Vad vi tycker om Windows 8

Permalänk
Medlem

Hur snabbt bootar era datorer efter ni bytt till W8?

Permalänk
Medlem

Jag gillar allt annat förutom metro dyngan(sitter med en desktop) och det är ju ganska små förändringar i övrigt, känns nästan som sp2 till win7. Nä metro är nog inget för mig, ser ut som något som är gjort av barn till barn. Men det är en tidig version, det är ju inte ens beta än men man får hoppas på lite mer finputsning och en möjlighet att helt kunna stänga av metro.

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik541:

Hör att många av er tycker om W8 själv tyckte jag det mest var jobbigt med att komma in i metro ui'et hela tiden. Det kändes inte som ett operativsystem som var gjort för en vanlig PC tyvärr.

ja det tycker jag med, o jag har bara provat de i virtualbox i 10 min, börjar redan bli irriterad på de xD
o inte de att de går långsamt eller så... tycker de e en väldigt konstig "implementering" för ett tablet OS ?
jag menar, om man sitter på en tablet eller touchbaserad laptop, så vill man väll ha "metro" utseendet hela tiden o inte sitta o skifta mellan dem stup i kvarten från ett "bra" gränssnitt som metro, till ett lite halvplottrigt "win7".....

aja, får väll se hur de utvecklar sig....

Skrivet av Stealthbomb:

Hur snabbt bootar era datorer efter ni bytt till W8?

i min virtualbox med datorn i sign och 1GB ram tilldelat till boxen, så bootar de snabbare än mitt win7, fast inloggningen e sjukt seg? och då har jag ju inte installerat något på win8.....

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Rent spontant så tycker jag att Metro UIt MÅSTE BORT. Jag har inte använt systemet så länge men på en vanlig datorm med mus och tangentbord så är det helt värdelöst. Jag kan dock tänka mig att det är perfekt på en tablet.

Dock så misstänker jag att det här inte är den slutgiltliga versionen med tanke på att det släpptes tillsammans med en ny version av Visual Studio som har stöd för att utveckla Metro tablet appar. Jag tror (läs: hoppas) att där här är den specifika tablet versionen och att man i den slutgiltliga retail versionen kommer att kunna ha en mer normal installation.

Permalänk
Medlem

Dåliga grafikdrivrutiner än så länge kör med AMD 11.9 RC och BFBC2 funkar fint bara de att den hoppar ur fullskärmsläge efter 1min spelande Kan inte välja 60Hz utan den är låst vid 59Hz

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag har enbart ett ord att säga om Windows 8: usch!

Windows 7 Ultimate kommer att vara installerat på min dator i många, många år framöver, om Microsoft inte ändrar start-menyn till något schystare eller liknande som den gamla hederliga start-menyn, tar bort Office/Outlook-utseendet för Utforskaren och även tar bort touch-looken. Vi sitter på stationära och bärbara datorer med en helt vanlig skärm med datormus och tangentbord, inte pekskärmar för i helvete!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

Snälla nån, så svårt är det ju inte att bli av med Metro ...
http://www.mstechpages.com/2011/09/14/disable-metro-in-window... lek lite i regedit, kräver inte ens rs.

Permalänk
Medlem

Jag tycker hittills att Windows 8 är rätt härligt! Tror nog på ett bättre Win 7. Fler funktioner , knappar m.m. Och för er som tjatar om att Metro är så himla värdelöst, så är de väldigt enkelt att ta bort, så förtår inte varför man klagar så mycket om det. Se fram emot dehär!

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Snälla nån, så svårt är det ju inte att bli av med Metro ...
http://www.mstechpages.com/2011/09/14/disable-metro-in-window... lek lite i regedit, kräver inte ens rs.

Det är fortfarande dålig stil av Microsoft. Visst, bra att de lägger in något nytt i Windows-programvaran, men de behöver liksom inte ha exakt samma version (typ) till vanliga datorer som till mobilenheter. Metro-menyn (som den tydligen heter) är extremt ful och väldigt enformig på datorer. Alldeles för kantig också. Den passar dock bra till mobilenheter av någon anledning.

