Permalänk
Medlem

Tips på bra tv

Jag sitter och funderar på vad jag ska köpa för ny tv så här till hösten.
Jag letar efter en 42" alt 37" för ca 4-5000, har kollat en del på både led och 3D men de känns båda som lite för nya tekniker för att de ska vara säkra. Någon som har tips på en bra tv i det prisintervallet? Samt någon som har bra koll på 3D el led, om det finns några vettiga där?

Permalänk
Avstängd

Du får nog ingen vettig TV med 3D för det priset. En modell som jag tycker ser bra ut är Samsung UE40D5004 som har 100Hz, LED och full HD och kostar dessutom bara 4000. Du får dock inga internettjänster eller liknande, men ska du ha det på en så billig TV så får du kompromissa med annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du får nog ingen vettig TV med 3D för det priset. En modell som jag tycker ser bra ut är Samsung UE40D5004 som har 100Hz, LED och full HD och kostar dessutom bara 4000. Du får dock inga internettjänster eller liknande, men ska du ha det på en så billig TV så får du kompromissa med annat.

Att lyckas pricka in alla försäljningsfällor till priset av 4k ger inte pluspoäng. Vad ska du med LED till? Vad ska du med 100hz till? Full HD?

LED - Sure, gör varken från eller till, problem med local dimming på såpass billiga tv-apparater? Troligen.

100hz, onaturliga rörelser och ökat input lag, high five.

Full HD - Endast för tv-kanaler och konsol, då blir det onödigt.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte vilja ha full hd till konsoll? Finns väl ändå endel spel som kör native 1080p.

Köpte en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=859154 till min mormor, den var faktiskt över förväntan. Är vanlig CCFL, så clouding är inga problem. Väldigt bra ljud, till skillnad från samsungen där tex. Enda nackdelen är väl att det var lite fattigt med ingångar, men det är inga problem om du bara ska se tv, konsoll och kanske dator. Bildmässigt är den lika bra som min 3(?)år gamla philips som kostade 13k vid köptillfället. Ljudet är ganska likt, något sämre bas bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Att lyckas pricka in alla försäljningsfällor till priset av 4k ger inte pluspoäng. Vad ska du med LED till? Vad ska du med 100hz till? Full HD?

LED - Sure, gör varken från eller till, problem med local dimming på såpass billiga tv-apparater? Troligen.

LED gör varken till eller från när det gäller bildkvaliteten, nej. Men däremot så gör det TV'n tunnare. Local dimming finns inte på en TV i denna prisklass utan det är kantbelyst som gäller (eller vanlig lysrörsbelyst LCD då) så det lär inte bli några problem med det.

100Hz kan göra stor skillnad i flytet, dock blir det lite input-lag. Men det är ju bara att inte köra 100Hz när man spelar (för det är då lagget spelar roll). Alla apparater med 100Hz har ju möjlighet att stänga av 100Hz funktionen. Onaturliga rörelser kan man ju diskutera, men personligen har jag hellre en bild som flyter än en med judder, även om bilden blir aningen "smetig".

Han nämner inget om vad han ska titta på så att förutsätta att han inte tittar på något i 1080p är förhastat. Merparten av det jag tittar på är i 1080p så att påstå att det inte finns någon anledning till att ha det är fel. Sen kan man ju diskutera huruvida man ser någon skillnad på 1080p material jämfört med 720p. Dock så känns det ju ganska onödigt att köpa en TV som inte har stöd för den högsta standarden som används i stor skala idag när det inte innebär någon ökad kostnad. 720p är en ganska låg upplösning så ska man spela eller använda TV'n som skärm så underlättar verkligen den högre upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

LED gör varken till eller från när det gäller bildkvaliteten, nej. Men däremot så gör det TV'n tunnare. Local dimming finns inte på en TV i denna prisklass utan det är kantbelyst som gäller (eller vanlig lysrörsbelyst LCD då) så det lär inte bli några problem med det.

Problem med ojämn belysning och dålig kontrast syftade jag på.

Skrivet av snajk:

100Hz kan göra stor skillnad i flytet, dock blir det lite input-lag. Men det är ju bara att inte köra 100Hz när man spelar (för det är då lagget spelar roll). Alla apparater med 100Hz har ju möjlighet att stänga av 100Hz funktionen. Onaturliga rörelser kan man ju diskutera, men personligen har jag hellre en bild som flyter än en med judder, även om bilden blir aningen "smetig".

