[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Tjena. Ska ersätta min två Intel X25-M 80GB, En ska i netbooken den andra hamnar väl i marknaden, till 1 st 120gb Force GT som jag köpte i dag. Är det någon mening med att ghosta den gamla installationen och föra över den på nya disken. Går det ens. I så fall undrar jag hur man går till väga. Eller är ju illa tvungen att ta mig igenom en ominstallation av Windows 7 igen?

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem

Svarar på min egna fråga. Enklast var att installera om windows helt på nya SSD'n

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en Corsair force 120 GB, och har precis ominstallerat Windows 7.
Nu har jag problem med att SSDn hänger sig relativt ofta. Ca en gång i timmen om inte mer i ca 20-60 sekunder lite grovt uppskattat. Ibland totalt så jag måste stänga av datorn.

Frågan är således vad det kan bero på?
Är min SSD trasig och bör reklameras? Eller tror ni att det beror på något annat?

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk

Sabertooth P67 & SSD

Hej.
Jag har precis beställt ett Sabertooth P67 moderkort och en i7-2600-k för att uppdatera min dator. Jag har även funderat på att sätta i en OCZ SSD Agility 3 120Gb eller en Corsair Force 3 120Gb, men det verkar vara en hel del strul med att få detta att fungera.
Strulet verkar Corsairs och OCZ's forum till stor del bero på Intels P67 chip snarare än SSD diskarna.
Är det någon som kör ett Sabertooth med en av ovanstånde diskar utan problem eller gör man bäst i att välja en annan disk eller till och med att avvakta ett tag till med SSD?
Jag har läst att man bör stänga av AHCI, strömspar äge i både BIOS/UEFI och i Windows, uppdatera FW osv, men vill dubbelkolla innan jag köper grisen i säcken.

Visa signatur

I'm not a complete idiot, some parts are still missing!
Mobo: Asus Z170-A, CPU: Intel Core i7-6700K, CPU Kylare: Corsair Hydro H60, RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB, GPU: MSI GeForce 970 GTX Gaming 4G, SSD: Kingston HyperX 240GB SSD, HDD 1x 2TB, 1x 1TB, 1x 320 GB WD HDD, PSU: Corsair CX 600M, Chassi: NZXT H440 White.

Permalänk
Medlem

Ska köpa en disk hade jag tänkt, vill ha en billig 60gig disk. Har bara sata2 atm kan någon rekommendera något? Är en sata 3 disk bara någojn hundralapp dyrare är jag inte dumsnål dock.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Om jag har detta moderkort; ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156.
Kan jag ha de nyaste SSD då?

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på en Corsair Force GT 120GB men saken är den att jag bara har Sata3 på mitt moderkort. Hur pass kommer det skilja i prestanda om man kör via SATA3 istället för 6?

Visa signatur

| Ryzen 3600 | RX5700XT | 16GB DDR4@3200MHz | Asus b450 ROG Strix | Corsair RM750X | Corsair Carbide 275R |

Permalänk
Skrivet av Jnihlen:

Om jag har detta moderkort; ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156.
Kan jag ha de nyaste SSD då?

Ja, du har SATA 6 Gb/s portar på ditt moderkort.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ni som har fått följande felmeddelande (Intel X25-M 80GB), har ni returnerat disken? Än så länge fungerar den, men att block håller på att dö känns inte bra.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Är inte mycket för boot-tider. Bootar aldrig om datorn utan kör diverse strömsparlägen istället. Men det kändes som ett smidigt sätt att bencha på då man lätt ser start och stopp (pwr-knapp -> jag kan skriva mitt lösenord). Jag är bara ute efter vinsten så tiden är inte relevant. Bifogar också hur stor del bios är av resultatet. Uppgraderade främst på grund av att hårddisken är sliten och för att inte riskera att den fysiskt går sönder av misshandel. Självklart spelar prestandavinsten in då datorn kändes lite trött. Laptopen i fråga är en HP 6510b och disken en intel 320 120gb. Slänger också med en bild på prestandan i cdm.

Vinst 25% mindre tid att boota datorn
Bios % innan 15%
Bios % efter 19%
http://data.fuskbugg.se/skalman02/1f3f2675_prestanda.png

Permalänk
Medlem

Tjohej! Har tänkt köpa en SSD och behöver lite tips.
Vilka SSD:er är mest stabila och prisvärda just nu?
Har funderat mest mellan dessa:
http://www.dustinhome.se/intel-320-series-25-120gb-ssd-sata-3...
http://www.dustinhome.se/intel-320-series-25-80gb-ssd-sata-30...
http://www.dustinhome.se/corsair-force-series-3-25-120gb-ssd-...
CORSAIRS verkar ju vara dubblet så snabb, men endå billigare än Intels? Vart är haken?
Är CORSAIR ngt att ha? Intels ska ha bättre kvalitet av vad jag har hört.
Kom gärna med andra tips på SSD:er också!

