SweClockers drop!

Samma grafikkort, vad skiljer dem åt?

Permalänk
Medlem

Samma grafikkort, vad skiljer dem åt?

Lite otydlig rubrik kanske, men det jag undrar är varför det finns flera sorter av samma grafikkort och vad som skiljer dem åt?

Jag är på jakt efter ett HD 6950 och det finns ju typ 10-15st olika skiljer sig prestandan mellan korten något eller är det bara kylningen typ?

Tack på förhand

/Micke

Permalänk
Medlem

någon kan vara mer överklockad mer än annan men mest är det kylning som skiljer sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Lite otydlig rubrik kanske, men det jag undrar är varför det finns flera sorter av samma grafikkort och vad som skiljer dem åt?

Jag är på jakt efter ett HD 6950 och det finns ju typ 10-15st olika skiljer sig prestandan mellan korten något eller är det bara kylningen typ?

Tack på förhand

/Micke

det som skiljer är kylningen, garanti, om det är överclockat eller inte samt tillbehör (så som vissa skickar med små verktyg och vissa skickar med typ affischer och vissa inget alls)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan i vissa fall vara olika design på kretskortet (ej referens-PCB), med lite olika funktioner/komponenter.

t.ex. ASUS HD6970 DirectCU II har inte samma kretskort som övriga HD6970.
Detta gör dock minimal skillnad för användaren om man inte har tänkt använda vattenkylning senare.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Grafikminnet kan också skilja!

Edit: Otydligt formulerande

Visa signatur

-Gaming: | NZXT Lexa S | Core i5 750 @ 3 GHz | XFX 5850 xXx | Asus P7P55D EVO | Corsair Dominator 4GB | NH-D14 | WD Caviar Black 750GB
-Programmering/grafiskt: | MacBook Pro 13.3" | SSD 128GB | Ubuntu 8.10

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3H:

Grafikminnet kan också skilja!

Edit: Otydligt formulerande

Precis, både mängd och minnestyp (t.ex. GDDR3 eller GDDR5) kan vara olika.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.