Han nämner inget om vad han ska titta på så att förutsätta att han inte tittar på något i 1080p är förhastat. Merparten av det jag tittar på är i 1080p så att påstå att det inte finns någon anledning till att ha det är fel. Sen kan man ju diskutera huruvida man ser någon skillnad på 1080p material jämfört med 720p. Dock så känns det ju ganska onödigt att köpa en TV som inte har stöd för den högsta standarden som används i stor skala idag när det inte innebär någon ökad kostnad. 720p är en ganska låg upplösning så ska man spela eller använda TV'n som skärm så underlättar verkligen den högre upplösningen.

Stor skillnad i flyt åt det negativa hållet. Speciellt med en tv-apparat för 4k.

Spel använder ju i regel 720p, även om det kommer högre mer och mer nuförtiden.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreas89:

Mmm. LED är väl varken till eller från. Spelar mindre roll.

Full HD, why not? Kanske är lämpligt att ha om TVn håller några år. Priset är ju verkligen överkomligt så varför inte?

100hz. Jaa du. Väldigt svårt. Att 100hz skulle göra någon skillnad som helst i sig har jag själv svårt att förstå.
Men, åker du in och tittar på apparaterna i valfri butikskedja så kommer du troligen liksom mig notera att det är en markant skillnad mellan hur en del skärmar har en mjuk bild och en hel del andra har en ryckig bild i panoreringar. Jag säger inte att det är själva uppdateringsfrekvensen som gör det, men det som är gemensamt för de skärmar i alla de butiker jag varit i och som har bra bild är att de också har 100Hz. En möjlig förklaring är att det sitter bättre beräkningsenheter i alla de nyare TVapparaterna och dessa är även utrustade med skärmar som klarar 100Hz. Eller så har de TVapparaterna med högre hertz även någon form av bildförbättringssystem som interpolering eller något annat. Vad vet jag.

Du behöver inte tro mig rakt av, men ta själv en titt i nån butik med ett stort utbud av TVapparater. Skillnaden i "ryckighet" eller vad man nu skall kalla det är faktiskt ganska stor.

Men jag är lite nyfiken. Om man nu inte skiter pengar (utan lånar från staten varje månad i form av CSN och alltså går back varje månad med många tusen), vad hade du valt för TV i så fall då ovanstående val enligt dig bara är kass? Säg att du hade motsvarande belopp, alltså 4k att röra dig med. Vad är det bästa man kan göra för den slanten?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Problem med ojämn belysning och dålig kontrast syftade jag på.

Det finns inget som säger att en TV med LED skulle ha sämre kontrast eller vara ojämnare än en med lysrör. Inget som säger att den skulle vara bättre heller dock.

Citat:

Stor skillnad i flyt åt det negativa hållet. Speciellt med en tv-apparat för 4k.

Nej du har fel. 100Hz ger mycket bättre flyt än 50Hz, gå ut och kolla själv så ser du. 100Hz kan ge bättre eller sämre bild beroende på källmaterial, preferenser mm. men man kan alltid stänga av 100Hz funktionen om man tycker att den gör bilden sämre.

Citat:

Spel använder ju i regel 720p, även om det kommer högre mer och mer nuförtiden.

Vilka spel menar du då? De flesta TV-spel är inte i 1080p, men det här är ett PC-forum så kanske chansen är större att han spelar PC-spel. Och för PC-spel så är 720p en väldigt låg upplösning. Dessutom är både PS3 och 360 ganska gamla nu och uppföljarna kommer definitivt att kunna köra alla spel i 1080p. Sen finns det ju mängder med annat material som finns tillgängligt i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns inget som säger att en TV med LED skulle ha sämre kontrast eller vara ojämnare än en med lysrör. Inget som säger att den skulle vara bättre heller dock.

Vilken värld lever du i? Du har inte hört om problemen med LED?

Skrivet av snajk:

Nej du har fel. 100Hz ger mycket bättre flyt än 50Hz, gå ut och kolla själv så ser du. 100Hz kan ge bättre eller sämre bild beroende på källmaterial, preferenser mm. men man kan alltid stänga av 100Hz funktionen om man tycker att den gör bilden sämre.

Enligt dig ja. Aldrig stött på att det ser bättre ut.

Skrivet av snajk:

Vilka spel menar du då? De flesta TV-spel är inte i 1080p, men det här är ett PC-forum så kanske chansen är större att han spelar PC-spel. Och för PC-spel så är 720p en väldigt låg upplösning. Dessutom är både PS3 och 360 ganska gamla nu och uppföljarna kommer definitivt att kunna köra alla spel i 1080p. Sen finns det ju mängder med annat material som finns tillgängligt i 1080p.

