Firefox 7.0 redo för nedladdning

Permalänk
Medlem

https://wiki.mozilla.org/Platform/Features/Better_font_render...

"This landed for Firefox 7. Smaller fonts are now rendered with GDI instead of the new font APIs. There is some investigation going on for future work but this is essentially done for now."

Den är som vanligt hos mig, samt så uppdaterade jag till senaste drivrutiner för mitt grafikkort idag, blev yterligare ett lyft för grafiken, sedan har du ju AzureD2DCanvas som har kommit in och hjälper till foxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är det bara jag eller ser texten lite annorlunda ut i sjuan? Annars har jag inte märkt någon skillnad alls.
Jag har tappat funktionen med mittenklick i Windows 7 igen. Antar att jag får installera om från början igen för det löste problemet förra gången.

Det problemet hade många, men det är en konflikt med t.ex. greasemonkey och tabmix plus.
Det var det som var problemet för mig iaf och löstes enkelt genom att manuellt uppdatera till senaste versionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Känner mig kluven. Kör Chrome nu efter att ha kört FF i flera år, men Chrome har inga fungerande adblock-tillägg längre verkar det som. Dom 2 jag har blockar inte reklam på Youtube med mera längre.

FF ftw, men om du vill blocka reklam på YT i Chrome använd detta: http://userscripts.org/scripts/show/57201

Permalänk
Medlem

Jag tycker att sjuan känns lite piggare än sexan.

Permalänk
Medlem

Jadu, firefox auora är piggare, hade jag känt mig lite mer hemma på nightly så hade jag såklart använt det, eftersom nightly är inte för vem som helst, nu gör jag inte det utan lirar med aurora, och väntar efter "version 9" som kommer så fort Mozilla får ut versionen. Nice hemsida, dem har gjort för Firefox nightly. Kolla in http://nightly.mozilla.org/ blå sida med den blå jordgloben i bakgrunden, kan dem inte göra något liknande till aurora och beta som hittas på den här sidan http://www.mozilla.org/en-US/firefox/channel/ trist och tråkig i jämförelse med den andra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Det problemet hade många, men det är en konflikt med t.ex. greasemonkey och tabmix plus.
Det var det som var problemet för mig iaf och löstes enkelt genom att manuellt uppdatera till senaste versionerna.

Tack för tipset men det verkade inte lösa problemet för mig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tillägg i senare versioner av Firefox

Skrivet av Dr. MASS:

adblocker och popblocker och allt det dära slutade fungera tillfredställande redan i 5:an. Finns ingen anledning att köra mozilla längre kan ju köra google chrome istället nu.

Dr. MASS, Wladimir Palants «Adblock Plus», i mitt tycke den bästa av alla reklamblockerare som erbjuds som FF tillägg, fungerar alldeles utmärkt i alla FF versioner, t o m, Nightly (9.0a1). Andra tillägg, som t ex «Delicious» bokmärken, och «Google Verktygsfält» kan fås att funka genom att installera «[B]Add-on Compatibility Reporter[B]». Pröva och se ! Detta inlägg skrevs från Nightly och alla mina FF-tillägg, med undantag för forskningsverktyget «Zotero», fungerar precis som de ska....

Henri

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Var ju jävligt luddiga anledningar till att Firefox skulle vara bättre, såvida man inte är en webbutvecklare som just föredrar Fx - Men finns ju många webbutvecklare som föredrar Opera också, eller hur?

Tycker Opera har bättre funktioner from the box samt att det finns nu även tillägg att installera för annat man vill lägga till, och snackar vi säkerhet - ja då är det väl en gammal myt att Firefox skulle på något sätt försvara dig mot Internet hot.

Opera rankas väl bättre än Firefox på http://secunia.com/ ?
Mmmh.

En funktion jag verkligen älskar på Opera är att snabbt kunna gå bakåt och framåt på en sida med musgester, det är något jag saknar när jag använder andra webbläsare.

http://i54.tinypic.com/29lln9g.png

Och ja just det, papperskorgen också så man kan ta upp flikar man råka stänga eller kom på senare att man vill tillbaka till.
Underbara papperskorg.

