Permalänk
Medlem

Clocka min p3.

Jag har en Intel Pentium III 733MHz, jag kan clocka den till 825mhz med fsb clockning.
Nu undrar jag hur mycket jag kan clocka den med volt clockning?
Hur mycket jag vågar dra upp den i då alltså.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

på intels hemsida står et max 2.05 V och du bör inte gå högre än det då det finns risk för att en går sönder.
kör min 700mhz nu i 933 med 1,95 V.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

Men om jag kör med både fsb och volt?
Först fsb´n så den kör i 825mhz och sedan volten i 1,95.
Hur mycket kan den gå upp i då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det kan jag inte svara på...
det är bara till att testa och bencha för varje steg du klockar så att säga.
själv kom jag upp i 868 me orginalvolt och som läget är nu så tror jag att mit moderkort stoppar mera klockning.
men du kommer inte upp i högre hastighet genom att höja volten bara.
man höjjer volten för att desto högre du klockar desto mer v kräver processorn. allstå om du ökar till etc 1.95 så kan du förmodligen höjja fsb mer änn du kör nu.

/Lycka till, Rudeez

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

Ok, jag skall testa detta.
Tack så mycket.
Jag ska nog ändå köpa ny CPU snart.
Så man kan ju testa lite med den jag har nu.
Tack så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också en p3 733 ... som jag kör i 770 5.5@140. När jag höjer min FSB till 150 så botar inte datorn .. kan de bero på att den inte får tillräckligt me ström (VCore). den står på orginal nu 1.65 volt.

Permalänk
Medlem

hmm.
asså 5.5. orginal är väll 7.0 inte sant?
det ska inte gå att ändra multiplyen på p3 för dom är låsta och går ej att låsa upp. så ändra tillbaka till 7.0 och sedan kan du fräsa på efter mina beskrivningar i denna tråd. det är nog för att du ändrat till 5.5 som den får problem med att boota.

Visa signatur

hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

Den har alltid stått på 5.5.

Permalänk
Hedersmedlem

Rudeez: P3 733 (133 x 5,5) går default på 133 MHz FSB och har alltså en multiplier på 5,5.

Erickz0r: På 150 MHz FSB är den uppe i 825 MHz, vilket den borde klara ganska enkelt. Antagligen måste du öka Vcore lite för att den ska vilja vara med och leka. Men det kan även vara minnet som sätter stopp.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

tänkte inte på det....

Visa signatur

hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

ok. tackar för svar
men det är bara det att jag inte hittar i BIOS där man kan öka VCore.. det enda jag ser me VCore är va den ligger på just nu. Men jag kan inte ändra.