Permalänk
Medlem

Storleken stämmer inte (Inte angående 1000 vs 1024MB)

Det här är mest troligt inte direkt knutet till just SSD-diskar. Det jag funderar över dock är att alla mappar markerade inte ens är i närheten av det totala använda utrymmet på disken. Jag har bara en 60GB så därför är jag ganska sparsam med utrymmet. Hur som helst, öppnar jag C och markerar alla mappar (inklusive de dolda såsom Program Data) står det att storleken på disk är 38,6 GB och att 38,2 är den "riktiga storleken". Kollar jag däremot egenskaperna på C står det att jag har använt 52,2 (!) av 60GB. Jag förstår inte hur det kan skilja ca 14GB på dessa två uppgifter. Vad jag vet är alla mappar synliga och därför bör det inte vara någon skillnad vad jag förstår

Jag har försökt söka fram svar men det är svårt att googla på då jag inte vet hur jag ska formulera problemet riktigt. Finns det något enkelt och logiskt svar på detta? Hade såklart gärna sett att bara 39GB tas upp av disken om innehållet inte är mer

Permalänk
Avstängd

På förekommen anledning: Jag har för länge sedan "skänkt bort" tråden till forummoderatorerna. Jag kan varken ta åt mig äran åt samlingssidans förträfflighet eller stå till svars för dess eventuella brister.

Jag följer inte marknaden speciellt noga längre. Jag är mer intresserad av själva tekniken och de större trenderna ur ett datorhistoriskt perspektiv (jag har ju bland annat förlöjligats över mina nyktra förutsägelser om SSD och HDD, trots att händelseutvecklingen är väldigt mycket i paritet med vad jag sagt i tio år! ).

Bra att tråden är till nytta. Det är dock inte min förtjänst. Tacka CrAcKman och alla de andra som håller tråden ájour och levande.

/MBY, Ubuntu 10.04 på Intel 80+160 GB G2-something...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS seg boot?

Tja, har som sagt en osz vertex 3 max iops i min nya dator, och jag startar upp den på ca 30-35sek, och då är alla program laddade så det är bara att tuta och köra, men är inte det lite segt för den ssd'n? borde väll gå märkvärdigt snabbare eller är det jag som förväntar mig för mycket?
Har win7 f.ö

Visa signatur

|MSI P67A-GD55 REV B3| |2TB Western Digital| |Intel Core i5 2500K| |Corsair 8GB CL8 1600Mhz| |OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS| |GTX 580 SOC| |Corsair HX 750W 80+| |Silverstone Raven RV02-E| |Optiarc AD-7280S SATA| |Sennheiser pc350| |Samsung 2233rz| Samsung t220|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjoerk~:

Tja, har som sagt en osz vertex 3 max iops i min nya dator, och jag startar upp den på ca 30-35sek, och då är alla program laddade så det är bara att tuta och köra, men är inte det lite segt för den ssd'n? borde väll gå märkvärdigt snabbare eller är det jag som förväntar mig för mycket?
Har win7 f.ö

Tar du tid ifrån det att Windows börjar loada? (när loggan dyker upp)

Permalänk

Kan jag göra detta i denna ordning?

1. Boota en bootCD med firmware updates till min SSD.
2. Installera FW med "IDE" inställt. Går ej med AHCI vad jag läst i installationsmanualen.
3. Byta till AHCI.
4. Installera Windows?

skulle det funka bra? eller måste jag in i reg nycklar och fippla?

Permalänk
Medlem

Hittade en recension på Samsungs nya 830 serie, verkar vara en trevlig mojäng,

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1267/pg1/samsung-830-se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Tar du tid ifrån det att Windows börjar loada? (när loggan dyker upp)

Jag tar tid från då jag trycker igång datorn!

Visa signatur

|MSI P67A-GD55 REV B3| |2TB Western Digital| |Intel Core i5 2500K| |Corsair 8GB CL8 1600Mhz| |OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS| |GTX 580 SOC| |Corsair HX 750W 80+| |Silverstone Raven RV02-E| |Optiarc AD-7280S SATA| |Sennheiser pc350| |Samsung 2233rz| Samsung t220|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjoerk~:

Jag tar tid från då jag trycker igång datorn!

Ja men det är helt orelevant.
Har 0 med din SSD att göra. Om inte typ all tid ligger mellan windows boot -> full load.

Du kan ha massvis med saker som segar ner din BIOS post.

Stäng av skit i bios du inte behöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Överkill:

Kan jag göra detta i denna ordning?

1. Boota en bootCD med firmware updates till min SSD.
2. Installera FW med "IDE" inställt. Går ej med AHCI vad jag läst i installationsmanualen.
3. Byta till AHCI.
4. Installera Windows?

skulle det funka bra? eller måste jag in i reg nycklar och fippla?

Nu ser jag inte vilken ssd du har men varför skulle det inte gå?
Har uppdaterat firmware på force3,intel 320,Crucial M4 i ahci mode utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Tjoho!

Lite sugen på en SSD nu när lönen har kommit. Tänkte köra en 120GB och har en budget på kanske 1500-1700kr, har ett Gigabyte P7P55LE-kort med 3Gbps Sata-interface. Vad tror ni? Har ju varit en del skriverier om hårddiskar som inte hittas och data som försvinner. Inget man vill uppleva helt enkelt. Jag antar att de flesta kommer att förespråka Intel 320, men den är både dyrare och slöare (men såklart mer driftsäker). Hur pyrt till ligger man om man kör på en Vertex 3 eller liknande?