Nej, usch!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Dock så misstänker jag att det här inte är den slutgiltliga versionen med tanke på att det släpptes tillsammans med en ny version av Visual Studio som har stöd för att utveckla Metro tablet appar. Jag tror (läs: hoppas) att där här är den specifika tablet versionen och att man i den slutgiltliga retail versionen kommer att kunna ha en mer normal installation.

Mmm. Vad jag fattat så skall man mer eller mindre kunna köra w8 på "valfri apparat". Datorer, laptops, plattor, telefoner. You name it.

En logiskt slutsats borde ju även bli: En molntjänst - skydrive, office etc - ovanpå detta så skall man inte heller behöva bry dig om vilken pryl man sitter på vid ett visst tillfälle.

Har inte provat 8:an än. Laptopen är tyvärr upptagen för tillfället och jag skippar virtualiseringen. Gav mig dåliga vibbar när jag provade w7 på samma sätt då det begav sig..

Tror "ekosystemet W8" kommer bli riktigt innovativt och för en gångs skull ge oss lite enklare, praktisk, nytta av alla våra "prylar". Heja!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Efter att ha tillbringat kvällen med Windows 8 så börjar jag sakta men säkert förstå tanken bakom Metro-konceptet., tror nog det kan bli riktigt bra i slutändan. Det gäller att gå in med ett öppet sinne till ett nytt gränssnitt och inte ge upp efter 10 minuter. En positiv egenskap med Metro är att det är väldigt enkelt att hoppa mellan fullskämsprogram, bara att klicka i sidan av skärmen så hoppar den till nästa program utan fördröjning och det mesta verkar fungera även om mycket buggar sönder då och då. Använder man flera skärmar så kan man även ha metro på enda skärmen och desktop på andra om man har vill använda de nya "apparna" som någon sorts widgets på steroider. Om ribbon är bra eller dåligt är nog väldigt individuellt, jag personligen har inget problem med det då menyerna går att kollapsa bort nästan helt.

Det som imponerar mest på mig måste ändå vara prestandan. Om man ignorerar det faktum att det finns miljontals buggar överallt i denna tidiga kod samt att många funktioner som säkerligen kommer finnas med i RC inte finns överhuvudtaget så är det ett fantastiskt flyt i hela gränssnittet. Både Aero och Metro tuggar på utan hackiga animationer och det bådar verkligen gott inför framtiden.

Huruvida Windows 8 blir bra eller dåligt är allt för tidigt att sia om. I nuläget är det ett gigantiskt och extremt ofärdigt pussel som spretar åt alla möjliga håll och det blir en utmaning för utvecklarna på Microsoft att få ihop allt på ett år. De bitar som faktiskt finns verkar dock riktigt trevliga, och då har vi inte ens fått veta speciellt mycket om de riktigt tunga förändringarna som finns under huven.
Jag ha gott mod och ska följa utvecklingsprocessen noga fram till nästa höst, förhoppningsvis blir det en lika fin produkt som sjuan mot slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Hur snabbt bootar era datorer efter ni bytt till W8?

På min Asus U36J tar det ca 5-6 sekunder efter BIOS-post.

Permalänk

Vista var ett operativsystem jag aldrig installerat på mina egna datorer. Tror det kommer bli samma sak med W8:an. Vill ha ett så rent OS som möjligt (då funkar det absolut bäst) inte massa lull-lull.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag tycker Win8 påminner väldigt mycket Win7, helt ok OS faktiskt!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Hmm, letar efter en skärm med multitouch så jag kan leka med win 8 utan "begränsningar"..

Funderar på denna, verkar billig: http://www.dustinhome.se/dell-st2220t-215-wide-tft-touch-blac...

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Hmm, letar efter en skärm med multitouch så jag kan leka med win 8 utan "begränsningar"..

