Permalänk

Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot

Börjar dra ihop sig för släpp nu! Någon som har testat alphan än? Kommer själv vänta in betan som kommer strax innan jag testkör. Tror faktiskt jag kommer uppgradera från 10.04 faktiskt. Någon annan som är hypad? Släppdatumet är den 13 oktober.

https://wiki.ubuntu.com/OneiricReleaseSchedule

Bifogar en bild också!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ja, har testat Alpha 3. Resultatet? Tja, det är skit fortfarande. Buggigt som fan, program kraschar. Gnome-panelen är fortfarande oflexibel. Stora fula jävla ikoner som man måste gå igenom innnan man hittar sitt program. Segt när man ska söka efter ett program.

Aja, det är ju bara Alpha 3. Sen gillar jag minimalistiska distro, so Ubuntu passar nog inte mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ja, snart borde det ju vara ett tillräckligt komplett OS för att börja roffa åt sig mac-användarna - iallafall med den interfacen.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Ja, snart borde det ju vara ett tillräckligt komplett OS för att börja roffa åt sig mac-användarna - iallafall med den interfacen.

Tveksamt, datorn får inte lysande Apple-logga + underbar touchpad för att man lägger in Ubuntu

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Trevligt! Bara man kan välja bort Unity mot Gnome-shell,(i värsta fall gamla gnome 2.xx) så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt schysst ut! Själv är jag bra nöjd med 11.04 och kan inte riktigt förstå varför den nya looken har mött så mycket motstånd...
Jag tror att den stora massan är intresserade av ett OS som ser modernt ut och är roligt att arbeta i. Unity kanske inte funkar perfekt alla gånger, men som inte alls är så dumt som en del vill påstå...

Visa signatur

P183| Antec CP-850 W| Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 860 2,8 GHz HT| Corsair DM3 DDR3 1600Mhz 2x2GB| Gainward GTX 275 896 MB| WD Black caviar 640 GB | Samsung Syncmaster 226BW | 3DMark 06 18351p

Permalänk
Skrivet av Guttez:

Ser riktigt schysst ut! Själv är jag bra nöjd med 11.04 och kan inte riktigt förstå varför den nya looken har mött så mycket motstånd...
Jag tror att den stora massan är intresserade av ett OS som ser modernt ut och är roligt att arbeta i. Unity kanske inte funkar perfekt alla gånger, men som inte alls är så dumt som en del vill påstå...

jag instämmer med dig..Tror att det handlar om att de gamla rävarna är konservativa och inte vill lämna gnome 2..

11.10 verkar jättesnyggt.. sedan at ni som testar alpharna säger det suger massa buggar får mig att små le lite... Alpha versionerna ska inneålla buggar..

lite mer http://www.omgubuntu.co.uk/2011/08/visual-rundown-oneiric-upd...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk

Här kommer lite mer nyheter.

http://www.webupd8.org/2011/08/window-controls-for-maximized-...

Bifogar videon som finns med i nyheten också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Guttez:

Ser riktigt schysst ut! Själv är jag bra nöjd med 11.04 och kan inte riktigt förstå varför den nya looken har mött så mycket motstånd...
Jag tror att den stora massan är intresserade av ett OS som ser modernt ut och är roligt att arbeta i. Unity kanske inte funkar perfekt alla gånger, men som inte alls är så dumt som en del vill påstå...

Personligen tror jag den stora massan vill ha Windows 7, resten vill ha mac, och dom som blir över vill ha något som är:

Överskådligt
Snabbjobbat
Logiskt
Produktivt
Kraftfullt

Gnome3 och Unity är ju inget av detta utan är i själva verket mobiltelefonemulatorer, så jag förutspår att minst 90% lämnar skutan väldigt snart.

Folk är jävligt trötta på leksaks-OS som inte fungerar och är extremt segjobbade. Många kommer fly till distar som fortfarande kör Gnome2 ett par år till, och går inte det så blir det LXDE, Xfce och i värsta fall KDE, men Gnome3 och Unity är garanterat körda.

BTW jag blir illamående när jag ser videon över...

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

inte det så blir det LXDE, Xfce och i värsta fall KDE, men Gnome3 och Unity är garanterat körda.

BTW jag blir illamående när jag ser videon över...

Vadå i värsta fall KDE ? använder det själv och tycker det är överlägsen de andra Desktop alternativen. Håller med om att unity/gnome 3 ser ut som nån mobil-app- desktop och tror det är fel väg att gå men som tur är finns det olika alternativ

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Personligen tror jag den stora massan vill ha Windows 7, resten vill ha mac, och dom som blir över vill ha något som är:

Överskådligt
Snabbjobbat
Logiskt
Produktivt
Kraftfullt

Gnome3 och Unity är ju inget av detta utan är i själva verket mobiltelefonemulatorer, så jag förutspår att minst 90% lämnar skutan väldigt snart.

Folk är jävligt trötta på leksaks-OS som inte fungerar och är extremt segjobbade. Många kommer fly till distar som fortfarande kör Gnome2 ett par år till, och går inte det så blir det LXDE, Xfce och i värsta fall KDE, men Gnome3 och Unity är garanterat körda.

BTW jag blir illamående när jag ser videon över...

Samma här.

Funderar sjäkv på att byta till Xfce. Funderar även på att överge Ubuntu till förmån för någon rullande utgåva. Har kikat lite på Linux Mint Xfce nyligen. Funderar även på ett byte till Arch Linux. Svårt att välja. Finns så många trevliga alternativ att välja bland.

Skrivet av tombman:

Vadå i värsta fall KDE ? använder det själv och tycker det är överlägsen de andra Desktop alternativen. Håller med om att unity/gnome 3 ser ut som nån mobil-app- desktop och tror det är fel väg att gå men som tur är finns det olika alternativ

Vill du inte gå över till Gnome 3 eller Unity så blir den logiska följden att du inte heller vill gå över till KDE. De flesta som använder Gnome 2 seriöst var faktiskt nöjda med just det utseendet.

Att stanna kvar vid Gnome 2 är dock inget riktigt bra alternativ längre då det använder gtk 2. Gnome 3 har förstås ett klassiskt läge men det verkar inte vara prioriterat bland utvecklarna. Man har helt enkelt kört över alla sina tidigare användare och vänt sig till en helt annan kundkrets. Hade de gjort ett par nya paneler och hottat upp Metacity lite som alternativ till det nya gränssnittet så hade alla varit nöjda. Samma motor med två olika utseende. Alla onödiga extra funktioner som de integrerat i Gnome 3 och Unity hade man kunnat haft som separat programvara. Stör mig mest av allt på Zeitgeist och funktionerna de utvecklat och integrerat kring det.

Permalänk

Intressant att se att åsikterna går i sär såpass här mycket.. Sedan när det kommer till ubuntu och unity så är det ju för att kunna jobba med enbart en distro man gjorde som man gjorde och inte behöva jobba med en till netbooks och en annan till laptops. På netbooks är ubuntu 11 en trevlig upplevelse i förhållande till W7.. SSen var du får att det liknar ett mobilos ifrån ser jag inte, hade du pratat chrome OS eller jolicloud hade jag förstått dig..

Sedan så kan det tänkas att linuxmint blir en vinnare framöver för att dem skickar med allt det som ubuntu borde skicka med direkt, men det är dock väldigt långt dit fram.

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Skrivet av kalleidol:

Intressant att se att åsikterna går i sär såpass här mycket.. Sedan när det kommer till ubuntu och unity så är det ju för att kunna jobba med enbart en distro man gjorde som man gjorde och inte behöva jobba med en till netbooks och en annan till laptops. På netbooks är ubuntu 11 en trevlig upplevelse i förhållande till W7.. SSen var du får att det liknar ett mobilos ifrån ser jag inte, hade du pratat chrome OS eller jolicloud hade jag förstått dig..

Sedan så kan det tänkas att linuxmint blir en vinnare framöver för att dem skickar med allt det som ubuntu borde skicka med direkt, men det är dock väldigt långt dit fram.

Jag håller med om att Mint är helt överlägset Ubuntu på alla sätt. Allt bara funkar direkt. Tycker deras meny är mycket bättre än Ubuntus, att man kan söka efter program i menyn utan att scrolla runt/leta är otroligt smidigt. Jag brukar använda den till gparted för jag kommer aldrig ihåg var den är, gp är det enda man behöver skriva så är den utfiltrerad. Riktigt skönt att terminalen finns direkt i menyn också, ett klick liksom. Jag tycker Mintmenun (i vanliga gnomeminten) är otroligt snabbjobbad. Dessutom är Mint mycket snyggare. Jag menar gamla Ubuntu vs Mint här inte det nya 11.4

Det är väl inte 100% mobil-look på Unity och G3 men det känns som att det är gjort för surftplattor, tablets och annat mög som är gränsfall till leksaker. Det ser ut som det är gjort för barn! Tänk dig att driva ett företag där personalen sitter med G3 eller Unity, folk skulle fan bli galna. Jag bara tycker man flummat iväg för mycket.

Att ha en vanligt stationär dator eller en 14-17 tums laptop verkar vara helt bortprioriterat, för då hade man fortsatt köra på G2, bara snyggat till den lite. Det finns en anledning till att i princip alla OS ser ut och fungerar på ungefär samma sätt (sett ut och fungerat kanske..) i 20 år, och det är av den enkla anledningen att konceptet fungerar väldigt bra till vanliga datorer med vanliga användare som gör vanliga saker.

Jag tror LXDE och Xfce kommer få ett rejält uppsving nu och over en period utvecklas till samma funktionalitet som G2 har haft pga mycket större userbase, "Desktop-flyktingar". Mint finns ju i båda smakerna, finns en fluxbox också, Mint 9.

If its not broken, don't fix it!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Jag har testat Unity ( Ubuntu 11.04 ) och även GNOME 3. Håller med om att där är en hel del finslipning kvar. Jag har dock aldrig fastnat riktigt för Linux Mint påminner mig för mycket om Windows! Även om det är ett bra operativ. LXDE är för avskalat för min smak. XFCE skulle jag dock kunna tänka mig. Ubuntu 11.04 var väldigt framstressat kändes det som. Men 11.10 tycker jag ser ut att få en hel del mer djupare funktioner. Och jag börjar helt ärligt bli sugen på ett nytt linux! Så jag kommer följa Ubuntu 11.10 med spänning och testa det nu den 1 september när den går in i beta stadiet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Personligen tycker jag man borde sluta med 6-månaders releaser, det är inte klart när det ska. Vad utvecklarna tycker är klart är en egentligen en beta. Ibland försvinner kompatibilitet och funktionalitet när versionerna går framåt, även fast "allt ska funka precis som förut". Det hade varit bättre om man släppte en version per år, en fungerande testad version. Eller kanske släpper ny version när man anser att den är helt klar. Sen kan man välja till extra ögongodis senare efter install, när resten redan fungerar. Det måste vara bättre för användarna att ha en stabil version än 5 ofärdiga. Kul när en uppdatering krashar hela systemet liksom..

Jag läste en kommentar på ett forum där någon var besviken på hur linux utvecklats, han menade att förr i tiden kunde man mixa och matcha som man ville, allt var separata oberoende saker, och nu är allt mer sammanvävt och allt är beroende av allt annat, alla dependencies. Det kanske hade varit bättre att göra stabila standalone program istället som är helt oberoende av resten som finns på datorn, ja så långt det går i a f. Lite så som det verkar vara på windows kanske.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

kan hålla med dig bigmac pro. Det blir tyvärr ibland att de ska ut precis innan en stor update kommer ut på programmen som skickas med.. alternativt att dem inte blir helt klara, sedan för företag osv är det ju för ofta att uppdatera var 6e månad (för många är tom inte ens 10 år tillräckligt, finns många som kör på XP ännu).

Sedan unity är i början av sin utveckling, men jag gillar vägen man är påväg mot. Bra också att det kommer ett Unity 2d som är lite "lättare" för sämre datorer i 11.10.

Sedan de som sitter med en hyfsat moderna datorer med i3/5/7 alt amd processor och amd kort är nog inte intresserade av att sitta i "lätta" distros som XFCE utan där vill man nog ha allt extra som finns i ubuntu och slänga på alla 3d grejer...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Personligen tycker jag man borde sluta med 6-månaders releaser, det är inte klart när det ska. Vad utvecklarna tycker är klart är en egentligen en beta. Ibland försvinner kompatibilitet och funktionalitet när versionerna går framåt, även fast "allt ska funka precis som förut". Det hade varit bättre om man släppte en version per år, en fungerande testad version. Eller kanske släpper ny version när man anser att den är helt klar. Sen kan man välja till extra ögongodis senare efter install, när resten redan fungerar. Det måste vara bättre för användarna att ha en stabil version än 5 ofärdiga. Kul när en uppdatering krashar hela systemet liksom..

Debian kör en freeze ungefär varannat år, och sedan släpper releasen när den är klar. (mao när alla RC-buggar är lösta) Det har ju då konsekvensen att programmen är äldre, men det löser man i de flesta fall enkelt med PPAs och backports.

Edit: Sorry för off-topic. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt gnome2.. har testat en hel del alternativ, men vet faktiskt inte vad jag ska göra sen när 2an anses för gammal. Att släppa gnome3 på det viset dom gjorde i 11.04 gjorde mig besviken.. bedrövliga inställningsmöjligheter, och som inte borde kommit med som standardval förrän kanske 12.04, tycker jag.

EDIT:
Jag vill alltså inte smutskasta det nya utseendet, det krävs nyskapande emellanåt, det är som jag sa själva sättet dom introducerade det på, som stör mig.
Att jag sen kanske får svåra problem att hitta en ersättare är ju min egna begränsning..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Jag älskar mitt gnome2.. har testat en hel del alternativ, men vet faktiskt inte vad jag ska göra sen när 2an anses för gammal. Att släppa gnome3 på det viset dom gjorde i 11.04 gjorde mig besviken.. bedrövliga inställningsmöjligheter, och som inte borde kommit med som standardval förrän kanske 12.04, tycker jag.

EDIT:
Jag vill alltså inte smutskasta det nya utseendet, det krävs nyskapande emellanåt, det är som jag sa själva sättet dom introducerade det på, som stör mig.
Att jag sen kanske får svåra problem att hitta en ersättare är ju min egna begränsning..

Ubuntu 11.04 byggde väl på GNOME2?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ubuntu 11.04 byggde väl på GNOME2?

Jag kanske blandar ihop det hela med Gnome3 och Unity.. Unity var iaf standard i 11.04. Och det tyckte jag var lite synd.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Jag kanske blandar ihop det hela med Gnome3 och Unity.. Unity var iaf standard i 11.04. Och det tyckte jag var lite synd.

Jag är inte hundra själv. Men har fått för mig att 11.04 byggde på GNOME2 medans 11.10 bygger på GNOME3.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Fedora - bygger på Gnome 3 eller Gnome shell eller vad dom nu kallar det, med option på Gnome classic mode som ska fungera som G2, men inte gör det ändå.

11.4 - Unity med någon slags halvkass gnome-option där också om jag inte förstått helt fel.

11.10 ska vara Unity och G3, tror jag.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Första betan släppt idag. Går att hämta hem härifrån: http://releases.ubuntu.com/oneiric/

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jo jag håller med om att dem skulle släppa en ny version 1 gång om året inte varje halvår, det är bara ren idioti. Men jag håller inte med om att Unity är dåligt, det är gjort för noviser så att det ska vara lätt att använda datorn för en nybörjare, ganska nerdummat. Det är ett bra sätt att få mer användare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag kanske blandar ihop det hela med Gnome3 och Unity.. Unity var iaf standard i 11.04. Och det tyckte jag var lite synd.

Var väl ett gäng lirare som forkade gnome 2 koden under annat namn och fortsatte utveckla det.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Aero-Snap i Ubuntu 11.10 blev just lite snyggare enligt mig.

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/09/aero-snap-oneiric/

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

testar Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot just nu på en bärbar Core i5 med Intel GMA HD grafik. Flash sidor tenderar att hänga sig och krascha. Antar att det är fråga om drivrutin knas. Finns det nån som har en lösning?

Visa signatur

Nexus One • RA-nexus-v1.6.2 • CM 5.0.5.3w/gapps • Apps2sd: enabled • Meltus Audio/Volume Hack V2r2 • Desire Camera :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Topgun:

testar Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot just nu på en bärbar Core i5 med Intel GMA HD grafik. Flash sidor tenderar att hänga sig och krascha. Antar att det är fråga om drivrutin knas. Finns det nån som har en lösning?

Stäng av hårdvaruacc i flash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Stäng av hårdvaruacc i flash?

Funkar aningen bättre, men kraschar fortfarande.

Visa signatur

Nexus One • RA-nexus-v1.6.2 • CM 5.0.5.3w/gapps • Apps2sd: enabled • Meltus Audio/Volume Hack V2r2 • Desire Camera :)