Asus GTX 560Ti DirectCu II Varmt och högljud.

Permalänk
Medlem

Asus GTX 560Ti DirectCu II Varmt och högljud.

Efter att ha installerat mitt nya kort så tänkte jag att ett stressprogram kunde sitta fint för att se vart temps/ljudnivå hamnar på denna kylare. Till min förvåning så gick fläkten på ca 60% i furmark med 80 grader load. Tänkte ok, furmak är ju lite att ta i så drog igång ett spel men den går fortfarande ganksa varm och låter en hel del. Iaf om man jämför med mitt 6950 som desutom är klockat en del.

Är detta något vanligt problem eller skall det vara såhär? (har för mig jag sett trådar om varma Asus kort)

Mitt första Asus kort och nVidia, kan inte säga att jag är nöjd just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

har en polare med samma kort , inga problem där

Ursäkta men vem bryr sig? Det hjälper ju inte trådskaparen. Använder du två skärmar?

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ursäkta men vem bryr sig? Det hjälper ju inte trådskaparen. Använder du två skärmar?

Hehe tänkte samma sak men tänkte inte klaga på grabben.

I vilket fall, nej en skärm.

Lirade lite Crysis 2 nu och kan säga att när det kommer till flytet i spelet så känns det bättre än mitt klockade 6950. Temp runt 65 grader och fläkten närmade sig 50%. Kanske en egen fläktkurva kan få ner ljudnivån? Är det vanligt att denna kylare låter en del under belastning? (Har endast 6950 Orginal kylare som reference )

EDIT: För er som undrar lirade crysis 2 i DX11, High res, @ ULTRA 1920x1080

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant kort, kör MSI Kombustor "Burn-in test" på det just nu, antar att det är ungefär samma grej som furmark, och GPU'n ligger på 68 grader nu efter att ha kört i 5 minuter ungefär, verkar inte stiga mer. Fläkten får dock jobba ganska hårt
Hur är det med ventilationen i din låda? Nån extra fläkt kanske kan hjälpa till att sänka tempen, annars är väl 80 grader iofs inget katastrofalt när det gäller grafikkort.

Permalänk
Medlem

80 grader för en 560 Ti tycker jag är ovanligt högt och det kan jag förstå pressar upp fläktarna till ljudliga nivåer.
Jag har inte en ASUS, men mitt kort är överklockat (950 MHz), har endast en fläkt som går på 57% och temp på 68 grader vid max körning + min låda är betydligt mindre luftig än din.

Det lite jobbiga sättet att komma åt problemet vore att ta bort bort kylfläkten på kortet och att applicera ny fräsch silverpasta. Det är möjligt att de kan slarvat med det på fabriken; fått luftbubblor etc. Det kan göra att kylningen fungerar dåligt.

Den enklare men dyrare lösningen är en eller flera lådfläktar till. Din låda är en HAF (High-Air-Flow) 912, den ska kunna ge all kylning du kan önska. En fläkt i sidan borde väl blåsa rakt på grafikkortet, inte sant? Se även till att fläktarna gör att att det blir övertryck i lådan, ASUS kylare gör i sig inte så bra jobb att skicka ut värmen men ett övertryck kommer definitivt att hjälpa till.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

80 grader för en 560 Ti tycker jag är ovanligt högt och det kan jag förstå pressar upp fläktarna till ljudliga nivåer.
Jag har inte en ASUS, men mitt kort är överklockat (950 MHz), har endast en fläkt som går på 57% och temp på 68 grader vid max körning + min låda är betydligt mindre luftig än din.

Låter som väldigt fina temps för att vara i furmark (som de va de jag körde med och jag hoppas du jämförde mot det med) men den klockningen.

Skrivet av a4magkar:

Det lite jobbiga sättet att komma åt problemet vore att ta bort bort kylfläkten på kortet och att applicera ny fräsch silverpasta. Det är möjligt att de kan slarvat med det på fabriken; fått luftbubblor etc. Det kan göra att kylningen fungerar dåligt.

Jo jag funderade på det direkt när jag såg tempsen.

Skrivet av a4magkar:

Den enklare men dyrare lösningen är en eller flera lådfläktar till. Din låda är en HAF (High-Air-Flow) 912, den ska kunna ge all kylning du kan önska. En fläkt i sidan borde väl blåsa rakt på grafikkortet, inte sant? Se även till att fläktarna gör att att det blir övertryck i lådan, ASUS kylare gör i sig inte så bra jobb att skicka ut värmen men ett övertryck kommer definitivt att hjälpa till.

Har en Noctua fläkt som skall monteras in så fort jag fått tag på fästen Dock vet jag inte om top eller sida kommer bli bäst. Kör förövrigt med en 200mm fram och 120 bak. Hade planer på en till fläkt ifall tempsen skulle visa sig bli kassa. alltså totalt 4 fläktar då.