Spel på tv-apparat = konsol, nämnde jag inte konsol i denna tråd?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreas89:

Hörrö. Har du några bättre tips på hur man spenderar 4k på en TV eller?
Bring it on!

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hörrö. Har du några bättre tips på hur man spenderar 4k på en TV eller?
Bring it on!

Ja, på en tv-apparat utan LED och 100hz.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, på en tv-apparat utan LED och 100hz.

Det var väl inte så specifikt kanske.

Men vi tycker väl helt enkelt annorlunda om huruvida en 50Hz duger idag eller ej. Jag skulle inte nöja med med den hackiga bilden som dessa apparater ger.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det var väl inte så specifikt kanske.

Men vi tycker väl helt enkelt annorlunda om huruvida en 50Hz duger idag eller ej. Jag skulle inte nöja med med den hackiga bilden som dessa apparater ger.

Med tanke på att svenska kanaler sänds i 50hz så förstår jag inte ett dugg vad du menar. Det låter mer som något hittepå ifrån din sida. Sen får du nog läsa på om LCD-tekniken och hur den fungerar, ryckigt?

Ska man endast kolla på tv så duger 50hz. Ska man spela så är det 60hz som gäller, då kan en ryckighet uppstå på en 50hzare av väldigt förklarliga skäl.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreas89:

Med tanke på att svenska kanaler sänds i 50hz så förstår jag inte ett dugg vad du menar. Det låter mer som något hittepå ifrån din sida. Sen får du nog läsa på om LCD-tekniken och hur den fungerar, ryckigt?

Ska man endast kolla på tv så duger 50hz. Ska man spela så är det 60hz som gäller, då kan en ryckighet uppstå på en 50hzare av väldigt förklarliga skäl.

Fast jag tycker du skall läsa mina tidigare inlägg i tråden igen om du fortfarande skriver som du gör. Jag resonerade som dig (på ett ungefär iaf, lite mer humble kanske) angående 50Hz innan jag hade varit ute i butikerna och kollat på hur det såg ut. Ändrade inställning ganska fort inne i butiken för man kan med lätthet se skillnad på hur bilden visas mellan 100Hz och 50Hz-apparaterna. Det borde ju egentligen räcka med 24 eller 25Hz för att visa DVDfilmerna de loopar i butikerna då dessa inte är interlaced men uppenbarligen är det ju inte så enkelt. Men som sagt. Läs vad jag skrivit ovan för ovanstående meningar är alldeles för vagt beskrivna.

Sedan tycker jag att du har en väldigt arrogant ton i hela tråden. Med tanke på att du bara klankar ner och inte ger några egna råd om vad man faktiskt bör köpa i samband med att du inte själv märkt av någon skillnad mellan TVapparaterna i att 50Hz utan undantag alltid är hackigt som pockers i jämförelse så tror jag att du inte är så insatt som du utger dig för att vara. Du har inte jämfört skärmar på ett bra tag i verkligenheten utan förlitar dig på din logik, internetsiffror och lite recensioner och gör uppskattningar endast utifrån dessa men det räcker helt enkelt inte. Det behöver ju inte vara så men det är ganska typiskt när någon sitter och är vresig och ändå inte kommer med någon bra information. Kanske är detta sista stycka alldeles för personligt och jag vet ju inte hur det ligger till. Men det är vad magkänslan säger.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast jag tycker du skall läsa mina tidigare inlägg i tråden igen om du fortfarande skriver som du gör. Jag resonerade som dig (på ett ungefär iaf, lite mer humble kanske) angående 50Hz innan jag hade varit ute i butikerna och kollat på hur det såg ut. Ändrade inställning ganska fort inne i butiken för man kan med lätthet se skillnad på hur bilden visas mellan 100Hz och 50Hz-apparaterna. Det borde ju egentligen räcka med 24 eller 25Hz för att visa DVDfilmerna de loopar i butikerna då dessa inte är interlaced men uppenbarligen är det ju inte så enkelt. Men som sagt. Läs vad jag skrivit ovan för ovanstående meningar är alldeles för vagt beskrivna.

Sedan tycker jag att du har en väldigt arrogant ton i hela tråden. Med tanke på att du bara klankar ner och inte ger några egna råd om vad man faktiskt bör köpa i samband med att du inte själv märkt av någon skillnad mellan TVapparaterna i att 50Hz utan undantag alltid är hackigt som pockers i jämförelse så tror jag att du inte är så insatt som du utger dig för att vara. Du har inte jämfört skärmar på ett bra tag i verkligenheten utan förlitar dig på din logik, internetsiffror och lite recensioner och gör uppskattningar endast utifrån dessa men det räcker helt enkelt inte. Det behöver ju inte vara så men det är ganska typiskt när någon sitter och är vresig och ändå inte kommer med någon bra information. Kanske är detta sista stycka alldeles för personligt och jag vet ju inte hur det ligger till. Men det är vad magkänslan säger.

