Slö överföring! varför?

Permalänk
Medlem

Slö överföring! varför?

Hej!

Gick och köpte mig en lacie networkspace 2 (2TB) för ett par dagar sedan. Tanken är att jag ska avveckla min stationära och samla alla mina filer på ett ställe. Har även skaffat en d-link dir-655.. båda prylarna funkar, men när jag för över filer så ligger hastigheten på ca 15-20MB/sekund. Detta tycker jag är slött med tanke på att lacien ska kunna arbeta i upp till 65MB/sekund (vad jag har kunnat läsa mig till) och d-linken har ju gigabit LAN och WAN. jag vet inte vad som ligger och bromsar.

Är det någon som har koll på om det om det går att skrämma upp överföringshastigheten?

Mvh
Zeni

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

Om du kopplat disken till USB-porten på routern är det där problemet ligger. Denna funktion i konsument-routrar, speciellt en så gammal modell som DIR-655, är inte ett seriöst alternativ för nätverkslagring. De brukar vara begränsade till den typen av hastigheter.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fast nu är ju hårdisken en NASenhet som kopplas till LAN med Ehternet kabel (Cat5e). Trodde det framgick av att det var en lacie Networkspace 2 som jag skaffat. så frågan kvarstår. Den där USB grejen på d-linken är nog säkert smidig men inget jag använder just nu alltså.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeni:

Fast nu är ju hårdisken en NASenhet som kopplas till LAN med Ehternet kabel (Cat5e). Trodde det framgick av att det var en lacie Networkspace 2 som jag skaffat. så frågan kvarstår. Den där USB grejen på d-linken är nog säkert smidig men inget jag använder just nu alltså.

------------------
Det är din pissiga dlinkprodukt som inte klarar throughputen helt enkelt bara, köp dig en bättre router som fixar den här typen av trafik, mao inte en dussinprodukt från dlink

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeni:

http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/31082-lacie-ne...

Den har ingen enorm throuput precis. Du bör inte räkna med konstant 60+ meg/sekund.

Fler:
http://www.digitaltrends.com/media-streamer-reviews/lacie-net...

Citat:

"for a read speed of 34.94 MB/s and a write speed of 21.1 MB/s."

Fler:
Att läsa från disken går ok:

Citat:

Ganske ok gennemsnitshastighed på 64,3 MB/s på download delen.

Att skriva till den går långsammare:

Citat:

Upload hastighed på 27,1 MB/s

http://www.laptopworld.dk/anmeldelser/Tilbehoer/2869-lacie-ne...

EDIT: så de fakta du läst dig till är 65 meg/sekund? Ja, kanske, med rätt typ av filer och endast när du läser från den. Inte när du skriver till den och inte på fel typ av filer.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack för svaret FX9! Det kändes lite mer matnyttigt än övriga kommentarer!
Jag läste i förbifarten nått om 65 MB/s men det kan ju som sagt vara läshastighet de syftade på.
Just nu kommer jag upp i en skrivhastighet på 16-17 MB/s så det får väl anses som rimligt. eller?

godspeed: Nu har jag inte direkt en inkomst som tillåter mig att köpa det dyraste finaste som finns för att jaga några ynka MB/s på överföringshastigheten. Tråkigt att du verkar tycka illa om d-link, det gör inte jag! Denna d-linken må vara en "dussinprodrukt" men den har fått bra kritik och gör det den ska!

Visa signatur