Permalänk
Medlem

Testar nu med belastning på både CPU och GPU. Kör prime95 i 7 trådar för att inte flaska GPUn. GPUn ligger i 75 grader me runt 57% fläkt. CPU är uppe i 66-67 me all värme från grafikkortet så det verkar rätt trevligt ändå

EDIT: Ska även nämna att tempen på insugs luften är ca 25 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Har en Noctua fläkt som skall monteras in så fort jag fått tag på fästen Dock vet jag inte om top eller sida kommer bli bäst. Kör förövrigt med en 200mm fram och 120 bak. Hade planer på en till fläkt ifall tempsen skulle visa sig bli kassa. alltså totalt 4 fläktar då.

Sidan, montera den på sidan, nämnde jag sidan?

En luftström mot grafikkortet gör underverk. Min uppsättning är lite termodynamisk vidrig just för att få mer luft mot grafikkortet.
En 200 mm fläkt fram som blåser in luft + 200 mm fläkt i taket som blåser ut luft. Sedan har jag monterat CPU-fläkten så att den ger en luftström ner på grafikkortet. Nät jag uppgraderade till det nya grafikkortet köpte jag även en 120 mm chassifläkt som sitter bak, och den blåser luft in mot CPU-kylaren.

Anledningen till det var att jag innan dess hade undertryck i lådan vilket gjorde att varenda småspringa blev igenkorkad av damm.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Sidan, montera den på sidan, nämnde jag sidan?

Ska bara rota fram grejer och fästa den där då

Får se om en fläkt i toppen också gör en del så ska nog inhandla en scythe. Kommer om inte annat hålla trycket mer jämt i chassit och tvinga ut luften rätt väg. Eller känns det bortkastat?
Vill försöka avlasta värmen från CPUn då min Noctua NH-U12P SE2 inte har PnP och jag kan med handen känna att de strömar en hel del varm luft ut i toppen. Men en fläkt i sidan och i toppen så borde de göra underverk. Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Får se om en fläkt i toppen också gör en del så ska nog inhandla en scythe. Kommer om inte annat hålla trycket mer jämt i chassit och tvinga ut luften rätt väg. Eller känns det bortkastat?

Känns som lite overkill, möjligen skulle det ha effekt på CPU-tempen att värmen förs bort fortare däruppe. Annars tror jag inte man behöver tvinga varm luft att stiga uppåt, speciellt inte om det finns det är fler fläktar som trycker in luft än ut och den största öppningen är i taket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Känns som lite overkill, möjligen skulle det ha effekt på CPU-tempen att värmen förs bort fortare däruppe. Annars tror jag inte man behöver tvinga varm luft att stiga uppåt, speciellt inte om det finns det är fler fläktar som trycker in luft än ut och den största öppningen är i taket.

Okej men sido fläkten är att rekommendera iaf?

Ljudnivån är ovesentlig när de kommer till fläktarna då min hårddisk låter en del tillsammans med moderkorts fläkten på mitt ASRock Extreme 3. Även om jag stänger av alla fläktar (0 RPM via extern fläktkontroller) så hör jag ingen skillnad. Så just nu vill jag motverka GPUn's oväsen. Så om en toppfläkt kan hjälpa de minsta så är det värt de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Så om en toppfläkt kan hjälpa de minsta så är det värt de.

Jag ska inte stoppa dig, lite kan det nog hjälpa.
Men...
*Plockar fram en megafon*
GLÖM INTE SIDOFLÄKTEN

!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xeno95:

... svarade på frågan?

Lägg av.

Du har problem med din bil och frågar om vissa saker, missljud i detta fall.

jag svarar, min kompis kusins pappas tremännings bil går bra!

Ont: 80 i furmark är inte så dåligt. Om du vill sänka temp mer kan du sätta fläkt kurvan mer aggresivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Jag ska inte stoppa dig, lite kan det nog hjälpa.
Men...
*Plockar fram en megafon*
GLÖM INTE SIDOFLÄKTEN

!

Jaja, okej jag fattar poängen. Får tacka för all din hjälp

Skrivet av silicon111:

Ont: 80 i furmark är inte så dåligt. Om du vill sänka temp mer kan du sätta fläkt kurvan mer aggresivt.

Det är mer ljudnivån jag vill få ner

Ska montera en sidofläkt så återkommer jag om jag inte blir nöjd.

Permalänk

För bövelen! Glöm inte sidofläkten!

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madvillain:

För bövelen! Glöm inte sidofläkten!

Ungefär lika onödigt som...

Skrivet av xeno95:

har en polare med samma kort , inga problem där

+2 skräppost i min email nu, jag tackar...
Som sagt jag återkommer, använd tråden om ni vill men onödiga inlägg kan ni kasta på någon annan.

OnT: Märkte att det ligger en inbyggd spärr vid ca 80-85 grader då kortet automatiskt går 100% på fläkten, tycker det känns som den skadliga tempen ligger betydligt högre. Kan man kringå detta?
Letar också efter ett program för att skapa en egen fläktkurva som automatiskt alltid är på från start av datorn.

Permalänk
Medlem

Har nu monterat en sidofläkt och till min förvåning så gör den 0% skillnad. Ska testa o vända den utåt imon och även fästa den i toppen.

Var iallafall värt ett försök

Den låter en hel del med, jag antar det är pga av gallret då den andra noctua fläkten är knäpp tyst.