Grejen är att jämförelser brevid varandra blir, hmm, inte dåliga, men missvisande. 100hz på tv-apparater ser i regel förjävligt ut, lite som snabbspolning på alla tv-apparater jag testat genom åren. Sen att det brevid en 50hzare i värdelös omgivning verkar som bättre flyt är irrelevant. Du kommer aldrig ha två tv-apparater brevid varandra, således kollar du på dom separat också. Och som jag alltid sagt, jämförelser i butiker som inte har egna rum suger pga. ljus och storlek på rummet.

Jag förlitar mig till 100ggr mer på recensioner än din och min personliga åsikt. Såvida du inte är en maskin som vid alla tillfällen alltid uppfattar en bild precis likadant så kan du förklara varför jag skulle lyssna på din åsikt?

Du kan ju gärna förklara för mig hur jag skulle kunna göra bra och rättvisa jämförelser i butik. Låt höra. Speciellt med tv-apparater i 4k-klassen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreas89:

Grejen är att jämförelser brevid varandra blir, hmm, inte dåliga, men missvisande. 100hz på tv-apparater ser i regel förjävligt ut, lite som snabbspolning på alla tv-apparater jag testat genom åren. Sen att det brevid en 50hzare i värdelös omgivning verkar som bättre flyt är irrelevant. Du kommer aldrig ha två tv-apparater brevid varandra, således kollar du på dom separat också. Och som jag alltid sagt, jämförelser i butiker som inte har egna rum suger pga. ljus och storlek på rummet.

Jag förlitar mig till 100ggr mer på recensioner än din och min personliga åsikt. Såvida du inte är en maskin som vid alla tillfällen alltid uppfattar en bild precis likadant så kan du förklara varför jag skulle lyssna på din åsikt?

Du kan ju gärna förklara för mig hur jag skulle kunna göra bra och rättvisa jämförelser i butik. Låt höra. Speciellt med tv-apparater i 4k-klassen.

Självklart kan du med lätthet jämföra hur hackig bilden känns oavsett om TVn står i butik eller i ett mörkt vardagsrum. Jag tycker att de flesta 50Hz ser för jävliga ut jämfört med många 100Hz nu när jag har spanat på dem i butik. Jag håller inte med om ditt ordval att det är irrelevant och jag förstår inte varför 50Hz skulle ha större nackdel av att visas i butik än en 100Hz. Menar du att 100Hz uppträder likadant i butik som i det mörka vardagsrummet medan 50Hz går från att vara hackigt och botten i butik till att bli superbra och visa mjukare bildrörelser i ett mörkt vardagsrum? Näe du. De har troligen samma ryckighet oavsett bakgrundsbelysning eller hur stort rummet är.
Däremot är det inte bra förutsättningar att värdera kontrast och färgsättning med mera. Men det har jag inte heller tagit upp. Det är Hertz vi är inne på nu.

Jag menar inte att du skall förlita dig endast på din egen eller någon annans personliga åsikt. Recensioner är kanon och ger väldigt viktiga referenspunkter. Jag håller verkligen med dig om att recensioner väger tungt jämfört med en människas textinlägg på nätet. Men du drar blinda teoretiska slutsatser om du inte verklighetsförankrar det med att faktiskt själv utvärdera och själv tänka kritiskt efter att du sett produkterna på riktigt.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Jag tycker snarare tvärt om. Den enda du kan lita på är dig själv. Det är ju bara du som vet vad du prioriterar. Recensioner kan vara hjälpliga för att få ett urval och för att undvika den värsta skiten men när det väl är dags att välja så tycker jag att ens egna uppfattning av bilden är det enda som betyder nåt. Självklart är det inte idealt att titta på TV-apparater i en affär men det finns inget riktigt alternativ. Det skulle i så fall vara att köpa de TV-apparater man är sugen på och testa allihop hemma i vardagsrummet och sen lämna tillbaka de man inte vill ha. Detta är dock inget som de flesta har råd med så då kvarstår endast att titta i butik. För att göra jämförelsen så bra som möjligt är det önskvärt att ha med sig ett urval av bildkällor av varierande kvalitet och att ställa in TVn korrekt i affären, något som väldigt få butikskedjor gör idag.