Men vilket dumt namn är inte det "paperskorgen" i foxen heter det historik! "paperskorgen" nej tack, om man inte skulle vara datorvan så skulle man förknippa "paperskorgen" med något man har slängt! Historik talar för sig själv.......;)

Vi använder alla vår webläsare som tilltalar oss på bästa sätt! Sen vilken det är kvittar bara vi trivs! Men, måånga här använde foxen innan, och gick till "Blow" (läs Chrome) för att det är snabbare, är svikare! för att dom hoppade på en hype och är totalt lurade! Nackdelarna med googles är så många fler och ni vet vad jag menar, reklamkåta är vad dom är! Och hur ni kan gå på det, ---------------> är en gåta!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Ändrade Firefox på autorullning (autoscroll)?
Förut kunde jag scrollklicka så att autoscroll-markören visades och jag behövde bara dra runt pekaren för att scrolla sidan.
Nu måste jag hålla nere scrollknappen, rätt irriterande.
Stänger man av autorullning finns funktionen inte ens när man håller in scrollknappen.

Någon som vet hur man ställer in det enligt mina preferenser?

Edit: Razer drivers, "Universal Scrolling". - Autoscroll fungerar som jag vill utan drivers, men funktionsknapparna får jag vara utan.

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracenewbie:

Ändrade Firefox på autorullning (autoscroll)?
Förut kunde jag scrollklicka så att autoscroll-markören visades och jag behövde bara dra runt pekaren för att scrolla sidan.
Nu måste jag hålla nere scrollknappen, rätt irriterande.
Stänger man av autorullning finns funktionen inte ens när man håller in scrollknappen.

Någon som vet hur man ställer in det enligt mina preferenser?

Edit: Razer drivers, "Universal Scrolling". - Autoscroll fungerar som jag vill utan drivers, men funktionsknapparna får jag vara utan.

Låter märkligt, har inte märkt nån skillnad med min Naos. Har inte ändrat några drivrutiner till den på länge heller (mest för att jag har nyare drivrutin än vad dom ger ut, på nåt sätt >_>).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Jag löste mitt problem, det fungerar som det ska nu.
Det räckte inte med att installera om mina drivers, jag har gjort flera försök.
Så, det jag gjorde var att avinstallera mina Diamondback 3G drivers, och installerade drivers till den vanliga Diamondback.

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem

Jag är en flitig användare av flikar samt "flikgrupper" och märkte en tydlig prestandaskillnad i Firefox 7.0. Inte bara känns webbläsaren generellt snabbare, de har även optimerat prestandan för "flikgrupperna".

Firefox 6.0 tog lång tid på sig att fullt ladda panoramafönstret, samt att ladda en grupp av flikar. Att använda Firefox 6.0 fullt ut var ingen optimal upplevelse. Detta sker utan fördröjning i Firefox 7.0. Denna optimering har jag väntat på länge och har varit mitt enda önskemål för Firefox 7.0. Resterande prestandaförbättringar känns mest som bonus för min del.

Permalänk
Medlem

Offtopic:

"Aurora (9)

We got some really nice capabilities uplifted from m-c to Aurora yesterday. Here’s a taste.

“Type Inference” giving us up to 44% performance improvements on AWFY
Twitter Search
“Two-finger swipe for Lion” for back and forward navigation on Mac 10.7 Lion.
“New Lion-ized theme for Lion” toolbars, icons, buttons, etc.
Tweaks to the Windows theme for Win7 consistency
You can now create bookmarks by dragging text URLs to bookmarks toolbar
Now you can drag a link from another app and just drop it on Firefox and it will load
“Always restore pinned tabs” No matter what the users settings for restoring tabs (or not) the App Tabs should always be restored.
“Improve responsiveness of history removals” deleting large numbers of history items from the Library view used to hang the browser forever. now it is much faster.
“Add support for fave icons on jump list uri entries” Windows 7 JumpLists, a pretty important windows integration feature, just got a lot better. Right click on Firefox in the taskbar and see the beautiful icon-ified jumplist popup.
“should be able to reset a resized textarea” Users can resize text areas in Firefox. If you resize a textarea and then double click on the resizer it will reset to the original dimensions.
“Sync should never complain about a network problem anymore unless you the Sync Now menu item/toolbar button is clicked.” Sync is getting less noisy with its errors.
“Implement font-stretch property” was completed in 9. It’s notable because it was filed in 1999
“add mouseenter and mouseleave DOM events” high-profile web devs have been begging for this for a good while.
“Implement CSS3 columns shorthand” CSS 3 columns are more important than ever and with IE 10 (and Windows 9) adding support for multi-column layout, we’re finally getting there with colums.
“Implement CSS3 text-overflow: <left> <right>”
“API for controlling fullscreen from content” (still preffed off.)
“Implement temporal dimension portion of Media Fragments URI specification for video/audio” This is kind of a huge step for Open Video."

Den nya versionen för Aurora kommer imorgon, innehåller även nya download managern.