Funderar på denna, verkar billig: http://www.dustinhome.se/dell-st2220t-215-wide-tft-touch-blac...

Intressant! Går i liknande tankar, man blir ju lite sugen.

Permalänk
Medlem

Vad grymt det är! Snabbt, fräscht, responsivt, snyggt! Älskar Metro redan! Ska bli grymt smutt å synka ihop telefonen och skrivbordet sen

Dessutom så kommer man ju kunna köra i klassiskt läge så det är som jag skrev tidigare verkligen win-win situation!

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar Metro UI även om jag kör på en vanlig stationär dator, tycker det är praktiskt att enkelt kunna hitta sina filer samtidigt som man kan ha RSS-feeds och Facebook-feeds, stilrent och snyggt!

Förövrigt så körs det grymt på SSD:n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Snälla nån, så svårt är det ju inte att bli av med Metro ...
http://www.mstechpages.com/2011/09/14/disable-metro-in-window... lek lite i regedit, kräver inte ens rs.

Så du tycker alltså att det är okej att man levererar ett gränssnitt som är uppenbart sämre på desktop och att alla som vill kunna ta sig förbi det ska ändra i registret? Nej, det får inte se ut såhär vid release. Nu tror jag ju iofs inte att det kommer att göra det på non-touchscreen enheter, men ändå.

Skrivet av TMO KOTOR:

Efter att ha tillbringat kvällen med Windows 8 så börjar jag sakta men säkert förstå tanken bakom Metro-konceptet., tror nog det kan bli riktigt bra i slutändan. Det gäller att gå in med ett öppet sinne till ett nytt gränssnitt och inte ge upp efter 10 minuter. En positiv egenskap med Metro är att det är väldigt enkelt att hoppa mellan fullskämsprogram, bara att klicka i sidan av skärmen så hoppar den till nästa program utan fördröjning och det mesta verkar fungera även om mycket buggar sönder då och då. Använder man flera skärmar så kan man även ha metro på enda skärmen och desktop på andra om man har vill använda de nya "apparna" som någon sorts widgets på steroider. Om ribbon är bra eller dåligt är nog väldigt individuellt, jag personligen har inget problem med det då menyerna går att kollapsa bort nästan helt.

Det som imponerar mest på mig måste ändå vara prestandan. Om man ignorerar det faktum att det finns miljontals buggar överallt i denna tidiga kod samt att många funktioner som säkerligen kommer finnas med i RC inte finns överhuvudtaget så är det ett fantastiskt flyt i hela gränssnittet. Både Aero och Metro tuggar på utan hackiga animationer och det bådar verkligen gott inför framtiden.

Huruvida Windows 8 blir bra eller dåligt är allt för tidigt att sia om. I nuläget är det ett gigantiskt och extremt ofärdigt pussel som spretar åt alla möjliga håll och det blir en utmaning för utvecklarna på Microsoft att få ihop allt på ett år. De bitar som faktiskt finns verkar dock riktigt trevliga, och då har vi inte ens fått veta speciellt mycket om de riktigt tunga förändringarna som finns under huven.
Jag ha gott mod och ska följa utvecklingsprocessen noga fram till nästa höst, förhoppningsvis blir det en lika fin produkt som sjuan mot slutet.

Det är ett fakta att Metro inte är designat för Desktop och Laptop. Ta som ett exempel låsskärmen. På vilket sätt är det vettigt över huvud taget att man ska behöva "swipea" upp skärmen för att kunna logga in? Det är en bra upplåsning på tablets men det är bara värdelöst på desktop. Att klicka på sidan för att bya app är ju också helt värdelöst med mus/tangentbord i jämförelse med att byta till precis det programmet man vill åt direkt från taskbaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir. Haxalot:

Så du tycker alltså att det är okej att man levererar ett gränssnitt som är uppenbart sämre på desktop och att alla som vill kunna ta sig förbi det ska ändra i registret? Nej, det får inte se ut såhär vid release. Nu tror jag ju iofs inte att det kommer att göra det på non-touchscreen enheter, men ändå.

