Ny dator, tips och hjälp! 24k max

Permalänk

Ny dator, tips och hjälp! 24k max

Hejsan!

Jag ska beställa en ny dator i mitten av oktober.. och har skapat en kundvagn. Jag är inte den bästa på datorer så kan inte riktigt vad som är bäst och vad som inte är direkt bra.

Min kundvagn just nu http://www.inet.se/kundvagn/visa/896133/henkedator2011

De frågar jag mest vill ha svar på är

Behöver man 1200 + watt som kundvagnen ser ut nu ?
Är det nödvändigt att köpa 2 st 580 nu ?
Kommer jag klara battlefield 3 med 1 st 580 på max?
Vilket chassi är bäst för en dator som kräver både mkt kyla och utrymme (helst under 2000kr) ?
Är SSD hårddisken rätt val ?
Vet ni något om gtx 600 series och kommer man kunna köra SLI med 1 st 580 matrix och ett 6 series kort / kommer ett 6 series kort passa mitt moderkort ( kan vara så att sån information inte kommit ut och då ber jag om ursäkt för eventuell dum fråga)

Om ni ser något som ser sjukt onödigt ut eller nåt som bara är helt fel så hojta gärna till , jag är öppen för förslag till ändring i kundvagnen .. vill ha så mkt ut ur paketet för max 23 000 - 24 000 kr

Tack så mycket, tacksam för svar !

// Henke

Permalänk
Medlem
Skrivet av supralicious:

Hejsan!

Jag ska beställa en ny dator i mitten av oktober.. och har skapat en kundvagn. Jag är inte den bästa på datorer så kan inte riktigt vad som är bäst och vad som inte är direkt bra.

Min kundvagn just nu http://www.inet.se/kundvagn/visa/896133/henkedator2011

De frågar jag mest vill ha svar på är

Behöver man 1200 + watt som kundvagnen ser ut nu ?
Är det nödvändigt att köpa 2 st 580 nu ?
Kommer jag klara battlefield 3 med 1 st 580 på max?
Vilket chassi är bäst för en dator som kräver både mkt kyla och utrymme (helst under 2000kr) ?
Är SSD hårddisken rätt val ?
Vet ni något om gtx 600 series och kommer man kunna köra SLI med 1 st 580 matrix och ett 6 series kort / kommer ett 6 series kort passa mitt moderkort ( kan vara så att sån information inte kommit ut och då ber jag om ursäkt för eventuell dum fråga)

Om ni ser något som ser sjukt onödigt ut eller nåt som bara är helt fel så hojta gärna till , jag är öppen för förslag till ändring i kundvagnen .. vill ha så mkt ut ur paketet för max 23 000 - 24 000 kr

Tack så mycket, tacksam för svar !

// Henke

1200 watt räcker och blir över. 1 gtx580 bör räcka för att maxa BF3. om du ska titta på ett annat chassi finns bland annat detta för under 2000: Cooler Master HAF X.
Bra och billig ssd kan få problem med sandforce kretsarna bara. moderkortet har dual channel minne du kan inte ha 3 ram. 2 eller 4 går
mitt förslag : http://www.inet.se/kundvagn/visa/896313/2011-09-22 ändrade inget särskilt.

Visa signatur

Jag har en DATOR...

Permalänk

tack så mycket , märker man nån stor skillnad från ramminne på 1600Mhz och 2000Mhz ? eller det kanske jämnar ut sig när man har 16 ram på 1600 istället för 12 på 2000 .. xD

Permalänk
Medlem

hur som helst så kommer den där datorn spöa skiten ur dem flesta andra
vad ska du använda den till? spel? photoshop?

Visa signatur

Jag har en DATOR...

Permalänk

du kommer skratta men... counter strike source och minecraft hahaha .. ne men de kommmer nog bli mkt battlefiled 3 o lite annat mys pys också om nån månad jag menar ... man spenderar rätt mycket tid vid datorn så varför inte lägga lite pengar på de

Permalänk
Medlem

Vilken skärm har du tänkt att köra med?

Visa signatur

Jag har en DATOR...

Permalänk
Permalänk
Medlem

NICE! 120hz med nvidia 3d:). själv har jag en samsung sa950d köpte den för att använda 3d men den stödjer inte nvidias 3d

Visa signatur

Jag har en DATOR...

Permalänk

härligt jag vet inte om jag kommer spela i 3D , men vem vet ! riktigt gött med 120 hz, flyter riktigt nice

Permalänk
Medlem

ska du bygga den själv eller låta inet göra det?

Visa signatur

Jag har en DATOR...

Permalänk
Medlem

vänta på sandy bridge e? om du ända kan lägga 24k vänta på entusiastprylarna.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk

jag o en kompis ska bygga den , jag hade nog klarat de men vill ha med han för säkerhets skull .. speciellt om jag kör sli .. vet einte riktgit hur man gör för att få de att funka xD

visst kunde jag vänta men jag känner att denna datorn inte kommer va dålig ändå .. så ja xD

Permalänk
Medlem

Känns lite /facepalm att du köper minnen i 2000 MHz när det gör knappt någon skillnad i praktiken, och 12GB... Kommer du ens att använda så mycket? Sen försök att köra Dual Channel, dvs två eller fyra stickor. (2x4GB eller 4x4GB)

Ser ut som att du har valt det dyraste ungefär. Du kan få ett 600:- billigare moderkort med samma funktioner (extra strömförsörjning för överklockning och 3 PCI-anslutningar mellan varje port så du kan köra 3-slotskort. Sen så har du billigare grafikkort, men samma kylning. Matrix Platinum är för "seriösa" överklockare och två 580 i SLI ska verkligen inte behövas överklockas, speciellt om du bara kör en skärm.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

därför jag starta en tråd för att få hjälp , och ett 580 som e vanligt är bara typ 400 kr billigare ...

Permalänk

Varför slänger du inte i två gtx 590 eller två readon 6990 istället för ett gtx 580 när du har en budget på 25k??