Permalänk
Skrivet av CloX:

Tjoho!

Lite sugen på en SSD nu när lönen har kommit. Tänkte köra en 120GB och har en budget på kanske 1500-1700kr, har ett Gigabyte P7P55LE-kort med 3Gbps Sata-interface. Vad tror ni? Har ju varit en del skriverier om hårddiskar som inte hittas och data som försvinner. Inget man vill uppleva helt enkelt. Jag antar att de flesta kommer att förespråka Intel 320, men den är både dyrare och slöare (men såklart mer driftsäker). Hur pyrt till ligger man om man kör på en Vertex 3 eller liknande?

Sitter i stort sett med samma dillemma. Vill ha en stabil 120GB, men Intels 320 känns lite "långsam" för det priset och 510 känns väldigt dyr när man kan få diskar som går minst lika snabbt för 500-1000 kr billigare. Några ideér om hur man ska balansera pris, driftsäkerhet och snabbhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dainbramaged:

Sitter i stort sett med samma dillemma. Vill ha en stabil 120GB, men Intels 320 känns lite "långsam" för det priset och 510 känns väldigt dyr när man kan få diskar som går minst lika snabbt för 500-1000 kr billigare. Några ideér om hur man ska balansera pris, driftsäkerhet och snabbhet?

Finns bara 1 isåfall. Crucial M4.

Permalänk
Medlem

Tjaa

Köpte en Crucial M4 i förra veckan och sitter och pular med den nu, allt fungerade och gick ganska smidigt och har hittills installerat Windows 7. Det jag undrar är om man måste köra om drivrutinerna på moderkort/grafikkort/tangentbord/mus etc igen? samt att de flesta program som jag har installerat på min HDD sedan innan, vad ska man säga hittar inte att den programvaran är installerad tex, winrar.... vad kan man göra åt saken?

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Medlem

Hejsan

Funderar på att köpa till en ssd-disk till datorn men tänkte bara checka så att mitt moderkort klarar det som krävs för att ha ssd:n som primärdisk.
Sitter just nu på ett Asus P7P55D PRO, som har USB 3.0 och SATA 6Gb/s Support. Så min fråga är funkar det?
Det skulle även vara schyst om man kunde få lite rekommendationer på några bra diskar i 1-1,5k klassen också.

Tackar på förhand

Permalänk
Medlem

Är det värt att flytta Users-mappen i Win7 till HDD från SSD för undvika att onödig data skriv till den? det sparas en hel del temp-filer och skräp där, även patchar till spel mm.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Crucial C300 står sig rätt bra mot nykomlingarna i "Real World" prestanda, och finns att få tag på för 10kr/GB HÄR. Vad tycker ni, 2st M4 128gb i RAID0 för ca 550kr till eller en C300?
Jag kommer förövrigt inte hålla på med vare sig video- eller bildredigering.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Hejsan!

Kanske en lite lam fråga, som förmodligen blivit ställd flera gånger i denna tråden, men vilken är i dagsläget den bästa SSDn rent prestandamässigt? Nu snackar vi vanlig konsument, och inga företagsalternativ, kanske mellan 1000 - 4000 kr. Funderar själv på att köpa en, men har ingen aning om vad jag ska ha för något i nuläget, är det på något sätt värt att vänta? Vad jag minns ska det komma nya serier snart, eller?

Permalänk
Skrivet av JakeHimself:

Hejsan!

Kanske en lite lam fråga, som förmodligen blivit ställd flera gånger i denna tråden, men vilken är i dagsläget den bästa SSDn rent prestandamässigt? Nu snackar vi vanlig konsument, och inga företagsalternativ, kanske mellan 1000 - 4000 kr. Funderar själv på att köpa en, men har ingen aning om vad jag ska ha för något i nuläget, är det på något sätt värt att vänta? Vad jag minns ska det komma nya serier snart, eller?

Om man kollar på vad folk postar i tråden Hur snabb är din SSD? så verkar Crucial M4 och OCZ Vertex 3 Max Iops få högst värden. Men då får man tänka på att det är benchmarkprogram.

OCZ Revodrive 3 är ju assnabb förstås, men den kör ju raid på ett pci express-kort. Och är hyffsat dyr.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Om man kollar på vad folk postar i tråden Hur snabb är din SSD? så verkar Crucial M4 och OCZ Vertex 3 Max Iops få högst värden. Men då får man tänka på att det är benchmarkprogram.

OCZ Revodrive 3 är ju assnabb förstås, men den kör ju raid på ett pci express-kort. Och är hyffsat dyr.

Ja okej, men vad sägs om Corsair Force GT då? Och den nya Samsung 830-serien? Kommer det flera nya modeller av tillverkarna snart? Är framförallt sugen på Corsair, då deras produkter verkar ha presterat bra, och jag dessutom har flera vänner som är nöjda med sina.