Permalänk
Medlem

ps3 låter mycket?

Hej!
Jag har nyss köpt ett ps3 slim 320gb (ca 2 veckor sedan), och nu upplever jag att den låter lite för mycket, när jag har läst om ps3:an så har många skrivit att man inte kan höra den, den låter knappt eller ngt i den stilen. Men ibland när jag t.ex. tittar på en dvd-film så börjar det komma ett ljud som låter när en hdd laddar ngt, men lampan för hdd lyser inte och varför ska hdd börja arbeta mitt i filmen? Det börjar först svagt, sedan ökar det sagta typ innom 4 min är maxgränsen, sen efter ett tag så försvinner det, sen brukar det låta likadant när jag startar ps3 ibland (inte varje gång) men då går det inte från låg -> hög ljud, den börjar på högt och är så tills menyn kommer fram, lite störande faktisk när alla har sagt hela tiden att ps3:an ska vara nästan ljudlös, undrar bara om någon här har/ har haft samma problem och om det finns någon lösning, eftersom det är inte roligt att titta på film och sedan mitt i filmen börjar den brusa :/

Permalänk
Medlem

Fläkten som rusar upp för att kyla? Känns inte helt omöjligt då det kan bli ganska varmt såhär i sommartider i lägenheter mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Fläkten som rusar upp för att kyla? Känns inte helt omöjligt då det kan bli ganska varmt såhär i sommartider i lägenheter mm

Nu när sommar värmen är borta, så låter mitt ps3 slim fortfarande. Jag tittar på en film ( DVD-skiva ) och efter 4 min börjar fläkten (tror jag) gå igång, tillslut så hör man ett ständigt surande ljud, det är väldigt störande att titta film och sedan hör man ett surande ljud hela tiden, även om jag avslutar filmen och går till menyn så låter det fortfarande, Är det verkligen fläkten eller är det kanske hårddisken, inte vet jag men det är väldigt jobbigt. Någon som har några idéer som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

En sak du skulle kunna prova är att köra folding@home clienten på ps3:an. Det kallas "life with playstation" och ligger under internet menyn. Det kommer maxa processorbelastningen och utveckla så mycket värme som möjligt. Mina fläktar går på max några minuter efter jag startar klienten. På så vis kan du veta om det är fläktar eller disk som låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

En sak du skulle kunna prova är att köra folding@home clienten på ps3:an. Det kallas "life with playstation" och ligger under internet menyn. Det kommer maxa processorbelastningen och utveckla så mycket värme som möjligt. Mina fläktar går på max några minuter efter jag startar klienten. På så vis kan du veta om det är fläktar eller disk som låter.

okej, ska testa återkommer med svar så fort jag har laddat ner programmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Visst är den igång när det står: Folding@home och sen går den från 0 till 300000 och står mycket fakta om när det är klart? (aldrig använt programmet förr) Men ljudet ändrades inte efter 6 min användande, exakt samma irriterande surr som vanligt (som efter 4 min dvd film tittande), är det fläktarna då eller?

Permalänk
Medlem

hur står din ps3a..inne i ett skåp så den inte får nån luft tex gör ju så att han går upp på 4e? steget på fläkten. dvs fullrulle..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hur står din ps3a..inne i ett skåp så den inte får nån luft tex gör ju så att han går upp på 4e? steget på fläkten. dvs fullrulle..

Har haft den uppe på tv bänken (bredvid min tv) då har den haft ca 1m till väggen och får bra med luft, har haft den i bänken, på en av hyllorna, då har den haft ca 10cm avstånd från en vägg. Har också ställt den mitt i rummet och dragit långa sladdar (såg inte så bra ut, men ville testa). Alla dessa försök att få den att vara tyst har misslyckat. Den låter lika mycket ändå. Har testat att ha den i en lägenhet och i en villa.