Ja, för det är ju en färdig release också.

Permalänk
Inaktiv

1:sta intryck

Nääääää,

Det här var inte kul

Inte nog med att den nya startskärmen fördummar dig, den ser för j-lig ut också, inte alls i linje med desktop och formspråk i övrigt. (Bråttomjobb ?)

Det här verkar vara en tendens hos OS tillverkare , jmfr OSX Lion som fördummar dig med Launchpad inverterad scrollning och massa andra tokigheter.

Håller den här treden isig så för man väl gå över helt till nån Linux dist, dock inte ubuntu med sin unity desktop....

SUCK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Hej!

Nu tar jag och startar en lite mer öppen tråd där vi kan diskutera vad vi egentligen tycker om Windows 8.

Själv kan jag börja med att säga att jag är extremt delad, har inte testat att köra "ordentligt" så att säga. (har endast installerat i VirtualBox på en pc med Athlon x2 64 4200+)

Det nya läget är skitlaggigt.
Man sitter i minuter och stirrar på en grön skärm i hopp om att den ska byta färg eller att det man vill ska komma fram, kommer fram.
Fattar inte grejen med den nya "startmenyn", fast det är såklart en vanesak.

Men jag måste säga att jag älskar det jag har läst om det, snabbare uppstartstider (har inte testat än då vbox endast visar en grön skärm och jag antar att man inte kan göra en s.k. hård avstängning för att få den snabba uppstartstiden) och den nya taskmanagern är underbar att övervaka systemet med.

Ska köra på min egna dator sen när jag kommer hem (så kanske det flyter på mycket bättre) och skriva av mig mera sen..

*edit*
Lyckades få igång CheckM8, Fan vad svårt det var!

upplever inget lagg själv, och startmenyn kan man ändra tillbaka till windows 7 varianten väldigt enkelt.

1. tryck (win+r >skriv in > regedit >enter)
2. leta upp HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
3. Dubbel klicka på RPEnabled
4. ändra värde från 1 till 0.
5. tryck windows loggan 2 gånger, först 1 gång så metro skärmen kommer å går tillbaka sen 1 gång till.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Då sitter man här och pillar i W8 genom VMware och trots att det är en virtuell maskin så rullar systemet på väldigt bra. Metro är väldigt snabbt och responsivt.
Något som jag blev väldigt imponerad over var Aktivitetshanteraren. De har faktiskt lyckats att göra en ordentlig Tskmgr! Här
syns det väldigt tydligt var resurserna går, man ser enkelt vad varje process är och sysslar med. Äntligen har Microsoft förstått att det är 2011. Nu kan man faktiskt enkelt se sin uptime, exact hur mycket som skrivs till hårddisken. Exact hur mycket som laddas ner/up i realitid. Väldigt imponerande!
Måste faktiskt saga att jag är väldigt positiv till den nya explorer samt Copy rutan. Mycket bättre översikt i vad man håller på med.

Dock marks det tydligt att Metro just nu är putsat endast för att visas up på Tablets, visst det funkar med Mus och tgp men det känns lite klumpigt ännu, dock ser jag stor potential i detta som nyskapande.

Kanske blir en dual boot snart...^^.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

jag gillar inte alls det nya interfacet.

Dock så kommer man väll att vänja sig , ser ingen anledning alls just nu för en gamer att gå över till Windows 8, en posetiv sak jag märkte även fast jag kör det i Virtual Box är att det bootar riktigt snabbt. Vi får väll vänta och se

Allt som allt har jag bara pillat runt kanske 30mins, och som sagt så fick jag lite mixed emotions. Tycker det är så omständigt att få upp alla hubbar så fort man klickar på startmenyn. Man kan väll stänga av det hoppas jag måste bara hitta vart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Testkörde det i Virtualbox i onsdags och det segade lite men misstänkte att det var pga virtualiseringen så testade att lägga in det på min gamla netbook (Acer 1101HA) under torsdagen och inte bara bootar snabbare utan flyter på bättre än vad Windows 7 gjorde, alla enheter installerades utan problem, lyckades med lite trixande även att få in ordentliga grafikdrivrutiner (inte microsofts fel utan drivrutinstillverkarna som kollar OS innan installation) vilket fick det att flyta på ännu lite bättre

Inte så förtjust i de kör ribbon lite överallt (jobbiga menyn i nyare office-versioner istället för en gammal traditionell meny) men det kan vara lite vanesak, dessutom är det bara att klicka på en liten ikon så försvinner den, inte hela världen. Metro UI gillade jag, även om jag inte har touchscreen så bläddrar man runt rätt så snabbt med mus + piltangenter, bara att klicka en knapp så kommer man tillbaka till vanliga skrivbordet så tycker det är lite väl mycket gnäll över något man bara kan klicka bort de gånger man inte behöver det. Sedan får jag väl erkänna att jag i princip aldrig använder startmenyn utan har alla mina genvägar liggande på skrivbordet, så för mig så är Metro bara ett snyggare sätt att presentera dem, saknar funktioner för att modifiera ikoner och text inifrån Metro själv men är en väldigt tidig version (och gratis...) så man kan inte få allt

Finns lite småförändringar, man kan numera pausa filöverföringar och alla verkar som standard hamnar i samma fönster (smidigt för oss som kopierar runt många filer lite överallt, slippa hela skrivbordet fullt med fönster), vill man ha mer information får man upp figurer med skrivhastighet i realtid vilket är lite överkurs för de allra flesta (+ totalt nonsens eftersom skrivhastigheten varierar väldigt beroende på filstorlek etc.) men på det stora hela en klar förbättring. Aktivitetshanterar har fått sig en överhalning till det bättre också

Någon störde sig på startskärmen man är tvungen att dra upp för att kunna logga in men är återigen en smaksak tror jag. En snygg bild och lite info om klockor och nätverk etc. är roligare än en vanlig login skärm (bilden kan man ändra redan nu, lägga till/ta bort info kommer säkert komma) och jag tror på iden, däremot hade det varit smidigt att kunna plocka bort den med en knapptryckning istället för att behöva använda musen till att dra upp bilden (har för att vara ärlig inte testat alla knapptryckningar, esc kanske gör just det...)

Är ingen M$ fanboy men kör bland annat Windows (spel...) och jag tror på Windows 8, de nya delarna de lagt till gör att den kan fungera till i princip alla sorters enheter samtidigt som det inte kommer vara några problem att konfigurera bort de delar man inte gillar när det väl släpps. Det som däremot är lite tveksamt är huruvida det är intressant att uppgradera från Win7 till Win8, lägga en tusenlapp var och vartannat år på nya licenser är svårt att motivera, ska M$ öka hastigheten på hur ofta de släpper nya OS får de nog försöka reflektera det i priset också... Men tror det blir att köra in det på den stationära och se vad som händer då. Inte haft några BSOD eller allvarligare buggar än så länge, småbuggar finns lite överallt men är en väldigt tidig version ju

Permalänk
Medlem

Du behöver inte dra upp för att få bort startskärmen, valfri tangent fungerar, likaså dubbelklick.

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att flash inte skulle funka i W8. Någon som testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag läste någonstans att flash inte skulle funka i W8. Någon som testat.

W8 kommer att levereras med två versioner av IE, en för metro och en för desktop. Metro versionen kommer inte att stödja plugins. Desktop versionen fungerar på samma sätt som IE9

Permalänk
Avstängd

Är en gamer, kommer w8 ha bättre spelprestanda en w7 byter jag dirr. Kommer w7 ha bättre stannar jag kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Är en gamer, kommer w8 ha bättre spelprestanda en w7 byter jag dirr. Kommer w7 ha bättre stannar jag kvar.

DirectX11.1 kommer ju med W8, men den kanske kommer till W7 med. Annars så har ju W8 mindre fotavtryck än W7. XBOX Live kommer ju också om du känner för att synda