Ontopic: Kommer en ny firefox 7 update, den fixar till bugg i addons, http://blog.mozilla.com/addons/

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Offtopic:
...
Twitter Search
...

Vad menar de med twitter search? Jag hoppas de bara menar att det läggs in en sökplugin. Hatar verkligen när sociala nätverksgrejer ska integreras i vanliga program, det hör inte hemma. Sånt kan fixas med addons helt enkelt.

Allt annat är nice, "Improve responsiveness of history removals" behövs verkligen

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt, eftersom den versionen är tänkt att släppas idag om det inte händer något speciellt. Det är hämtat från planet Mozilla.
http://blog.ffextensionguru.com/ läs här. och scrolla ner så hittar du, vad den gör för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vet inte riktigt, eftersom den versionen är tänkt att släppas idag om det inte händer något speciellt. Det är hämtat från planet Mozilla.
http://blog.ffextensionguru.com/ läs här. och scrolla ner så hittar du, vad den gör för något.

Körde du med aurora? Funkar det bra att köra på alfa, alltså utan att det kraschar, andra konstigheter osv, funkar addonsen bra ändå (om har addon compatibility reporter så de är igång)? Känns ju lite läskigt att köra med en alfa-version

Permalänk
Medlem
Skrivet av wroom:

Körde du med aurora? Funkar det bra att köra på alfa, alltså utan att det kraschar, andra konstigheter osv, funkar addonsen bra ändå (om har addon compatibility reporter så de är igång)? Känns ju lite läskigt att köra med en alfa-version

Generellt så fungerar det faktiskt bra, men man får förstås vara beredd på att det då och då kan sluta fungera, oftast är det dock nåt tillägg som spökar och är enkelt fixat med safe-mode.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Aurora fungerar utmärkt, just nu har jag formaterat om min laptop och håller på med updates, så använder gammal IE så länge under tiden. Om du tänker använda firefox aurora så måste du använda addon compability reporter, annars fungerar inte tillägg, det är lösningen. Firefox aurora fungerar lika bra med säkerhetern som den vanliga foxen, det man får vara uppmärksam på är att när den hänger sig beror det på att det måste uppdatera sig, det kommer 1 update dagligen, som brukar finnas tillgänglig via menyn och välj help, sedan about aurora, ananrs fugerar den som vanligt att du får automatiska updates. En annan sak som har uppdateras och som är viktig är att avaktivera java plugin för foxen, säkerhetsforskare har upptäckt en sårbarhet i TLS, själva foxen är gjord för att inte tillåta det, sårbarheten ligger i Java plugin. Ibland finns det folk som har problem med videos, det beror mer på flash och inte firefox, den dagen foxen kan ta väck flash, kommer många bli glada, eftersom foxen satsar stenhårt på html5 och öppna video/audio standarder. återkommer om du vill ha mer, matnyttigt, har själv använt aurora sedan foxen började med dem olika kanalerna. Skall fortsätta med updates, på datorn. återkommer senare. Du hittar allt via dem här länkarna, Version 9 kommer under dagen, är det åtminstonde tänk, eftersom dem andra kanalerna är redan updaterade.

http://www.mozilla.org/en-US/firefox/channel/
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/add-on-compati...

Permalänk
Medlem

9.0 verkar finnas på aurora nu, dock har dom skjutit på nerladdningshanteraren till nightly istället, var väl mest det som var intressant med den versionen Får se hur det går med den där prestandainformationen som ska vara med i 9:an dock, den kan ju vara användbar den med Inte sett några spår av den dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Generellt så fungerar det faktiskt bra, men man får förstås vara beredd på att det då och då kan sluta fungera, oftast är det dock nåt tillägg som spökar och är enkelt fixat med safe-mode.

Skrivet av buddaz:

Aurora fungerar utmärkt, just nu har jag formaterat om min laptop och håller på med updates, så använder gammal IE så länge under tiden. Om du tänker använda firefox aurora så måste du använda addon compability reporter, annars fungerar inte tillägg, det är lösningen. Firefox aurora fungerar lika bra med säkerhetern som den vanliga foxen, det man får vara uppmärksam på är att när den hänger sig beror det på att det måste uppdatera sig, det kommer 1 update dagligen, som brukar finnas tillgänglig via menyn och välj help, sedan about aurora, ananrs fugerar den som vanligt att du får automatiska updates. En annan sak som har uppdateras och som är viktig är att avaktivera java plugin för foxen, säkerhetsforskare har upptäckt en sårbarhet i TLS, själva foxen är gjord för att inte tillåta det, sårbarheten ligger i Java plugin. Ibland finns det folk som har problem med videos, det beror mer på flash och inte firefox, den dagen foxen kan ta väck flash, kommer många bli glada, eftersom foxen satsar stenhårt på html5 och öppna video/audio standarder. återkommer om du vill ha mer, matnyttigt, har själv använt aurora sedan foxen började med dem olika kanalerna. Skall fortsätta med updates, på datorn. återkommer senare. Du hittar allt via dem här länkarna, Version 9 kommer under dagen, är det åtminstonde tänk, eftersom dem andra kanalerna är redan updaterade.

http://www.mozilla.org/en-US/firefox/channel/
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/add-on-compati...

Tack för tipsen. Bra att veta att det kommer uppdateringar så pass ofta. Flash och andra onda plugins vet man ju att de orsakar de flesta problemen, oftast kan man iaf slippa hängningen genom att döda plugin-container.exe. Addon compatibility reporter kör jag med redan nu, tycker man behöver det även på vanliga kanalen nuförtiden då många addons inte hänger med i den nya release-cykeln, dock fungerar nästan alla ändå

Permalänk
Medlem

Inte riktigt klar än med programmen, efter update och formatering, har office och sp1 till win7 kvar, tar det imorgon istället,. Först och främst det är samma gamla tråkiga download manager i foxen, inget firefox Australis, däremot, foxen är sjukt snabb, snabbare än innan, ladda en sida, går så mycket fortare än för. Type inference har kommit in, det är en ny optimering för JavaScript. Allt flyter bättre än vad den har gjort i dem tidigare aurora versionerna.

http://hacks.mozilla.org/2011/09/introducing-aurora-9/

Permalänk
Medlem

Va? Är det reklam på Youtube? (har seriöst ALDIRG sett det och är på youtube flera gånger varja dag) Har haft adblock så länge på firefox, vet faktiskt bara en enda sida jag ser reklam på... Nä adblock fungerar helt perfekt tydlign i firefox, i alla versioner. Blir skoj och se om denna version fixar minnes problemet

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Vilken version då?
Ne just det, det är ju nu mozilla introducerar Memshrink i stable version, glömmer bort det, firefox aurora, beta och nightly har haft det under flera veckors tid. Memshrink, teamet som jobbar för att reducera minneshanteringen i foxen. Nice work Mozila, sitter med nya aurora versionen, flyter som bara den.

Permalänk

Adblock Plus funkar fint i senaste FF-versioner

Skrivet av Dr. MASS:

adblocker och popblocker och allt det dära slutade fungera tillfredställande redan i 5:an. Finns ingen anledning att köra mozilla längre kan ju köra google chrome istället nu.

Om Du syftar till Wladimir Palants Adblock Plus, Dr. MASS, som ju tycks vara den mest använda adblockeraren i Firefox, så stämmer inte Ditt påstående, den funkar alldeles utmärkt med alla FF-versioner som jag testat, inklusive Nightly (10.0a1). Samma sak gäller även en annan oumbärlig FF-tillägg, Giorgio Maiones NoScript. Andra tillägg kan däremot bli problematiska i FF 5.0 och senare, men jag har funnit att de flesta av mina tillägg kan fås att fungera alldeles utmärkt om man passar på att installera Add-on Compatibility Reporter. Mina Delicious-bokmärken, till ex, visas upp utan några som helst problem i en sidopanel i såväl FF 8.0 och Nightly 10.0a1 i så fall, något som jag inte kan få att funka i Chrome/Chromium....

Största problemet med Firefox har ju varit dess bruk av RAM-minnet, som blev oacceptabelt högt med flera flikar öppna. Detta tycks nu vara löst, åtminstone delvis - även med så där 10-20 stycken flikar öppna stannar bruket vid ca 700 MB. Kudos till Mozillas ingenjörer - fortsätt gärna på den inslagna vägen !....

Henri

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Va? Är det reklam på Youtube? (har seriöst ALDIRG sett det och är på youtube flera gånger varja dag)

haha, ja, varje gång jag använder en annan browser och får se reklam av någon anledning så känns det liksom fel och konstigt innan jag kommer på vad det är som händer.

Jag kör dock med rätt mycket grönlistat för att jag vill stödja rätt många sidors reklamintäkter.

Permalänk
Medlem

Idag finns det ju adblock till IE,Opera,Safari,Chrome och firefox.
Kommer alltid köra firefox, så klart testar jag andra ibland, och det brukar sluta med att jag går tillbaka till foxen.

Permalänk

bild på minnesanvändningen i firefox...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.