Permalänk
Medlem

Allt som har fläktar låter. Inte så mycket man kan göra åt det. Sen låter alla optiska läsare som fan också.
Enda sättet är att höja volymen på förstärkaren så man inte hör eländet alt använda hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Allt som har fläktar låter. Inte så mycket man kan göra åt det. Sen låter alla optiska läsare som fan också.
Enda sättet är att höja volymen på förstärkaren så man inte hör eländet alt använda hörlurar

ända problemet är ju att jag nu bor i lägenhet, då kan man inte skruva upp för mycket på kvällarna :/

Om man har filmkväll och alla ska sitta med hörlurar, hade sett komiskt ut

Permalänk
Medlem

mitt tjockis ps3 låter inte mycket ändå om jag kollar på låg volym oftast brukar jag dock se film från usb/streama och inte från dvd skiva, det är din optiska läsare som gör dom irriterande ljuden

Permalänk
Medlem

sen är ps3an betydligt tystare än xbox men det är ingen som sagt att den är ljudlös

Permalänk
Medlem

Kör med tryckluft och blås dammet som fläktarna sugit in så ska du se den blir tyst! Gäller både bärbara datorer, stationära datorer och spelkonsoler Servar datorer dagligen och nästan alla är fulla med damm. Fläktarna suger in det och CPU-fläkten packar in det i kylflänsarna. Framförallt laptops med radiella fläktar och tätt mellan flänsarna brukar kunna låta som domedagen själv, och kan tänka mig PS3:an är liknande.

Permalänk
Medlem

min ps3 slim låter också mycket, blev så jäkla besviken när man läst att den ska vara så tyst. jag har en annan fråga, min ps3a brukar knäppa när den blir lite varm, låter som att plasten håller på att spricka någon som har liknande? Ska försöka sälja skiten nu

edit: min ps3a har varit högljudd från dag 1 borde väl ha varit dammfri då!

Permalänk

Faktiskt många som har haft problem med fläktarna på sina slims, bara att byta ut den mot en ny.

Har för mig att det berodde på att de hade snålat med kylpasta på cpu/gpu.

Permalänk
Medlem

Dra ut ström sladden håll inne eject knappen och stoppa in sladden håll kvar eject knappen tills fläktarna börjar låta som fan! låt den bara stå så en halvtimme så brukar den blåsa ut ganska mycket damm och blir tystare efter
du kan ju alltid prova. sätt många som gör så och löst problemet. lycka tilll
edit: fläktarna blåser alltså ut istället för in då

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

to do this ----- self clean or heat release ---------

unplug your ps3 electric wire keep the wire in your hand hold the eject button and plug in the wire after that you will hear a beep sound then leave the button your ps3 fan will pick up speed..............

after 15 seconds

a red light will start blinking you wont be able to start your ps3 dont worry just plug out the power cord and plug in again and then no worries and happily play games

http://www.youtube.com/watch?v=VfZTig1FcH8&feature=related

Låter som du har fått en dålig version av ps3n.. Sitter med samma
Dom släppte tydligen 2 olika fläktversioner. Den vi sitter med har 2-3 blad mindre på fläkten, därför låter den så mycket mer.
Man skulle kunna testa o köpa en kylplatta kanske till den? Bäst vore o lämna in på garantin eller byta fläkten själv.

http://www.multichip.se/product.html/flakt-till-ps3-slim?cate...
Dock ej i lager, men ring eller mejla. Jag är också intresserad.

Dom har även en till fläkt fast den passar endast ps3 fat
http://www.multichip.se/product.html/whisper-fan-for-ps3?cate...

The cooling power of the whisper fan is now available for the Playstation 3. Sony originally included 19 bladed fans in its original Japanese production, but when production started in China there was a switch to a 15 bladed fan of the same type. These fans had lower CFM (cubic feet per minute of air moved) and many people reported that they could make your Playstation run very hot and loud.
This fan is a direct replacement for 15 bladed fans. The fan is quieter by several decibels, runs slower (in RPM) creating less high pitched vibration noise.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett ps3 igår istället för ett xbox pga att den skulle vara tystare och ha bättre media streaming.. Men den låster som ett jävla kärnkraftvärk, tror inte det är fläkten, låter mer som ett tinitus/tjutande ljud kanske är läsaren? får prova utan skiva när barnen har spelet klart ljudet överröstar spel volymen när man har det ganska högt

Låter verkligen ett xbox mer? läste om man lägger in spelen på hårddisken blir det nästan ljudlöst? (på¨xbox 360)

Edit* är ett ps3 slim 320gb jag har*

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Köpte mig ett ps3 igår istället för ett xbox pga att den skulle vara tystare och ha bättre media streaming.. Men den låster som ett jävla kärnkraftvärk, tror inte det är fläkten, låter mer som ett tinitus/tjutande ljud kanske är läsaren? får prova utan skiva när barnen har spelet klart ljudet överröstar spel volymen när man har det ganska högt

Låter verkligen ett xbox mer? läste om man lägger in spelen på hårddisken blir det nästan ljudlöst? (på¨xbox 360)

Låter det som min ? hittade en video där han har spelat in ljudet. http://www.youtube.com/watch?v=cv7srTMeDlY 0:50 så låter min.
Det är fläkten isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Låter det som min ? hittade en video där han har spelat in ljudet. http://www.youtube.com/watch?v=cv7srTMeDlY 0:50 så låter min.
Det är fläkten isf.

yes är det...... usch vad lack jag blir... Kan inte hjälpa det men det ljudet retar galfeber på mig:p ni som har kryss box låter dom mer eller mindre? och blir det nästan tyst om man lägger in liren på hdn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

yes är det...... usch vad lack jag blir

Förstår dig..
Sitter i samma sits.. Orkar inte med att lämna in den då jag gjort det en annan gång o fick vänta 2 månader + att dom inte gjorde nån backup på ps3n.
Blir nog till o köpa en fläkt för 200 kr istället.
Men om man ska lämna in den så är det bäst om man gör en backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Förstår dig..
Sitter i samma sits.. Orkar inte med att lämna in den då jag gjort det en annan gång o fick vänta 2 månader + att dom inte gjorde nån backup på ps3n.
Blir nog till o köpa en fläkt för 200 kr istället.
Men om man ska lämna in den så är det bäst om man gör en backup.

själv känner jag att jag inte vill pilla med det själv då det är helt nytt, Funderar på å lämmna in det och byta till ett kryss box istället, lite synd bara när man köpt 5 spel redan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Dra ut ström sladden håll inne eject knappen och stoppa in sladden håll kvar eject knappen tills fläktarna börjar låta som fan! låt den bara stå så en halvtimme så brukar den blåsa ut ganska mycket damm och blir tystare efter

Har läst om det här på många forum och kommentarer på youtube, de säger att man förstör sin ps3:a om man gör de här. De säger att det här är en funktion om ps3:an har gått sönder och man har en skiva i den som man vill ha ut. (ingen aning om det stämmer eller ej, har bara läst det många gånger på olika forum som sagt)

Skrivet av Einhaerjar:

Faktiskt många som har haft problem med fläktarna på sina slims, bara att byta ut den mot en ny.

Har för mig att det berodde på att de hade snålat med kylpasta på cpu/gpu.

Så jag behöver bara gå och lämna in den på elgiganten (där jag köpte den). Ska jag säga att fläkten låter väldigt mycket och jag vill att de byter ut ps3:an, eller ska de laga den och skicka den till mig efter typ 1 månad?

Permalänk
Skrivet av Jona001:

Så jag behöver bara gå och lämna in den på elgiganten (där jag köpte den). Ska jag säga att fläkten låter väldigt mycket och jag vill att de byter ut ps3:an, eller ska de laga den och skicka den till mig efter typ 1 månad?

Japp, vet många på ett annat forum som har fått byta sina PS3or för att fläkten låter mycket.

De gick iofs dit samma dag som de köpte den eller dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

ni som har kryss box låter dom mer eller mindre? och blir det nästan tyst om man lägger in liren på hdn?

nivåmässigt blir det ganska lika då, det som skiljer är mer signaturen på ljudet vilket gör att det varierar lite beroende på vilken del av spektrat man är känslig för vilket som upplevs som högst. PS3 har en stor fläkt som ger ett mer lågfrekvent brummande medan Xboxens mindre fläktar genererar mer högfrekvent vinande. skulle tro rent generellt att folk som har vissa symptom orskade av tinitus kommer störas mer av Xbox medan de som har nedsatt hörsel störs mer av PS3.

och ja, merparten av Xboxens oväsen som ofta förklaras fläktarnas fel är i själva verket DVDn vilken går på enorma varv ibland, med både vinande och brummande som resultat, en del tror det är fläktar som varvar upp då.

Skrivet av Azodan:

låter som att plasten håller på att spricka någon som har liknande?

inte i maskinen, men min TV gör det konsekvent. beror inte så förvånande kanske på termodynamisk expansion i kombinationn med för löst, eller inte löst nog ihoppassade delar som pressar mot varandera. som kontinentalplattor i mindre skala ungefär, lite trevligare än jordbävning dock ehe?

Skrivet av upl8447:

&

Skrivet av Jona001:

Har läst om det här på många forum och kommentarer på youtube, de säger att man förstör sin ps3:a om man gör de här. De säger att det här är en funktion om ps3:an har gått sönder och man har en skiva i den som man vill ha ut. (ingen aning om det stämmer eller ej, har bara läst det många gånger på olika forum som sagt)

nej man förstör den inte såvida man inte kör den här "mirakelkuren" varje vecka, men det hjälper ytterst lite även då. för nej, fläkten kan inte alls gå baklänges och blåsa ut det som samlats, det går nästan inte med några vanliga datorfläktar (som de i Xboxarna eller PS2 tex) och den i PS3 är inte ens konstruerad så att den skulle blåsa ut nått alls nästan om den nu kunde gå baklänges heller.

dammet PS3 blåser ut vid en fläkttest (för det är vad det är, inget annat) är enbart från utblåsen där nästan inget damm fastnar ändå. insuget i maskinen kommer fortfarande vara blockerat, det enda man gör vid fläkttesten är att möjligen suga in lite av det blockerande dammet i maskinen istället.

det finns bara 2 sätt att rensa en PS3.

1. (ok metod) sätt en relativt kraftig dammsugare mot luftintagen (de på framsidan tror jag även på slim, men gör en blöt fingertest först för att kolla vindriktningarna överallt kanske är bra) först och dra över dem rejält. sen kan man ta utblåsen med efteråt, även om det gör mest för syns skull.

2. (bra metod) plocka isär den och torkdamma väldigt väldigt försiktigt. på en åratal gammal maskin framförallt plocka bort den förmodligen råttstora dammsamlingen vid fläkten. ta sedvanliga elektrostatiska hänsyn här, och glöm dammsugaren naturligtvis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

1. (ok metod) sätt en relativt kraftig dammsugare mot luftintagen (de på framsidan tror jag även på slim, men gör en blöt fingertest först för att kolla vindriktningarna överallt kanske är bra) först och dra över dem rejält. sen kan man ta utblåsen med efteråt, även om det gör mest för syns skull.

Om man ska göra detta så sätt en penna eller nåt i fläkten först så den inte kan rotera för en dammsuggare är så pass stark att den kommer få fläkten att rotera snabbare än vad den klarar av och då kommer kullagren gå sönder. Vilket kommer göra att den kommer låta illa så då är man tillbaka på ruta noll.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodZilly:

Om man ska göra detta så sätt en penna eller nåt i fläkten först så den inte kan rotera för en dammsuggare är så pass stark att den kommer få fläkten att rotera snabbare än vad den klarar av och då kommer kullagren gå sönder.

det får allt vara en rejäl industridammsugare det. men visst, det är naturligtvis inte jättebra att varva upp fläkten långt över dess spec av mer än den anledningen. en kortare stund klarar den sig dock ändå skulle jag säga.

men ska man sätta en penna i fläkten på en PS3 så måste man ändå skruva isär den nästan helt. och då är det ju lika bra att köra på metod 2 helt direkt istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint