Permalänk

DNS-servern svarar inte

Hej,
kommer inte åt internet via trådlöst nätverket på min bärbara dator längre, har fungerat tidigare. Får felmeddelandet att dns-servern svarar inte, men när jag pingar google´s dns-server så fungerar det. Fungerar även på en annan dator så det är inte routern som är problemet, och det fungerar när jag kopplar in en nätverkskabel till datorn.

Kan det vara nätverkskortet som pajat? Går det att byta själv, och vad kan det kosta? Har en Sony VPEEB1M1E.

Permalänk

Tillägg: Kan koppla upp mig via fjärrskrivbordet mot andra datorer i nätverket, går som sagt även bra att pinga googles dns-server och en annan dator på nätverket. Men går inte att surfa på internet. Någon som har nån idé vad som kan vara fel?

Permalänk

Så du använder Google's egna DNS eller står det på auto?

Permalänk

Min första tanke är att avinstallera allt som har med antivitrus och brandvägg för att se om det kan vara problemet.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Har du ev bytt router eller gjort ändringar i den nyligen ?
Kolla så att den inte blockerar port 53 tcp/udp, eller om du har en lokal brandvägg på din bärbara som blockerar port 53 tcp/udp.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk

om jag förstår dig rätt så kan du pinga tex www.google.se om du kan göra de så är ju inget blocket av brandvägg eller nåt utan då är de dina inställningar i webbläsaren typ att du har proxy i bockat eller nåt

Permalänk
Skrivet av Whatever..:

Så du använder Google's egna DNS eller står det på auto?

Dumförklara mig inte, men jag vet faktiskt inte. Jag har inte ställt in någon dns så jag förmodar att det är auto, men testade att pinga 8.8.8.8 och det fungerar.

Har kommit på en sak i efterhand. Har haft problem med att fläkten har gått på högvarv så jag tänkte blåsa rent med luft på burk. Men problemet var att jag inte höll burken rak så blåste ut någon vätska, vet inte om det var kondensvatten eller något. Kan det trådlösanätverkskortet, eller kanske chipet i en bärbar(?) delvis gå sönder?

Skrivet av NightFlash:

Min första tanke är att avinstallera allt som har med antivitrus och brandvägg för att se om det kan vara problemet.

Jag kör med Microsoft Security Essentials och ingen extern brandvägg, har aldrig varit några problem tidigare.

Permalänk

vad händer när du pingar www.google.se får du svar eller bara timeouts

Permalänk
Skrivet av DarkSephX:

vad händer när du pingar www.google.se får du svar eller bara timeouts

Får meddelandet: "Ping-begäran kunde inte hitta värddator www.google.se. Kontrollera namnet och prova igen."

Permalänk

hmm då har du problem med DNS inställningarna på datorn antigen fel inställda DNS servrar eller så blockar nån brandvägg all DNS trafik eftersom du kan pinga 8.8.8.8 så fungerar TCP inställningarna men eftersom du inte kan pinga DNS tex www.google.se så är de något knas med DNS inställningarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gunnargren:

Tillägg: Kan koppla upp mig via fjärrskrivbordet mot andra datorer i nätverket, går som sagt även bra att pinga googles dns-server och en annan dator på nätverket. Men går inte att surfa på internet. Någon som har nån idé vad som kan vara fel?

Inte för att vara sådan, men säkert du har betalt interneträkningen?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Inte för att vara sådan, men säkert du har betalt interneträkningen?:)

Japp, eftersom det trådlösa internetet fungerar på andra datorer, samt att det fungerar när jag kopplar in en nätverkskabel

Permalänk
Skrivet av DarkSephX:

hmm då har du problem med DNS inställningarna på datorn antigen fel inställda DNS servrar eller så blockar nån brandvägg all DNS trafik eftersom du kan pinga 8.8.8.8 så fungerar TCP inställningarna men eftersom du inte kan pinga DNS tex www.google.se så är de något knas med DNS inställningarna

Hur ställer jag in det, och hur kan det bara ändras helt plötsligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gunnargren:

Japp, eftersom det trådlösa internetet fungerar på andra datorer, samt att det fungerar när jag kopplar in en nätverkskabel

Ha ha...:) Okej (jag hade blivit förvånad om det hade varit felet.:D Det första man betalar som Swecentusiast är väl hyran och internet?:D) men kan du inte pröva att pinga utan a) router (och switch om har en sådan)? b) utan brandvägg etc. c) uppdatera IP-adressen från operatören?^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Kolla om du får någon dns ip?
"ipconfig /all" eller kolla på nätverkskortet.

Eftersom som du antagligen kör att den ska "erhålla en dns-adress automatiskt" (från DHCPn på det trådlösa), men kolla så att det är i checkat.

Eftersom det fungerar trådlöst från andra datorer och trådbundet till din bärbara så är det inget fel på det "trådlösa" eller dhcpn i routern.
Det måste alltså vara inställningarna i datorn. extrakolla så att du automatiskt ska erhålla en dns-adress från dhcpn i "Nätverks- och delningscenter"!
och sedan "Local Area Connection" när du är ansluten till det trådlösa.

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Kolla om du får någon dns ip?
"ipconfig /all" eller kolla på nätverkskortet.

Eftersom som du antagligen kör att den ska "erhålla en dns-adress automatiskt" (från DHCPn på det trådlösa), men kolla så att det är i checkat.

Jag får en dns ip, och jag får upp att DHCP är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Jag får en dns ip, och jag får upp att DHCP är aktiverat.

Får du samma dns-adress om du kör trådbundet och trådlöst?

Permalänk

beroende på windows version start->kontrolpanelen->nätverkanslutningar->högerklicka på trådlöst egenskaper välja egenskaper igen på tcpip/ ipv4 ändra erhåll DNS automatiskt till fast ställ sen skriver du in 8.8.8.8 som primär och 8.8.4.4 som sekundär så borde de fungera har du win7/vista byt ut nätverksanslutningar mot nätverk och internet | nätverks och delningscenter -> sen ändra inställningar för nätverkskort

om de funkar så har du fastställt din dns på de trådbundna men inte de trådlösa

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Får du samma dns-adress om du kör trådbundet och trådlöst?

Jag får olika dns-serverar på den dator som inte fungerar och på en annan bärbar jag sitter nu och skriver (fungerar alltså), har inte testat när jag kör med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Jag får olika dns-serverar på den dator som inte fungerar och på en annan bärbar jag sitter nu och skriver (fungerar alltså), har inte testat när jag kör med kabel.

Skriv antagligen den dns-adressen från den datorn som det fungerar på till den andra eller så tar du och kör en public dns (typ googles som överstående kommenterar om)..

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Skriv antagligen den dns-adressen från den datorn som det fungerar på till den andra eller så tar du och kör en public dns (typ googles som överstående kommenterar om)..

TACK!! När jag ändrade till samma dns som till den andra, så fungerade det! Tack så mycket ni andra som tagit er tid att hjälpa mig!

Bara en fråga, hur kan det plötsligt sluta att fungera? Är det något hos leverantörer, Telia, eller hur kan det plötsligt bara sluta att fungera?

Permalänk

it´s the magic called computers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

TACK!! När jag ändrade till samma dns som till den andra, så fungerade det! Tack så mycket ni andra som tagit er tid att hjälpa mig!

Bara en fråga, hur kan det plötsligt sluta att fungera? Är det något hos leverantörer, Telia, eller hur kan det plötsligt bara sluta att fungera?

Beror på vad som hade hänt, hur den hade bytt. Borde inte ha hänt liksom (speciellt inte när den stod på att automatiskt ska få en från routern/accesspunkten).

Vanligast är det att routern har en "egen" dns och då står den oftast på samma ip som "Defualt Gateway" har.

Permalänk

Lyfter den här tråden igen.

Det är något jävligt skumt med datorn. Den ändrar tillbaka DNS-inställningarna hela tiden. Jag ställer in den på automatisk och efter ett tag så ställer den in en annan dsn-server. Fungerar ett tag osv. Är väl inga större problem för mig att ändra tillbaka det. Men problemet är att sambon inte har admin-rättigheter till datorn, sen skulle hon alla fall inte förstå hur hur hon ska göra

Någon som har en idé hur det kan komma sig?