutna samtal med Samsungs "fungerande" uppdatering.
Det kan lösas med Mango. KAN. (endast en gissning!)

Ha detta i åtanke, personligen skulle jag gått på HTC Trophy, eller HD7.

Säg till ifall du vill ha mer...info om Omnia 7, äger en sådan själv och är allt annat än onöjd med telefonen i sin helhel!

Mvh

Har Tele2 så det ska väl inte vara några problem?

Visa signatur

Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Jag har Tele2, och jag har inte stött på några såna problem alls (med min omnia 7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Skrivet av m1n1h0p:

Jag har Tele2, och jag har inte stött på några såna problem alls (med min omnia 7)

Jag vet inte om Tele2 har samma problem

Men dem använder samma nät (Telia "lånar" väl Tele2's nät eftersom Tele2 är dem enda i sverige som faktiskt äger ett 3G nät? eller har jag fel?) så jag kan inte garantera något

Men eftersom m1n1h0p inte har samma problem så antagligen inte...

Annars vänta på Nokia-modellerna?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vet inte om Tele2 har samma problem

Men dem använder samma nät (Telia "lånar" väl Tele2's nät eftersom Tele2 är dem enda i sverige som faktiskt äger ett 3G nät? eller har jag fel?) så jag kan inte garantera något

Men eftersom m1n1h0p inte har samma problem så antagligen inte...

Trodde samma sak, men jag har inget sådant problem (har faktiskt inte hört nåt om det tidigare?). CHILLZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Trodde samma sak, men jag har inget sådant problem (har faktiskt inte hört nåt om det tidigare?). CHILLZ

inte förvånande, det är inte direkt så att det är meningen att man ska kunna ringa med mobiltelefoner, så varför stoppa försäljningen från Telias sida...

TS:

Köp den telefonen du vill ha, funkar det inte till 100%, så finns det iaf lösningar (kan ta ~5 sek extra om du ska ringa utan 3G täckning och måste ändra till GSM....)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kollade nyss på tre.se's hemsida och där står det att en Omnia 7 kostar 5195 utan abonnemang, hur kan det vara möjligt?

Permalänk
Medlem

En varning är att det förmodligen är bäst att skaffa ett US konto och köra med det. Det finns en enligt mig alldeles för stor risk att man inte kommer att få tillgång till vissa svenska appar, men å andra sidan så får man tillgång till de 95% av alla appar som inte är tillgängliga i Sverige eftersom att Microsofts regionssystem är helt efterblivet. Problemet är att majoriteten av utvecklarna ger fullständigt fan i oss Svenskar, och alla andra nya regioner också för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Facemeat:

Kollade nyss på tre.se's hemsida och där står det att en Omnia 7 kostar 5195 utan abonnemang, hur kan det vara möjligt?

Sök på prisjakt eller pricerunner istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Och ta 16 GB versionen.

Vänta när du säger att jag ska handla ifrån en firma, menar du då att jag ska privatimportera den på något sätt. eller menar du att jag inte ska köpa den från privatpersoner utan ifrån något företag, Tex Price-Guard. Något mer jag behöver tänka på om jag beställer?

Visa signatur

Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Vänta när du säger att jag ska handla ifrån en firma, menar du då att jag ska privatimportera den på något sätt. eller menar du att jag inte ska köpa den från privatpersoner utan ifrån något företag, Tex Price-Guard. Något mer jag behöver tänka på om jag beställer?

Hehe nej det jag menar är att privatpersoner kan också sälja på ebay (precis som på blocket).

Jag menar köp av en tysk firma (som privatperson) typ som den länk jag postade.

Som att handla på blocket...

EDIT: här kommer länk på 8 GB versionen. Jag skulle personligen välja 16 GB. Inget sim-lock.
http://viewitem.eim.ebay.se/SAMSUNG-i8700-OMNIA-7-BLACK-FACHH...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Hehe nej det jag menar är att privatpersoner kan också sälja på ebay (precis som på blocket).

Jag menar köp av en tysk firma (som privatperson) typ som den länk jag postade.

Som att handla på blocket...

EDIT: här kommer länk på 8 GB versionen. Jag skulle personligen välja 16 GB. Inget sim-lock.
http://viewitem.eim.ebay.se/SAMSUNG-i8700-OMNIA-7-BLACK-FACHH...

Kul, idag när jag skulle köpa den har de höjt priset med 10 euro...
Tror jag handlar ifrån price guard, 8 GB versionen. Kan su förklara om det finns någon speciell andledning till att köpa 16GB versionen?

Visa signatur

Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Ingen annan än just 16 GB är mer. :D:D:D.

16 GB kostar obetydligt mer men annars är de samma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kommer nog ångra dig i framtiden när du behöver de 8gb extra som du snålade in på om du inte väljer 16gb.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Sök på prisjakt eller pricerunner istället

Jaja, det vet jag om också men hur fan kan Tre sälja den så överprisad när "alla andra" säljer den billigare?

Permalänk
Medlem

Dom hoppas la att folk som köper där inte har koll på priser i andra butiker eller så har dom missat att sänka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb